بازدید 2694
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

باید از سیاسی دیدن همه مسائل فاصله بگیریم

واسعی در شب آسمانی گفت: باید از سیاسی دیدن همه مسائل فاصله بگیریم تا بتوانیم درموضوعات مختلف به پژوهش‌های در خور توجه بپردازیم. یک پژوهشگر علوم انسانی باید نقش ارشادی برای جامعه خود داشته باشد.
کد خبر: ۴۵۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰ 18 December 2014
واسعی در شب آسمانی گفت: باید از سیاسی دیدن همه مسائل فاصله بگیریم تا بتوانیم درموضوعات مختلف به پژوهش‌های در خور توجه بپردازیم. یک پژوهشگر علوم انسانی باید نقش ارشادی برای جامعه خود داشته باشد.

به گزارش تابناک علیرضا واسعی استاد دانشگاه در برنامه شب آسمانی به موضوع پژوهش در علوم انسانی پرداخت و بیان داشت: علوم انسانی به نیازهای پایه ای و بنیادی می پردازد و یا به تعبیر دیگر این علوم به دنبال رفع نیازهای آرامشی انسان ها است در صورتی که علوم دیگر مانند علوم تجربی به دنبال رفع نیازهای آسایشی انسان ها است.

وی ادامه داد: در کشور ما اگر کسی نتواند در رشته های دیگر تحصیل کند رشته های علوم انسانی به او پیشنهاد می شود و به همین دلیل است که این رشته ها روز به روز نحیف تر و ضعیف تر شده است.البته روزنه هایی دراین میان دیده می شود که نشان می دهد کمی علوم انسانی به سمت و سویی می رود تا به آن بیشتر بها داده شود اما این روزنه ها کافی نیست.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: جامعه علوم انسانی زمانی می تواند کارآمد باشد که درد و نیازهای جامعه را بشناسد و در رفع مسائل و مشکلات جامعه برآید اگر اندیشمندان علوم انسانی به درستی با نیازهای جامعه کنونی خود آشنا نباشند در حوزه پژوهش به درستی قدم برنداشته و در نهایت نیز پژوهششان جز سیاهه های غیر مفید چیز دیگری نخواهد بود.

واسعی گفت: ما در حال حاضر مراکز علمی و پژوهشی خوبی هم داریم که پژوهش های بسیار خوبی را انجام داده اند اما این مراکز باید شناسایی شده و حمایت شوند، باید در مباحث پژوهشی به موضوع تخصص محوری بها داده شود بر فرض مثال نباید تصور کنیم کسی که در اداره ای 4 سال مدیر بوده می تواند در این حوزه صاحب اندیشه و نظریه باشد بلکه این علوم نیز مانند رشته های دیگر به تخصص نیاز دارد.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مشهد افزود: موضوع دیگری که بسیار در پژوهش باید به آن دقت داشت بحث آگاهی و اطلاع داشتن از یافته هایی است که تا به حال به دست آمده است. بنابراین در فرآیند پژوهش نیاز به یک سری اقدامات و امکانات است، در حقیقت ایجاد فرصت و امکانات و حمایت های مادی و معنوی از پژوهش از ضروریاتی است که دراین حوزه به آن نیاز است اما متأسفانه در جامعه ما به آن توجه نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات حمایتی از پژوهشگران گفت: موضوع نشر و توزیع و قیمت گذاری از چیزهایی است که پژوهش در کشورمان را دامنگیر کرده است، یک سری مشکلات هم به غیر از این مشکلات و در بیرون از حوزه پژوهش نیز وجود دارد.

واسعی افزود: از آن جا که علوم انسانی با زندگی مردم، رابطه مردم با یکدیگر و مردم با حکومت و قدرت سر و کار دارد لذا این علوم وجهه سیاسی هم پیدا می کند، بنابراین چه بسا این نگاه های سیاسی مانع عرضه یافته ها و حتی پرداختن به موضوعی پژوهشی می شود.

وی تأکید کرد: باید از سیاسی دیدن همه مسائل فاصله بگیریم تا بتوانیم در موضوعات مختلف به پژوهش های در خور توجه بپردازیم، اما متأسفانه در جامعه امروز ما مشکلات سیاسی بزرگترین خط قرمز علوم انسانی و اسلامی ما است.البته موضوعات اجتماعی و حتی چیزهایی که در جامعه ما گاهی به عنوان فرهنگ پذیرفته شده است نیز می تواند از دیگر موانع موجود بر سر راه پژوهش مناسب، قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دنباله روی یک عالم و دانشمند از جامعه و خواسته ها و مطالبات عمومی آن ها یک فاجعه است زیرا همان طور که اشاره کردم گاهی برخی از موارد به غلط جزء فرهنگ جامعه محسوب می شود، البته این موضوع به این معنا نیست که اندیشمندان علوم انسانی باید با مردم دائماً مخالفت داشته باشند بلکه آن ها موظف هستند برای جامعه خود نقش راهنما و هدایت گری را بر عهده داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار