بازدید 15665
نقاشی یک شهید به قلم شهیدی دیگر +تصاویر

هنرمندی در «بیت‌المقدس دو» که تصویر شهادت می‌کشید!

یگان‌های‌ خودی‌، علاوه‌ بر مشکلاتی‌ که‌ برای‌ استقرار داشتند، هنگام‌ پیشروی‌ و رسیدن‌ به‌ مواضع‌ دشمن‌ نیز با دشواری‌های‌ بسیاری‌ روبه‌رو‌ بودند، چنان‌ که‌ رزمندگان‌ مسیرهای‌ طولانی‌ را شش تا هشت ساعت‌ در میان‌ برف‌ و کوهستان‌ ‌می‌‌پیمودند و تراکم‌ برف‌ در برخی‌ محور‌ها سبب‌ شده‌ بود تا نیرو‌ها علاوه‌ بر دشمن، به‌ نوعی‌ با طبیعت‌ و سرمای‌ کشنده‌ منطقه‌ نیز مبارزه‌ کنند.
کد خبر: ۴۶۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹ 01 February 2015
ما که تا اینجا آمده‌ایم، برویم اسرائیلی‌ها را بکشیم!عملیات‌ بیت‌ المقدس ‌۲ با رمز یا زهرا (س) در ساعت‌ یک و پازنده، دقیقه‌ ۲۵ دی‌ ماه ‌۱۳۶۶ برای‌ آزادسازی‌ ارتفاعات‌ غرب‌ شهر ماووت‌ عراق‌ در منطقه‌ای‌ به‌ وسعت ‌۱۳۰ کیلومتر مربع‌ آغاز شد و در سخت‌ترین‌ وضعیت‌ جوی‌ در میان‌ برف‌ و سرما توسط‌ یگان‌های‌ سپاه‌ ادامه‌ پیدا کرد.

نقاشی یک شهید به قلم شهیدی دیگر +تصاویرهنرمندی در بیت المقدس دو که تصویر شهادت می کشید!

به گزارش «تابناک»، یگان‌های‌ خودی‌، علاوه‌ بر مشکلاتی‌ که‌ برای‌ استقرار داشتند، هنگام‌ پیشروی‌ و رسیدن‌ به‌ مواضع‌ دشمن‌ نیز با دشواری‌های‌ بسیاری‌ روبه‌رو‌ بودند، چنان‌ که‌ رزمندگان‌ مسیرهای‌ طولانی‌ را شش تا هشت ساعت‌ در میان‌ برف‌ و کوهستان‌ ‌می‌‌پیمودند و تراکم‌ برف‌ در برخی‌ محور‌ها سبب‌ شده‌ بود تا نیرو‌ها علاوه‌ بر دشمن، به‌ نوعی‌ با طبیعت‌ و سرمای‌ کشنده‌ منطقه‌ نیز مبارزه‌ کنند.

این عملیات که تا دوم بهمن‌‌ همان سال به طول انجامید، در منطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه آغاز شده بود. فرماندهی عملیات یاد شده را که از نوع تک گسترده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عهده داشت. در حالی که تلاش‌های ایران برای یافتن ضمانتی در راستای دستیابی به حقوق خود در مفاد قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به نتیجه‌ای نرسیده بود، رزمندگان سپاه اسلام بر آن شدند تا ضمن یک عملیات گسترده در منطقه‌ای کوهستانی و سرد، دشمن بعثی را در منگنه‌ای جنگی گذارند.

در این عملیات رسته‌های پیاده، زرهی و توپخانه ایران حضور داشتند و عراق نیز رسته‌های پیاده، زرهی، کماندویی و گارد را نیز به همراه داشت. در عملیات بیت المقدس ۲ بیش از ۲۵۰۰ نفر از افراد دشمن کشته و یا زخمی شدند.

همچنین در این میان، ۷۸۵ نفر از افراد دشمن به اسارت نیروهای خودی در‌آمدند. بر اثر این عملیات، ۱۵ تانک و نفربر دشمن نابود شد و بیش از سی تانک و نفربر و همچنین ادوات سنگین و سبک و مهندسی دشمن نیز به غنیمت نیروهای اسلام در‌آمد.

نقاشی یک شهید به قلم شهیدی دیگر +تصاویرهنرمندی در بیت المقدس دو که تصویر شهادت می کشید!

این عملیات دومین عملیات لشکر ۱۰ ـ بعد از عملیات والفجر ۴ ـ در ‌هشت سال دفاع مقدس در منطقه غرب کشور در فصل زمستان بود، ‌که بعضی روزهای آن دما به ۲۰ درجه زیر صفر هم می‌رسید. عقبه لشکر در این عملیات از اهواز به سنندج و پادگان امام علی (ع) منتقل شد و گردان‌ها جهت سازماندهی و آموزش به «اردوگاه قائم مابین شهر میاندوآب و مهاباد» منتقل شدند.


قرارگاه تاکتیکی لشکر در موقعیت صف «پشت ارتفاعات قشن» دائر شد و کارهای شناسایی را آغاز کرد. نیروهای لشکر در این عملیات می‌بایست از رودخانه قلعه چولان عبور می‌کردند و ‌به مسیر تا زیر ارتفاعات قمیش ـ که پوشیده از برف بود ـ ادامه می‌دادند.

با کمک تیم راپل پادگان امام علی (ع) تهران در شرایط بسیار سخت و خطرناک‌ و ‌ابتکاری‌ با سیم بکسل و ابزارهای لازم پلی ‌بر ‌رودخانه خروشان نصب کردند. نظر به اینکه احداث پل به صورت ضربتی و با کمترین امکانات صورت گرفته بود (در زیر پای دشمن) و طول آن به بیش از ۲۰۰ متر می‌رسید و ارتفاع تا لبه آب رودخانه بیش از ۴۰ متر بود، جهت رعایت احتیاط ظرفیت عبوری را حداکثر ۱۰ نفر مشخص نمودند و ۱۰ نفر ۱۰ نفر از پل ‌می‌گشتند و همین ‌باعث طولانی شدن عبور گردان‌ها از پل می‌شد.

خلاصه آنکه ساخت این پل باعث شد، یکی از یگان‌های همجوار لشکر (لشکر ۳۱ عاشورا) جهت عبور گردان‌هایش از این پل استفاده کند. لشکر در این عملیات در دو مرحله وارد عمل شد و جمعا یازده گردان پیاده و دوازده گردان پشتیبانی رزم وارد عمل ‌و اهداف از پیش تعیین شده را تصرف کرد ‌و بعد از تثبیت اهداف تصرف شده، ‌حدود یک ماه پدآفند منطقه را به عهده داشت.

نقاشی یک شهید به قلم شهیدی دیگر +تصاویرهنرمندی در بیت المقدس دو که تصویر شهادت می کشید!
نیروی زمینی سپاه‌ پاسداران با عبور از موانع طبیعی و مصنوعی بسیار سخت از قبیل کوه‌های صعب‌العبور پوشیده از برف رودخانه خروشان قلاچولان، میادین متعدد مین، تله‌های انفجاری، سنگرهای کمین و سیم‌های خاردار، یورش بی‌امان خود را به موضع دشمن آغاز می‌کنند. از شهدای شاخص لشکر در این عملیات می‌توان به شهید احمد آجرلو، شهید علی اصغر صادقی، شهید محسن درودی و شهید محمد صادق رفعت اشاره نمود.

یکی دیگر از شهدای شاخص این عملیات که در واحد تبلیغات لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) بود، هنرمند شهید احمد حسینی متولد ۱۳۴۵ در تهران است که در زمینه فیلمبرداری، خطاطی و نقاشی ‌فعالیت می‌کرد. وی در یکم بهمن سال ۱۳۶۶ در عملیات بیت المقدس ۲ به ملکوت اعلی پیوست. این شهید عزیز در ‌هفتم اردیبهشت ۱۳۶۵ عکس زیر را از شهید طلبه محمود رضا استاد نظری تصویر کرده است‌.

نقاشی یک شهید به قلم شهیدی دیگر +تصاویرهنرمندی در بیت المقدس دو که تصویر شهادت می کشید!



در ادامه گفتاری از خلیل نقیب زاده درباره نحوه شهادت احمد حسینی می‌آید.


نقاشی یک شهید به قلم شهیدی دیگر +تصاویرهنرمندی در بیت المقدس دو که تصویر شهادت می کشید!
شهید هنرمند احمد حسینی نفر اول از سمت چپ


پرسیدم: چه شده؟
گفتند: دیشب همراه احمد آقا (برادر شهیدش) در حین درگیری مشغول فیلمبرداری بودند که یک خمپاره جلوی آن‌ها منفجر می‌شود. ترکش‌های خمپاره باعث شهادت احمد و مجروحیت آقا مجید می‌شود.

پس از این خبر، رفتیم دنبال محمود و صدایش کردیم. قضیه شهادت برادرش را به‌ او گفتیم. بعد همراه آقا مجید رفت عقب و برای کارهای خاکسپاری برادرش... .

‌«یاد همه شهدای عملیات بیت المقدس ۲ گرامی باد»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۸
یاد همه شهدای جنگ تحميلي گرامي باد
درود بر شهدای انقلاب
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
یاد شهید مهدی کاملی به خیر
خدایا به آبروی امام حسین علیه السلام ما را هم جزء خوبان درگاهت قرار بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
آمین یا رب العالمین
وای ممنون در اون عملیات بودم لشکر 10 گردان المهدی (ع) فقط یادوخاطراتش برام مونده ای خدا کاش میشد برگردم به اون زمان
کجایند مردان بی ادعا
درود بر شهدای راه وطن
افرادی که منفی دادین شما را به خدا یک نگاهی به ایینه و اطرافتان بندازید و بفهمیید هرچه دارید از همان شهداست در ضمن تابناک به پیشنهاد من حالا که صفحه اجتماعی ،ورزشی و ...داری یک صفحه مخصوص به جنگ داشته باش تا با ثبت خاطرات یاد و خاطره شهدا همیشه زنده بماند.
خدا به لطف و عنايتش ما رو هم با شهدا محشور کنه...منم قبل از شهادت شهيد حسيني يک خط نقاشي قشنگ از ايشون يادگاري دارم..
با سلام

اتفاقاً برادر بنده (ظاهراً بعنوان بيسم چي) هم در اين عمليات حضور داشت و در 1بهمن66به شهادت رسيد. كجايند مردان بي ادعا
مردان خدا پرده ی پنداردریدند-------یعنی همه جا غیرخداهیچ ندیدند
من در اون عملیات بودم .لشگر ۱۰ گردان امام سجاد .شهید شاه بیک هم دقیقا جلوتر از من بود که تیر به سرشون اصابت کرد و به درجه رفیع شها دت نائل شدند.یک خاطره دیگه که ۲-۳ روز بعد با فرمانده گردانسردار اسلامی و فرمانده گردان علی اکبر جهت شناسی منطقه از موقعیت یکی از ارتفاعات قمیش پاین رفتیم که متاسفانه سردار اسلامی روی مین رفتند که دومین پای خودشون هم در اینجا از دست دادند.خیلی از بچه ها هم بخاطر سرما انگشت و پاشون رو به خاطر سرما زدگی قطع کردند .
زنده باد آقای میرجانی سرمربی تیم راپل که اون پل رو زد ، و زنده با علی فضلی که ازش خاست این کارو انجام بده و زنده باد آقای هاشمی که بعد از عملیات از اون پل تو نماز جمعه تقدیر کرد.
درود خدا بر همه شهیدان
دایی من در این عملیات (بیت المقدس 2) شهید شد و 8 سال مفقودالاثر بود
14 یا 15 سال بیشتر نداشت ، با جعل تاریخ تولد شناسنامه جبهه رفت
سلام بر ارواح طیبه تمامی شهیدان به خصوص شهدای مظلوم بیت المقدس 2 . دوستان در ان عملیات هوا اینقدرسرد بود که دست ادم به اسلحه می چسبید آرپیجی ها شلیک نمیکردند. دوستان ما واقعا مظلومانه شهید شدند و اجساد مطهرشان سالها بعد به وطن برگشت .یاد شهیدان حاج اصغر صادقی حاج علی مبتدا. اسداله سبزی . سعید نظرلی. تاجیک. ابولفضل طفرقه و سایر عزیزان که نامشان را به خاطر ندارم گرامی باد برای شادی ارواح مطهرشان صلوات
کجایند آن خط شکنان شبهای حماسه وخون شمار به خدا بوید ور مزار شهداهای سراسر کشور نفخه صور زنید تا آن لاله های آرمیده در خاک وطن برخیزند وبار دیگر عطر مردانگی وایمان واخلاص فضای الوده جامعه ریا زده ی امروزی را طراوتی بخشد شاید ما رااین سعادت خدایشان نصیب کرد
الان که عکس عمو و دایی شهیدم رو تو تابناک دیدم احساس میکنم مسولیتم سنگین تر شده امیدوارم بتونم ادامه دهنده راهشون باشم
بازهوای جبهه ها کرده دلم . جبهه کو برادرهای من .روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد. ان شاالله
واقعاً نمیدونم چی باید گفت........
اشششششک و فقط اشششک
خداوند با شهدای کربلا محشورشان بدارد.
خیلی ممنون از نگارنده خاطره : برادر من هم بعنوان تخریب چی از خراسان دراون عملیات شرکت داشت و دراول بهمن در ارتفاعات الاغلو به شهادت رسید ...یاد و نام همه شهدا جاویدان
واقعا" قهرمانان واقعي اين شهدا ، جانبازان و بازمانده گان از قافله شهدا هستند ؛ نه امثال مهرداد پولادي ها ، كه كارت پايان خدمت جعل مي كنند و طلب كار مردم هستند و متاسفانه مسئولان هم از اين متخلف حمايت مي كنند .
کجایند مردان بی ادعا......؟
روحش شاد
واقعا چرا بعضی ها منفی میدن ؟خیلی دوست دارم بدونم
درود و سلام خداوند بر تمام شهدا /ياد و نام شهداي استان بوشهر گرامي باد.
به یاد شهدای گردان امام سجاد تیپ 48 فتح استان کهگیلویه وبویر احمد در عملیات بیت المقدس 2 وهمه شهدای جنگ تحمیلی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم