بازدید 2795

رشد ۱۱ درصدی واردات نفت آسیا از ایران

واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه نوامبر با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید.
کد خبر: ۴۶۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲ 26 December 2014
واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه نوامبر با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که تقاضای فصلی موجب رشد میزان خرید نفت شده است، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه نوامبر به بالای یک میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات نفت ایران در طی بازه زمانی ژانویه تا نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 19.5 درصد افزایش یافته است. بخش عمده ای از این افزایش ناشی از افزایش خرید هند از ایران در اوایل سال 2014، متعاقب کاهش تحریم های غرب علیه تهران بوده است.

اما به گفته منابع صنعتی، میزان خرید نفت کشورهای آسیایی از ایران به دلیل نامشخص بودن زمان توافق احتمالی هسته ای بین تهران و غرب ممکن است آسیب ببیند.

ایران و گروه 1+5 ماه گذشته نتوانستند در موعد مشخص شده به توافقی نهایی در مورد برنامه هسته ای این کشور دست یابند و مذاکرات را برای 7 ماه دیگر تمدید کردند. بنابراین هرگونه افزایش احتمالی صادرات نفت ایران در زودترین زمان ممکن، سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

بر اساس توافق موقت، ایران اجازه دارد تا صادرات نفت خود را در حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کند. این در حالی است که تهران پیش از تشدید تحریم ها روزانه 2.2میلیون بشکه نفت صادر می کرد.

مقامات غربی گفتند، قصد دارند تا ماه مارس موافقتنامه ای با موضوع توافق نهایی را با ایران منعقد کنند، اما برای رسیدن به تفاهم در مورد تمام مسائل فنی مورد اختلاف، زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود.


کن هاسه گاوا، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «برداشت من این است که هنوز شکاف هایی بین دو طرف وجود دارد که آنها قادر به پر کردن این شکاف ها نخواهند بود.»

وی افزود: «در حالی که بازار نفت با فزونی عرضه مواجه است، اگر صادرات نفت ایران همچنان کاهش یابد، کسی مشکلی با این مسئله نخواهد داشت، و این به برقراری توازن در بازار کمک خواهد کرد.»

واردات 4 خریدار بزرگ نفت ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) از این کشور در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر امسال به طور متوسط به 1.1 میلیون بشکه در روز رسید، که ناشی از افزایش واردات چین و هند از ایران پس از کاهش نسبی تحریم ها بود.

بر اساس آمارهای دولتی و تانکری، این 4 کشور در ماه گذشته روزانه 1.07 میلیون بشکه از ایران نفت خریداری کردند که 11.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی