بازدید 58981

سخنان جنجال برانگیز یک جامعه شناس در مورد پدیده پاشایی

وی در انتقادی که لحن مناسبی هم نداشت، دولت را از این بابت در پدیده تشییع پاشایی مقصر می‌داند که سعی می‌کند سیاست‌زدایی کند و به جای پرداختن مردم به سیاست و امور مهم، آنها را سرگرم اشخاص و افراد معروف و مشهور کند.
کد خبر: ۴۵۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷ 14 December 2014
مرحوم پاشایی اگر چه دیگر در این دنیا حضور ندارد، اما بحث‌های مرتبط با تشییع جنازه ده‌ها هزار نفری او موضوع خوبی برای جامعه شناسان است. جامعه شناسانی که برخی از آنان مانند یوسف اباذری نگاهی منتقدانه دارند و بر چنین واقعه ای سخت شوریدند.

به گزارش «تابناک»، اباذری در ماجرای تشییع جنازه شلوغ پاشایی هم ملت و هم دولت را مقصر می‌داند و معتقد است که نه فرم و نه محتوای آثار پاشایی در خور چنین قدردانی که ملت در روز تشیع از او کردند نبوده است.

بر اساس این گزارش، وی در انتقادی که لحن مناسبی هم نداشت، دولت را از این بابت در پدیده تشییع پاشایی مقصر می‌داند که سعی می‌کند سیاست‌زدایی کند و به جای پرداختن مردم به سیاست و امور مهم، آنها را سرگرم اشخاص و افراد معروف و مشهور کند.

اباذری دولت را سرزنش می کند که چرا با سیاست‌زدایی مردم را از امورات مهم خود دور کرده است و به جای میدان دادن به خبرگان سیاست، فرصت را در اختیار بازیگران و ورزشکاران مشهور برای ورود به سیاست قرار داده است؛ کسانی که نه اهل سیاست هستند و نه دردی از مردم می توانند دوا کنند.

اباذری البته  با الفاظی ناپسند، بر مردم هم می تازد و مردم را به دلیل همراهی با چنین سیاستی، مورد سرزنش قرار می دهد و معتقد است مردم هم به صورت آگاهانه با جریان سیاست‌زدایی همراهی می کنند و خود را به امورات غیر مهم مشغول می کنند. وی مصداق چنین اداعایی را حضور ده ها هزار نفری مردم در تشیع جنازه پاشایی می داند.

به هر صورت ادعاهای اباذری، ممکن است در این میان،در یچه ای را برای بحث جامعه شناسان در این باب باز کند.آنچه مشخص است پدیده پاشایی،پدیده ساده ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.پدیده ای است که قبل از آنکه در برهه های آینده اپیدمی شود،باید آن را تحلیل و رفتار مناسب کرد.

تابناک، برای اطلاع مخاطبان محترم، بدون قضاوت، گزیده ای از سخنان این جامعه شناس را منتشر می کند:


... «حدود یک ماه پیش فیلم مستندی با عنوان «ماهی‌ها در سکوت می‌میرند» از تلویزیون پخش شد که در آن نشان می‌داد مردم سیستان و بلوچستان در حال مرگ هستند، بچه‌هایشان را بغل می‌کنند و چون جایی را ندارند بروند در راه‌ها می‌میرند. دیوانگان و مجانینی که زیر فشار زندگی دیوانه شده‌اند در سطح شهر پراکنده‌اند، با بعضی‌شان صحبت می‌کرد. مردم غذا ندارند که بخورند.

تمام مسوولان استانی که صحبت می‌کردند می‌گفتند اگر دولت تا دو ماه دیگر به اینجا نرسد این استان خواهد مرد. این فیلم را تلویزیون نشان داد و نکته جالب برای من این است که هیچ کس، هیچ کس به این فیلم کوچک‌ترین توجهی نکرد و حتی شما هم که اینجا هستید نمی‌دانید که چنین فیلمی ساخته شده و نمایش داده شده است.

این فیلم درباره زندگی و مرگ استانی است که زمانی فراهم کننده گندم این مملکت بود. بنابراین می‌خواهم بگویم که مودهای اجتماعی چه شکلی می‌آیند و می‌خواهند مسائل واقعی را که ما با آنها مواجه هستیم، از ذهن ما ببرند اما این مودها  حقیقی‌اند، واقعی اند.»

برای این کار اتفاقاتی رخ داد؛ ابتدا دولت یا حاکمیت بر مبنای یک سری فعل و انفعالات سیاسی ترجیح داد تا یک سری ورزشکار را بیاورد چون فکر می‌کرد که اینها محبوبیت مردمی دارند.

خانم هدیه تهرانی در مراسم آن یکی شرکت کرد. خانم مهتاب کرامتی در مراسم آقای روحانی شرکت کرد. متوسل شدند به خوانندگان پاپ برای اینکه سیاست واقعی را در این مملکت راه نیاندازند. وقتی می‌گویم این کار را می‌کنند، منظورم این نیست که کسی این کار را می‌کند. این ساختار است، یعنی وقتی قرار است سیاست زدایی شود، لاجرم چنین وقایعی پیش می‌آید.

متوسل می‌شوند به خوانندگان پاپ تا جای سیاست واقعی را بگیرند. متوسل می‌شوند به یک عده کارانه باز و کشتی‌گیر که مقامشان در جای دیگر محترم، تا بروند و به صندلی فلان جا تکیه بدهند و برای مردم تهران تصمیم بگیرند... .»

این صحبت ها جای پرداختن و حتی نقد جدی دارد. پدیده پاشایی هر چه هست، باید آن را تحلیل کرد. چه در سطح دولت و چه در سطح مردم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴۳
انتشار یافته: ۶۷
کجاش حرف بدی زده؟؟ خیلی هم راست و حسینی حرف زده.
پاسخ ها
پژمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
به نظرتون چرا در اين چند ساله مردم با جامعه شناسان و فيلسوفان ايراني همراه نبودن؟ جواب واضح است نخبه هاي علوم انساني ما بر اساس جوامع غربي درس مي خوانند و نظر كارشناسي ميدن با جامعه ايراني بيگانه اند همين تحليل جناب نخبه بر اساس علوم غربي اگه ايشان با لايه هاي اجتماعي ايران اشنايي داشتن متوجه پيغام مردم در اين تشيع جنازه بودن . تحليل اين دوستان براي جوامع غربي است نه ايران .
قربون دهنش برم. یکی پیدا شد حرف دل ما رو بزنه
اگر هم کلیات حرفهاشون درست باشه به هیچ عنوان نباید به خودشون اجازه توهین بدهند!!
ادب مرد به ز دولت اوست
اگرچه بسیاری از گفته های اباذری درست است اما(( مبتذل محض))برای بسیاری از اهنگهای پاشایی بسیار بی انصافی و توهین به خود پاشایی و هواداران اوست
با این جامعه شناس کاملا موافقم . فلان ورزشکار اگر در رشته خود موفق بوده دلیلی ندارد که در شورای شهر هم همان قدر موثر باشد .
آقای مثلا"جامعه شناس!!!!
حتما"خودت رابه یک روانشناس معرفی کن!پدیده ای چون شما درعمرم ندیده ام که اینقدربه مردم توهین کندآن هم درلباس یک جامعه شناس
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
البته از روی منفی ها قضاوت کن کی باید بره دکتر!
نتیجه حضور ورزشکارها و شخصیت های نامربوط به سیاست در شوراها میشه تغییر اسم بی جا و بی دلیل خیابان جردن تهران!
اگه مودبانه این حرفارو میزد من باش موافق بودم!
مملکت ما متاسفانه شده افراط و تفریط
موافقم با حرفاش. خدا همه رو بیامرزه ولی فوت یک خواننده انقد سروصدا نداره
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ملت عجیبی هستیم ما، یکماه پیش اگه همین کامنت رو مینوشتی دو برابر تعداد مثبتی که بهت دادن منفی میخوردی!
کاملا درست و واقعی بود سخنان ایشون!جو زدگی و بی هویتی ما مردم تا کجا؟ فقط لحن بدی داشت ایشون که حس میکنم عمدی بود برای توجه و انتشار این سخنان که موفق هم شد!
درود برشما ... الحق که چه زیبا گفته ای.
آقای اباذری اتفاقا دست رو جای درست گذاشته اند. متاسفانه همه ما جوگیریم. باید از خودمان شروع کنیم به ساختن جامعه ای عاری از شعارزگی. یا علی مدد
حرفش کاملا درست است در حالی که همه دزدیم ومثل گرگها همدیگرو تکه پاره میکنیم عزادری هم میکنیم برای ائمه
درود خداوند بر این تحلیل
من واقعا شوکه شدم دیدم یک خواننده پاپ که هیچ ارزشی در کارش نبود اینطوری در صدا وسیما مورد توجه قرار گرفت و...
البتههنر خوب است اما هنر خوب و خوب وخوب
نه هنر بد وبد وبد
جانا سخن از زبان ما می گویی
ایشان ظاهراً جامعه شناس نیستند. جامعه شناس نقد می کند اما علت را هم می گوید و راه کار می دهد .
تحلیل این جامعه شناس تا حد زیادی درست است
و این موج برای بنده نیز قابل فهم نیست و بسیار سوال برانگیز است.
سلام شما به افلاس افتادید که درک صحیحی ازجامعه نداریدنه ملت متمدن ساز بزرگ ایران
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
چی چی ساز؟؟
اول یاد بگیر تمدن ساز
بعد هم تمدن ساز بودیم! الان چی؟
ehsan
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
حاجی ما هرچی میکشیم از این تمدنمونه!
الان ما چی واسه گفتن داریم
الان از اون تمدنمون چی مونده
بزرگترین مشکل ما ایرانی ها نژاد پرست بودنمونه
ما هیچکسو ب غیر از خودمون قبول نداریم
اگر هم کلیات حرفهاشون درست باشه به هیچ عنوان نباید به خودشون اجازه توهین بدهند!!
حالا كه خواننده رو مردم دوس داشتند ايا بايد دنبال سياست بازان چند چهره بروند؟ بعد اين همه جاي دنيا طبيعيه مردم ورزشكاران خوانندگان سينماگران را از دانشمندان عالمان سياستمدران بيشتر مي شناسند چون سرگرمي به قشر خاصي معتوف نيست وهمه به آن مي پردازند
اگر بی تعصب و از دید جامعه شناسی نگاه کنیم ،ایشان درست فرمودند . ضمن طلب آمرزش برا ی مرحوم پاشایی که شاید خودش هم اگر بر میگشت از تحلیل این اتفاق خوشحال میشد
چقدر راحت به همه توهین کرده و خیال می‌کنه همه دارن اشتباه می‌کنن و فقط خودشه که می‌فهمه!
اگه از الفاظ ناپسندش بگذریم، الباقی را راست گفته است.
آقاي جامعه شناس ، ادبت در حد جامعه شناسيه دولت داعش ميخوره ، داعشي عزيز ادب مرد به از دولت اوست
تابناك به خاطر بي احترامي اين فرد به مردم مطلب من رو يزار
من کل سخنان ایشونو گوش دادم. تابناک عزیز بخش مؤدبانه سخنان وی رو انعکاس دادن. خیلی با بی احترامی و بد حرف می زنه. جایی که به پاشایی که هیچ نقشی در برگزاری مراسمش نداشته حمله می کنه و با کلمه مسخره اسمشو می گه. خیلی بددهن بودن و کاش فایل صوتیشو اینجا می زاشتین
تحلیلی که همراه با توهین باشه تحلیل نیست کینه ورزیه
مردم خودشون می رن تو چاله بعد می گن دولت گفت برید تو چاله!

عجب!!!!!
آقاي روانشناس جامعه، آخه كسي تي وي ايران را ديگه نميبينه.
موافقم با حرفهاش و از ماست که برماست. پاشایی و ورزشکار و امثالهم در جای خودشون محترمند، البته اگر واقعا ما جایگاه اونا رو بشناسیم و اونا هم در جایگاه درست قرار داشته باشند.
قبول کنید که توی این شرایط حساس و مشکلات فراوان، انرژیی زیاد صرف این هنرمندان و ورزشکارای محترم کنیم یه مقدار بی انصافی در حق خودمون هست.
حرفهای استاد ابذری از دیدگاه جامعه شناسی بسیار دقیق و مهم هستند . برای درک آن بهتر است هرکسی این سخنان رابدون توجه به احساس نسبت به مرحوم پاشایی بخواند .حرفهای اباذری دقیقا"در کامنتهای شما نمود داره .احساس احساس احساس
در جامعه ایران کنکور و رشته های موجود در دبیرستان یه نوع غربالگری از نظرآی کیو افراد تلقی میشه ،اکثریت افرادی که رشته های انسانی میخوانند از بهره هوشی پایینی برخوردار هستند و در همان رشته های زیر مجموعه علوم انسانی ،جامعه شناسی، ادبیات عرب،ادبیات فارسی و....جزئ پایینترین ها هستند ،اینها افرادی هستند که حتی درک درستی از محیط فیزیکی اطراف خود ندارند چه برسد به نظریه پردازی.
یک مدت هم این پدیده جامعه شناس نشخوارخواهد شد وای به حال مردم
موضوع بحث و درستي يا نادرستي آن جاي خودش ولي تابناك عزيز شما در چند جاي اين مطلب كلمه "امورات " را به كار برده ايد . توجه داشته باشيد كه كلمه امور خودش جمع است و ديگر نيازي نيست كه آنرا جمع ببنديد و بصورت امورات بكار ببريد متاسفانه دست اندر كاران رسانه ها در مواقعي با بكار بردن اينگونه لغات غلط همچون وجوهات ، لوازمات ، شعبات ، باعث ترويج لغات غلط در جامعه مي شوند .
حرفاش درسته
پارسال همایش کارافرینی وزارت کارواموراجتماعی گذاشته بود به جای کارافرینا چندتا هنرمند مشهورو اورده بودن تو صندلی های جلو نشونده بودن
یا اون ماجرای مجیدمجیدی وبقیه کارگردانا واقای ظریف وتماس باکارگردانای مشهور برای حمایت از توافق بدبهترازتوافق نکردنه !
ريشه و اساس نظرات ايشان كاملاً صحيح و بجاست....اما بايد با گفتار وادبياتي درست بيان ميگرديد كه متاسفانه اينطور نشد.
ازیک جامعه شناس بعیداست که اینگونه و به همین راحتی بدون درنظرگرفتن خانواده ان مرحوم اینگونه توهین آمیز صحبت کند.
ريشه و اساس نظرات ايشان كاملاً صحيح و بجاست....اما بايد با گفتار وادبياتي درست بيان ميگرديد كه متاسفانه اينطور نشد.
به نظر من پاشایی هر که بود یه خواننده ای بود که تعداد زیادی از جوانان ما ترانه های اونو دوست داشتن وبه عنوان یک خواننده میشه براش نقدی داشت ولی این درست نیست که آقایون با عوام فریبی وتابو کردن واسطوره نمودن اون از بعضی مسایل مهم مملکت فرافکنی بکنن که اسطوره ونمادهای بسیار بزرگ ومهم تراز این بنده خدا تو مملکت ما وجود داره که اگه راست میگن رو اونها زوم بکنن ونقد این کارشاس تاحد زیادی درسته البته اگر به نحو شایسته تری ابراز ی شد
تو که سیاسی هستی چه دردی از مردم را دوا کردی؟ این حرفها شعارهای عوام پسند است.
درست گفته کاملن موافقم. متاسفانه کلام از روی نجابت دیگر شنیده نمی‌شود. باید برا بیان مشکلان زبان دیگری را بکار بست.
شاید جوانان خواسته هایشان را در پاشایی دیده اند و خود جوش وی را تمحید نموده اند
هر نظری باید در قالب مناسب خود ارائه گردد لحن ایشان بسیار توهین امیز است بنابراین دل هر خواننده ای را حتی اگر هم با مفاهیم ان موافق باشد می رنجاند.البته رنجی که خانواده پاشایی از این کلام می برند قابل وصف نیست.
من قبل از فوت اقای پاشایی ایشان را نمی شناختم و اهل پاپ و موسیقی مدرن هم نیستم اما اقای اباذری حق این همه توهین وبی ادبی را ندارند
مردم با شرکت در مراسم اقای پاشایی میخواستن بگن که از سیاست و سیاست بازی خسته شدن و به یک خواننده بیشتر از یک سیاست مدار احترام میگذارند ....

مردم الان فقط آرامش و ثبات میخوان و اینکه بساط دزدی و اختلاس از این مملکت جمع بشه ..
دزسته مودبانه صحبت نکرد. اما این عمق فاجعه رو از زبان یک جامعه شناس نشون میده. حالا مهم اینه ما به لحن بد ایشون توجه کنیم یا به عمق حرفهاش.
مردم دنبال همچین مراسمایی هستن تا از خونه بیان بیرون دور هم جمع بشن شاید خیلیا به چشم تفریح بهش نگاه کردن شاید خیلیا واسه آشنا شدن رفتن تو این مراسما و نهایتا اگه مردم ایران به اندازه کافی تفریح داشته باشن اینجور جاها اینقد شلوغ نمیشه
بالاخره يكي پيدا شد و واقعيت و انحراف مملكت رو بيان كرد.
به نظرم ایشون بیشتر جامه شناس هستند تا جامعه شناس!!!
افراط داشتیم. می رویم به یک حالت که شاید فکر کنید تعادل است. از آن خواهیم گذشت و می رسیم به تفریط. بعد از آن خاکستر می شویم و سپس از آن خاکستر برخواهیم خواست.
کجای آهنگهای مرتضی پاشایی فالش هست که ایشان ادعا کرده اند؟
به نظر من ایشان خودشان نسبت به جامعه کاملا فالش هستند. چون دارند ساز مخالف و توهین آمیز می زنند.
محبوبيت اقاي پاشايي فقط امواج عشقي بود كه توسط صدايش جاري مي شد.
و اين را نميشه صرفا با ذهن دگم تفسير نمود.
اين چه جامعه شناسيه كه پيام جووناي خسته از سياست رو نفهميده بابا جوونا ميخوان زندگي كنن همين
خیلی هم خوب گفته ؛ لحنش هم توهین آمیز نیست
انشالله شما که سیاست ورز و جامعه شناسی انقدر محبوب و مشهور باشی که حداقل اقوام خودتون بیان... ولی با لحنی که شما دارید فکر کنم بچه هاتون هم به زور بیان!
کجای آهنگهای مرتضی پاشایی فالش هست که ایشان ادعا کرده اند؟
به نظر من ایشان خودشان نسبت به جامعه کاملا فالش هستند. چون دارند ساز مخالف و توهین آمیز می زنند.
محبوبيت اقاي پاشايي فقط امواج عشقي بود كه توسط صدايش جاري مي شد.
و اين را نميشه صرفا با ذهن دگم تفسير نمود.
این روزها چه کسی مودبانه حرف میزند که ایشان دو مینش باشد .
مردم دنبال همچین مراسمایی هستن تا از خونه بیان بیرون دور هم جمع بشن شاید خیلیا به چشم تفریح بهش نگاه کردن شاید خیلیا واسه آشنا شدن رفتن تو این مراسما و نهایتا اگه مردم ایران به اندازه کافی تفریح داشته باشن اینجور جاها اینقد شلوغ نمیشه
صرفا یک ابراز تاسف و علاقه برای یک خواننده جوان و معروف بود همین!!!

مثل برخی از اشعار است که بیست نوع برداشت از آن میکنند در صورتیکه شاعر نمیتوانسته تمامی آنها را مدنظر داشته باشد و همه صرفا یک حدس است نه واقعیت
چرا خدا بیامرض وقتی زنده بود اینقدر مشهور نبود اما وقتی به رحمت خدا رفت مشهور شد من نمیشناختمش چون انقدر درگیر مشکلات هستم که حتی خانواده و فامیل خودم رو هم از یاد بردم به هر حال خدا رحمتش کنه خدا به خانواده اش صبر بده یه روز هم نوبت خودمون میشه که بریم
با سلام
من در حرفهای این جامعه شناس محترم هیچ توهینی نمی بینم. حرفهای ایشان کاملا درست است و چون واقعایت را بیان کرده اند از نظر برخی توهین به حساب می آید. صدای دلنشین و هنر مرحوم پاشایی به جای خود درست و قبول ولی مراسم و رفتار هواداران ایشان به موازات هنر ایشان نبود. مدتی قبل از ایشان اساتیدی مانند مشکاتیان و لطفی نیز فوت کردند که جایگاه هنری غیرقابل مقایسه با پاشایی داشتند ولی آیا صحبتی آنچنان از آنان شد. برای ناصر عبداللهی و حسین پناهی چنین کاری شد. پس مراسم ایشان ن به خاطر خود ایشان بلکه به دلایل جامعه شناختی دیگری است. می توان با اطمینان بالا گفت که 90 درصد افرا حاضر در مراسم اگر هم صدای ایشان را شنیده بودند حاضر به خرید سی دی کارهایشات نشده بودند و کپی کرده بودند. یعنی به عبارتی خیلی راحت از مرحوم پاشایی استفاده ابزاری شد.
تحليل بسيار عالي و عميقي بود. دوستان هم كمي از احساسات دور بشن قطعا ميفهمن حرفهاي ايشان تا چه عمقي از مشكلات اجتماع رو در بر ميگيره. فرض كنيم الان مرحوم پاشايي زنده بود. خداوكيلي چند درصد مردم ميشناختنش؟ چند درصد حاضر ميشدن پول بدن براي خريد ترانه هاش. ( اينم بگم كه من خودم اصلا از سبك موسيقي التماسي ايشان خوشم نمياد). سهراب عزيز چه زيبا گفت چشمها را بايد شست. جور ديگر بايد ديد......
بهتر بود فایل صوتی را می گذاشتید تا ببینید چه توهین آمیز حرف زده واقعا متاسفم
۱- ادبیاتش بسیار نامناسب بود و قدرت کنترل اعصاب و رفتارشو نداره.
۲-کل دنیای هنر رو زیر سوال برد تعریف جدیدی از هنر ارایه فرمودند بنا به گفته ایشون ما باید نقاشی رئال رو زیر سوال ببریم و بگیم مبتذله چون کوبیسم یا ...با کلاس تره چون عوام زیاد ازش سر در نمیاره و خاصه
۴-در همه جای دنیا از هنرمندان و ورزشکاران ممکنه برای مقاصد سیاسی استفاده کنن تعمدی یا غیر تعمدی... آرنولد هم بیخود کرده بود فرماندار شده بود یا مثلا فلان کس غلط کرده که سفیر صلح سازمان ملل شده .. حالا من نمیخام بگم که فلان کسی که در شورای شهر فلان جاست صلاحیت داره یا نه
۵- انقدر شعور مردم ایران رو کم فرض نکنیم ..هر جای دنیاکه بری طرفدارای یک خواننده بیشتر از یک فیزیک دان و ریاضیدان مشهوره..مثل مایکل جکسون و...
۶-ازاین به بعد سعدی حافظ و مولوی و ... هم مبتذلن چون تو شعراشون در مورد عاشقی و شراب زیاد نوشتن .
درست گفته هر چند با زبان تلخ
اما حقیقت گاهی اوقات تلخه
با سلام
چطور یک جامعه شناس نمی تواند تشحیص دهد که چرا مردم باید چنین استقبالی از یک خواننده بکنند. بر اساس ان قسمتی از اظهارت جنابعالی که در این مقاله درج گردیده شما پرسیده اید چرا؟ ولی راهکار نداده اید چون مردم استان سیستانت و بلوچستان در حال مردن است مردم در تشییع جنازه شرکن نکنند این چه حرفی است هم باید بفکر مردم سیستان و بلوچستان بود و هم بفکر شرکت در تشییع جنازه جناب جامعه شناس این هر دو پدیده در یک چیز مشترک هستند آن هم پدیده زیاده روی. در این مملکت هیچ چیز سرجای خودش نیست. چون رابطه بر جای ضابطه است. در این مهم حرف زیاد است. ولی فرصت نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی