بازدید 40434
در حاشیه سخنان وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد؛

این فیلم 10 میلیاردی حاصل تصمیم اشتباه کدام مدیر بود؟

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد در حالی خواستار تکمیل پروژه «لاله» است که این فیلم در گیشه باید بیش از 20 میلیارد تومان برای بازگرداندن هزینه‌های تولیدش بلیت فروشی داشته باشد... در واقع مدیران کنونی سینمای ایران باید 3300 میلیون تومان دیگر برای تکمیل فیلمی هزینه کنند که بعید است حتی همین 3300 میلیون تومان را نیز در گیشه بازگرداند
کد خبر: ۴۵۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶ 18 December 2014
با عدم پذیرش رای حکمیت در پروژه سینمایی «لاله»، پرونده این فیلم سینمایی پرحاشیه در شرایطی به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع داده شده که ظاهراً مدیران پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان از این پروژه دفاع می‌کنند؛ اتفاقی عجیب که آخرین بار امروز رخ داد و وزیر سابق ارشاد به یک باره انتقادی تندی درباره عدم تکمیل لاله مطرح کرد اما ظاهراً پیکان این انتقادات به شخص منتقد بازمی‌گردد.

به گزارش «تابناک»؛ سیدمحمدحسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (پنجشنبه) گفت: «پروژه لاله اگر روال را عادی داشت تا الان كامل شده بود اما نمایندگان و رسانه ها نسبت به آن واكنش نشان دادند. بعد از این اختلافات فیلمنامه آن را دوباره مطرح كردند و متوجه شدند كه آسیب هایی كه می‌گفتند در این فیلم نیست و می تواند روند تولید این پروژه ادامه یابد و تا اواخر دولت دهم نیز حدود ۷۵ درصد آن تكمیل شده بود.

حسینی در خصوص توقف فیلم برداری این پروژه که درباره زندگی «لاله صدیق» دختر یک کارخانه‌دار است که به اتومبیلرانی می‌پردازد و در دوره‌ای نیز به دلیل دوپینگ در مسابقات محروم شده بود، نیز عنوان كرد: «پیست اتومبیل رانی كه برای فیلم برداری سكانس های آخر این فیلم در نظر گرفته شده بود، تخریب شده و آن را از بین برده بودند كه تا امروز نیز آماده نشد، البته ما با وزارت ورزش بسیار پیگیر بودیم اما متاسفانه در دولت قبل این اتفاق رخ نداد.»

این فیلم 10 میلیاردی حاصل تصمیم اشتباه کدام مدیر بود؟
«لاله صدیق»، دختر یک کارخانه‌دار که در دولت قبل برای ساخت فیلم زندگی‌اش 7.6 میلیارد هزینه شد

وی گفت: «در دوران جدید نیز اختلاف حقوقی بین كارگردان و مدیران سازمان سینمایی پیش آمد و آن باعث وقفه کار شد و مثل اینكه كار به دادگاه نیز كشیده شده است، درنتیجه در پروژه لاله اختلاف حقوقی وجود دارد كه مسئولین ارشاد گفتند بنا بر این داریم تا این پروژه به سرانجام برسد. مبالغی از بیت المال برای ساخت این فیلم پرداخت شده كه اگر این پروژه تكمیل نشود این هزینه ها به هدر رفته و بهتر است این فیلم ساخته و آماده شود و چه در داخل كشور و چه در خارج از آن ارائه شود.»

گفته‌های تازه حسینی البته با انتقادهایی نیز درباره اکران فیلم‌های مرتبط با فتنه همراه بود؛ فیلم‌هایی که اتفاقاً همگی آنها در دولت پیشین و در زمان وزارت او ساخته شد و در حالی که حسینی و مدیرانش عنوان می‌کنند فیلم‌ها برخلاف سناریوی مصوب ساخته شده، کارگردان‌های این پروژه‌ها تاکید دارند مطابق با فیلمنامه اثرشان را خلق کرده‌اند و به عنوان نمونه درباره «آشغال‌های دوست داشتنی» (بنابر اذعان کارگردان اثر) مو به مو مطابق با سناریو در دولت پیشین فیلم ساخته شده و به همین دلیل نمی‌توان از مسئولیت ساخت این فیلم‌ها شانه خالی کرد و بر روی دوش مدیران بعدی انداخت.

با این حال سوای این نقدها، مهم‌ترین گفته‌های حسینی که عجیب به نظر می‌رسد و بیانش دور از انتظار بود، گفته‌های وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد درباره فیلم «لاله» به کارگردانی اسی نیک نژاد است؛ فیلمی که نه مضمونش یک اولویت ارزشی (نظیر «چ») بود که میلیاردها تومان از سرمایه وزارت فقیر فرهنگ و ارشاد را صرف تولیدش کرد و نه کارگردانش با آن سوابق، گزینه‌‌ مورد تایید بود و در واقع تولید «لاله» از اساس یک اشتباه بزرگ مدیریتی بود که حسینی و معاون سینمایی‌اش مرتکب شدند.

این فیلم 10 میلیاردی حاصل تصمیم اشتباه کدام مدیر بود؟
یکی از خودروهای پروژه «لاله» در زمان مدیران وقت ارشاد به خدمت گرفته شد

پروژه «لاله» که تاکنون بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه روی دست مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی گذاشته و جزو میراث حسینی و شمقدری است، به واسطه ضعف در نگارش قرارداد توسط مدیران پیشین، حتی حقوقش نیز به طور کامل در اختیار دولت قرار نگرفته و به همین دلیل مدیران تازه، تعیین تکلیف این پروژه را به زمانی موکول کردند که حداقل وضعیت مالکیت این اثر مشخص شود و پس از تکمیل این پروژه، لااقل فیلم متعلق به سرمایه گذار یا همان وزارت فرهنگ و ارشاد باشد.

با این حال اسی نیک نژاد کارگردان «لاله» زیر بار نرفت و در نهایت قرار شد مطابق با قرارداد حکمیت تعیین کننده باشد اما رای حکمیت نیز با پذیرش نیک نژاد که با قراردادی سست، بخشی از حقوق و رایت فیلم را نیز در اختیار داشت، همراه نشد و در نهایت سازمان سینمایی برای آنکه تکلیف مالکیت این فیلم مشخص شود، پرونده را به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع داد.

به گفته طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، برآوردی که رضاداد انجام داده، یک و نیم میلیارد تومان تا پایان فیلمبرداری ۳۰ درصد باقی‌ مانده نیاز است که این رقم از طریق سازمان سینمایی به شکل اقساط در اختیار مرکز گسترش قرار خواهد گرفت؛ افزون بر اینکه بخش پست پروداکشن هم در اختیار مرکز گسترش است که طبق نظر مرکز، در ایران با خارج از کشور انجام خواهد شد. برآورد اولیه برای پست پروداکشن ۶۰۰ هزار دلار بوده که بر پایه آن، 3.3 میلیارد بودجه علاوه بر بودجه ۶.۷ میلیاردی تاکنون هزینه شده برای تکمیل این پروژه مورد نیاز است و هزینه تولید این پروژه 10 میلیارد تومان خواهد شد!

این فیلم 10 میلیاردی حاصل تصمیم اشتباه کدام مدیر بود؟

بنابراین، برای بازگرداندن هزینه تولید این پروژه، نیازمند فروشی بیش از 20 میلیارد تومانی است که طبیعتاً این فروش حتی با واگذاری رایت خارجی این فیلم حاصل نخواهد آمد و شکست تجاری این پروژه قطعی است و فیلم نیز یک اثر ارزشی نیست که بتوان ادعا کرد برای تولید اثر ارزشی، گیشه اهمیت ندارد، هرچند حتی آنجا نیز گیشه اهمیت دارد، چرا که نشان می‌دهد مخاطب تا چه میزان با آثار ارتباط برقرار کرده است.

آیا نباید مدیران تعریف کننده چنین پروژه‌ای که تا پیش از این دولت، ۶.۷ میلیارد تومان پول صرف ساخت این مجموعه کرده‌اند، بابت این فاجعه و اعتباراتی که حق مستندسازان جوان و فیلم اولی‌ها بوده و به بعضی از ایشان کمتر از ۲۰ میلیون از این رقم نیز در شرایط عادی نمی‌رسد، پاسخگو باشند؟

آیا عجیب نیست که مدیران رقم زننده این ماجرا امروز نه تنها درباره این موضوع پاسخگو نیستند، بلکه اعتراض می‌کنند چرا این پروژه تکمیل نشده و در واقع خواستار هزینه چند میلیاردی لازم برای تکمیل این پروژه هستند؟! در این شرایط در واقع مدیران کنونی سینمای ایران باید 3300 میلیون تومان دیگر برای تکمیل فیلمی هزینه کنند که بعید است حتی همین 3300 میلیون تومان را نیز در گیشه بازگرداند و همین کمدی-تراژدی نشان می‌دهد پروژه «لاله» چه ظلم بزرگی به سینمای ایران بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۹
اینقد این ارقام رو شنیدیم که دیگه میگیم بابا ول کن این که 10 میلیارده چیزی خرج نکردن
تا 100000 میلیاردم خرج کنن بازم جا داره گناه دارن بنده خداها چیکارشون دارین
آقای حسینی، 10000 میلیون تومن. میدونید با این پول توی فرهنگ می شد چی کار کرد؟ چرا این پول رو ندادید فیلم درباره شهدا یا یک زن موفق ایرانی ساخته شه؟ یعنی زن موفق تر و برجسته تر از این دختر کارخونه دار نبود که درباره اش فیلم بسازید؟!
باید مقدار ضرر و زیان آن از جیب حسینی و احمدی نژاد پرداخت شود
ببخشید
میشه بگید
کدوم اشتباه
دوم مدیر
کدوم اشتباه مدیریتی

همه چیز درست و با برنامه و مدبرانه انجام شده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
شما پسرشی یا دخترش؟
بهروز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
بله انجام شده بود ولی نتیجه اش چی؟
آقا ناشناس
این پروژه چه تکمیل شود چه نشود ، پول ها هدر رفته است . سرخودتان را می توانید شیره بمالید سر ملت را هرگز !
آقای حسینی، مسئولیت این ده میلیارد با شماست. بیا این ده میلیارد رو بده و فیلم رو ببر تکمیل کن؛ مال خودت
جالب اینجاست که همین جناب وزیر پیشین بدجوری سنگ ارزشها رو به سینه میزدند
هر دم از این باغ بری می رسد.در دنباله شکست های اقتصادی و ضررو زیان هایی که از سوی دولت گزشته نصیب این کشور شد باز شاهد نمونه دیگری از بهدر رفتن بیت المال کشور در بخش فرهنگی آن می باشیم .سوال اینجاست آیا آنها جایی آباد هم بجا گذاشته اند؟
حالا که خرج شده
دیگه نباید تکمیلش کرد که اون خرجی که شده به فنا رفته باشه؟
سه میلیارد دیگه خرج داره که سه میلیاردو فروش میکنه
چرا نباید ادامش داد؟
تهش اینه که شما باید بگین چرا این قدر هزینه این فیلم شده دیگه هم اجازه ندین که فیلمی یا تیم فوتبالی این قدر خوش خرجی کنه از جیب دولت ولی این که همه خرجشو کرده حالا باید جلوشو گرفت ؟؟
ما در عجیبترین کشور دنیا زندگی می کنیم همه میگرن فلانی خلاف کرده ... ولی داره راست راست زندگی می کنه وکسی هم نیست بگوید رو ی چشمت ابروی متاسفم برای خودم
از این نمونه ها در ارشاد فراوان است صدها کتاب با هزینه این ملت بدبخت چاب شد و الان خاک می خورد و مجانی هم بدهند کسی نمی خواند
پاک ترین دولت!!!!
مگه این فیلم چی داشته که چنین هزینه ای گذاشته رو دست ملت؟!
اصلا چرا باید از زندگی دختر یه کارخونه دار فیلم ساخته بشه؟ زندگیش از چه نظر متفاوت بوده که ارزش ساخت فیلم داشته؟؟؟
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
اصلا چرا باید فقط از زندگی آدمای پولدار و کارخانه دار ساخت. چند نفر توی ایران قرزند یه کارخانه دار هستند.
این پول از سهم مالیات من بوده و دقیقا از جیب من بیرون رفته و هیچ ثمری هم نداشته، من پولمو می خوام؛
مدعی العموم عزیز برو پول مرا پس بگیر!
چرا باید برای چنین شخصیتی میلیاردها تومان هزینه کرد؟
ای کاش این هزینه ها صرف اشتغال زایی می شد تاافرادی مثل من فارغ التحصیل دانشگاه بی کار نبودیم.
بابا بخوربخوره بذار اینام بخورن
این مبلغ بیشتر از وام ازدواج سه میلیون زوجه .!! ؟؟؟؟؟
دولت آقای احمدی نژاد پاک ترین و ساده زیست ترین دولت جهان!
کاش می امدن زندگی من رو فیلم می کردند اونوقت ده میلیون تومان هم هزینه نداشت
با این پول چه جوانانی که مسکن دار نمیشدند و چه ازدواجایی که به انجام نمیرسید. خودش از صدتا کار فرهنگی اینجوری،فرهنگی تر بود
با ده میلیون مشکل من حل میشه.........
در همین چند قدمی همین شهری که من و تو زندگی می کنیم برخی نان را از نانواییها به نسیه میبرن!!! آنجا نان را از هر طرف که بنویسیم نان نمی شود!!! چون هستند انسانهای با آبرویی که حقوقشان این روزها به نان هم نمیرسد. آنوقت چطور میشود میلیاردها تومان بیت المال این مردم خرج فیلمی شود که قطعا حرفی برای گفتن نخواهد داشت!!!؟ بیت المال همان حق الناس است حواسمان خوب جمع باشد .
من به سهم خودم راضینیستم اقای احمدی نژادوحسینی باید جواب بدهند
توی تهران که پایتخته یک سالن مطالعه درست وحسابی نیست حال حساب شهرستانها که معلومه، اکثر شهرهای ایران( حتی بعضی مراکز )فاقد سالن سینماست من نمیدانم ساخت و سرمایه گذاری در فیلم وظیفه ارشاده یا مسائل مهمتر??
بنظر من بهتره
برای اینکه اون 3300 هم هدر نره
به نسبت 17/20 از 120 دقیقه فیلم یعنی 102 دقیقشو نشون بدن
الباقیشم مثل فیلم خیلی از این کارگردانا
خودمون حدس میزینم
سیخ که سوخت
لااقل کبابه نسوزه : ))))))
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر