بازدید 26379
در این چاه ویل پول نریزید و سراغ محاکمه مقصران بروید

چرا باید پرونده ترکمنچای سینمای ایران بسته شود؟

آیا این پروژه که حداقل هایی نظیر برآورد دقیق در پیش از آغاز مراحل تولید و یا اخذ تعهد مالی محکم از کارگردان و همچنین خرید فیلمنامه را انجام نداده اند، امکان پیگیری حقوقی را برای به دادگاه کشاندن مسئولان سابق سازمان سینمایی به دادگاه صالحه به قصد بررسی سوءمدیریت یا حسن مدیریت شان در این پروژه را ندارد تا اگر حسن مدیریتی رخ داده، لوح تقدیری تقدیم مدیران پیشین کرد و اگر خسارتی به سینمای ایران وارد آمده از قبل سو مدیریت به وقوع پیوسته، از طریق قضایی از مدیران مقصر اخذ شود؟
کد خبر: ۳۵۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۰ 18 October 2013
فیلم سینمایی «لاله» که در ابتدا ادعا شده بود سرمایه گذاری خارجی دارد، تا اینجا با 6.7 میلیارد تومان پیش رفته و حال حداقل 1.3 میلیارد تومان از هزینه تولیدش باقی مانده و اینها به جز رقمی است که برای پس از تولید باید هزینه کرد تا مدیران سینمایی با چاه ویلی مواجه باشند که مشخص نیست عدد نهایی تولیدش چقدر خواهد بود. با این اوصاف آیا پایان بخشیدن به تولید این فیلم که حداقل 8 میلیاردتومان هزینه خواهد داشت، اقدام عقلایی نیست؟

به گزارش «تابناک»، «لاله» یا «drive». مهم نیست این فیلم گرانقیمت درباره دختر اتومبیلران یک کارخانه دار را که قرار است نماد زن ایرانی معرفی شود، با چه عنوانی می‌خوانید. آنچه حائز اهمیت است، هزینه هایی است که این پروژه بر روی دست سازمان سینمایی گذاشته است؛ هزینه هایی کلان که می‌توانست صرف تولید 6 تا 8 فیلم سینمایی استاندارد و باکیفیت شود که توان بازگرداندن هزینه‌هایشان را نیز داشته باشند، کما اینکه فیلمی همچون «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» نه تنها هزینه تولیدش را بازگرداند و به سودآوری رسید، بلکه یک خط کشی کم سابقه را رقم زد؛ اتفاقی که قطعاً برای لاله رخ نخواهد داد.

چرا باید پرونده ترکمنچای سینمای ایران بسته شود؟

اگر پرونده فیلم «لاله» با همان هشت میلیارد ذکر شده (هزینه های پس از تولید این پروژه به خودی خود رقمی سرسام آور را شامل می‌شود) بسته شود، این فیلم تنها می‌بایست بیش از 20 میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد تا با کسر بیش از پنجاه درصد از هزینه بلیت فروشی که شامل مجموع سهم سینماها و شهرداری می‌شود و البته حداقل ده درصد سهم پخش کننده، چهل درصد از رقم فروش به عنوان عدد خالص دست تولیدکنندگان را بگیرد که سرمایه اولیه است.

به عبارت ساده تر با معادل کنونی فروش که در نهایت منجر به آن می‌شود که حدود 40 درصد از فروش فیلم به سرمایه گذار بازگردد، باید چشم انتظار گیشه ای 20 میلیارد تومانی یا 6 میلیون دلاری بود که خوشبینانه ترین ارزیابی ها نیز پیش بینی ده درصد این فروش را نیز برای این پروژه نمی‌کنند! البته اگر در پی سودآوری این پروژه بود، باید به فروش بیش از 20 میلیاردتومانی این پروژه دل بست. عجیب اینکه کل سینمای ایران در سال 91، 32 میلیارد تومان بلیت فروشی داشت و این رقم در سال 92 کمتر از این نیز خواهد بود!

البته نیک نژاد گفته بود: «اگر فیلم من فروش نکرد و سرمایه برنگرداند، من در این مملکت هرگز فیلم نخواهم ساخت، چون شایسته نیست. فیلمساز اگر پول سرمایه را برنگرداند فیلمساز نیست.» که با این اوصاف مشخص است این شخص تا چه حد فیلم ساز است و ظاهراً تاوان سنگینی نیز برای خودش در نظر گرفته و قرار است به سینمای ایران لطف تازه ای بکند و دیگر فیلم نسازد، کما اینکه در این دو دهه اثری از او نبود و شمقدری و دوستانش، پای امثال او را با آن سابقه درخشان به این مملکت باز کردند تا امروز این کارگردان ادعا کند سناریو توسط شمقدری از او خریداری نشده و این فیلم حکم ساختمانی را دارد که در زمین دیگری ساخته شده باشد!

چرا باید پرونده ترکمنچای سینمای ایران بسته شود؟

«لاله» که با این وضعیت به واقع از هم اکنون در گیشه شکست خورده و توان بازگردادن هزینه تولیدش را نیز نخواهد داشت، در روزهای اخیر با جنجال بر سر تعطیلی این پروژه همراه شد و این خبر با پاسخ مرکز سینمای مستند و تجربی همراه گشت که تاکید شده بود این فیلم تعطیل نشده، بلکه تا مشخص شدن وضعیت مالکیتش به خصوص در مورد فیلمنامه، به حالت تعلیق درآمده است.

اما بیایید فرض محال را بر این بگذاریم که این پروژه تعطیل شود. آیا این اتفاق به نفع سینمای ایران نیست. آیا پروژه ای که با تزریق 1.3 میلیارد تومان دیگر نیز مشخص نیست به پایان برسد و هنوز هزینه های پس از تولیدش به شکل دقیق ارزیابی نشده و تنها اعداد سرسام آوری به عنوان عدد مراحل پس از تولید ذکر شده و در آخر نیز مشخص نیست از این میراث شمقدری و دوستانش چه در خواهد آمد، نباید به کلی تعطیل شود و در یک نقطه پرونده ترکمنچای سینمایی بسته شود؟ آیا جلوی ضرر را هرجا گرفت، فایده نیست؟

از اینها گذشته، آیا این پروژه که حداقل هایی نظیر برآورد دقیق در پیش از آغاز مراحل تولید و یا اخذ تعهد مالی محکم از کارگردان و همچنین خرید فیلمنامه را انجام نداده اند، امکان پیگیری حقوقی را برای به دادگاه کشاندن مسئولان سابق سازمان سینمایی به دادگاه صالحه به قصد بررسی سوءمدیریت یا حسن مدیریت شان در این پروژه را ندارد تا اگر حسن مدیریتی رخ داده، لوح تقدیری تقدیم مدیران پیشین کرد و اگر خسارتی به سینمای ایران وارد آمده از قبل سو مدیریت به وقوع پیوسته، از طریق قضایی از مدیران مقصر اخذ شود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۵۲
مگه این که امثال همین رسانه ها اجازه ندن پروندش بسته بشه
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
عوامل محترم پروژه ... سینمایی لاله
سلام
من میدونم که شما مقصر نیستید و معمولا فلسفه کارگردان و ... بودن ساخت فیلم است ولی از آنهایی که این پروژه را از ابتدا تعریف کردند و براش بودجه گذاشتند تعجب میکنم که در کشوری که دخترانش بدلیل نبود امکانات مدارس در آتش می سوزند فکر کردند آیا مردمش برای دیدن فیلم لاله که با هزینه سرسام آور از بیت المال تهیه شده می روند؟
لذا توصیه میکنم حال که بخش عمده بودجه این پروژه پرداخت شده اگر فیلم اشکال فرهنگی و اخلاقی ندارد برای جبران مافات بقیه هزینه را بابای لاله که الحمدا... متمکن هم هست پرداخت کنه و بخشی از درآمد احتمالی (به میزان 6.5 میلیارد البته اگر حاصل شد) را به مداوای بدن سوخته دختران شین آبادی و امثال آنها اختصاص دهید تا ثواب ببرید و هم در درگاه الهی بار گناه مدیران... کم شود
تابناک اسکول ! می دونم مثل همیشه نظرات منو انعکاس نمیدی ولی دست از سر این فیلم بردارید ! حسادت تا کی ؟!! این پروژه هر جور هست به پایان می رسه روسیاهیشم می مونه واسه آدمای فضول و حسود !
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
فقط دوست دارم خودت منفی هات رو بشماری
ناشناس
| Malaysia |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
به احتمال زیاد از عوامل تدارکات همین فیلم هستی
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
بی فرهنگ اخه نظر تو غیر از بی ادبی چیز دیگه داره.اگر طرفدار این فیلم همه مثل تو باشند باید جلو ساختش گرفت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ادبیات شما ، من رو یاد عده ای خاص میاندازه !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ادب مرد به ز دولت اوست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ادب مرد به ز دولت اوست
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
فرزند ادب باش نه فرزند پدر فرزند ادب زنده کند نام پدر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
فکر می کنم نمیدونی این آقا چه فیلم هایی می ساخته، یه سرچ کوچولو کنی حتما میفهمی
بخاطر این که از منافع ملی دفاع میکنید روی همه شما ها را می بوسم . دست ... ها را در ... رو کنید تا آبرویشان برود
حالا که بیش از 70 درصد مبلغ کل پروژه داده شده، بجا نیست که پروژه تعطیل شود ولی حتما حتما حتما باید از کسانی که چنین بار مالی را به دوش دولت وارد آورده اند...
اگه فیلم خوب ساخته بشه فروش میره 20 ملیارد که چیزی نیست بشتر هم میره من خودم به غیر اخراجی های 1 فیلم دیگه ای ندیدم که ارزش سینما رفتن رو داشته باشه. الان بازی GTA حدود 260 ملیون دلار هزینه ساختش میشه. 8 ملیارد که چیزی نیست. هرچند با داستان لاله من هم حال نمیکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
خوبی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
شایان شما چند سالته پسرم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
شما الان با خودت چند چندی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
منم باهات موافقم....!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
الان مرحله چندي ؟!
اكبر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
اخراجي‌هاي 1 ؟؟؟!!!
ارزشِ سينما رفتن داشت؟؟؟!!!
خب من ديگه حرفي ندارم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
اخراجیها؟ تو اصلا" فیلم دیدی؟ مطمئنی می دونی فیلم چیه؟ با چیز دیگه که اشتباه نگرفتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
پسرم شاهین ,اینکه نظر گذاشتی کار خیلی خوبیه اما اینم توجه داشته باش باید یک کمی بیشتر منطقی فکر کرد و نظر گذاشت ,در ارایه نظر مغایرت هم نباشه ,منتظر نظرات دیگرت اما متفکرانه تر هستم.موفق باشی شیر من
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
آفرین بر تو که فقط اخراجی ها رو فیلم می دونی ... آخه پسرم بفیه +18 بودن واسه همین تو ندیدی اونارو...
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
اولا من 20 سالمه دوما شمایی که منو به خاطر بازی کامپیوتری عمو صدا میکنی بهتره بدونی توکشور پیشرفته ای مثل آمریکا یا کشورهای اروپایی اکثر بازیبازها سن بالای 30 دارن. پس شمایی که بازی نمیکنین صرفا به دلیل آشنا نبودنتون با فناوریه. سوما من نگفتم اخراجی ها بهترین فیلم ایرانه گفتم اخراجی های 1 ارزش رفتن به سینما رو داشت همونطور هم که دیدین فروش خیلی زیادی داشت. ولی فکر کنم خودتون هم قبول داشته باشین که سینمای ایران افت شدیدی داشته و فیلمای تکراری و بی ارزشی ساخته میشه. مثلا قبلا فیلمی مثل بچه های آسمان ساخته میشد ولی فیمایی که الان ساخته میشن به گرد پای اون فیلم نمیرسن. حالا اگه کسی نظری داره با منطق نظراتمو نفی کنه نه اینکه زیرش بنویسه چند سالته و پرستیج با منطقارو بگیره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
دکمه ی 6 نگه دار تک چرخ میزنه با موتور شایان !
بهزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
این نظر آخری واقعا باحال بود "دکمه ی 6 نگه دار تک چرخ میزنه با موتور شایان !"
اذیتش نکنید بنده خدا یه چیزی گفت....
با پولى كه به جيب ميزنه معلومه كه ايران نميمونه, چون در اصل ايشون ساكن امريكا هستن...
آخ آخ آخ، ببین خدا ببین چطور پول نفتی که به زحمت و عرق جبین استخراج میشه و به هزار مصیبت در بازار جهانی فروش میره اینطور خرج رویاهای میلیاردرهایی میشه که هیچ نسبتی با ایرانیان دلسوخته ندارن ...
این لاله خانم که بابای... داره چرا ابوی محترمشون هزینه این همه بلند پروازی دختر خانومشون رو نمیدن!!!!!!!!!!!!
این بابا یعنی الگوی زن ایرانیه؟ هه ! ...
من موندم آخه من که این همه سال اکثر سایت و خبرگزاری رو هر روز چک میکنم چطور تا قبل بحث های ساخت این فیلم چیزی در مورد این خانم مشهور! نشنیده بودم.
پاسخ ها
شین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
بله نکته درست و مهمیه! چرا اینهمه سال رسانه ها سکوت کرده بودند تا کار به اینجا بکشه؟! شش هفت میلیارد تومن هزینه بشه و بعد ... من وقتی مدرسه های چپری بچه ها رو می بینم گریه ام میگیره موندم این ...ها چطور این پولها رو هزینه میکنن کسی هم ککش نمیگزه!
ابوالفضل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
دقیقا
چه قدر زنهای ایرانی بدبخت شدن که یه متقلب که با تقلب برنده شده نمونه و الگوی زن ایرانی نشون داده میشه
از کجا معلوم فیلم نفروشه؟حالا بذارید بیاد تو بازار شاید فروخت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
یعنی فکر میکنی این فیلم 20 میلیارد تومن فروش میکنه؟! کمتر از این رقم هم که یعنی ضرر سرمایه گذار
حالا تا سالها باید تاوان ... و خرج های گزاف دولت پیش را تحمل کنیم
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
حالا حالاها پاک نمیشه...
این آقای اسی نیک نژاد، یک ... به تمام معنی است که در آمریکا هم بین هنرمندان واقعی ایرانی ساکن آنجا مشهور به ... بوده.... همان بهتر که ایشان دیگر فیلم نسازه و از ایران برود ، ولی بجای اینکه برگردد آمریکا و ...، برود یک جای دیگر.
تابناك بسيار ازت ممنونم كه اين مهم رو پيگيري ميكني چون حقيقتاً حق مردمه كه بدونن با بيت المال و پول نفت و ماليات چه كارايي داره انجام ميشه.
7 يا 8 ميليارد ميتونه بودجه عمراني چند تا روستا باشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
از سانسورچي تابناك هم ممنونم كه كامنت منو بريد و هرچيشو كه دوست داشت گذاشت ، واقعاً حيف وقتيكه ملت ميذارن كامنت تايپ ميكننو تو هر جور كه دوست داري ميذاريش
تابناك تحريمت كردم . متاسفم برات
هر روز از خبرگزاری های مختلف خبر از هزینه های میلیاردی داخل کشور میشنویم که هیچکدوم از این هزینه ها بجایی نمیرسه و هیچگونه مدیریتی نمیشه واقعاً کشور داره به کجا میره؟!!!!!!!!!!!!
با به تصویب رسیدن و کلید خوردن این پروژه سینمایی مشخص شد که مسئولین وقت ...ی بیش نبودند. چون این همه پول از حزانه بیت المال بذل و بخشش کردن... ازشونم به هیچ عنوان نمیگذرم و اون دنیا از ایشون و کابینه ایشون جواب میخواهم
حالاکه تا اینجا هزینه شده بگذارن کار تموم شه سرمایه گذاری نسوزه
زن ایرانی انسانی صادق و سخت کوش میباشد. به توانائی های خود اتکا کرده وانسانی موفق است چه آنهائی در مزرعه دوشادوش مردان تلاش میکنند و در کنار فعالیت اقتصادی خانواده، کار تربیت انسانهای آینده ساز را به عهده دارند،........... و چه آنهائی در جایگاههای علمی در دانشکاهها زوایای پنهان علوم را آشکار ساخته و رقابت تنگاتنگ در دنیای علم داشته وبه تربیت دانشمندان آینده مشغول هستند. اینها همه در جایگاه خود الگوئی عملی برای تک تک ایرانیان هستند بدون آنکه نیازمند توانمند سازی القائی خود با توسل به موارد غیر اخلاقی باشند.پس جامعه ایرانی خصوصا" زنان ایرانی خیلی والا تر از آن هستد که همچون خانمی را به عنوان الگو برایش تحمیل کنند. آقای شمقدری و دوستانش می توانند برای خود و نزدیکانشان لاله را الگو داشته باشند و به قصد معرفی الگو به زن ایرانی نباشند که او خود الگویش را دارد و همسانش را هم نمی توان پیدا کرد
در اینکه این فیلم در صورت اتمام، هزینه های تولیدش را نمی تواند برگرداند، شکی نیست. و در اینکه کار به نااهل سپرده شده و جز هزینه میلیاردی هیج قرابتی با یک اثر فاخر نخواهد داشت نیز جای سوالی نیست.
اما اگر تنها سودآوری پروژه مد نظر باشد، شاید غیر منطقی نباشد که فیلم با 2 میلیارد دیگر تکمیل شود و فروشش این پول را برگرداند. در این صورت حداقل یک فیلم تکمیل خواهیم داشت.
البته این در شرایطی است که کیفیت فیلم تا همین الان قابل قبول باشد. واگرنه یک ریال هزینه در آن اشتباه محض است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
کدوم کیفیت؟ کیفیت از یک تیم قوی پشت صحنه در میاد... یک ریال هم هزینه اشتباهه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
ایرانی ها ضرب المثلی دارند که میگه: جلوی ضرر رو از هرجابگیری منفعته.
همین الان این فیلم رو مصادره کنند و هرکسی که مجوز داده و .... رو بگیرند و محاکمه کنند جلوی خیلی دیگه ... ها از همین جا گرفته میشه.
راستي از سجادپور چه خبر؟؟تمام برنامه هفت را ميومد حرف ميزد واجازه نفس كشيدن به كسي را نميداد،فيلمي با اين همه بودجه؟؟اخه مگه ايران كجاست؟با اينهمه مشكلات مردم،اصلا ما خانمها نميخواهيم برامون فيلم ساخته بشه !!اونهم نقش يك راننده!!لا اقل يك خانم دانشمند بود يك چيزي...
از این قبیل ریخت و پاش ها زیاد صورت میگیرد نمونه های فراوانی موجود است مثل برلین منفی 7 که با 4 میلیارد تومان ساخته شد و اهالی سینما به شدت اعتراض کردند برعهده رییس سازمان سینمایی است که جلوی این رانت بازیهارو بگیره و از به هدر رفتن بودجه این کشور جلوگیری کنه
تابناک : شیوه درج کامنتهای خوانندگان بسیار زننده است .اینقدر کامنتهای مودبانه افراد رو درج نمی کنید تا زمانی که عصبانی شد و توهین کرد (که البته کار درستی نیست) آنوقت برای مظلوم و عادل جلوه دادن خودتون (که بگید ما حتی توهین خوانندگان رو هم درج می کنیم) کامنت توهین آمیز رو درج می کنید که هزار تا منفی بر علیه کامنت اون فرد و به نفع خودتون جمع کنید . من با کامنتهای توهین آمیز مخالفم اما با روش شما هم مخالفم . البته بسیاری خوانندگان اینو میدونن و ته دلشون از شما ناراضی هستند . البته این کامنت من رو هم چون انتقاد هست اما درش فحش و توهین نیست درج نخواهید کرد چون احتمال مثبت گرفتنش زیاده که به نفع شما نیست .
ظاهرا این شعار یا شعر را باید عوض کرد! : ...توانا بود هر که "دارا" بود!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار