بازدید 45727
گزارش لحظه به لحظه کنسرت جنجالی در بوشهر؛

برخاستن نوای نی‌انبان با حضور نیروهای ضدشورش و نماینده استاندار!

یکی از مخالفان گفت: «اگر این کنسرت برگزار شود، کنسرت سیروان خسروی را ـ که قرار است چند روز آینده باشد ـ ‌به آتش می‌کشیم»؛ اما چند معترض دیگر می‌گفتند، کاری به برگزاری دیگر کنسرت‌ها در بوشهر ندارند و فقط با برگزاری کنسرت شخص شریفیان در بوشهر مخالفند...
کد خبر: ۴۶۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶ 04 January 2015
جنجال‌های پیش آمده برای برگزاری کنسرت یک گروه موسیقی در بوشهر نشان داد، همچنان برخی جریان‌ها، مخالف هر نوع موسیقی هستند و به رغم اینکه کلیت موسیقی مورد تأیید امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بوده و نقدها درباره منع موسیقی متناسب با لهو و لعب بوده، همچنان برخی با کلیت موسیقی مخالفند و حتی در این زمینه، بیانات امام خمینی را تحریف کرده و بر روی پلاکارد‌ها می‌آورند، ولی با همه این تلاش‌ها، حداقل این بار نتوانستند صدای موسیقی را متوقف کنند.

به گزارش «تابناک»، جمعه شب سینمای شهید آوینی بوشهر، شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بود که برای شرکت در کنسرت گروه لیان به آنجا آمده بودند. اعضای گروه لیان بعد از شانزده سال توانسته بودند، مجوز برگزاری این کنسرت در شهرشان را بگیرند. کنسرت که قرار بود ساعت ۱۹ برگزار شود، با دو ساعت تأخیر و پس از کش و قوس‌های فراوان برگزار شد؛ اما آنچه سبب این تأخیر شد، از طرف برگزار‌کنندگان نبود، بلکه حوادث و اتفاقاتی بود که در این دو ساعت رخ داد.

در حالی که همه‌ چیز برای برگزاری کنسرت گروه لیان آماده بود، تهدیدهای چند روز گذشته برخی جریان‌ها در استان ـ که همواره مخالف برگزاری موسیقی سنتی و بومی بوشهر هستند ـ عملی شد تا برگزاری کنسرت میان بودن و نبودن سرگردان باشد.

بنا بر این گزارش، تماشاگران از ساعتی قبل از برگزاری کنسرت در محل برگزاری حاضر شده بودند، ولی غیر از آن‌ها ‌دیگران هم آنجا بودند؛ آنهایی که نمی‌خواستند صدای گروه لیان به گوش دوستدارانش برسد. آن‌ها با انتشار پیام‌هایی در گروه‌های اجتماعی، سعی کرده بودند مخالفان موسیقی را برای تجمع ‌جلوی درب ورودی سالن شهید آوینی تشویق کنند.

برخاستن نوای نی‌انبان با حضور نیروهای ضدشورش و استاندار!


لحظه به لحظه با کنسرت


هم‌اکنون گزارش لحظه به لحظه آنچه روز جمعه در اطراف سالن شهید آوینی بوشهر روی داد ‌می‌خوانیم؛ روایتی که روزنامه «بامداد جنوب» از محل این حادثه ارائه نموده است.

ساعت ۱۷ روز جمعه، تجمع عده اندکی از معترضان به برگزاری این کنسرت، توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کرد. دنیای مجازی باز هم در این مورد قابلیت‌های خود را نشان داد و خیلی زود پیام‌های مورد نظر در تمام استان پیچید و تجمع علیه موسیقی را رقم زد؛ هر‌چند تعداد معترضان نسبت به تماشاگران کنسرت اندک بود و تقریبا به ۱۰۰ نفر می‌رسید. ایستادن در هر جای محوطه سخت شده بود.

برگزاری کنسرت طبق قانون و جلوگیری از هرج و مرج کار ساده‌ای نبود. از طرفی گروهی با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواستند برنامه‌ای هنری اجرا کنند و از سوی دیگر گروهی به این کار اعتراض داشتند.

رهبر معترضان به کنسرت روی دیوار حاشیه ورودی سالن ایستاده بود و سخنرانی می‌کرد. با چند نفر از خانم‌هایی که برای مخالفت با برگزاری موسیقی تجمع کرده بودند، صحبت کردیم. یکی دو نفرشان حتی از دلیل تجمعشان اطلاعی نداشتند، ولی همچنان در کنار دوستانشان ایستاده بودند.

تعدادی از مخالفان برگزاری موسیقی در پاسخ به اینکه گروه موسیقی مجوز دارد، می‌گفتند مجوز برگزاری کنسرت را که خدا صادر نکرده و می‌توان جلویش را گرفت. آنان معتقد بودند اعتراضشان پیشگیری است و پیشگیری هم که همه می‌دانیم بهتر از درمان است.

عده‌ای از آن‌ها می‌گفتند، وقتی جوانان ما از چیزی مطلع نیستند، باید آن‌ها را راهنمایی کرد و اشتباهشان را یادآور شد؛ حتی اگر این یادآوری نیازمند برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آ‌میز باشد. (‌فایل صوتی این مصاحبه‌ها در آرشیو روزنامه موجود است)

برخاستن نوای نی‌انبان با حضور نیروهای ضدشورش و استاندار!


برگزاری نماز جماعت


نزدیک به اذان مغرب، یکی از رهبران معترضان به برگزاری کنسرت، آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد و عده‌ای به نماز خواندن ‌روی زیرانداز مشغول شدند و عده‌ای دیگر از آن‌ها محافظت می‌کردند. نیروهای امنیتی از اول اطراف سالن محل برگزاری کنسرت و حتی در کوچه‌های اطراف حضور داشتند تا آرامش را برقرار کنند.

سکوت همه‌جا را فرا گرفته بود و جز بحث‌ گروه‌های دو سه نفره، دیگر خبری از هیاهو نبود. جمعیت مخالفان و موافقان کم‌کم بیشتر می‌شد. تقریبا جمعیت به ۱۰۰۰ نفر رسیده بود. عده‌ای بلیت داشتند، عده‌ای برای حمایت از کنسرت آمده ‌و عده‌ای دیگر هم معترض به برگزاری کنسرت بودند. کمی آن‌سو‌تر، مردمی که در آن حوالی زندگی می‌کردند به تماشای این صحنه ایستاده بودند.

برخاستن نوای نی‌انبان با حضور نیروهای ضدشورش و استاندار!


مردم دست به اعتراض زدند


گروهی از معترضان به برگزاری این کنسرت، با تجمع در جلو‌ی درب سینما، از ورود مردم به داخل سالن جلوگیری کردند و با سر دادن شعار الله‌اکبر و با استناد به سخنان امام جمعه بوشهر، مبنی بر جلوگیری از برگزاری کنسرتی که وی آن را مبتذل خوانده بود، بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کردند. این گروه همچنین با سر دادن شعار «حزب الله می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» خواهان لغو کنسرت شدند.

از سوی دیگر، مردم یکصدا از معترضان می‌خواستند در را باز و از خواسته غیرقانونی خود صرف‌نظر کنند و با شعار «نیروی انتظامی، حمایت حمایت» از نیروی انتظامی کمک خواستند. درب کرکره‌ای سینما ‌مرتب باز و بسته می‌شد و گروه‌های مذاکره‌کننده در رفت و آمد بودند که شاید غائله را بدون برخورد قهرآمیز خاتمه دهند؛ اما معترضان پافشاری می‌کردند.

خانم‌ها و آقایانی که بلیت خریده بودند فقط در مکان مورد نظر منتظر برخورد قانونی با افراد مخل نظم بودند. دختران و پسران جوان خواستار برگزاری مراسم بودند و با بیان این‌که باید از خواننده بومی حمایت شود، اصرار به برگزاری کنسرت داشتند. یکی از خانم‌هایی که برای دیدن کنسرت آمده بود، می‌گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم دولت ما و کسی که این کنسرت را برگزار کرده تا چه حد به قانون پایبند است‌».

ساعت به ۱۹:‌۳۰ نزدیک می‌شد و خبری از برگزاری کنسرت نبود. جریان‌های مخالف، شروع به شعار دادن کردند و با فریاد الله‌اکبر خواهان بستن درب سالن بودند. سرانجام پس از شلوغ شدن بیش از حد تجمع، نیروهای ضدشورش نیروی انتظامی وارد شدند و معترضان کنسرت را پراکنده کردند.

معترضان باز هم به درب سالن نزدیک شدند و شعار سر دادند. پلیس با دستور شورای تأمین، با معترضان درگیر شد و آن‌ها را پراکنده کرد. پس از گذشت نیم ساعت، یکی از مأموران از سالن بیرون آمد و سعی در پراکند‌ن مردم داشت.

لحظه‌ها به ‌تندی سپری می‌شد. عده‌ای در ‌سالن مشغول رایزنی برای برگزاری کنسرت بودند و مردم در انتظار پیام نهایی مسئولان ارشاد و اجرا ‌شدن قانون. از سویی دیگر استاندار بوشهر با درج مطلبی در پایگاه استانداری، حمایت قاطع خود را از برگزاری کنسرت اعلام کرد و این موضوع باعث روشن شدن اذهان عمومی شد. تمام نگاه‌ها به درب اصلی سالن بود بلکه فرجی حاصل شود و محسن شریفیان بتواند پس از شانزده سال در شهر خود کنسرت برگزار کند.

یکی از مخالفان گفت: «اگر این کنسرت برگزار شود، کنسرت سیروان خسروی را ـ که قرار است چند روز آینده باشد ـ  به آتش می‌کشیم»؛ اما چند معترض دیگر می‌گفتند، کاری به برگزاری دیگر کنسرت‌ها در بوشهر ندارند و فقط با برگزاری کنسرت شخص شریفیان در بوشهر مخالفند.

برخاستن نوای نی‌انبان با حضور نیروهای ضدشورش و استاندار!


بالاخره صدای نی‌انبان شریفیان، از لیان شنیده شد


ساعت ۲۰: ۲۰ اعلام شد که بنا به تصمیم و مجوز ارشاد، نیروی انتظامی و شورای تأمین استان و با حمایت همه‌جانبه این دستگاه‌ها و استانداری، کنسرت محسن شریفیان برگزار خواهد شد.

ساعت ۲۱‌، مردمی که بلیت سانس اول را خریده بودند، با در دست داشتن بلیت‌ها به داخل سالن راه یافتند و محسن شریفیان پس از شانزده سال اولین کنسرت خودش را برای مردم زادگاهش اجرا کرد.

ساعت ۲۳‌، کنسرت به پایان رسید و پلیس اعلام کرد ‌تماشاگران سانس دوم به منزل خود بازگردند و روز دیگر برای کنسرت مراجعه کنند.

چراغ‌های سالن خاموش شد و مردم با کمک نیروی انتظامی روانه خانه‌هایشان شدند. ترافیک سنگینی در مسیرهای اطراف سالن سینما شهید آوینی حاکم بود. بالاخره همه ‌چیز‌ به پایان رسید.

ساعاتی بعد محسن شریفیان در اینستاگرامش اعلام کرد، به خاطر مردم بوشهر و این‌که آسیبی به آن‌ها نرسد، کنسرت دو روز دیگر را لغو کرده و پول مردمی که موفق به دیدن کنسرت نشده‌اند ‌همراه با هدیه‌ای پس خواهد داد. وی همچنین در پیامش از مسئولان ارشد استان و ارشاد تشکر کرد.

برخاستن نوای نی‌انبان با حضور نیروهای ضدشورش و استاندار!


سرنوشت نامعلوم شب‌های بعد


برگزاری کنسرت در یک نوبت، حرف و حدیث‌های بسیاری ‌در پی داشت. از سویی محسن شریفیان از ادامه برگزاری کنسرتش انصراف داده و اعلام کرده بود ‌تا اطلاع ثانوی دیگر در بوشهر کنسرتی برگزار نخواهد کرد و از سوی دیگر، عده‌ای با بیان اینکه نباید به‌ خاطر ۱۰۰ نفر قانون شکن، قانون و فعالیت مجریان آن کمرنگ شود، تصمیم گروه لیان را برای ادامه ندادن کنسرت در شب‌های آینده، اشتباه می‌دانستند.

پس از برگزاری کنسرت، پیامک‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل ‌و بیانیه‌های مختلفی علیه این گروه و استانداری که حمایت خود را اعلام کرده بود، فرستاده شد. گفتنی است، تا لحظه تنظیم این گزارش، بیانیه‌ای که سرپرست گروه لیان قرار بود در مورد سرنوشت بلیت‌ها و سانس‌های بعدی کنسرت صادر کند، به دفتر روزنامه نرسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی