بازدید 8764

تلاش برخی نماینده‌ها برای بی نتیجه ماندن پرونده کارت‌های پایان خدمت جعلی

کد خبر: ۴۵۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹ 20 December 2014
برنامه ورزش از نگاه دو با حضور حمید رسایی، محمد دادکان و عبدالرحمن شاه‌حسینی به بررسی مسائل مربوط به پرونده فساد در فوتبال ایران پرداخت. مشروح این برنامه را می‌توانید اینجا بخوانید:

دادکان:
ممنونم که دوباره از من دعوت شد تا در این برنامه حاضر بشوم. من دلم می‌خواهد بحث فساد در فوتبال یا فساد در ورزش را به این صورت اصلاح کنیم که فساد در فوتبال نداریم و در ورزش هم نداریم بلکه فساد آدم‌هایی که در فوتبال یا ورزش حضور دارند وجود دارد. پس فی‌نفسه در فوتبال یا ورزش فسادی وجود ندارد. ما بیاییم از آدم‌هایی که در فوتبال و در ورزش ایجاد فساد کرده‌اند از آن‌ها نام ببریم، وگرنه فوتبال یا ورزش چه فسادی دارد؟ آدم‌هایی که این پست را قبول می‌کنند، ببینیم که اهلیتش را دارند؟ مقبولیتش را دارند که این پست را قبول می‌کنند یا خیر؟

شاه‌حسینی:
بنده ابتدا عرض کنم که با فرمایش دکتر دادکان کاملا موافقم. فوتبال ورزش و هر رشته ورزشی تعریف خاص خودش را دارد و نمی‌توان آن را زیر سؤال برد. آن افرادی که در این حوزه وارد می‌شوند و فعالیت می‌کنند و عملکرد این افراد هست که ممکن است زیر سؤال برود و بعضا فسادی را به وجود بیاورد.

در خصوص کارت‌های پایان خدمت لازم می‌دانم این مطلب را بگویم که ممکن است یک کارت یا سندی اساسا جعلی باشد؛ مثلا گواهینامه رانندگی یا مدک تحصیلی یا کارت پایان خدمت. یعنی از مرجعی که صلاحیت صدور این اسناد را دارند صادر نشده باشد. که این بحث جعل و استفاده از سند مجعول را پیش می‌آورد که در قانون تعریف خاص خودش را دارد. ولی در موضوع اخیر که بسیار رسانه‌ای ‌و توجه عمومی هم به آن جلب شده، شاهد ماجرای متفاوتی هستیم؛ یعنی کارت‌های پایان خدمتی که به بازیکنان تحویل شده اصالت دارد، یعنی از مرجع قانونی و با رعایت تشریفات قانونی صادر شده است، ولی در رسیدگی مشخص می‌شود که مدارکی که منشأ صدور این کارت‌ها هستند از قبیل تصدیق‌نامه‌ها و مدارک پزشکی مخدوش بوده و اصالت نداشته است که در اجرای ماده ۴۳ قانون نظام وظیفه این سازمان ورود کرده. حدود ۱۱۸ کارت پایان خدمت بازیکنان فوتبال محل تردید واقع می‌شود و به این‌ها رسیدگی می‌کنند که این‌ها در موضوعات مختلف بوده. بحث کفالت بوده، بحث پزشکی بوده و موضوعات مختلف دیگری. در مجموع نظام وظیفه تعدادی از این کارت‌ها را ابطال کرده که در ادامه باید به آثار قانونی این ابطال بپردازیم.

رسایی: یکی از وظایف نظارتی کمیسیون اصل نود، رسیدگی به شکایاتی است که نسبت به عملکرد دستگاه‌ها و خود مجلس اتفاق می‌افتد. حوادثی سال گذشته اتفاق افتاد که به نوعی افکار عمومی را درگیر کرد و با توجه به محبوبیت فوتبال نزد افکار عمومی کمیسیون اصل نود خودش را ملزم و موظف کرد که به نوعی عملکرد وزارت ورزش را به نوعی در حوزه مربوط به فوتبال را بررسی کند. چرا که وزیر ورزش و جوانان رئیس مجمع فدراسیون فوتبال است. از این بایت کمیسیون این عملکرد را مورد مداقه قرار داد و بحث شروع شد که پرونده‌های مختلفی مورد رسیدگی قرار گرفت. کارشناسانی را ما به کار گرفتیم و مکاتباتی را با دستگاه‌های مختلف انجام دادیم. مهم‌ترین مکاتبات هم با خود فدراسیون فوتبال انجام شد که این دوستان به نوعی همکاری کردن که کمیسیون از مسیرش منحرف شود.

خیلی‌ها گله می‌کنند که کمیسیون اصل نود چرا زود‌تر گزارش را ارائه نداده است. واقعیت این است که دوستان اصلا همکاری نکردند و جا دارد من همینجا گلایه کنم از دوستان. ‌ای کاش به‌ جای رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، اینجا آقای کفاشیان رودر روی ما می‌نشست تا ما حرف‌هایمان را به ایشان می‌زدیم.

یکی از بخش‌های این پرونده فساد بحث کارت‌های پایان خدمت یا کارت‌های معافیتی بود که بر اساس دقیق و درست صادر نشده بود که آقای شاه‌حسینی توضیح دادند و همچنین بحث مالیاتی هم بخش دیگری از این پرونده را تشکیل می‌دهد. موضوعات دیگری مثل شرط‌بندی، تبانی، نقل‌وانتقالات و دلالی و موضوعات دیگری هم بوده است، که حالا به وقتش این گزارش از تریبون مجلس قرائت می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

جوادی‌فر: این گزارش قرار بود پایان لیگ قبل، فروردین ماه امسال، قرائت بشود؟

رسایی: ما ابتدا فکر نمی‌کردیم که این چاه اینقدر عمیق باشد. هنوز هم یک بخش‌هایی از این پرونده هست که بررسی نشده است. این گزارشی که ما ارائه می‌دهیم گزارش ابتدایی است. با اینکه کارشناس‌های مجرب زیادی در این پرونده به‌ کار گرفته شدند اما هنوز ادعاهایی وجود دارد که مطرح شده و باید بررسی شود و افراد فراخوانده شوند تا گزارش کامل شود. ما تا کنون با چیزی نزدیک به هشتاد نفر از اهالی فوتبال اعم از بازیکن و مربی و سایر دست‌اندرکاران مصاحبه و گفت‌وگو کردیم و به مجلس فراخواندیم‌ که این اظهارات یکی از بزرگ‌ترین اسناد کمیسیون در جریان بررسی این پرونده است. در جریان این مصاحبه‌ها و گفت‌وگو‌ها غیر از آقای کفاشیان و اطرافیانش تقریبا سایر دوستان قبول دارند که در فوتبال، با این تعریفی که آقای دادکان فرمودند، فساد وجود دارد.

آقای کفاشیان و اطرافیانش اما معتقدند که هیچ فسادی وجود ندارد و همه‌چیز خوب ‌و عالی است. حتی این دو موردی که خیلی رسانه‌ای شده یعنی کارت‌های پایان خدمت و معافیت و همچنین بحث فرارهای مالیاتی هم اصلا آن را فساد نمی‌دانند. تعریف ما با این دوستان در خصوص فساد کاملا متفاوت است.

دادکان: ضمن اظهار تشکر از آقای رسایی و همکاران محترمشان من می‌خواهم ابتدا‌ مثالی بزنم تا بعد برسم به حرف‌های شما. می‌گویند ‌اگر وقتی غذا شور شد، باید سراغ آشپز برویم، نه اینکه نمکدان را از سفره برداریم. ما بیایم و ببینیم این فسادی که می‌گوییم افراد در فوتبال دارند، تنها در فوتبال است؟ فقط در ورزش کشور است و در جاهای دیگر نیست؟ اگر آمدیم و به همه این‌ها رسیدگی کردیم، امروز جامعه جوان ما به ما اعتماد می‌کند.

همین‌جور که ‌امروز این فسادی که من می‌گویم در آدم‌های ورزش و فوتبال این کشور هست در شورای شهر نیست؟ در مجلس شورای اسلامی نیست؟ در وزارت‌خانه‌های دیگر نیست؟ نماینده مجلسی که ‌یک میلیارد هزینه می‌کند تا نماینده شود، ماهی ده تا دوازده میلیون حقوق می‌گیرد و چهار سال حقوقش می‌شود پانصد میلیون تومان، آیا یک میلیارد هزینه می‌کند برای انتخاب شدنش که پانصد میلیون را چهار سال ماه به ماه بگیرد؟ خدایی بیاییم یک روز هم که شده به این مردم راستش را بگوییم و بگوییم برای فساد در جامعه‌مان هیچ کاری نکردیم.

همین‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند با سمینار و برگزاری جلسه هیچ کاری انجام نمی‌شود یک روز بیایم و انقلابمان را در کشور نهادینه کنیم و به این نسل جوانمان بگوییم آقا ما سیگار فروش‌ها را دستگیر نمی‌کنیم بلکه کسی که تریلی تریلی سیگار وارد می‌کند را دستگیر می‌کنیم. چه کسی فوتبال ما را آلوده کرد؟

‌از همین آقای رسایی و کمیسیون اصل نود این گله‌ را بکنم. چه‌ کسی بهتر از من فوتبال را می‌شناسد؟ شما‌ها من را دعوت کردید؟ چهار سال و سه ماه رئیس فدراسیون ‌و چهل سال در ورزش این کشور بودم. من به جلسات کمیسیون دعوت شدم؟ پس آن کمیسیون اصل نود دنبال یک چیز دیگری بود. ببخشید اینجور می‌گویم، ولی اگر دنبال واقعیت‌ها بود، نباید من را دعوت می‌کرد؟ سمینار علم و فوتبال در این مملکت برگزار می‌شود، من دعوت نمی‌شوم. روز دانشجو باشگاه پرسپولیس جشن دانشجو برگزار می‌کند، من دعوت نمی‌شوم. چرا؟ کمیسیون اصل نود فردی را ‌آگاه‌تر از من نسبت به مسائل روز فوتبال پیدا می‌کند؟ من نمی‌توانستم به کمیسیون اصل نود اطلاعات بدهم؟ یک ‌جای کار عیب دارد. باید ایستاد و مقاومت کرد.

خدا بیامرزد آقای یحیی‌زاده را. یک بار به من زنگ زد که من تحقیق و تفحص را آماده کرده‌ام اما من را تهدید کرده‌اند. گفتم: گزارش را در مجلس ‌بخوانید‌. گفت: نمی‌گذارند. چرا؟ مگر نمی‌خواهیم به این جامعه خدمت کنیم؟

وقتی کسی که اهلیت و تخصص و دانش نشستن در جایی را ندارد، به کار می‌گیریم، نتیجه‌اش همین می‌شود. مگه قرآن نمی‌گوید آدم اهلش را انتخاب کن. مگه نمی‌گویند النجاه فی الصدق. کی آمد راستش را بگوید؟ بیاییم و بگوییم. این سینه را باز کنیم. خط قرمز در این مملکت فقط رهبری است. هر کسی برای خودش یک هاله درست نکند که کسی نیاید و حرفی بزند. مردم دوست دارند واقعیت‌ها را بشنوند. ببینید هشت سال در دوره قبل. من به دولتش کاری ندارم و درباره کسی که در ورزشش بود صحبت می‌کنم. آمدند و گفتند که ساختیم و فلان کردیم و بهمان کردیم. یک بار مجلس آمد بگوید ‌این‌هایی که ادعا می‌کنی ساختی کجاست؟ چیزهایی که در این هشت سال ساختند کجاست؟ یکی را نشان بدهند. کسی آمد واقعا دلش بسوزد و بگوید ‌این‌هایی که ادعا می‌کنید ساختید وافعا کجاست؟ دلم برای جامعه‌مان می‌سوزد. تا کی می‌خواهیم به آن‌ها دروغ بگوییم؟

رسایی: من تشکر می‌کنم از آقای دادکان که خیلی صریح مطالب خودشان را در خصوص گزارش اصل نود گفتند. درباره نکات دیگر هم یکسری کلیات بود که ما از شما شنیدیم. ان‌شالله در ادامه برنامه منتظریم تا نکات دقیق‌تری را بشنویم. در خصوص اینکه چرا کمیسیون شما را دعوت نکرده می‌گویند که اثبات شی نفی ما ادا نمی‌کند. خیلی‌های دیگر هم باید دعوت می‌شدند و ما گفتیم که هنوز پرونده جمع‌بندی نشده است. در خصوص آن حرف ایشان هم کف آیا فقط فساد در فوتبال هست و در جاهای دیگر نیست؟ طبیعی است که ما هر جا دست بگذاریم اهالی آن مجموعه هم همین حرف را می‌زنند. کسانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند، بخشی از صحبت‌هایشان دلسوزانه است و بخشی هم برای فرار از این ماجراست. صحبت‌های آقای دادکان حتما دلسوزانه است. چون الان که ایشان مسئولیتی ندارند که بخواهد فرار کند و قطعا از سر دلسوزی است.

جوادی‌فر: شاید صحبت آقای دادکان به این معنا بود که در یک فصل فوتبال ما ششصد، هفتصد میلیارد بیشتر هزینه نمی‌شود و جاهای دیگری وجود دارد که گردش مالی خیلی بالاتری دارند.

رسایی: البته اینطور نیست. بیشتر تیم‌های ما دولتی هستند و حسب گزارش‌هایی که به ما رسیده گردش مالی یک سال فوتبال ما هزار میلیارد تومان است. من از آقای دادکان خواهش می‌کنم اینجا را هم یکی از اتاق‌های کمیسیون اصل نود بدانند و هرچه می‌دانند به ما بگویند.

در خصوص بخش دیگر حرف‌های آقای دادکان هم باید بگویم که حتما در جاهای دیگر هم فساد وجود دارد. وجود فساد در یک نظام عیب نیست، بلکه سکوت نسبت به فساد و عدم برخورد با فساد عیب است. همانطور هم مقام معظم رهبری در پیامی که به سمیناری که چندی قبل توسط سه قوه برگزار شده بود، فرمودند ‌چه با سمینار و چه بی‌سمینار مردم توقع دارند اقدامات عملی را در خصوص برخورد با فساد ببینند. وقتی بالا‌ترین فرد در یک نظام اینگونه برخورد می‌کند، این به این معناست که این نظام به دنبال سلامت و برخورد با فساد هست. ایشان گفتند که نماینده‌های مجلس چقدر هزینه می‌کنند که به مجلس راه پیدا کنند. خود من هم از تریبون مجلس این حرف را زدم و بالا‌تر از من و ایشان هم مقام معظم رهبری در آستانه هر انتخاباتی می‌گویند که مردم چشمتان را باز کنید. کسی که پول خرج می‌کند برای انتخابات قطعا به دنبال چیز دیگری است. این یک حساب دو دو تا چهار تاست. ولی باز بعضی‌ها رأی می‌دهند. در ‌چهار سال دستگاه نظارتی بر روی مجلس هست. قانون نظارتی به رفتار نمایندگان هست. رد صلاحیت برخی نمایندگان نشان این است که نظام با افراد دبرخورد می‌کند. خب البته بعضی‌ها هستند که ردی از خودشان باقی نمی‌‎‌گذارند. یا دستگاه قضا بعضا قضات را معلق می‌کند. خب خود سیستم دولتی نظارت می‌کند و در مواردی هم برخورد می‌کند. در مواردی دستگاه‌های نظارتی دیگری برخورد می‌کند. من می‌خواهم عرض کنم که با همه ایراداتی که وجود دارد سالم‌ترین نظام نظام ماست ولی در آن فساد هم هست، مشکل هم هست.


شاه‌حسینی:
 ما امروز با آمار وحشتناکی فقط در یک موضوع مواجه هستیم که مدارک معافیت ۱۱۸ بازیکن محل تردید واقع ‌و بعد از بررسی تعدادی از آن تأیید ‌و تعدادی هم رد می‌شود. در زمان حضور من در کمیته انضباطی موردی داشتیم که یک بازیکن مطرح که موعد سربازی‌اش فرا می‌رسد، او را روی ویلچیر می‌گذارند و نزد دکتر می‌برند. دکتر برایش MRI می‌نویسد. آن زمان این سیستم تکنولوژیک امروز نبود. این بازیکن که از مطب بیرون می‌آید یک بیمار کمرشکسته را به ‌جای او روی ویلچیر می‌نشانند و از او MRI می‌گیرند. بعد در کمیسیون پزشکی بررسی می‌کنند و با توجه به شکستگی کمر برایش کارت معافیت صادر می‌کنند. بعد این ماجرا معلوم می‌شود و من خودم آن زمان در کمیته انضباطی مسئولیت داشتم. بازیکن را دو سال محروم کردیم و مدیری را هم که آموزش دهنده ایشان بود، ‌دو سال محروم کردیم. بعد هم مورد را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دادیم. می‌خواهم بگویم ‌چه کار کردیم در فوتبال و در جاهای دیگر که امروز نتیجه مدیریت ما این می‌شود که فقط در یک مورد ۱۱۸ تخلف گزارش می‌شود.

خیلی از آن‌هایی که امروزه به هر دلیلی تصمیم گرفتند به هر دلیلی که حقایق فوتبال را مطرح کنند از یک موضوع نگرانند. می‌گویند ما از مافیایی که بعد از گفتن حقایق دست به حذف ما از فوتبال می‌زنند می‌ترسیم. یکی از افراد سر‌شناس که من اسمش را اینجا نمی‌آورم می‌گفت که موعد سربازی پسرش فرا رسید. پیش فلان مسئول رفتیم و در آنجا به من پیشنهاد داده شد که ۱۰ میلیون بدهید تا کارت پایان خدمت بگیرید. یک هفته بعد کارت پایان خدمت به آدرس منزلش ارسال شد.

دادکان: نگوییم کارت‌های جعلی. چرا دوباره حرفی بزنیم که ذهن مردم را مکدر کنیم. همه این کارت‌ها با آگاهی جعل شده‌اند. بازیکن با‌‌ همان کارت رفته پاسپورت هم گرفته و به خارج از کشور هم رفته. با‌‌ همان کارت آمده و دانشجو شده. این کارت‌ها حقیقی بوده و پول‌های صدور آن را هم تمام و کمال گرفته‌اند... آن‌ها برای کارت‌هایشان هفتاد میلیون تومان داده‌اند. من نه از بازیکن دفاع می‌کنم و نه از فدراسیون فوتبال. اگر عدالتی در کار است، باید بیست میلیون تومان فوتبالیست‌ها را هم پرداخت کنند علاوه بر اینکه کارت معافیتشان را می‌دهند، زیرا نظام وظیفه گفته که بین بیست تا پنجاه میلیون تومان بدهید و سربازی‌تان را بخرید. فوتبالیستی که هفتاد میلیون تومان داده، تازه بیست میلیون هم اضافه داده است. من می‌گویم اگر غذا شور است یقه آشپز را بگیریم نه اینکه نمکدان را از سفره برداریم. بریم آشپز را پیدا کنیم که این کارت‌ها را در اختیار این‌ها قرار داد. فوتبالیست را هم محروم کنیم بفرستیم سربازی، ولی پولش را که باید پس بدهیم.

رسایی: پولشان را که پس نمی‌دهیم. ضبط می‌شود به حساب بیت‌المال.

دادکان: حاج‌آقا اگر قرار است ضبط بشود به حساب بیت المال بهتر نیست آن سه هزار میلیارد و آن دوازده هزار میلیارد ضبط شود؟

رسایی: آن‌ها هم ضبط می‌شود

دادکان: ان شالله به عمر من و شما برسد.

رسایی: حسب پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم علاوه بر فوتبالیست‌ها افراد دیگری هم بودند که درگیر این مسأله بودند. خبرنگار، هنرپیشه، مجری تلویزیون و حتی از بچه‌های والیبالیستمان داشتیم. در این میان فوتبالیست‌ها هم بودند. اکثر این افراد اما فوتبالیست‌ها بودند. ۱۱۸ مورد رسیدگی شده اما دوستان ما در نظام وظیفه به تعداد بیشتری از این‌ها دارند رسیدگی می‌کنند که فدراسیون فوتبال باید همکاری کند. شاید پرونده ۵۰۰ نفر در حال بررسی است. برخی از این‌ها باند بوند. افراد نظامی و انتظامی بودند. با این‌ها برخورد شده آقای دادکان. خیلی‌ها از کارشان برکنار و عده‌ای هم به قوه قضائیه معرفی شدند ولی طبیعی است که از این تریبون گفته نشود. توجه به فوتبالیست‌ها طبیعی است. در خصوص فوتبال کلی برنامه تلویزیونی وجود دارد ولی برای نیروهای انتظامی و نظامی مگر برنامه وجود دارد. برای همین هم هست که به این مسأله کارت‌های پایان خدمت و معافیت فوتبالیست‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. بالاخره فوتبالیست‌هایی که با کارت‌های جعلی آمده‌اند می‌دانستند که این کارت‌ها اصالت ندارد دیگر. طرف خودش می‌دانسته که پدرش جبهه نرفته است. خب این کلاه‌برداری است. در مجموع در این پرونده با باند‌ها برخورد شده ولی خب واسطه‌هایی وجود دارد که شاید با آن‌ها هنوز برخورد نشده است. خیلی از این‌ها عوامل تیم‌ها بودند یا هیأت‌های فوتبال در استان‌ها بودند. ما از فدراسیون پرسیدیم که با این متخلفانی که زیر مجموعه شما هستند چه برخوردی کردید؟

پاسخی که آقای کفاشیان داده خیلی کلی است و قصد توجیه ‌دارد. به نظر من این فساد است. اینکه شما از مجموعه متخلف زیر مجموعه خود دفاع کنی، وگرنه جرم جعل در همه جا وجود دارد. شما الان دیدید که در همین چند روز وقتی که تیم داشت می‌رفت جلوی چند نفر را در فرودگاه گرفتند. اصلا چرا فدراسیون اجازه داده که این افراد تا فرودگاه بروند؟ وقتی که کسی هست که کارت پایان خدمتش اصلت ندارد و از طرف سازمان نظام وظیفه معرفی شده برای چی فدراسیون فوتبال ما اصلا باید اجازه بدهد که این بازیکن به فرودگاه برود. برای چه رئیس فدراسیون ما باید تماس بگیرد و پیگیری کند تا کار این‌ها را یک جوری حل و فصل کند؟ خب این افراد مرتکب جرمی شدند. این آدم‌ها می‌دانستند که این مدارک جعلی بوده که آن را ارائه دادند. برای چه مربی تیم ملی را در شرایطی قرار می‌دهند که در خصوص این ماجرا هم مصاحبه کند و هم نامه بنویسد. این اصلا بد است برای کشور ما که یک مربی خارجی بیاید به دستگاه انتظامی نامه بنویسد.

‌این را هم بگویم که برخی از نمایندگان مجلس و همکاران بنده دنبال این بودند که ما ماجرا را پیگیری نکنیم. چرا؟ چون شهرشان تیم نظامی داشت و اگر این بازیکنان سرباز می‌شدند و به صورت طبیعی به آن تیم‌ها می‌رفتند که ما به آن‌ها هم گفتیم که این کار بر خلاف قانون است. اکثر این بازیکنان مربوط به خوزستان بودند. به ما گفتند اگر این مسأله را اعلام کنید بحران امنیتی در خوزستان ایجاد می‌شود. اعلام کردیم و هیچ بحران امنیتی هم بوجود نیامد. مردم الان از ما انتظار عدالت و برخورد را دارند. عدالت یعنی چی؟ یعنی اینکه این بازیکنی که الان مرتکب جرم شده را نفرستیم تیم نظامی که آنجا فوتبال بازی کند. اگر پزشکی چنین جرمی را مرتکب شده باشد اگر او را برای خدمت سربازی بفرستیم یکی از بیمارستان‌های شمال شهر آیا در حق بقیه پزشکان که مسیر قانونی را رفتند اجحاف نکردیم؟ همه پادگان‌ها تیم فوتبال دارند. این‌ها باید بروند آنجا هم پست بدهند و هم فوتبالشان را ادامه دهند. اما نباید بروند در تیم ملی یا تیم‌های مطرح سربازی‎شان را آنجا بگذرانند.

شاه‌حسینی:
ما می‌توانیم در بحث این کارت‌های پایان خدمت به سه مرجع اشاره کنیم. اول‌‌‌ همان مرجعی است که به حکم قانون صلاحیت صدور کارت را دارد و همین مرجع هم بنا به ضوابط می‌تواند کارت‌های مورد دار را ابطال کند، که من معتقدم در خصوص این ۱۱۸ کارت پایان خدمت به وظیفه خودش عمل کرده است. بعدی مرجع قضایی است که من از همین‌جا از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست می‌کنم ‌به این پرونده‌های مرتبط با فوتبال و ورزش و حواشی آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند و پرونده را با سرعت رسیدگی کنند و این طور نباشد که در یک چنین پرونده‌ای فقط نام یک فوتبالیست را مطرح کنند بلکه علاوه بر فوتبالیست کسانی که این فوتبالیست را به این راه برده‌اند، هم معرفی کنند. بخش آخر هم فدراسیون فوتبال است. اینکه فدراسیون فوتبال چه وظیفه‌ای دارد؟ ما در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص جعل مدرک و سند قانون داریم. باید به دنبال دانه درشت‌ها در این موضوع بگردیم. به هر حال ضعف مقررات یکی از مواردی است که به مشکلات دامن می‌زند. ۵۹ نفر کارت معافیتشان باطل شده و ۱۰ نفر همبه دلیل عدم مراجعه کارتشان باطل شده است و در نحوه و نوع برخورد با بازیکنان خاطی قاضی تشخیص می‌دهد که سقف مجازات را در نظر بگیرد یا کف آن را. سازمان نظام وظیفه وقتی یک شخصی سرباز شناخته می‌شود، ممکن است آن فوتبالیست را بفرستد یک تیم محلی. این اختیار قانونی سازمان نظام وظیفه است. قانون می‌گوید هر کس با علم از یک تخلف آن کار را انجام دهد مجازات حبس دارد.

دادکان: من فکر می‌کنم ‌قوانین فیفا این اجازه را نمی‌دهد که مراجع قضایی مانع فوتبال بازی کردن یک بازیکن شوند و اگر ما تابع قوانین بین‌المللی مانند اساس‌نامه فیفا هستیم باید بپذیریم که مراجع قضایی نمی‌توانند چنین حکمی بدهند. من قبلا هم در مصاحبه‌هایم گفته‌ام فوتبالیست‌های ما ۱۰۰-۱۵۰ میلیون تومان هم نمی‌ارزند، ولی در این مشکل باید برای ورزشکاری که نیاز فوتبال ماست راهکاری اندیشید. اینجا بحث، بر سر تیم ملی است. حدود ده، یازده ماه وزارت جدید، پنج مدیر عامل در باشگاه پرسپولیس عوض شده است. این مشکل مدیریتی است که ایجاد فساد کرده است. دو سه روز پیش با علی پروین صحبت می‌کردم که از پیشنهادهای جدید وزارت ورزش سخن می‌گفت. به او گفتم با طناب پوسیده وزارت به چاه نرود چرا که آن‌ها به تو دور نمی‌دهند و مطمئن باش در جای دیگری می‌خواهند از تو استفاده کنند.

در سمتم در دانشگاه نیز هیچ امتیازی به کسی نداده‌ام. مدیریت قبلی هر هفته در برنامه‌های صدا و سیما بود و از مجلس، روزنامه، مجری و... دانشجوی دانشگاهش شدند. خواهشم از رسانه‌ها و مسئولان این است که در مورد مهره‌های مورد نیاز تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا رافت اسلامی به خرج دهند. بابک زنجانی در آستین مسئولین بزرگ شد اما ورزشکار بر اساس هنر و استعداد خود در قلب مردم جای می‌گیرد. وزیر ورزش هم به سادگی می‌تواند با برگزاری مجمع به تخلفات فدراسیون فوتبال رسیدگی کند.

رسایی: هیچ کس سربازی رفتن را دوست ندارد. اگر امروز با متخلفان برخورد نشود از این به بعد همه به دنبال کارت معافیت جعلی می‌روند و می‌گویند در ‌‌‌نهایت با فهمیدن موضوع توسط مسئولان جریمه‌مان حضور در تیم‌های نظامی است. بابک زنجانی چگونه بابک زنجانی شد؟ تمام رؤسای جمهور قبلی به وی مدال دادند و بزرگش کردند تا کم کم این شد. ما می‌گوییم اگر آقای ایکس کارت معافیت جعلی دارد، ما باید چطور با او برخورد کنیم. این مسائل چند دلیل عمده دارد؛ اول ضعف مقررات. مثلا آنهایی که فرزند طلاق بودند از خدمت معاف می‌شدند. ما پرونده‌ای داریم به نام فساد در عوامل و عناصر فوتبال و پرونده دیگری داریم در خصوص مسائل نظام وظیفه که یک بخش آن مربوط به فوتبالیست‌هاست. یکی از بازیکنان هست که پدر و مادرش طلاق واقعی نگرفته‌اند، طلاق سوری داشتند تا فرزندشان معاف شود. یا مورد دیگری که بازیکن قراردادی ۹۰۰ میلیون تومانی بسته اما مادرش را تحت پوشش کمیته امداد کرده تا طبق آن قانون معاف شود. دور از عدالت است که بخواهیم به سادگی از این موضوع رد شویم. نباید عدالت را قربانی مصلحت کنیم. رابطه وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال را هم در دربی از نزدیک دیدم و چندان خوب نیست. به هر حال ما مطالباتی داریم و پیگیر این قضایا هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی