بازدید 49423
دو روز مانده به پایان مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای؛

آمادگی عربستان، ترکیه و رژیم اسرائیل برای فردای مذاکرات

دو روز مانده به پایان مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، رایزنی مقامات آمریکایی و به ویژه وزیر خارجه این کشور با متحدان منطقه‌ای آمریکا، به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و در مقابل، مقامات رژیم اسرائیل به نحو غیرمنتظره‌ای سکوت کرده‌اند. به نظر می‌رسد، کری در حال اطمینان دادن و جلب حمایت کشورهای عربی و ترکیه است و در مقابل مقامات اسرائیلی منتظر روزهای پس از ۲۴ نوامبر هستند.
کد خبر: ۴۵۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶ 22 November 2014
دو روز مانده به پایان مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، رایزنی مقامات آمریکایی و به ویژه وزیر خارجه این کشور با متحدان منطقه‌ای آمریکا، به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و در مقابل، مقامات رژیم اسرائیل به نحو غیرمنتظره‌ای سکوت کرده‌اند. به نظر می‌رسد، کری در حال اطمینان دادن و جلب حمایت کشورهای عربی و ترکیه است و در مقابل مقامات اسرائیلی منتظر روزهای پس از ۲۴ نوامبر هستند.

به گزارش «تابناک»، دیدارهای روزهای اخیر مقامات آمریکایی با دیدار یک ساعته کری با وزیر خارجه عمان در فرودگاه مسقط و در مسیر برگشت وی از اجلاس اپک در چین آغاز شد و پس از آن‌، کری در لندن با سامح شکری، وزیر خارجه مصر و سپس در دیداری اعلام نشده، بار دیگر با یوسف بن علوی در لندن‌ دیدار کرد‌.

کری پس از لندن به پاریس رفت و در آنجا علاوه بر دریافت نظریات چهارگانه فرانسوی‌ها از فابیوس، با سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی نیز مذاکره کرد.

امروز شنبه ساعتی پس از اینکه خبرگزاری‌ها از زبان یکی از وزرای سعودی نقل کردند که مذاکرات هسته‌ای مسأله‌ای بین ایران و آمریکا نیست بلکه تبعات جهانی دارد، اعلام شد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا ـ که در وین است ـ برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با همتایان عرب خود در حاشیه جنوبی خلیج فارس ارتباط تلفنی برقرار ‌و کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرده است.

این در حالی است که اخبار تأیید نشده از حضور کوتاه مدت وزیر خارجه عمان در وین و سپس ترک این شهر از جانب وی نیز منتشر شده است.

همزمان جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به اوکراین و پس از آن ترکیه سفر کرده است و در خبری که نمی‌تواند کاملا از این حوادث جدا باشد، از برخی مقامات روس نقل شده ‌که این کشور نسبت به برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی هیچ احساس خطری نمی‌کند.

در هیاهوی همین اخبار، مقام ارشد رژیم اسرائیل به نحو بی‌سابقه‌ای در قبال مذاکرات هسته‌ای سکوت کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی نا‌شناس مدعی شده ‌که این آرامش قبل از توفان است و اسرائیلی‌ها با فرض اینکه مذاکرات در مهلت تعیین شده به توافق جامع نخواهد رسید و تمدید خواهد شد، همه انرژی خود را صرف تأثیرگذاری بر فضای بعد از ۲۴ نوامبر خواهند کرد و طی دوره جاری نیز ارتباطات پشت پرده خود را با کنگره تشدید کرده‌اند.

هرچند مقامات سعودی در رسیدن به هدف یکسان خود با اسرائیلی‌ها، یعنی برچیده شدن بخش‌های قابل توجهی از برنامه هسته‌ای ایران ناکام مانده‌اند، در حال یکسان کردن اهداف و برنامه‌های خود برای دوره بعد از توافق احتمالی هستند.

نگرانی کشورهای منطقه و دوستان آمریکا از آینده برنامه هسته‌ای و قابلیت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، تردید این کشور‌ها در میزان تعهد امریکا به امنیت آن‌ها، احتمال پذیرش برتری ایران در منطقه از سوی برخی ‌کشورهای منطقه و جدا شدن صف آن‌ها از عربستان و تمایل به همراهی بیشتر با ایران و باز شدن دست ایران برای بازیگری مؤثر‌تر در مسائل منطقه‌ای از جمله در عراق، شام، یمن، افغانستان، آفریقا، احتمال بروز رقابت هسته‌ای بین کشورهای منطقه و ناکارآمدی روش‌های معمول مهار و بازدارندگی آمریکا و متحدانش در برابر ایران، مهم‌ترین نگرانی‌های مطرح در محافل آمریکایی از یک توافق احتمالی هسته‌ای هستند.

به همین سبب تأکید مجدد آمریکایی‌ها نسبت به حمایت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مراقبت برای پیشگیری از لغزش آن‌ها به سوی ایران مانند عمان و زمینه‌چینی برای فشار بیشتر به ایران از زوایای دیگر، بخشی از محتوای مذاکرات غرب با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه است. سفر بایدن به ترکیه و مذاکرات وی با مقامات این کشور در‌‌باره سوریه، احتمالا بخشی از همکاری‌های آتی آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران در منطقه را کلید خواهد زد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۱۳
عربستان
ترکیه
اسراییل

یکی از یکی داغون تر
بايد هر چه سريعتر با يك توافق خوب و مرضي الطرفين شرارت هاي دشمن را دفع و تهديد را به به فرصت تبديل كرد.
عربستان و ترکیه دشمنان واقعی ایران.
امیدوارم ایران و 3+3 بالاخره به توافق جامع برسن. با عدم توافق دنیا به زمین نمیاد. ما کم نمیاریم و همچنان قرص و محکم پشت دولت و حاکمیت کشورمون هستیم.

منتهی خیلی دوست دارم حال یه عده فرصت طلب داخلی و یه سری دشمنان خطرناک (امثال ترکیه و عربستان که هزار پله از اسرائیل برای ما خطرناک ترن) ضایع شن یه خورده بخندیم.
این ها سه کشوری هستند که در تاریخ بیشترین ضربه ها رو وارد کردندبه بدن ایران زمین
پس آنها (1+5)از ایران هسته‌ای هراسی ندارند بلکه از متحدان دیوانه خود در منطقه میترسند...
احساس غربت کردم
چه با حاله همین الکی الکی همه دنیارو ریختیم به هم . چه ککی به تونبونشون انداخنیم
فارغ از مسایل مطرح شده همه کشورها به دنبال حفظ منافع ملی خودشون هستند واین موضوع عجیبی نیست.انشاا...به کوری چشم بدخواهان ایران عزیز پساز مذاکرات شاهد عزت ،پیشرفت و تامین بیش از پیش منافع کوتاه مدت و بلندمدت ایران و ایرانیان باشیم.
فشار کشورهای دنیا به حل موضوع هسته ای ایا فقط محدود به بمب اتمی است با اینکه با حل این مشکل از فردای ان انروز این کشور ها باید اماده کاهش قیمت نفت ، کاهش ارزش بورس و کاهش ارزش سهام خیلی از شرکت ها و کارخانه ها مانند اتومبیل سازی و صنایعشان باشند؟
ایا این کشورها و مافیایی پول در دنیا بیکار می نشینند؟
این امادگی برای فردای مذاکرات به چه معنی است؟ ایا به معنی امادگی برای ضرر کمتر و یا سود بیشتر مالی است؟
تحلیل خوبی بود. خوشمان آمد. LIKE
به ایرانی ها بگو فقط پول ببرند به عربستانو ترکیه
قربون دم چیز فهم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی