بازدید 50928
پشت پرده تغییرات تازه در تلویزیون؛

فیلم‌های دیده نشده‌ای که سیمافیلم را به انحلال کشاند

تولید «یک خانواده محترم» یکی از حواشی این مجموعه در سال‌های پیشین بود و ظاهراً آثاری با اشکالات شبیه «یک خانواده محترم» که هیچ‌گاه دیده نشده‌اند، کم نیستند و دقیقاً به واسطه آنکه دیده نشده‌اند، جنجال‌هایی مشابه این اثر را در پی نداشته است. در کنار «سیما فیلم»، اداره «الف ویژه» نیز نقش تقریباً مشابهی را داشت...
کد خبر: ۴۶۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱ 29 December 2014
با ادغام ساختارهای متولی تولید فیلم و سریال در تلویزیون، اداره کل نمایش سیما شکل گرفت و در روزهای اخیر مدیر این مجموعه نیز منصوب شد اما دقیقاً چه ساختارهایی در هم ادغام شده و روند تولید فیلم و سریال برای تلویزیون در ساختار جدید چگونه خواهد بود تا موازی‌کاری‌های سال‌های گذشته در پروسه تولید تکرار نشود؟

به گزارش «تابناک»؛ رشد ساختارهای موازی در تلویزیون به مرور رخ داده و این ساختارها به موازات هم رشد کرده‌اند و هرچند هریک از این ساختارها دستاوردهایی داشته‌اند اما هزینه صورت پذیرفته برای تولید آثار و مجموعه‌های ماندگار برای تلویزیون نسبتی با ارزش واقعی این مجموعه‌ها نداشته و در واقع هزینه تولید -با در نظر گرفتن هزینه نیروی انسانی- در این ساختارهای موازی بسیار بالا بوده و در نهایت نیز عمدتاً مجموعه‌ها در خارج از این ساختارها تولید شده‌اند و این مجموعه‌ها تنها سفارش دهنده بوده‌اند.

با این اوصاف تلویزیون در بسیاری از بخش‌ها از چندین ساختار برخوردار است که به بررسی طرح‌ها و تصویب برای ساخت آثار می‌پردازند و در نهایت این آثار مصوب به تولیدکنندگانی سفارش داده می‌شود تا در مسیر تولید قرار گیرند. در رسانه ملی چندین متولی مشخصاً در حوزه تولید فیلم و سریال فعال بوده‌اند که هرکدام کارنامه‌ای مجزا داشته‌اند اما در عین حال موازی‌کاری عجیبی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم و متاسفانه این ساختارهای موازی نیز با افزایش عمرشان بزرگ‌تر شده‌اند.

«سیمافیلم» که از مستند و سریال تا تله فیلم و فیلم سینمایی را در تمامی موضوعات می‌ساخت، از سال 1373 آغاز به فعالیت کرد و آنچنان بزرگ شده که شهرک سینمایی غزالی و استودیو گلستان بخشی از مجموعه تحت مدیریت این موسسه زیرمجموعه سازمان صداوسیما قرار گرفت. این مجموعه که تقریباً مستقل عمل می‌کرد و زیرمجموعه رئیس رسانه ملی بود، از بسیاری از نظارت‌های معمول در شبکه‌ها معاف بود و همین مسئله نیز هزینه ساز بود.

فیلم‌های دیده نشده‌ای که سیمافیلم را به انحلال کشاند

تولید «یک خانواده محترم» یکی از حواشی این مجموعه در سال‌های پیشین بود و ظاهراً آثاری با اشکالات شبیه «یک خانواده محترم» که هیچ‌گاه دیده نشده‌اند، کم نیستند و دقیقاً به واسطه آنکه دیده نشده‌اند، جنجال‌هایی مشابه این اثر را در پی نداشته است. در واقع این استقلال عمل هرچند دست مدیران «سیمافیلم» را برای راحت بودن مسیر تولید بازگذاشته بودند اما در مقابل اینکه این مجموعه چه میزان تولید دارد و چه اتفاقاتی در مسیر تولید می‌افتد، مشمول نظارت معمول رسانه ملی نمی‌شد.

در کنار «سیما فیلم»، اداره «الف ویژه» نیز نقش تقریباً مشابهی را داشت و هر اثری با کیفیتی بالاتر از کیفیت الف تولید می‌شد و جزو آثار باکیفیت و گرانقیمت تلویزیون قابل بود -از مستند گرفته تا سینمایی- در این اداره بررسی می‌شد و این دو ساختار نیز به جز گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های تلویزیونی است که به صورت تقریباً مستقل از همدیگر به تولید فیلم و سریال اقدام می‌کردند و این‌گونه بود که در گذشته گاهی آثار با مضامینی شبیه به هم تولید می‌شد.

برای تجمیع این ساختارها و ایجاد یک ساختار واحد برای تولید فیلم و سریال تلویزیون که هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ محتوایی از یک استاندارد مشخص باشد، بخشی از این ساختارها ادغام و بخشی دیگر در زیرمجموعه ساختار اصلی قرار گرفت تا بدین ترتیب احتمالاً بخشی از نیروی انسانی سازمان صداوسیما که در این ساختارهای موازی قرار دارند نیز آزاد شوند و بودجه این ادغام نیز در مسیر تولید جاری خواهد شد.

در همین چارچوب، موسسه «سیما فیلم» با اداره «الف ویژه» ادغام شد و مجموعه‌ای تحت عنوان «اداره کل امور نمایش سیما» و محمودرضا تخشید به مدیرکلی این مجموعه جدید منصوب شد؛ نهادی قدرتمند که عملاً درباره طرح‌های همه سریال‌ها و تلویزیون‌های مهم در آن تصمیم گیری می‌شود و در عین حال گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها نیز از این پس با هماهنگی این اداره کل فعالیت خواهند کرد و مدیران این گروه‌ها با نظیر مدیرکل امور نمایش سیما منصوب می‌شوند.

این تمرکز سیاست گذاری خرد و تصمیم گیری درباره تولید فیلم، سریال و مستند تلویزیون، امکان نظارت بر پروسه تولید را نیز بیش از پیش افزایش خواهد داد و به حرف و حدیث‌های همیشگی درباره اتفاقاتی که در مسیر تولید برخی مجموعه‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر مطرح شده را پایان خواهد داد. با این حال باید دید در اجرا، این اداره کل تا چه میزان به نقش مهمی برایش تعریف شده دست خواهد یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی