بازدید 46823

احتمال ورود مستقیم آمریکا به «جنگ نفتی» علیه ایران

روند کاهش قیمت‌های جهانی نفت که در ماه‌های اخیر رخ داده، مورد توجه تحلیلگران و ناظران بین‌المللی قرار گرفته و دلایل مختلفی برای آن ذکر شده که تلاش برخی کشور‌ها برای ضربه زدن به صادرکنندگان فعلی، یکی از آنهاست. در این میان، جدید‌ترین اخبار حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد مستقیم‌ وارد «جنگ نفتی» شود که عربستان سعودی مدتی است علیه ایران به راه انداخته است.
کد خبر: ۴۵۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۴ 15 December 2014
احتمال ورود مستقیم آمریکا به «جنگ نفتی» علیه ایرانروند کاهش قیمت‌های جهانی نفت که در ماه‌های اخیر رخ داده، مورد توجه تحلیلگران و ناظران بین‌المللی قرار گرفته و دلایل مختلفی برای آن ذکر شده که تلاش برخی کشور‌ها برای ضربه زدن به صادرکنندگان فعلی، یکی از آنهاست. در این میان، جدید‌ترین اخبار حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد مستقیم‌ وارد «جنگ نفتی» شود که عربستان سعودی مدتی است علیه ایران به راه انداخته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «گالف نیوز»، این احتمال هست که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سال جدید میلادی محدودیت‌های موجود در مقابل صادرات نفت این کشور را کاهش دهد؛ اقدامی که گفته می‌شود با هدف جلب نظر جمهوری خواهان در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد.

بروس بوئنو دی مسکوئیا، استاد علم سیاست و مدیر مرکز اقتصاد سیاسی الکساندر همیلتون در دانشگاه نیویورک در این زمینه می‌گوید، اوباما قصد دارد تغییر در سیاست نفتی آمریکا را در حکم ‌ابزاری برای «ارتقای منافع امنیتی آمریکا و دستیابی به توافق با جمهوری خواهان» اجرایی نماید.

در حال حاضر، صنعت نفت آمریکا مشمول قانون محدودیت صادرات است که سابقه آن به ماجرای تحریم نفتی دهه ۱۹۷۰ بازمی گردد. هدف از وضع این قانون، کاهش نگرانی‌های موجود درباره تأمین نفت در ‌کشور و نیز جلوگیری از فرار تولیدکنندگان آمریکایی از سیاست کنترل قیمت‌ها از طریق فروش نفت به قیمت بالا‌تر در بازارهای جهانی بوده است.

طی چهار دهه اخیر، تولید نفت داخلی آمریکا در حدی نبوده که درخواست تغییر و تعدیل قانون مذکور مطرح شود؛ اما با کشف ذخایر جدید نفتی در این کشور، اکنون بسیاری‌ از جمله جمهوری‌خواهان، از ضرورت بازنگری در قانون محدودیت صادرات نفت سخن می‌گویند.

دی مسکوئیتا در این زمینه می‌گوید: «بخت مناسبی وجود دارد که بتوانیم شاهد توسعه قابل توجه منابع نفتی و گازی در بخش آمریکایی و همچنین بخش مکزیکی خلیج مکزیک باشیم».

برخی از حامیان تغییر در قانون مذکور استدلال می‌کنند که برداشتن محدودیت صادرات، می‌تواند سبب افزایش درآمد تولیدکنندگان آمریکایی شود، زیرا آن‌ها قادر خواهند بود نفت خود را در بازارهای جهانی به قیمتی بالا‌تر به فروش برسانند. این در حالی است که از ماه ژوئن تاکنون، قیمت نفت برنت نیز با کاهش ۴۵ درصدی مواجه بوده و به حدود ۶۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

اما در عین حال، دی مسکوئیتا نسبت به پیامدهای گسترده‌تر روند کاهشی قیمت نفت نیز هشدار می‌دهد، زیرا برداشته شدن قانون مذکور، می‌تواند سبب کاهش بیش از پیش بهای نفت شود. این موضوعی است که می‌تواند سبب فشار اقتصادی بیشتر به کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه شود.

به هر ترتیب، مطرح شدن این موضوع در شرایط کنونی و در حالی که اکثر کار‌شناسان حوزه نفت و انرژی ضمن اشاره به وجود عرضه بیش از حد نفت در بازار، بر ضرورت کاهش میزان صادرات از سوی کشورهای صادرکننده تأکید می‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای در تأیید این موضوع باشد که آمریکا عملاً در تلاش است یک «جنگ نفتی» تمام عیار ‌علیه ایران ـ و البته برخی دیگر از کشور‌ها همچون روسیه ـ ترتیب دهد.

شاهد این امر، همین موضوع است که مهم‌ترین حامیان طرح تغییر در قانون مذکور را جمهوری خواهان تشکیل می‌دهند که در بحث هسته‌ای ایران‌، مستمر بر ضرورت افزایش فشار‌ها بر ایران تأکید می‌کنند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد با ورود مستقیم به این جنگ نفتی و از طریق برداشتن محدودیت صادرات، عرضه نفت در بازار را بیش از پیش افزایش داده و از این طریق، ضمن تداوم بخشیدن به روند کاهش قیمت نفت، فشار اقتصادی بر ایران را افزایش دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲۳
انتشار یافته: ۲۱
این امریکایی ها دیوانن بخدا!!!!....چطور وقتی داریم با هم مذاکره میکنیم دعوا چرا؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
رابطه گرگ و ميش هيچ وقت درست نميشه عزيز من ..
اگرمی خواهد نظر جمهوری خواهان را جلب کند که توافق با ایران را قبول کنند پس جنگ نفتی چه معنی داره دیگر ....
این جنگ بیش ازهرچیزی بضررکشورهای صنعتی است زیراوقتی درامدها کم شود خرید ازآنهاکمترخواهدشدوحتی بعضی قراردادهای تسلیحاتی نیزلغومیشودآنوقت بعضی کشورها مثل روسیه وفرانسه وامریکا اسلحه مجانی دراختیارکشورهاوگروههاقرارمیدهندتا جنگهارونق بگیرد.
ای کاش وابسته به نفت نبودیم:(
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
اون وقت به چیز دیگه ای گیر می دادن.
چرا بعد از چندین دهه ما باید هنوز نفت خام بفروشیم؟ کی قرار هست این ضعف رو بر طرف کنیم؟

چرا سیستم مالیاتی درست نمیشه؟ چرا باید کارگر و کارمند و بقیه اقشار ضعیف و متوسط مالیات تمام کمال بدن ولی قشر مرفه کمترین مالیات رو بده؟ چرا همیشه کسری بودجه از طریق افزایش در اقتصاد کلان جبران میشه؟ چرا باید نان گران شود ولی برای ماشین ها چند صد میلیونی و میلیاردی مالیات سالیانه در نظر گرفته نشود ؟ چرا خانه ها چندین میلیاردی نباید به اندازه حتی یک دهم درصد مالیات سالیانه بپردازن؟ چقدر ارز از کشور خارج میشه برای لوازم لوکس؟ داشتن ایرادی نداره ، ایراد اونجاست که مالیات متناسب در نظر گرفته نشده....
باید به دنبال جذب گردشگر خارجی باشیم و جایگزین نفت کنیم که البته با وجود کمبود ها در زیرساخت ها و حوادث. ریلی و هوایی و نبود امکانات برای گردشگران در حد امارات و ترکیه و خرابی روز به روز اماکن باستانی ایران بعید به نظر می رسد
ایران هم باید به تبلیغات جهت افزایش جذب توریست بپردازد و تسهیلات ویژه ای در این خصوص فراهم کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
توریست ها وقتی رایگان و با هزینه خودمون بیان و برن که به درد نمی خوره. خارجی ها توریست هاشون رو به بهانه امورات اداری از طریق دستگاه های دولتی خودمون وارد ایران می کنن و با هزینه بیت المال به همه جای ایران می برن و اونها هم خر کیف میشن. خب این کجاش درآمدزایی ایجاد می کنه؟
خوب اگر قيمت همينطور بياد پائين به نظر شما براي صادر كنندگان آمريكائي كه همه محصولاتشون را به قيمت همون لحظه ميفروشن مي صرفه؟!!!
الان با اين قيمت اقتصاد آمريكا و كانادا در وضعيت بحراني است و بسيار هم از اين كار عربستان ناراحت هستند يكي دو تا روزنامه كانادايي و آمريكايي رو بخوانيد جانم عزيزم
كافيه ايران و روسيه با هم هماهنگ كنند و فقط يكماه فروش نفت را متوقف كنند. مطمئن بعد از اين يكماه قيمت نفت به قدري بالا ميره كه جبران اين يكماه را خواهد كرد. يك اقدام ديگه هم كاهش نقش عربستان در معادلات نفتي است. خيلي ساده بايد 50% ظرفيت نفت عربستان به هر صورت ممكن نابود بشه. اين به نفع منطقه ، جهان اسلام و با توجه به نقشي كه عربستان در تجهيز و حمايت گروههاي افراطي مثل داعش داره ،‌ به نفع كل جهان است. لطفاً اين نظر را در معرض قضاوت قرار بدين. با تشكر
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
تنها آمریکا و عربستان نیستند همین بعضی از اعضای اوپیک خودمون که بهتر می شناسیم نفت رو زیر قیمت بازار می فروشند
عربستان جنگي را شروع كرده كه پايان دهنده آن نخواهد بود و اولين طعمه اين سياست كثيف به اميد خدا خودش خواهد بود و البته ايران نيز با توجه به كاهش صادرات نفتش در اين مدت اخير كاهش مذكور را مي تواند با افزايش توليد جبران نمايد .
به نظر من دولت برای بهبود روابط تمام تلاش های لازم رو انجام داده. حالا که به همه ثابت شده که غربی ها به خصوص آمریکایی ها نامهربون هستن ، دولت هم باید شیوه جدیدی رو اتخاذ کنه وگرنه با این اوضاع در سال بعد به مشکلات خیلی زیادی بر می خوریم.
دوستان قبل از اینکه قضاوت کنند لطفا به منبع این تحلیل که گالف نیوز و یک روزنامه عربی حوزه خلیج فارس هست توجه کنند! اگر قرار باشه آمریکایی ها هم از روی تحلیل های برخی از روزنامه های ما راجع به ما قضاوت کنند آنها هم حق دارد بگن وسط مذاکره چرا ایرانیها اینجوری رفتار میکنند؟!
سلام.یکی از اهداف آمریکا و متحدانش از جنگ نفتی علاوه بر فشار اقتصادی بر ایران و روسیه (که دولت تا حدودی با کاهش اتکای بودجه به نفت درصدد مقابله با آن برآمده است )بالا بردن ریسک قرارداد مبادله کالا با نفت ایران و روسیه است.تصور کنید اگر چند ماه قبل این قرارداد نهایی شده بود الان ممکن بود ایران حدود نصف مقدار قبلی بتواند کالا از روسیه وارد کند لذا ضرر هنگفتی میکرد .آنها میخواهند نشان دهند که تا چه حدی میتوانند قیمت نفت را جابجا کنند و به ایران یا یا حتی به روسیه ضرر بزنند.یکی از راههای مقابله با این مشکل میتواند این باشد که ایران و روسیه فقط کالاهایی را با نفت مبادله کنند که قیمت آنها با نفت رابطه مستقیم دارد مثل مشتقات نفتی که با بالا و پایین شدن قیمت نفت قیمت آنها هم تقریبا بصورت مشابه اصلاح شودوکالاهایی باشند که در ایران هم مصرف زیاد داشته باشد یا مشتری داشته و ایران بتواند مجددا آنها را بفروشد.
عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد روزی درزمان جنگ تحمیلی استکبار تحریم موشکی مان کردند، امروز تبدیل به یکی از سازندگان دقیقترین موشک های تدافعی در جهان شدیم فردا با سیاست کاهش قیمت نفت توسط بدخواهان ودر نهایت بصرفه نبودن استخراج نفت، تمرین عملی اقتصاد بدون نفت یقینا فرصتی استثنایی خواهد بود بقول مولانا: پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
این هم از نتایج اقتصاد تک محور
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار