بازدید 16749
۱

چون دولت جرأت حذف یارانه نقدی را ندارد، آن را به استانداری ها داد!

چندی پیش، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت در اظهارنظر دیگری اعلام کرد، دولت برای حذف یارانه نقدی این افراد سناریو دیگری دارد و چون شناسایی قشرهای پر درآمد برای دولت مقدور نیست، دولت قصد دارد افراد کم درآمد جامعه را شناسایی کرده و تنها به همان ها یارانه بپردازد.
کد خبر: ۴۵۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲ 10 December 2014
چون دولت جرأت حذف یارنه نقدی را ندارد، آن را به استانداری ها داد!حذف یارانه نقدی قشرهای مرفه جامعه، داستان تکراری است که تقریبا از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همواره مطرح بود است که البته این کار در دولت احمدی‌نژاد به دلایل گوناگونی از جمله احتمال ایجاد نارضایتی عمومی در بین مردم هرگز به مرحله اجرا نرسید و این دولت به همه مردم یارانه پرداخت کرد.

به گزارش «تابناک»، از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم نیز این قصه همچنان ادامه دارد و با وجود وعده دولت برای حذف قشرهای پردرآمد از دریافت یارانه، باز هم به همه مردم یارانه پرداخت کرده است؛ هر چند تحرکات مختصری از جمله حذف برخی داوطلبان از دریافت یارانه و حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور در ماه‌های گذشته در دستور کار دولت بود!

به هر حال دولت وعده حذف یارانه نقدی این دسته از اقشار را داده و می خواهد درآمد حاصل از این کار را در پروژه‌های عمرانی هزینه کند.

سال گذشته با اینکه معاون رئیس جمهور اعلام کرد، ده میلیون نفر از افرادی که نیاز به یارانه ندارند شناسایی کرده، این کار انجام نشد و حتی بعد از مدتی، دولت از حرف خود عقب نشینی کرد و اظهار داشت، که تنها موفق به شناسایی ۲۰۰ هزار نفر شده است.

به دنبال این اظهارات، چندی پیش، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت در اظهارنظر دیگری اعلام کرد، دولت برای حذف یارانه نقدی این افراد سناریو دیگری دارد و چون شناسایی قشرهای پر درآمد برای دولت مقدور نیست، دولت قصد دارد افراد کم درآمد جامعه را شناسایی کرده و تنها به همان ها یارانه بپردازد.

اما گویا دولت در این مورد نیز نتوانسته موفق عمل کند، زیرا پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، مشخص شد که سناریو حذف یارانه اقشار پر درآمد تغییر کرده و دولت پرداخت یارانه به مردم را به استانداری‌ها واگذار کرده است و استانداری‌ها با شناسایی افراد پولدار جامعه، یارانه آنها را قطع و درآمد حاصل از آن را صرف پروژه‌های عمرانی‌‌ همان استان می‌کنند.

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی بعد از حضور نوبخت در جلسه غیر علنی مجلس گفت: نوبخت در جلسه غیر علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، مسئولیت حذف قشرهای پردرآمد از یارانه نقدی به استان‌ها واگذار شده است و هر چقدر استان‌ها بتوانند یارانه نقدی حذف کنند، اعتبارات آزاد شده به استان‌های مربوطه تخصیص پیدا خواهد کرد.

آن گونه که این نماینده مجلس می‌گوید، این قانونی است که در بودجه سال ۹۴ آماده است و استان‌ها برای اینکه بتوانند بودجه عمرانی داشته باشند باید بکوشند تا آن را اجرایی کنند؛ این اظهارات و این عملکرد دولت، باعث ایجاد واکنش‌های شدیدی در میان برخی از نمایندگان مجلس شده و برخی از آنان بر این باورند که دولت جرأت اجرای قانون را ندارد و برای همین، اجرای آن را به استانداری‌ها سپرده است.

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به خبرنگار تابناک گفت: اگر دولت انجام دهد، بهتر است، ولی چون جرأت این کار را ندارد، آن را به استاندار‌ها محول کرده‌ است؛ البته بعضی از استانداری‌ها که جرأت دارند، اعلام کرده‌اند این کار را به ما بسپارید؛ مثلا استاندار آذربایجان شرقی ادعا کرده که می‌تواند یارانه قشرهای پر درآمد را حذف کند؛ به شرطی که بودجه یارانه به استانداری داده شود تا صرف هزینه‌های استان گردد.

در اینجا باید گفت، برخی از استاندار‌ها توانمندی این کار را دارند، ولی برخی استاندار‌ها که از سایه خودشان هم می‌ترسند، موفق نخواهند بود.

ما انتظار داشتیم دولت قانونمند باشد. رئیس جمهور ادعا دارد که فرزند مجلس است، حال آنکه فرزند مجلس باید گوش به مجلس دهد و خلاف قانون عمل نکند. هم اکنون به همه یارانه داده می‌شود؛ حتی به کسی که خارج است، حال آنکه می‌خواهند یارانه عده‌ای را که به نان شب محتاج هستند قطع کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۹
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی