بازدید 1623

نیازهای قایقرانی برای رسیدن به مدال جهان و المپیک

رییس کمیته رویینگ فدراسیون قایقرانی با اشاره به نیازهای این رشته برای کسب مدال جهانی و المپیک امکانات سخت‌افزاری را در راس هرم نیازهای قایقرانی دانست.
کد خبر: ۴۵۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷ 23 November 2014
نیازهای قایقرانی برای رسیدن به مدال جهان و المپیک


رییس کمیته رویینگ فدراسیون قایقرانی با اشاره به نیازهای این رشته برای کسب مدال جهانی و المپیک امکانات سخت‌افزاری را در راس هرم نیازهای قایقرانی دانست.

به گزارش ایسنا،‌ کمیته ملی المپیک ایران بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون تاکید زیادی بر حمایت از رشته‌های پرمدال داشت. قایقرانی به عنوان یکی از این رشته‌های پرمدال نیز در سال‌های گذشته شرایط دشواری را پشت سر گذاشت اما با تمام سختی‌هایی که داشت در اینچئون نتایج خوبی کسب کرد و نشان داد پتانسیل بالایی دارد. پاروزنان ایران در بازی‌های آسیایی ثابت کردند در صورت حمایت کامل و امکانات خوب می‌توانند به مدال‌های بیشتری برسند. با اینکه قایقران‌ها بعد از اینچئون نیز شاهد حمایت‌های خاصی نبودند اما همه می‌دانند اگر شرایط مهیا باشد این رشته می‌تواند به وزنه‌برداری، تکواندو و دو و میدانی به عنوان رشته‌های مدال‌آور المپیک اضافه شود. خبرنگار ایسنا در ادامه ارزیابی وضعیت قایقرانی ایران و بررسی نیازهای این رشته با بهزاد اتابکی رییس کمیته رویینگ به گفت و گو پرداخت. او در کنار اشاره به نیازهای این رشته درباره دلیل عدم آغاز تمرین‌های تیم ملی رویینگ نیز صحبت کرد.

رییس کمیته رویینگ فدراسیون قایقرانی در پاسخ به این سوال قایقرانی ایران در چه شرایطی می‌تواند به مدال المپیک برسد؟ تصریح کرد: ملی‌پوشان ما در این مدت کمی که بعد از تعلیق‌ها پشت‌سر گذاشتند در بازی‌های آسیایی عملکرد مناسبی را از خود ثبت کردند و به مدال رسیدند. این نشان می‌دهد که پتانسیل بچه‌ها چقدر بالا است. رسیدن به مدال المپیک اما شرایط خاص خودش را دارد. قایقرانی ایران در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما رقابت در عرصه جهانی متفاوت است و نباید به سادگی به آن نگاه کنیم. به نظر من حضور در عرصه مدال‌آوری جهان نیاز به ساختاری قدرتمند دارد و باید طی یک برنامه ریزی اصولی به آن رسید. قایقرانی جهان سبک خاص خودش را دارد و ورزشکاران جهان در طول سال بهترین شرایط تمرینی و مسابقه‌ای را پشت سر می‌گذارند.

اتابکی با بیان این مطلب که قایقرانی برای رسیدن به مدال المپیک به امکانات بین‌المللی نیاز دارد گفت: کشورهای اروپایی چندین پیست استاندارد تمرینی دارند اما ورزشکاران رویینگ ما در ایران حتی یک پیست دو کیلومتر ندارند که راحت به تمرین‌هایشان ادامه دهند. با همین شرایط هم در آسیا به مدال می‌رسند. یعنی اگر ورزشکاران ما در ایران پیست استاندارد رویینگ داشته باشند مطمئنا نتایج بهتری خواهند داشت. با این تفاسیر نمی‌توان بدون این امکانات در عرصه جهانی کاری کرد. قایقرانی در ابتدای کار باید پیست داشته باشد تا ورزشکاران بتوانند تمرین‌های استاندارد داشته باشند.

او افزود: نکته دیگر قایق است. ما به قایق‌های بیشتر و بهتری نیاز داریم. هرچه قایق‌های بهتری داشته باشیم شرایط تمرینی بچه‌ها بهتر می‌شود و مطمئنا در مسابقات نتایج مناسبی کسب خواهند کرد. به نظر من در مسیر کسب مدال جهانی و المپیک امکانات اولین حرف را در قایقرانی می‌زند. یعنی باید برنامه ریزی درستی برای انجام کارهای اساسی و ساختاری داشته باشیم. پیست، قایق و امکانات تمرینی اولویت هستند.

رییس کمیته رویینگ در پاسخ به این سوال که نقش اردوهای خارجی و کمپ‌های بین‌المللی در رشد قایقرانی چقدر است؟ بیان کرد: ورزشکاران رویینگ ایران چون در کشور پیست استاندارد وجود ندارد به اردوهای خارجی می‌روند تا در امکانات آن کشورها تمرین کنند. یعنی اگر امکانات داشته باشیم آنها مجبور نیستند اردوهای بلند مدت خارجی داشته باشند. اما در کل اردو کمپ بین‌المللی تاثیر زیادی در رشد ورزشکار دارد چرا که با ورزشکاران و رقیبان خارجی تمرین می‌کنند که باعث رشد می‌شوند. مطمئنا در کنار تمرین حضور در اردوهای خارجی می‌تواند هم از نظر روانی و هم نظر فنی در رشد ورزشکار تاثیرگذار باشد.

اتابکی در ادامه به نقش مربیان خارجی و شرایط حضور آنها در قایقرانی ایران اشاره کرد و گفت: من به شخصه با حضور مستمر مربیان خارجی در کشور مخالف هستم. یعنی مخالف هستم که یک مربی به طور کامل در کشور باشد. اکنون می‌دانیم که مربیان ایرانی در بازی‌های آسیایی جواب دادند. ورزشکاران ما قبل از اینکه با مربیان خارجی خود کار کنند ماه‌ها زیر نظر مربیان داخلی بودند که آنها نیز خوب کار کردند. به نظر من مربیان خارجی برای پیشرفت ورزش و ورزشکار ضروری هستند اما باید با برنامه از آنها استفاده کنیم. باید مربیان خارجی در کنار تمرین دادن به ملی‌پوشان باعث رشد مربیان ایرانی هم شوند. می‌توانیم از مربیان خارجی به صورت مقطعی استفاده کنیم که به نظرم تاثیرگذاری بیشتری هم خواهند داشت.

عضو هیات رییسه فدراسیون قایقرانی در پاسخ به این سوال که نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به قایقرانی باید چطور باشد؟ تصریح کرد: این رشته پر مدال است. هرچه سرمایه گذاری در قایقرانی بیشتر باشد مطمئنا تعداد مدالی که به ایران می‌رسد بیشتر است. قایقرانی ایران پتانسیل زیادی دارد و با توجه به امکانات محدودش در آسیا جزو بهترین‌ها است. اگر حمایت‌ها از این رشته در حد عالی باشد مطمئنا قایقرانی ایران می‌تواند خودش را به سطح جهانی برساند. نکته اینجا است که خود قهرمانان این رشته به دنبال رسیدن به سطح جهانی هستند و تمام تلاششان را می‌کنند. مطمئنا اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگاهی ویژه به این رشته داشته باشند شرایط تغییر خواهد کرد. فدراسیون قایقرانی تمام تلاشش را می‌کند تا هرآنچه برای موفقیت نیاز است مهیا کند اما رشد قایقرانی به حمایت‌های بیشتر نیاز دارد.

او افزود: به هر حال قایقرانی برای پیشرفت بستر می‌خواهد و باید امکانات لازم برای قایقران‌ها مهیا شود. ایران یک پیست در دریاچه آزادی دارد که همه رشته‌ها در آن کار می‌کنند. باید برای هر رشته پیست مناسب داشته باشیم که این موضوع به حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیاز دارد.

رییس کمیته رویینگ فدراسیون در پاسخ به این سوال که چرا اردوهای تیم رویینگ آغاز نشده است؟ گفت: در حال رایزنی با آقای لیو مربی چینی رویینگ هستیم تا او را جذب کنیم. موازی با جذب او اردوهای رویینگ نیز به طور رسمی آغاز می‌شود. از طرف دیگر ملی‌پوشان طبق برنامه مربیان خود در هیات‌ها تمرین می‌کنند.

اتابکی در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای گذشته از تمرین برخی ملی‌پوشان رویینگ در دریاچه آزادی موافقت نشده و به آنها اسکان داده نشده است؟ گفت: من از این موضوع بی خبر هستم. فکر نمی کنم چنین اتفاقی افتاده باشد. بچه‌های ما تحت حمایت هستند و شاید با هماهنگی وارد دریاچه نشده است. این موضوع را پیگیری می‌کنم اما فکر نکنم چنین اتفاقی افتاده باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی