بازدید 12868

مجلس نتوانست در کاهش قیمت خودرو، کاری از پیش ببرد!

شرایط اقتصادی کشور و قوانین موجود به گونه‌ای است که محدودیتی برای خودروسازان ایجاد نمی‌کند و با توجه به این، چون احساس خطری نیز از جانب محصولات با کیفیت خارجی وجود ندارد، بنابراین، این موضوع به یک بورس رقابتی برای تولید درآمد بیشتر برای سازندگان خودرو‌های داخلی تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۵۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵ 22 November 2014
من بی‌سواد، رئیس سازمان اوقاف را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنم!قیمت خودرو یکی از دغدغه‌هایی است که مردم ایران، کم و بیش سال‌هاست‌ با آن دست به گریبان هستند، موضوع افزایش قیمت خودرو معمولا‌ به اوایل سال یا اواخر سال مربوط می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر، اوضاع فرق کرده است و خودرو‌سازان کشور دیگر برای گران کردن محصولات خود، منتظر پایان سال نمی‌مانند و هر زمان ‌بخواهند قیمت‌ها را به میل خود افزایش می دهند.

به گزارش «تابناک»، شرایط اقتصادی کشور و قوانین موجود نیز به گونه‌ای است که محدودیتی برای خودرو‌سازان ایجاد نمی‌کند و با توجه به این، چون احساس خطری نیز از جانب محصولات با کیفیت خارجی وجود ندارد، ‌این موضوع به یک بورس رقابتی برای تولید درآمد بیشتر برای سازندگان خودرو‌های داخلی تبدیل شده است.

اما ‌دامنه‌دار شدن اعتراضات مردمی در خصوص قیمت‌های نجومی خودرو‌سازان داخلی و حتی قهر برخی خریداران خودرو، باعث شد تا پای شورای رقابت به این بازی باز شود، ولی این شورا به جای سیاست‌گذاری و تعیین خط و مشی‌های کلی برای رقابتی کردن بازار و همچنین ایجاد توازن عرضه و تقاضا، بیشتر در نقش یک میانجی بین مصرف کننده و تولید کننده ظاهر شد‌ و در نهایت نیز به جای اینکه حداقل جانب حق را نگه دارد، به طرف تولید‌کننده متمایل ‌و بار دیگر ‌بازار شاهد افزایش قیمت خودرو شد.

بنا بر این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای ناظر بر عملکرد این شورا نیز با اینکه در ابتدا فشار زیادی ‌برای کاهش و تعدیل قیمت‌ها وارد کردند، در ‌‌نهایت شورا با کاهش بسیار ناچیزی در قیمت خودرو‌ها، اعلام کرد که نظر مجلس را پذیرفته است.

این در حالی است که نمایندگان مجلس در تحقیقاتی که انجام داده بودند و به گفته خود نمایندگان از جمله نادر قاضی‌پور قیمت تمام شده خودرو بسیار پایین‌تر از چیزی است که تحویل مشتری می‌شود و این نمایندگان حتی وعده کاهش قیمت تا ۳۰ درصد را نیز به مردم داده بودند.

به هر حال آنچه از شواهد موجود برمی‌آید، این است که ضرب‌ا‌لاجل‌های مجلس هم نمی‌تواند جلوی شورای رقابت و خودرو‌ساز‌ها را در افزایش قیمت‌ها بگیرد و افزایش قیمت‌ها هر زمان که مدیران این تولید کننده‌ها اراده کنند، انجام خواهد شد.

این گونه رفتار نمایندگان ناظر در شورای رقابت در روزهای اخیر، باعث واکنش دیگر نمایندگان شده است و ‌به نوعی صدای دیگر نمایندگان را ‌در‌آورده است، به گونه‌ای که حتی نمایندگان کمیسیون‌هایی مانند قضایی و حقوقی و اقتصادی و چند نماینده دیگر در کمیسیون‌های دیگر نیز به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

محمد رضا‌پور ابراهیمی، نائب رئیس کمیسون اقتصای در گفت‌و‌گو با تابناک در این خصوص می‌گوید: طبق آنچه ‌ما در دست داریم، شورای رقابت باید قیمت‌های خود را تعدیل می‌کرد، و برای این کار نیز یک آنالیزی هم ارائه دادند و حتی روی تغییرات آپشن‌ها هم کار شد، آنچه مورد نظر شورای رقابت و مجلس شورای اسلامی بود، ناظر بر این موضوع بود که قیمت‌ها باید کاهش داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد، شورای رقابت وارد موضعی شده با نام قیمت گذاری که اساسا موضوع بحث شورای رقابت نیست. شورای رقابت به جای اینکه رویکردهای رقابتی را در بازار ایجاد کند، خود وارد بازی قیمت گذاری شده ‌و تا زمانی که این شورا به جایگاه خود بر‌نگشته است، اوضاع بهتر نخواهد شد.

این نماینده گفت، ابزار مستقیم قیمت‌گذاری کار شورای رقابت نیست، باید شورا با سیاست‌گذاری و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کنترل کند، به دلیل اینکه تنوع خودرو‌سازی در کشور ما زیاد نیست و منحصرا مربوط به دو یا سه شرکت خودرو‌سازی می‌شود، متأسفانه باعث ایجاد نا‌هماهنگی بین شرکت‌ها شرایط خاصی را ایجاد کرده است.

تصور ما این است ‌باید شرایطی ایجاد شود که بازار خود را به تعادل برساند، نه اینکه با مکانیزم‌های تعادلی دستوری مثل مالیات و گمرک و عوارض تا صادرات و واردات استفاده کنیم، به هر حال آن گونه که از شواهد بر‌‌می‌آید، شورای رقابت قادر به کاهش قیمت‌ها نیست و یا ضمانت‌های اجرایی مناسب را‌ ندارد.

این نماینده گفت: دولت و مجلس‌ عملیاتی نمی‌توانند در خصوص قیمت‌گذاری ورود کند، بلکه‌‌ همان طور که گفته شد، باید سیاست‌های مستقیم و غیر مستقیم ‌در این خصوص در پیش گرفته شود تا بازار کنترل شود. به هر حال ریز اطلاعات در این خصوص در اختیار نمایندگانی است که در این باره عضو ناظر بر شورای رقابت بودند و اینکه این گونه سکوت کرده‌اند، دلیلش مشخص نیست.

همچنین نماینده مردم کوهدشت در مجلس با ابراز نارضایتی از وضعیت خودرو در کشور گفت: ‌کیفیت پایین و قیمت خودرو‌ها زیاد است.

‌الهیار ملکشاهی در جمع خبرنگاران با ابراز نارضایتی از وضعیت خودرو در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو با کاهش تورم همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: دولت هر بار اعلام می‌‎کند ‌تورم را کاهش داده است؛ اما قیمت خودرو که تورمی مستقیم دارد، کاهش پیدا نکرده است.

ملکشاهی تأکید کرد: اگر خودروسازان داخلی محصولات کیفیت پایین خود را گران می‌‎کنند، ‌ دولت نیز واردات خودرو را آزاد کند تا مردم خودرو با کیفیت مناسب تهیه کنند، زیرا داشتن خودرو‌ باکیفیت بالا حق مردم است.

نماینده مردم کوهدشت در پایان گفت: هدف خودروسازان نباید فقط کمیت باشد، بلکه باید کیفیت و قیمت را هم در نظر بگیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی