بازدید 8357

عابران متخلف جریمه می‌شوند

مقصر اصلی اکثر تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند و تمام تقصیرات نباید متوجه رانندگان خودروها باشد.
کد خبر: ۴۵۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷ 22 November 2014
فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران از تدوین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده خبر داده و اظهار کرد: مدتی است که ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده که دارای ۹ بند است به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است.

به گزارش آرمان، سعید سپهری درحالی این اظهارنظر را انجام داده است که با وجود سهل‌انگاری‌های صورت گرفته از سوی برخی عابران پیاده در ایجاد تصادفات رانندگی همچنان لبه تیز این تیغ به سمت رانندگان خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت‌ها بوده و عابران سهل‌انگار کمتر در این میان مقصر تلقی می‌شوند. این درحالی است که بر اساس آمارها نزدیک به نیمی از قربانیان تصادفات عابران پیاده هستند.

نقش عابرین پیاده در ایجاد تصادفات

همه ما در تهران و بسیاری از کلانشهرهای دیگر در حین رانندگی بارها شاهد ظاهرشدن یکباره عابر پیاده در وسط خیابان بوده‌ایم. این معضل حتی در مکان‌هایی که پل عابرپیاده، زیرگذر و چراغ راهنما وجود دارد نیز به چشم می‌خورد و جریمه این سهل‌انگاری‌ها که بعضی اوقات حتی به قیمت از دست دادن جان افراد تمام می‌شود، گاهی تنها همان ناسزایی است که رانندگان زیر لب یا با خارج کردن سر خود از شیشه خودرو نثار عابران می‌کنند! این درحالی است که در همه جای دنیا به موازات اجرای قوانینی در زمینه تخلفات رانندگان، قوانین صریحی نیز برای مقابله با تخلفات عابران پیاده در بی اعتنایی به این قوانین در نظر گرفته شده است.در کشور ما هیچ برخورد قانونی از سوی پلیس یا محاکم قضایی کشور با این مسئله صورت نمی‌پذیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد 44 درصد متوفیان حوادث رانندگی، عابران پیاده هستند.

ارتقای عملکرد عابران

در این راستا لازم است از اعمال مقررات به عنوان یکی از راه‌های ایجاد فرهنگ صحیح ترافیک و ارتقای عملکرد عابران در عبور از عرض خیابان‌ها استفاده شود. کمااینکه هم اکنون در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی در پاره‌ای اوقات در قالب طرح‌های ویژه از این شیوه برای ساماندهی عبور و مروروسایل نقلیه و عابران در محدوه چهارراه‌ها و میادین اصلی استفاده می‌کند. روز گذشته سعید سپهری، فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به برگزاری دهه ایمنی از بیستم تا سی‌ام ماه جاری، گفت: پلیس بر اساس تدوین آیین نامه راهنمایی و رانندگی تکالیف قانونی عابران پیاده را عنوان کرده و از شهروندان خواستاریم به وظایف خود در این رابطه عمل کنند. او اضافه کرد: برابر ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابرپیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده‌اند وقتی با خودرویی تصادف می‌کنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.

فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابرین پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آیین‌نامه به‌صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است. لذا پلیس راهور تهران در صدد بر آمده که شهروندان را از این تکالیف آگاه سازد. سپهری عنوان کرد: شهروندان در محل‌هایی که پیاده‌رو است، از سطح سواره‌رو استفاده نکنند. همچنین در محل‌هایی که پیاده‌رو نیست، یا به دلایلی غیرقابل تردد است، باید از انتهای سمت چپ و عکس حرکت وسایل نقلیه عبور کنند. او با اشاره به اینکه عابرین پیاده برای گذشتن از عرض معابر، تنها از گذرگاه پیاده، پل هوایی و پل‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند، گفت: شهروندان از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سواره‌رو خودداری کرده و به هیچ عنوان از حصار آزادراه نگذرند. همچنین در بزرگراه‌ها و خیابان از لابه‌لای درختان، گل‌ بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند. فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران اضافه کرد: در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز، عابرین اجازه حرکت دارند و به هیچ عنوان نباید از موانع و خط‌ کشی‌های ویژه سواره‌رو عبور کنند.

عابران مقصر اصلی تصادفات درون شهری

یکی از اعضای فراکسیون عمران مجلس در این زمینه به آرمان می‌گوید: مقصر اصلی اکثر تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند و تمام تقصیرات نباید متوجه رانندگان خودروها باشد. محمد ابراهیمی‌رضایی تصریح می‌کند: تصویب آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده در دستور کار مجلس قرارگرفته است. در این طرح از طریق اقداماتی نظیر اعمال جریمه برای عابران متخلف تا حدودی تلاش می‌شود میزان صدمات و تلفات ناشی از اهمال کاری عابران پیاده تخفیف داده شود. از سوی دیگردر کنار قانونمند شدن این طرح لازم است کلیه شهروندان با احترام به قوانین و مقررات حافظ جان خود و دیگر افراد جامعه باشند. او ادامه می‌دهد: لازم است کلیه دستگاه‌های مسئول در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند و تصویب یک آیین‌نامه به‌تنهایی نمی‌تواند معضلات رانندگی در کشور را حل و فصل کند.

رضایی با اشاره به نقش فرهنگ در ارتقای حقوق شهروندی یادآور می‌شود: لازم است افراد از طریق آموزش همگانی رعایت قوانین و مقررات و لزوم احترام به قوانین را بیاموزند وهمچنین لازم است خانواده، مدرسه و کلیه ابزارهای ارتباطی نظیر رادیو و تلویزیون به این امر توجه بیشتری نشان دهند تا در جریان رشد هر فردهمزمان با جامعه‌پذیری، احترام به قوانین ومقررات نیزبه افراد آموزش داده شود. او همچنین با اشاره به لزوم بازنگری در امر مهندسی شهری و ساخت یا بازسازی وسایل ایمنی شهری نظیر پل‌های عابرین پیاده در سطح شهرها عنوان می‌کند: لازم است بودجه بیشتری به این بخش اختصاص داده شود تا دیگر نبودن یا قدیمی بودن این ابزارها و امکانات شهری، بهانه رعایت نکردن قانون از سوی کسی نباشد. برای مثال، پل‌های روگذر مجهز به پله برقی، دراکثر مکان‌های پر تردد بر اساس برنامه‌ریزی فضاهای شهری ساخته شده و در بعضی مکان‌ها در دستور کار شهرداری قرار دارد. از سوی دیگر مهندسی خیابان‌ها و پل‌های ساخته شده نیز لازم است در دستور کار شهرداری‌ها در بحث نوسازی فضاهای شهری قرارگیرد. همچنین با هدف کاهش حوادث و سوانح رانندگی، نصب تابلو و علائم رانندگی به ویژه در نقاط حادثه‌خیز لازم و ضروری‌است و این مهم باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

عابران جریمه شوند

در کنار تدوین آیین‌نامه در زمینه برخورد با عابران متخلف، بحث لزوم تصویب قوانین خاص برای عبور و مرور عابران پیاده نیز از سوی حقوقدانان مطرح می‌شود. حسین احمدی‌نیاز، در این زمینه به آرمان می‌گوید: همانطور که در همه کشورهای دنیا عابران پیاده‌ای که قوانین عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند جریمه می‌شوند در ایران نیزلازم است با اعمال نظارت در این زمینه قوانین ضمانت اجرایی پیدا کنند. بر اساس آمارهایی که در طول شش ماه گذشته از تلفات جاده‌ای در کشور داشته‌ایم حدود 9 هزار نفر فقط در طول سال گذشته در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که بیش از نیمی از آنها را عابرین پیاده تشکیل می‌دادند. تداوم حیات انسان‌ها در گرو تداوم جان و مال آنهاست و اگر همانند کشورهای دیگردنیا شاهد تصویب قانون ویژه‌ای در این زمینه نباشیم این میزان هرروز بیشتر می‌شود. این وکیل پایه یک دادگستری ادامه می‌دهد: عابرین پیاده یکی از عاملان اصلی ایجاد تصادفات هستند و لازم است پلیس همانطور که بر کار رانندگان و نحوه تردد آنها نظارت دارند میزان اجرای قوانین و مقررات از سوی عابران پیاده را بالا ببرند تا دیگرکمتر شاهد نرخ بالای مرگ و میر افراد در اثر سوانح جاده‌ای باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۲
اين بهترين خبري بود كه تا بحال خواندم اين يعني يك قدم مثبت براي قانونمندي انشاءالله كه اجرايي بشود
پاسخ ها
فروتن راد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ببخشيد !!! سيستمي كه مي خواهد تخلفات عابران پياده را كنترل كند تا به حال كجا بوده كه نتوانسته عبور انبوه موتور سيكلت ها را از چراغ قرمزها بازدارد آن هم چهار راه هايي كه داراي دوربين هستند؟!!! حالا عبور از جهت مخالف و پياده رو پيشكش !!!!!!!
رانندگان براي استفاده عابران از خط كشي عابر پياده هيچ حقي را قائل نبوده و روي خط عابر براي عابر بوق مي‌زنند . وقتي كه پس از اعتراض به موتورسواري كه هنوز فرق بين پياده رو و خيابان را تشخيص نمي‌دهد ، جواب آقا اينجا ايرانه ها ... را مي‌شنوي. انشالله با جريمه عابران تنها مشكل تصادفات نه تنها در تهران بلكه در كل كشور برطرف بشه...
در حال حاضر با وجود کد ملی برای هر شهروند، امکان آن وجود دارد که جریمه به تمام شئونات اجتماعی غلط، مثل آشغال ریختن در معابر، ببخشید آب دهان ریختن، انداختن آدامس و غیره هم تعمیم داده شود تا بدین وسیله با اعمال قانون در طی زمان، بسیاری ار عادات ناشایست اصلاح گردند. بد نیست این کار توسط دولت با ارائه لایحه اجتماعی به دولت و توسط مجلس با تدوین و تصویب قوانین بازدارنده اجتماعی، دنبال گردد تا شاید سیمای شهرهای ما هم بی سیمای شهرهای قرن 21 و با ملاحظات زیست محیطی، نزدیکتر گردد.
عبور موتورسيكلت سواران از خطوط ويژه - عبور از پياده روها عبور عابران در هنگامي كه چراغ براي خودروها سبز است و موارد بيشمار ديگر كه همه اينها جلوي چشم پليس اتفاق مي افتد و او هم فقط نظاره گر است بدون حتي يك تذكر ساده
موافقم بی نهایت

یه جریمه سنگین هم باشه

کشورهایی مثل آلمان اگر به اینجا رسیدن با همین شیوه بوده برید تحقیق کنید

جوری که هنوز آلمانی های قدیمی وقتی به خیابون خلوتی هم میرسن که چراغ عابر قرمز هست توقف میکنن

حتی سگ هاشونم اینطوری تربیت شدن

امیدوارم که این جریمه اعمال بشه...

از حق هم نگذریم چند مورد دیگه هست که باید اون ها هم رعایت بشه:

1) سخت گیری شدیدتر برای متورسواران (چون نه عابر نه وسیله نقیله مثل ماشین امنیت ندارن از دستشون)

2) رانندگی بین خطوط

3) حذف برخی موارد غیر ضروری و بی دلیل مثل طرح زوج و فرد که فقط به ضرر یک عده هست از جمله ما که منزل در این طرح هست و از یک خیابان موازی ما به بعد طرح نیست و در مواقع اورژانسی که نیاز به وسیله شخصی هست جریمه رو تحمل میکنیم (طرح ترافیک رو حالا میگیم از قدیم بوده ولی شما بیا ببین چقدر ترافیکه و بهانه شده برای عده ای شده منبع درآمد و شغل های تازه ساخته)

4) تمرکز پلیس و شهرداری به اصلاح معابر از اختصاص منایع عظیمی که از جرایم بدست میارن
(و بالا بردن حقوق پرسنلشون تا بلکه بیشتر دل بکار بدن)

و کلی موارد دیگه...
وجالب اینکه حقوق عابرانی که از خط کشی عبر پیاده استفاده مینمایند مطلقا رعایت نمیشود در شاخ افریقا و بور کینا فاسو این حق مسلم به بهترین شکل رعایت میشود
اگه پلیس واقعا می خواد عمل کنه اول جلوی سواری هایی که در یک چشم به همزدن از خطوط خط کشی عابرین مثل تند باد می گذرند بایستد بعد یقه عابر بد بخت رو بگید بعد شم سد کعبر ها را شهرداری جمع کنه تا عابر در پیاده رو راحت وایمن تردد کنه بعد ش هم جلوی ورود موتور سوار ها را به پیاده رو بگیره مخصوصا خیابان س تیر که اکثرا در این پیادرو محل تردد عابران بازنشسته نیروهای مسلح می باشد ومن نمی دانم این شهرداری این نماد های سنگی رو که با قیمتی گزاف نصب شده ویکیش شبیه لوله ویکی دیگه شبیه کره است برای چه کاری نصب کرده بتهر بود مانع برای عبور موتور سیکلت می گذاشت تا عابرین در پیادروها دچار حادثه نشند من خودم یک بازنشسته نیروهای مسلح هستم وچند ماهه که بخاطر برخورد با موتور سیکلت در پیاده راه خیابان سی تیر ازناحیه کمر آسیب دیده ام وموتور سوار هم که گریخته وشکایت ما هم حداقل برای ایجاد مانع در پیادراه این خیابان از حد فاصل سر جمهوری تا تقاطع امام خمینی راهبه جایی نبرد....
سلام
اين طرح خوبي است اما به نظر مي رسد بعد از خودرو ، اين موتور سوار ها هستند كه در هر شرايط و جلوي چشم پليس نقض قانون مي كند و باعث ترافيك و تصادف هستند
اگر جرات داري چراغ سبز شد با چشم بسته از خيابان رد بشي جريمه هم قبول.
هیچی دیگه از فردا میان در خونه میگن فلان روز موقع رد شدن از خیابون از روی خط عابر رد نشدی. میشه 50 تومن.

حالا اگه می تونی ثابت کن که خلاف نکردی
عروس داماهای عزیز یادشون باشه قبل از ازدواج و ثبت مراسم رسمی حتما برګه خلافی رو از پلیس بعضافه ۱۰ استعلام کنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی