بازدید 14667
۸

کیفیت پیشکش، حداقل آبروی جشنواره تئاتر فجر را حفظ کنید

پوستر تنها نشانه‌ای از وضع آشفته جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این دوره است و در سایر بخش‌ها نیز این وضعیت استمرار دارد... امور کلیدی جشنواره در این فاصله اندک تا برگزاری هنوز بلاتکلیف است و ظاهراً بحث اعتبارات در مبهم بودن این بخش نقش بسزایی دارد.
کد خبر: ۴۶۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶ 11 January 2015
در فاصله اندک تا آغاز جشنواره تئاتر فجر، هنوز تکلیف برخی از بدیهی‌ترین امور سی و سومین دوره جشنواره مشخص نیست تا یکی از بدترین دوره‌های این رویداد رقم بخورد وامید‌ها برای برگزاری یک جشنواره منظم و کیفی در بهمن ماه ۱۳۹۳ به شدت کاهش یابد؛ اما آیا این اتفاق، تنها یک شروع بد است یا وضعیت تئا‌تر با تغییر مدیریت نیز بهبود نمی‌‌یابد؟

به گزارش «تابناک»، با رفتن حسین طاهری که «تابناک» نخستین بار پیش‌بینی کرد، انتظار می‌رفت یک مدیر تئاتری جانشین طاهری شود و حسین مسافرآستانه گزینه محتملی بود که می‌توانست این حوزه را در اختیار بگیرد، اما در ‌‌نهایت حکم سرپرستی تئا‌تر کشور به اردشیر صالح‌پور سپرده شود که همزمان دبیری سی‌و سومین جشنواره فیلم فجر را ‌‌دارد؛ جشنواره‌ای که امسال ظاهراً با وضعیتی سخت برگزار می‌شود و حسین طاهری از صندوق خالی این رویداد خبر داد.

در چنین شرایطی در روزهای اخیر، رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با انتقادات وسیع و شدید جامعه هنری و هنرمندان عرصه تجسمی همراه ‌و حتی شوخی‌هایی با این پوستر شد. اینگونه بود که دبیر جشنواره در اقدامی عجیب و در حالی که زمان چندانی تا آغاز جشنواره سی و سوم ‌نمانده و تقریباً ده روز دیگر زنگ جشنواره سی و سوم به صدا در‌می‌آید، پوستر جشنواره وتو را نماید و این امر نیز برای احترام به هنرمندان انجام شد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با بیان اینکه پوستر ارائه شده از سوی یارتا یاران قابل احترام است، تصریح کرد: «به دلیل حساسیتی که هنرمندان تئا‌تر و هنرهای تجسمی نسبت به پوستر تئا‌تر فجر نشان دادند و همچنین به احترام هنرمندان خلاقی که وجود دارند، ما آمادگی این را داریم که تا زمان پیش از برگزاری جشنواره سی و سوم، پوستر جدیدی را که واجد فرهنگ و زبان بصری فرهنگ ما و گرافیک شرقی باشد و در عین حال ویژگی‌های تئا‌تر نیز در آن لحاظ شده باشد، به عنوان پوستر جشنواره انتخاب کنیم».کیفیت پیشکش، حداقل آبروی جشنواره تئاتر فجر را حفظ کنید

وی ضمن دعوت از همه هنرمندان برای طراحی پوستر جدید سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر‌ تأکید کرد: «به احترام نظر و حساسیت هنرمندان نسبت به پوستر جشنواره تئا‌تر فجر، در همین گفت‌وگو فراخوان طراحی پوستر جدید جشنواره سی و سوم را می‌دهم و اعلام می‌کنم که هنرمندان تا ۲۵ دی‌ماه فرصت دارند ‌طرح خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند تا با نظر سه استاد برجسته این حوزه، پوستر جشنواره سی و سوم از بین طرح‌های ارائه شده انتخاب و رونمایی شود‌».

با این تفاسیر در فاصله ده روز تا جشنواره تئا‌تر فجر، این رویداد هنوز فاقد پوستر است و از یک طرح ضعیف به هیچ رسیده، هرچند ظاهراً کششی میان گرافیست‌ها برای طراحی پوستر در این مقطع کوتاه و سپردن به هیأت انتخابی که ترکیش مشخص نیست، وجود ندارد و احتمالاً این فراخوان جنبه فرمالیته داشته و همین پوستر در واپسین روز‌ها قطعیت خواهد یافت؛ اما آیا واقعاً جشنواره‌ای با سه دهه و سه سال سابقه باید تا چند روز پیش از برگزاری اینچنین بلاتکلیف باشد؟!

اما پوستر تنها نشانه‌ای از وضع آشفته جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر در این دوره است و در سایر بخش‌ها نیز این وضعیت استمرار دارد. به عنوان نمونه، بسیاری از آثار به دلایل نامشخص بازبینی ‌شده‌اند و ظاهراً شرط پذیرششان در جشنواره بازبینی مجدد گذاشته شده که برخی به نگاه محافظه‌کارانه مسئولان برگزاری در این دوره مرتبط می‌دانند و مسئولان این حوزه، آنچه رخ می‌دهد را یک رویه معمول قلمداد می‌کنند.

از سوی دیگر، وضعیت جشنواره فجر در شهرستان‌ها مبهم است. این رویداد از دور بیست و هشتم، همزمان در خارج از تهران نیز برگزار شد و در دوره بیست و نهم، جشنواره تئا‌تر فجر که از شانزدهم بهمن‌ماه تا اول اسفندماه برگزار شد، همزمان با تهران در استان‌های البرز، خراسان شمالی، گلستان و گیلان برگزار گشت.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر نیز‌ همزمان در استان‌های البرز، کرمانشاه، خراسان شمالی، گلستان و لرستان برگزار شد و سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر نیز در پنج استان برگزار شد و جشنواره سی و دوم نیز‌ همزمان در استان‌های البرز، لرستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان، میزبان علاقه‌مندان به تئا‌تر بود. دوره سی و دوم جشنواره در دو منطقه آزاد اروند و کیش نیز برگزار شد.

با این حال، جشنواره سی و سوم تئا‌تر فجر در استان‌ها هنوز بلاتکلیف است و ظاهراً بحث اعتبارات در مبهم بودن این بخش نقش بسزایی دارد. ‌برخی از بدیهیات جشنواره در فاصله‌ای اندک از این رویداد مشخص نیست و همین اوضاع، این پرسش را پیش آورده که آیا جشنواره سی و سوم تئا‌تر فجر ـ سوای کیفیتش که قابل پیش بینی است ـ آبرومندانه برگزار می‌شود؟ برای یافتن پاسخ به این پرسش باید اندکی صبور بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
بهترین تبلیغ برای چلوکبابی
رنگ سیاه دورش آزار دهنده است. نوشته های پایینش هم زیاده. نظر بنده. ولی قشنگه. راستی کمی هم ساکنه.
تابناک ای کاش شوخی هایی که بچه ها با این پوستر کردن رو میذاشتی تا ملت یه دل سیر بخندن! واقعا به قول عزیزی این پوستر یک فاجعه ملی-بصری بود!
این چیه واقعا ؟ اووووووق
اقا این چه پوششی که اون خانم داره
واقعا که
اصلا پیامی از این طرح به ذهن متبادر نمیشه ... اگر اعلام جشنواره سی و سوم تئاتر فجر رو از زیرش بردارند آیا نشانه ای که دلالت از یک رویداد هنری تئاتری داشته باشه توی این طرح پیدا میشه کرد.
مشخص نیست چقدر هم پول بابت این مثلا پوستر به طراحش پرداخت کردن.
چقدر سخیف ...
این تازه از نتایج سحر است ... باش تا صبح دولتت بدمد...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست