بازدید 31824

سفرهای استانی روحانی و راه‌آهنی که احمدی‌نژاد هم افتتاح کرده بود!

دهمین سفر استانی رئیس‌جمهور روحانی که به مقصد استان گلستان صورت گرفت و با افتتاح راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر همراه شد، فرصتی مناسب است تا انتقادات از سفرهای استانی در دولت قبل مرور و تفاوت‌ها و البته شباهت‌های زیاد سفرهای دولت یازدهم با دولت قبل از آن مقایسه شود.
کد خبر: ۴۵۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹ 03 December 2014
دهمین سفر استانی رئیس‌جمهور روحانی که به مقصد استان گلستان صورت گرفت و با افتتاح راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر همراه شد، فرصتی مناسب است تا انتقادات از سفرهای استانی در دولت قبل مرور و تفاوت‌ها و البته شباهت‌های زیاد سفرهای دولت یازدهم با دولت قبل از آن مقایسه شود.

به گزارش «تابناک»، آن تصمیماتی که دولت‌های نهم و دهم خارج از پایتخت و در قالب سفرهای استانی به آن‌ها رسمیت می‌بخشید و یا بعد از این سفر‌ها در قالب نامه‌های مردمی اتخاذ می‌شد، به دلیل آنچه از پول‌پاشی خارج از چهارچوب‌های جاافتاده مدیریت و اداره کشور نامیده می‌شد، همواره مورد انتقاد منتقدان و مخالفان دولت احمدی‌نژاد بود.

منتقدان علاوه بر تبعات اقتصادی، بی‌نظمی‌های مالی و بودجه‌ای و داده شدن وعده‌هایی که راهی طولانی تا عملی شدن داشتند، نوع برخورد دولت با مستقبلین را از سر عزت و مردم‌داری نمی‌دانستند و به برخی رفتارهای دولت برای باشکوه نشان دادن استقبال از دولت و از جمله تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی معترض بودند.

بنا بر این گزارش، کم کردن فاصله دولت و مردم و کسب حمایت سیاسی از راه این ارتباط نزدیک، شاید مهم‌ترین فایده‌ای بود که به ویژه در دولت نهم نصیب دولت شد؛ موضوعی که به تدریج و با روشن شدن تبعات تصمیمات دولت بر معیشت مردم در دولت دهم از دست دولت و شخص رئیس‌جمهور خارج شد.

شروع دولت یازدهم با تصمیم اعلامی دولت برای ادامه سفر‌ها البته در قالبی جدید و بدون نقایص قبلی همراه بود، ولی اخبار ضد و نقیض در باره زمان شروع این سفر‌ها، نشان می‌داد که به ویژه رئیس‌جمهور در مورد ادامه روند سفرهای استانی ملاحظاتی دارد.

آغاز سفر‌ها از دی ماه سال گذشته و با سفر استانی خوزستان این فرصت را به رسانه‌ها داد که سفرهای دولت احمدی‌نژاد با دولت روحانی را مقایسه کنند.

مهم‌ترین مسأله در نگاه اول، کاهش جدی در تعداد مصوبات استانی دولت روحانی نسبت دولت احمدی‌نژاد بود. اصلی ترین انتقاد از سفرهای استانی احمدی‌نژاد تا حدی در دولت یازدهم رفع شده است. مرور آمار مصوبات سفرهای استانی اخیر دولت روحانی و مقایسه آن با اولین سفرهای استانی دولت نهم، نشان می‌دهد که آمار مصوبات تقریبا نصف شده است، ولی این را هم نمی‌توان فراموش کرد که دولت روحانی تحت تحریم و فشار اقتصادی، منابع محدودتری در قیاس با دولت احمدی‌نژاد در سال‌های دولت نهمدارد که از قیمت‌های سر به فلک کشیده نفت بهره‌مند بود.

از سوی دیگر، حتی برخی رسانه‌های هوادار دولت نیز بعد از اولین سفرهای استانی روحانی معترض این واقعیت شدند که تشریفات استقبال از رئیس جمهور در سفرهای استانی همچنان برقرار است. تفاوت فعلا تنها این است که مردم در سفرهای استانی احمدی‌نژاد که پر جنب و جوش‌تر بود در چندین شهرستان و شهر به استقبال رئیس‌جمهور می‌رفتند، ولی در سفرهای رئیس دولت یازدهم استقبال، تنها در مرکز استان برگزار می‌شود، وگرنه تعطیل شدن مدارس و به خیابان آمدن مردم و بدرقه خودروی حامل رئیس جمهور همچنان ادامه دارد.


برخی رسانه‌های ملی و محلی و از جمله رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد به مرور در حال منتشر کردن بخش‌نامه‌هایی هستند که باعث تعطیلی مدارس برای استقبال از رئیس‌جمهور شده‌اند.

رئیس دولت یازدهم می‌تواند با به سرانجام رساندن وعده‌هایش به استان‌ها ثابت کند در این زمینه بر سلف خود برتری دارد، ولی تا زمان رسیدن به مرحله افتتاح و بهره‌برداری و بریدن روبان‌ها، دولت روحانی دست دولت برای نشان دادن عملکردش از سویی و متهم شدن به افتتاح‌های نمایشی از سوی دیگر بسته است.

افتتاح‌های ابتدای کار احمدی‌نژاد با این پاسخ همراه می‌شد که رئیس دولت نهم در حال چیدن میوه‌هایی است که درخت آن‌ها را دولت اصلاحات چیده است، ولی ظاهرا دولت فعلی حداقل در دو سال اول، کارش از این دست افتتاح‌ها نداشته و یا نخواسته آن‌ها را در بوق و کرنا کند.

یکی از اولین افتتاح‌های پر سر و صدای دولت جدید یعنی به پایان رسیدن کار راه‌آهن شرق خزر با حضور مقامات ارشد ایران، ترکمنستان و قزاقستان با این واکنش فوری هواداران دولت قبل همراه شد، که روحانی سراغ راه‌آهنی رفته که احمدی‌نژاد پیش از این، آن را در خرداد سال گذشته افتتاح کرده است.


روحانی برای موفق و جدی به پایان رساندن برنامه سفرهای استانی، کار سختی در پیش دارد که تناسب کمتری با روحیه مدیریتی دبیر سابق شورای امنیت ملی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۵
انتشار یافته: ۱۲
احمدی نژاد خیلی چیزها را افتتاح مکرده است که نیازمند افتتاح مجدد هستندو افتتاح یعنی شروع به کار.
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
همون جور که خاتمی هم خیلی افتتاح ها کرد که در دوره احمدی نژاد مجددا افتتاح شد یعنی شروع به کار
این شیوه که مردم در خیابانها دنبال ماشین رئیس جمهور می دوند احترام به مردم نیست
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
منم موافقم ولي كسي مردم رو مجبور به دويدن پشت سر ماشين رئيس جمهور نميكنه، ما خودمون شان خودمون رو حفظ نميكنيم. سبد كالا رو كه همه يادمونه و اون حركتهاي خجالت آور رو!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
مردم هم باید برای خودشون شخصیت قائل شوند
این مشئولین خدمیگزارند.اینها باید دنبال مردم بروند
ولی متاسفانه فقط موقع انتخابات دنبال مردم میروند.
دوستان انصاف بدهید این افتتاح ها همان تصمیماتی است که در دولت احمدی نژاد گرفته شده و الان به سرانجام رسیده هر عاقلی می داند ساخت راه آهن به زمان نیاز دارد و تصمیم ساخت راه آهنی که در زمان احمدی نژاد تصویب شده الان این دولت افتتاح می کند بسیاری از افتتاحات الان همان مواردیست که خیل رسانه های بی انصاف ما در سالیان قبل مورد تمسخر قرار می دادند و الان نتایج آن تصمیمات دارد به بهره برداری می رسد و نفع افتتاح و شروع به کار آنها را این دولت می برد شما باز هم بی انصافی را در حق دولت نهم و دهم تمام کردید
چرا سعي داريم مردم رو در استقبال از مقامات به خيابون بكشونيم.مسلاما اين امر نه در شان مردم ماست و هم اينكه خيلي ها اون روز به خاطر راهبندان و ترافيك ايجاد شده تو زحمت مي افتند.
احمدي نژاد تنهايي امد و افتتاح كرد و رفت وفقط 80 كيلومتر خط ريلي ايران افتتاح كرد اقاي روحاني با روساي جمهور ديگه امد و با هم 900 كيلومتر افتتاح كرد فرقش همينه
کی گفته در مملکت بیکاری هست ؟!!!! ما که کلاً سرکاریم!!!!!!
درنامه آموزش و پرورش کلمه آحاد رو متاسفانه آهاد نوشتن ...!!!
سفرهای استانی خوب است ولی ای کاش بساط این استقبالهای مردمی برچیده شود
با تابناک موافق هستم و کلا نمی دونم این استقبالهای پوپولیستی چه مشکلی رو از مردم حل می کنه، هر چند هنوز استاد اعظم این کارارو اقای احمدی نژاد می دونم، در ضمن فکر کنم توی اون نامه که تصویرشو گذاشتن احاد رو به اشتباه" اهاد " نوشتن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست