بازدید 83507
بگوییم جردن، بنویسیم نلسون ماندلا

تغییر نام یکی از مشهورترین خیابان‌های تهران

اقدام برای تغییر نام خیابان‌های تهران توسط افرادی که در شورای شهر تهران خود را نمایندگان مردم می‌نامند درحالی است که این تغییر نام‌ها ازجمله همین تغییر نام خیابان آفریقا اقدامی نیست که مورد انتظار مردم این شهر باشد.
کد خبر: ۴۵۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴ 10 December 2014
هنوز که هنوز است پس از سال‌های طولانی دو اسم دارد: مردم می‌گویند خیابان جردن و در مکاتابات اداری و رسمی روی تابلو‌ها نوشته‌اند: بلوار آفریقا. حالا این خیابان نام سومی هم پیدا کرده و اعضای شورای شهر تهران تصویب کرده‌اند که از امروز این خیابان نامش«نلسون ماندلا» باشد اما این‌که در زندگی روزمره، شهروندان تهرانی بلوار طولانی را که از بزرگراه مدرس تا میدان آرژانتین تهران ادامه دارد، به چه نامی بخوانند موضوعی نیست که ارتباط زیادی با مصوبات شورای شهر تهران داشته باشد.

به گزارش شهروند، شورای شهر تهران دیروز در جلسه علنی در یکی از مصوباتش نام بلوار آفریقا را تغییر داد. تغییر نام این خیابان در ادامه تغییر گسترده اسامی خیابان و کوچه‌های پایتخت صورت گرفت که از چند‌سال پیش آغاز شده و همچنان به‌رغم انتقادات کارشناسان فرهنگی، تهران شناسان و حتی عدم موافقت بسیاری از شهروندان تهرانی ادامه دارد. اگرچه تغییر نام این خیابان به دلیل شخصیت جهانی و قابل احترام نلسون ماندلا رأی بالای اکثریت شورای شهر تهران را به دنبال داشت و کسی هم با نام‌گذاری یا ساخت یادمانی به نام او در تهران مخالفتی ندارد اما تغییر نام یکی از شناخته‌شده‌ترین خیابان‌های پایتخت با طرحی دوفوریتی در شورای شهر بار دیگر این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا نام خیابان‌های تهران به‌عنوان شناسه‌های فرهنگی و هویتی آنچنان بی‌اهمیت است که هرچند وقت یک‌بار بنا به اتفاقات جاری سیاسی و فرهنگی روز تغییر کند؟

اقدام برای تغییر نام خیابان‌های تهران توسط افرادی که در شورای شهر تهران خود را نمایندگان مردم می‌نامند درحالی است که این تغییر نام‌ها ازجمله همین تغییر نام خیابان آفریقا اقدامی نیست که مورد انتظار مردم این شهر باشد.

دیروز همزمان با این مصوبه شورای شهر تهران به خیابان آفریقا رفتیم به میان آدم‌هایی که از چند روز دیگر یک تابلوی جدید بالای سر خیابانی که در آن کار یا زندگی می‌کنند، نصب می‌شود. محمد اولیایی، یکی از مغازه‌داران همین خیابان به «شهروند» می‌گوید: فرقی نمی‌کند که نام این خیابان چه باشد آفریقا یا نلسون‌ماندلا مهم این است که مردم همان نامِ قدیمی آن را می‌شناسند و می‌گویند من خیلی به‌ندرت دیده‌ام که مردم در زندگی روزمره به این‌جا بگویند خیابان آفریقا، همه می‌گویند جردن حالا عده‌ای می‌خواهند روی دیوارهای شهر بنویسیند آفریقا یا حالا هر اسم دیگری، مردم انتخابشان این اسم‌ها نیست.»

از نگاه «پروانه. ص» یکی از ساکنان خیابان ناهید غربی تغییر نام این خیابان مطابق میل و نظر مردم نیست. او می‌گوید: «نظر ما مهم نیست چه فرقی می‌کند که من موافق باشم یا مخالف وقتی یک عده‌ای به خواست و میل خودشان هر اسمی را روی هر نقطه‌ای می‌گذارند. من به این فرآیند تغییر نام‌ها خیلی اعتراض دارم. نام خیابان پدری ما اسم یک گل بود سال‌های طولانی این نام نهادینه شده بود آن را چند‌ سال قبل به‌رغم میل همه ساکنان آن محله تغییر دادند بعد هم اعتراض می‌کنیم می‌گویند کار شوراست آنها نماینده مردمند، پس نمایندگان ما چه کسانی هستند که از نام‌های قدیمی و آن اسامی که برای ما خاطره داشته‌اند  دفاع کنند؟»

بابک که رستورانی را در بلوار آفریقا اداره می‌کند می‌گوید: «از چند هفته پیش شنیده بودم می‌خواهند اسم این‌جا را تغییر بدهند برای من فرقی نمی‌کند نام این خیابان چه باشد چون این‌جا را از بچگی به‌نام جردن می‌شناختم و فکر می‌کنم تا آخر عمرم هم اسم این خیابان در دایره کلامی من همین است.»

این‌که مردم با نام‌های جدیدی که روی خیابان‌ها می‌گذارند چقدر ارتباط برقرار می‌کنند موضوعی است که به‌نظر می‌رسد نمایندگان شورای شهر تهران توجه چندانی به آن ندارند. یکی از مشاوران املاک خیابان جردن به «شهروند» می‌گوید: «این‌جا چه نامش روی تابلوها آفریقا باشد چه نلسون ماندلا آن چیزی که می‌گوییم و می‌نویسیم جردن است. حتی در آگهی‌ها ما خانه در جردن را آگهی می‌کنیم چون مردم به این نام می‌شناسند نمی‌توانیم از فردا بنویسیم خانه ١٢٠ متری در نلسون ماندلا. خودتان فکر کنید به نظرتان مردم به ما نمی‌خندند؟»

«مصطفی کرمی» که ٤٠سالی هست در یکی از فرعی‌های بلوار آفریقا زندگی می‌کند به «شهروند» می‌گوید: «این‌که اسامی خیابان‌ها را تغییر می‌دهند خوب نیست. مثل این‌که بعد از گذشت ٥٠‌سال از عمرتان یک نفر به شما بگوید از امروز نام تو مصطفی نیست و مثلا علیرضاست. اسم کوچه‌ها و خیابان‌ها را هم که تغییر می‌دهند همین‌طور است آدم فکر می‌کند بخشی از گذشته آدم بخشی از هویت آدم نیست می‌شود، من هیچ‌وقت نمی‌توانم جردن را به نام نلسون ماندلا بنویسم یا بخوانم.»

بحث نام‌گذاری خیابان‌ها و تغییر آنها برای تعدادی از آدم‌های این شهر آن‌قدر تأثیرگذار بر زندگی روزمره است که بعضی از آنها می‌گویند به خاطر تغییر نام کوچه‌ها و خیابان‌های قدیمی که در آن زندگی می‌کنند تصمیم گرفته‌اند خانه‌شان را تغییر بدهند. «گیتا. س» دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «از وقتی که اسم کوچه ما را تغییر دادند احساس می‌کنم این محله را نمی‌شناسم. زمان آدرس نوشتن من همچنان آدرس قدیمی را می‌نویسم اصلا به کلام و نوشتارم و به ذهم نمی‌توانم بقبولانم که بعد از ٣٠‌سال سکونت در منطقه‌ای حالا نام خیابان اصلی و فرعی هر دو را عوض کرده‌اند. هر روز که این تابلو را می‌بینم احساس غریبه بودن می‌کنم و گاهی به فکرم می‌افتد اصلا این خانه را عوض کنیم و جای دیگری برویم از بس این تغییر نام‌ها من را با این محله غریبه کرده است.»

در جلسات شورای شهر تهران تغییر نام خیابان‌ها دست‌کم در شورای چهارم همواره منتقدان و حتی مخالفانی داشته است. احمد حکیمی‌پور یکی از آنهاست که بارها گفته است تغییر نام مکرر خیابان‌های تهران برای مردم خوشایند نیست و باید راه دیگری برای احترام به شخصیت‌های سیاسی، ارزشی و فرهنگی پیدا کنیم به گونه‌ای که هویت شهری تهران و نام خیابان‌های قدیمی و اصیل آن تغییر نکند. این حرف‌ها را البته او و منتقدان دیگری شبیه به او می‌گویند اما گوش شنوایی در میان اکثریت شورا برای این حرف‌ها نیست و عده‌ای اصرار دارند که نام‌های قدیمی و اصیل را از خیابان‌های تهران پاک کنند و نام‌های تازه‌ای به جای آنها بنویسند. اگر این روزها تغییر نام خیابان‌ها منتقدان و مخالفانی در شورای شهر دارد چند ‌سال پیش وضع تغییر نام‌ها به گونه‌ای بود که در یک روز به ناگهان اسامی صدها خیابان تغییر می‌کرد.

در دوره‌های گذشته یعنی دوره‌های دوم و سوم که اصولا یک نفر از اعضای شورا فهرستی بلند از تغییر نام‌ها را می‌خواند و همه اعضا حتی بدون این‌که بپرسند نام خیابان به چه‌دلیلی تغییر کرده دست‌هایشان را بالا می‌بردند و رأی می‌دادند. پس از این تغییر نام‌ها کم نبودند افرادی که در حاشیه جلسات علنی شورا می‌آمدند و به این‌که نام کوچه یا خیابان محل سکونتشان تغییر کرده اعتراض می‌کردند اما پاسخی که می‌شنیدند این بود: «تصویب شده است، قانون است.»

اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید مسئولیت کمیته نام‌گذاری شورا از ابتدای شکل‌گیری تغییر نام‌های خیابان‌های تهران به گونه‌ای که هویت فرهنگی و تاریخی و حتی هویت اجتماعی آن را مخدوش کند، نبود. ابتدا یعنی در اولین سال‌هایی که کمیته‌ای برای نام‌گذاری خیابان‌های تهران در شورا تشکیل شد قرار این بود که معابر فاقد نام یا خیابان‌هایی را که اسامی تکراری دارند، بررسی کرده و برای آنها نامی انتخاب کند یا اسامی خیابان‌های تکراری را برای جلوگیری از اشتباه شهروندان اصلاح کند. چند ‌سال بعد نام‌گذاری معابر فاقد نام به پایان رسید و بعد از آن کمیته نام‌گذاری که کار دیگری برای پیگیری نداشت به جان اسامی قدیمی و تاریخی و با هویت تهران افتاد.

 اسکندر مختاری، تهران‌شناس و از کارشناسان میراث فرهنگی معتقد است که اسامی و نام خیابان‌ها اسامی ساده‌ای نیستند بلکه در جغرافیای تاریخی تهران و همچنین دیگر شهرهای کشور اسامی هر محله و خیابان‌هایش براساس پیشینه تاریخی و فرهنگی آن شکل گرفته است و وجه تسمیه‌ای برای اسامی محله‌ها و خیابان‌های تهران وجود داشته است. به گفته او و بسیاری دیگر از کارشناسان فرهنگی مثل احمد محیط‌طباطبایی، تغییر نام‌های خیابان‌های تهران به هویت تاریخی و فرهنگی تهران لطمه می‌زند. در شورای شهر تهران اما برای این انتقادات گوش شنوایی نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که حالا از چندماه پیش ریاست شورای چهارم را در دومین ‌سال برعهده دارد یکی از مدافعان سرسخت تغییر نام معابر و خیابان‌های تهران است و اغلب در جلسات در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند به جای تغییر نام خیابان‌های تهران راهکاری دیگری مانند ساخت تندیس‌ها یا نام‌گذاری معابر جدید برای یادبود شخصیت‌های اثرگذار پیدا کنیم اغلب پاسخش این است که «شما رأی خودتان را بدهید و در رأی‌گیری مشخص می‌شود که نام این خیابان چیست.»

نتیجه رأی‌گیری‌ها هم این روزها در شورای شهر تهران نه الزاما بر مبنای بررسی‌ها و نقد و نظرهای کارشناسی که بر مبنای رأی فراکسیون‌ها و بیشتر رأی‌گیری سیاسی است. نتیجه این‌که نام خیابان‌های این شهر که برای وجه تسمیه هرکدام از محله‌های آن کتاب‌ها نوشته‌اند و جغرافیدانان مقاله‌های نگاشته‌اند هر چند هفته‌ای یک‌بار بسته به سلیقه چند نفر از اعضای شورای شهر تهران تغییر می‌کند بماند که در زندگی روزمره شهر تهران تا مدت‌ها پس از این تغییر نام‌ها کشمکش‌هایی هست. عده‌ای تابلوها را می‌کنند، عده دیگر روی آن را با رنگ سیاه می‌کنند و نام قدیمی را می‌نویسند و باز با همه اینها همچنان عده‌ای اصرار دارند که نام خیابان‌های شهر را تغییر بدهند بماند که مردم و ساکنان کوچه‌های دور و نزدیک این شهر بر مبنای مصوباتی که در شورای شهر تهران به تصویب می‌رسد کوچه‌هایشان را نمی‌خوانند مردم خیابان‌های شهرشان را به نام‌هایی می‌خوانند که دوست دارند به همان نام‌هایی که ده‌ها‌ سال است با آن زندگی کرده‌اند، خاطره دارند آنها کوچه‌های شهرشان را به همان نام‌ها می‌خوانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲۶
انتشار یافته: ۵۵
خیلی خوبه، آدم عضو شورا باشه و اسم خیابان مشهوری رو عوض کنه و بعدها جلوی خامواده اش پز بده بگه من اسم جردن رو گذاشتم ماندلا و بعد هر و هر بخنده.
فقط بلدند حرمت اشخاص را با تغییر نام جاده و خیابان ها و کوچه پس کوچه حفظ کنند اما اگر کل مسئولین مملکت کمی هم از غیرت و تعصب این اشخاص را جزو لاینفک زندگی روزمره خودشون میکردند الان وضعمون خیلی بهتر از این بود

از شهیدان همت و باکری ها بگیر تا نلسون ماندلا و بابی ساندز
یکی دو ماهی است که تابلوهای این خیابان خیلی بی سرو صدا تبدیل به نلسون ماندلا شده است.
جالب اینجاست که هیچ یک از کسانی که در این خیابان رفت و آمد میکنند این نام برایشان آشنا نیست.
واقعا نمایندگان منتخب مردم (!!) در شورا و مجلس و ... چه کارهای مفید و حیاتی که نمی کنند! اصلا بدون این مصوبات که امثالش در مجلس هم هست، زندگی مردم لنگ می مونه!
سلام
با احترام به شهید تهرانی مقدم؛
لطفا در مورد میدان کاج سعادت آباد هم بنویسید؛ به یکباره و بی سرو صدا یکسال ه که اسم میدان کاج شده میدان شهید تهرانی مقدم؛ ای کاش یک میدان جدید یا خیابان جدید را برای نام گذاری انتخاب میکردند نه قدیمیترین میدان سعادت آباد را.
من در کل با نامگذاری خیابانها و کوچه ها بنام شهدا و بزرگان مخالفم و این رو توهین به ایشان می دانم و نه تکریم ایشان به دو دلیل :
اولا با این کار در واقع ما می خواهیم یک راه ساده را برای تکریم انتخاب کنیم و بجای ساخت برنامه و کتاب های آموزشی از زندگی شهدا و بزرگان و ... یک خیابان را بنام کنیم و خلاص
دوما نامگذاری کوچه و خیابان بنام اشخاص بجای شماره گذاری ، باعث سردر گمی و در دسر برای کسانی می شود که دنبال آدرس می گردند و بدین ترتیب روح بزرگ شهدا و بزرگان که آؤزویشان خدمت به خلق بوده آزرده می شود
ثالثا بعد از مدت کوتاهی اسم ایشان از اهمیت و جایگاه اصلی نزول کرده و به یک حرف عامیانه تبدیل میشود که از گلوی هر لمپنی تکرار می شود :
شیخ ... میخوره ؟
سر شیخ ...
ته شیخ ..
از نظر اینکه اسمش ماندلا باشه خنده دار نیست اصلا / شاید بعضی ها نگران این شدن نکنه یه وقت کلاس این منطقه گران قیمت بیاد پایین / به جا اینکه بگن ما بچه جردن هستیم بگن بچه ماندلا هستیم / عجب چه شود
وقتي نمايندگان شورا سياسي انتخاب شوند همين هم جاي دعا دارد
این تغییر نام ها نشاندهنده بی هویتی یک ملت است ملتی که هرلحظه با اسمی تغییر می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
قشنگ گفتی. نمود عینی بی هویتی. تغییرات فصلی.
همین بلا رو سر میدان کاج سعادت آباد هم آوردن و اسمش رو به شهید تهرانی مقدم تغییر دادن اما هیچ کس از اسم جدید استفاده نمیکنه، بنظر من با این کار هم برای مردم مشکل ایجاد میکنند و هم ارزش و شان شهید رو کم میکنند.
ما چی کار به تابلوها داریم که روش چی نوشتن
مهم این که در کلام چی میگیم

ارزش نلسون ماندلا برای ما بیشتر از این که یه خیابون به نامش صدا کنیم

سر ماندلا
ته ماندلا
ما چی کار به تابلوها داریم که روش چی نوشتن
مهم این که در کلام چی میگیم

ارزش نلسون ماندلا برای ما بیشتر از این که یه خیابون به نامش صدا کنیم

سر ماندلا
ته ماندلا
خدا اموات شما را بیامرزد که چنین اعتراضی را در تابناک آوردید. اصولا تغییر نام خیابانها بازی با شعور و هویت شهر وندان هست.
مثل این‌که بعد از گذشت ٥٠‌سال از عمرتان یک نفر به شما بگوید از امروز نام تو مصطفی نیست و مثلا علیرضاست.
اصل مطلب همین است.
از نظر قانون هم هر شخص فقط یکباردرعمرش حق تعویض نام دارد. وگر نه مسخره بازی می شود.
اگر اسم آفریقا نا مناسب بود، توجیهی داشت. وگرنه کارهای مهم را رها کنیم بریم دنبال بازی با اسامی خیابان ها و ...
من هم ساکن همین جردن (حالا نلسون ماندلا) هستم. با تمام احترامی که برای وی قائلم، و صرفنظر از اینکه ایکار درست است یا غلط چند تا ازاین کشورها از نام مفاخر ما در نامگذاری اماکنشان استفاده کرده اند. مسولین ما واقعا" شهر و کشورشان و مردمشان را دوست دارند!
به نظر من اسامی باید جوری باشه که به شخصیتهای بزرگ ما توهین نشه. مثلا میدان امام حسین (ع) ، بلوار امام علی (ع) یا مثلا کوچه شهید .... مردم در مکالمات روزمره این اسامی رو کامل نمیگن و وقتی جمله منفی میخوان راجع به اون خیابون یا میدون بگن خیلی بد میشه. مثلا میگن .... خیلی شلوغه خیلی کثیفه ازش بدم میاد نمیاد دقیق بگن میدون ... خیلی بده راحت اسم اون بزرگواران رو مثل نقل و نباب به زبون میارن و این تو فرهنگ ما بده. این اسامی به نظرم شأن و منزلت بزرگواران رو پایین میاره نه اینکه بالا ببره. بهتره اسم های مذهبی و شهدا رو از روی خیابونها و میدونها بردارن .
نلسون ماندلا تو افریقاست ماهمون جردن خودمون صداش میزنیم
به نظر من تغییر نام خیابانها نادیده گرفتم هویت آدمها، شهرها و خیابانها است. اگر ذره ای خاطرات آدمهایی که تو اون محیط بزرگ شدند کار کردند و .. براشون مهم بود این کار رو نمی کردند. آدمها بدون خاطراتشون هیچی نیستند.
ای آقا ، متاسفانه مسئولین ما چه کاری به مردم دارند ، و هر کدام دارند جداگانه راه خودشان را می روند. شورای شهر می خواهد با این کارهایش چه مشکلی را حل کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
آره مث مجلس و مردم
بهتر است قسمتهای بی نام یا تازه تاسیس را نامگذاری کنند نه آنکه یک اسم جا افتاده را تغییر دهند
الان سالیان سال است میدانی به نام شهدا در بندرعباس وجوددارد و بزرگترین میدان بندرعباس است ولی همه به نام میدان یادبود میشناسند. حتی اگر مقابل میدان از کسی سوال کنی میدان شهدا کجاست کمتر کسی میداند.
معلوم نیست این شورای شهری ها چه هویت فکری دارن که هر از چندگاهی از سر بیکاری میان فقط اسم کوچه و خیابون هارو عوض میکنند؟کاری دیگه ندارن واقعا؟شب خوابیدیم صبح بلند میشیم کلا اسم کوچه و خیابون عوض شده!
راستی اقایون شورای شهری اگر میخواهین حوصلتون از سر بیکاری سر نره پیشنهاد میکنم از اول خیابان ولیعصر شروع کنین اسم کوچه و خیابانها رو عوض کنید فکر کنم یه دو سه سالی سرتون گرم باشه و غصه بیکاری ور شورای شهر و جوک گفتن برای هم رو نخورین
مگه خيابون جديد ساخته نميشه؟
صد سال ديگر هم ، همه مي گويند "جردن"
بهتر بود نام يك ميدان تازه تاسيس و .... بنام نلسون ماندلا ثبت شود.
...........
آیا اینها نمایندگان واقعی مردم تهران در شورای شهر هستند ؟ اصلا چند نفر به اینها رای داده اند ؟
آینقدر که خیابون شهید .... دیدم دیگه کلمه شهید واسم معنای ارزشی و بالایی نداره
اعضای محترم شورای شهر برای اینکه نشان بدهند گاهی هم به اموری در رابطه با شهر می پردازند، دست به چنین اعمال کج سلیقه گیهایی هم می زنند، من که تا حالا به یاد ندارم یه تصمیم کارشناسانه و مشکل گشا از طرف این شورا اتخاذ شده باشه.

درضمن اگر می خواهید با فساد مبارزه کنید به اموال اعضاو وابستگان مسئولان در قبل و بعد از پیوستن انها به مسئولیت رسیدگی شود.
همت را به ترافیک سنگین هر روزش میشناسیم
باکری را به خلوت بودنش
آزادی را ایستگاه متروش میشناسیم
و...

به جای این که نامهای خیابان ها را عوض کنند
یک ساختمان به عنوان موزه برای آن شخص تاسیس کنند تا افرادی چون ماندلاها را بر اساس شخصیت و دست آوردهای سیاسی و انقلابی وی بشناسیم نه بر اساس ترافیک و آب و هوای شب جمعه اش! و قیمت زمین هایش
خواهش ميكنم سياه نمايى نكنيد.نلسون ماندلا اسم قشنگ تريه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
بحث قشنگی نیست. بحث هویت یک شهر است. مثلا سالهاست میدان توپخانه تغییر نام داده ولی اکثر مردم به همان نام قدیم صداش می زنند. نمونه دیگر خیابان شاهین در شمال غرب تهران است که به نام شهید تغییر یافته ولی همه به همان نام قدیم صداش می زنند
دنيا مالي : بندر انزلي الهه راستگو : ملاير دوستي : كوهدشت رضا زاده : اردبيل طلايي ،حقاني،حافظي : اصفهان سروري : همدان تقي پور : مراغه حكيمي پور: زنجان انصاري : مشهد وقتي شوراي شهر ما اكثرا شهرستاني هستند نه تهراني پس فرهنگ مردم تهران نبايد برايشان مهم باشه
بله دوستان تقصیر خودتان است. وقتی که به خودتان زحمت نمی دهید در انتخابات شورا شرکت کنید و نماینده خودتان را بفرستید همین می شود. اکثر این آقایان با رای 300 هزار نفری وارد شورا شده اند. و لطفا در دفعه بعد در انتخابات شورا هم شرکت کنید.
به نظردرمیان نمایندگان شورا کسی نیست که بتواندعاقلانه فکرکند که این تغییر نام هایعنی تغییر سربرگ های شرکت ها کارت ویزیت ها واعلام آدرس جدیدبه تمام شرکت های خارجی ،خصوصآچون بیشترسفارتخانه هادرجردن قراردارند یعنی موردتمسخرقرارگرفتن توسط سفارتخانه ها،یعنی تمام مشکلات ایران حل شده فقط مانده تغییرنام ها
سلام تابناک جان
حالاکه تمام خیابان ها اسم آنها عوض می شود چه اشکالی دارد ما هم اسم شورای شهر را عوض کنیم بگذاریم شورای اسم گذاری یا شورای بیکاران ،چون کله کارهایش را گذاشتن کنار و به دنبال اسم خیابان ها تهران افتادن مگر کشورهای دیگر اسم خیابانهای پایتخت خودشان را عوض می کنن ؟......
خوب اسم یه جا دیگه رو میگذاشتند ماندلا!!!!
اين كار يكي از بزرگترين ندانم كاري هاست دست زدن به تاريخ هر چيز دنباله هايي دارد كه از چشم مسئولان دور مي ماند اين خيابان برا خودش تاريخ دارد متل دارد داستان دارد با دگرگون كردن يك نام بخشي از داشته هاي تاريخي از ميان مي رود
پيش از اين در باره دبستان ها و دبيرستان ها نوشتم كه در اين چند سال ديديم كه چگونه با دگرگون كردن درسخانه ها چگونه تاريخ و تجربه را به بازي گرفتن دبيرستان هاي قديمي اكنون كجا هستند چه به سرشان امد اكنون در تهران عمر درسخانه ها چقدر است ؟ شما يك آمار بگيريد عمر متوسط درسخانه هاي تهران از سومالي كه دولت ندارد كمتر است
مردمي كه تاريخ خود را گم مي كنند بي فرهنگ مي شوند چون بشتوانه فرهنگي خود را گم مي كنند رشه هاي بد اخلاقي در جامعه يكي همين است
تابلوهای خیابان که بیشتر از یک ماه است که عوض شده !!!!!
تغییر نام خیابانهای قدیمی اصلا کار نادرستی است. بهتر است به انتخاب نام درست برای خیابانهای جدیدالاحداث بپردازند.
به آقای چمران رئیس شورای شهر بگویید اسم اتوبان چمران را بگذارند نسلونمندلا
خب یه دلیل خیلی ساده وجود داره که چرا اعضای شورای شهر تهران به این تغییر نامها و مخالفت هایی که میشه توجه نمیکنند، دلیلش اینه که خیلی از اونها اصلا تهرانی نیستند و توی تهران بدنیا نیومدند که واسشون مهم باشه بیست یا چهل سال اسم یه خیابون چی بوده. واسه اونا که فقط چند ساله اومدند تهران و هنوز اسم خیلی از خیابون ها رو بلد نیستند اسوونه که از روی نقشه یه اسم نا آشنا رو پیدا کنند و یه اسم جدید بذارن روش. اگه راست میگن یه خیابون یا میدان جدید درست کنند و بعد اسمش رو هر چی میخوان بذارند
منظورتون خیابون جردنه!
عجب!!!!واقعاً بعضی از مردم چه مشکلاتی دارند؟؟؟؟!!!!خیلی هم بغرنجه مشکلاتشون!؟ پس این مسئولین چرا این مشکلات عدیده وشدیده رو حل نمی کنن(قافیه رو حال کردی؟) کاش تمام مشکلات ما هم همین بود،مثلاً اسم خیابون یاکوچمون بجای کامبیز میشد کامران،یا بجای حسن آباد می شد حسین آباد؟! و نکته جالبتر انعکاس وبازی سیاسی توسط شهروندو...است!خدایا مشکل مسکن وکسر حقوق و...ما رو حل کن درعوض ماحاضریم هرروز اسم خیابونمون عوض بشه. تازه من قول می دم خودم نردبون بیارم وبرم بالا تابلو رو عوض کنم.
معلومه که مصوبات شورای شهر اساسا" فرمالیتست !
چراکه بنده که دفتر کارم تو خیابون جردن هست ، نزدیک به 2 هفته پیش دیدم که تابلوهای اسم این خیابون عوض شد وتابلوی نلسون ماندلا نصب شد !
حالا شورای شهر دیروز همچین چیزی رو تصویب کرده ؟!!
پاسخ ها
بچه جردن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
منم شاهدم
بیشتر از دو هفته است
حالا نلسون ماندلا یا افریقا زیاد فرقی نمی کنه اما اسامی ائمه معصومین ع را در حد خیابان و کوچه و غیره گذاشتن فقط لوث کردن ارزش و اهمیت آنهاست .اگر منظور از این کارها این است که یاد آنها و راه آنها باقی بماند آیا از 1400 قبل تاکنون مگر با این روشها ارزش و منزلت آنها حفظ شده که حالا ما به زعم خودمان با این کارها بخواهیم خدمتی به دین خدا بکنیم. بدتراز آن اینکه نام ائمه معصومین ع را بر موسسات مالی متخلف هم میگذارند.
امان از بیکاری ...
من یک خواهش داشتم از مسئولین

اسامی ائمه را از روی نام معابر بردارید که این امر واقعا در شان یک امام و...نیست

وقتی بعضی رانندهها یا عابرین با لحن زننده ای این معابر را در خیابان صدا می زنند واقعا آأم تاسف می خوره واقعا هر چیزی جای خودشو دارد

البته زود جبهه نگیرید عین واقعیته

متاسفانه خیلی ها هم برای رونق کاسبی اسم موسسه - ورزشگاه - بانک و... را به نام ائمه می کنند؟

برای چی خدا عالمه
لطف کنید بدلیل شان مبارک ائمه نام آن ها را از روی معابر بردارید
که باعث مشکلات بسیاری می شود

دقت کنید راننده تاکسی های چی می گند

سر ...
ته...

واقعا قباحت نداره

نام مبارک ائم باید در جای خود استفاده شود
تابی جون شما که با بزرگان در ارتباطی قربون دستت این حرفای مردم رو هم به گوششون برسون
هویت شهر تهران با این کارها از بین میره
از خاطرات و کلمات دکتر جردن

"من میلیونر هستم زیرا هزارها فرزند دارم که هر کدام برای من، برای ایران و برای دنیا میلیونها ارزش دارند."
دکتر جردن در سال ۱۸۹۸ میلادی (۱۲۷۸ خورشیدی) به ایران آمد و یک سال بعد ریاست مدرسه را به عهده گرفت .در سال ۱۹۱۳ میلادی (۱۲۹۲ خورشیدی) با راه‌اندازی کلاس‌های باقیمانده دوره دوازده ساله دبیرستان تکمیل گردید. در سال ۱۹۱۸ میلادی (۱۲۹۷ خورشیدی) اولین ساختمان شبانه‌روزی که در آن زمان، مک کورمیک‌ هال (Maccormick Hall) نامیده می‌شد و یک ساختمان دیگر پایان یافت.

به پاس خدمات فرهنگی وی در کالج البرز، دو مدال و نشان به او عطا کرد
خداوند دکتر ساموئل مارتین جردن رخمتش کنه

فکر نکنم کار بدی در حق ما کرده باشه

بعضی موقع ها تصمیماتی بصورت لحظه ای و هیجانی گرفته میشه
اگه این جوری باشه که هر چند سال یک بار باید نا خیابان ها عوض شود
این همه مشاهیر و بزرگان می میرند و...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار