بازدید 8763

نگاه شما: دهه اول محرم در فرانکفورت آلمان

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۵۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 23 November 2014
در طلیعه محرم الحرام 1436 و فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، طبق سنوات گذشته در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به مدت سیزده شب اقامه عزاء گردید.
     
مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت قریب به ده سال در مکان فعلی خود میزبان عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده است. این حضور بدون مرز و ملیت در دهه اول محرم به اوج خود میرسد و همواره فیوضات و برکات گسترده و روز افزون آن را به عینه شاهد هستیم.
     
امسال نیز یک هفته قبل از آغاز ماه محرم، فضای حسینیه مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت با مشارکت اعضای محترم هیئت امام علی علیه السلام و حمایت بی دریغ مدیریت مرکز حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای خلیل زاده، غبار روبی و سیاهپوش گردید.
     
هیئت امام علی (ع) که مسوؤلیت برنامه ریزی و اجرای برنامه های مذهبی مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت را بر عهده دارد در راستای القای فرهنگ عاشورایی و عزاداری امام حسین(ع) از طریق هنر و تصویر در بخش دکور تجسمی مرکز امسال طرحی تلفیقی از رایجترینلوازم و ادوات عزاداری را بصورت ابداعی پیاده سازی کرد. این طرح با الهام از چهل چراغ، عَلامت و طرح کتیبه به شکلی هنرمندانه با صرف 600 ساعت/نفر کار، اجرا گردید.
     
نکته بارز این طرح عبارت "قال سید الکونین، حسین منی و انا من حسینی" بود که بر گرفته از طرح ورودی ایوان مجلل حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) می باشد که بشکل بسیار زیبایی برروی نقشهای اسلیمی رنگ آمیزی شده، نصب گردید. وما توفیقی الا بالله
     
مراسم امسال هرشب از ساعت 18:30 با اقامه نماز جماعت عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین آقای خلیل زاده امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت آغاز می گردید و سپس زیارت پر فیض عاشورا زینت بخش محفل بود. بدنبال زیارت عاشورا، پذیرایی و استراحتی کوتاه، مجلس منور به نور کلام الله مجید با تلاوت روح بخش استاد حسن صادقی قاری بین المللی میگردید که ایشان با انتخاب هوشمندانه آیات و صوت زیبایشان تأثیر و روحانیت ویژه ای را به مخاطبان القا می کردند.
     
پس از تلاوت کلام الله مجید سخنرانی آلمانی توسط آقای دکتر مصطفی کاتوزیان صورت می گرفت که ایشان هر شب مرتبط با یکی از شهدای کربلا به تبیین خصوصیتهای آنان میپرداختند.
     
سپس شرکت کنندگان به استقبال سخنرانی خطیب ارجمند و مهمان محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمد حسن مخبر می رفتند. استاد مخبر در طول دهه با فن بیان و بلاغت بالای خویش به سلسله مباحث انسان از دیدگاه عاشورا می پرداختند ایشان با تقسیم رویکردهای عاشورایی به سه رویکرد تاریخی، آیینی و تربیتی، رویکرد تربیتی کربلا را بعنوان یک مکتب جامع اسلامی ذکر کردند که در جلوه های عقلانی، اعتقادی، عرفانی، اخلاقی و حتی عاطفی خود جلوه میکند، و خروجی تعالیم خود را بصورت انسانهای تعلیم یافته و تربیت شده در مکتب قرآن و اهل بیت به نمایش میگذارد.
     
ایشان مدرسه جامع حسینی را در ابعادی پنجگانه تبیین نمودند:
    الف) ابعاد عرفانی و معرفتی
    ب) ابعاد اعتقادی و کلامی
    ج) ابعاد اجتماعی و سیاسی
    د) ابعاد اخلاقی و زیستی
    ه) ابعاد تراژیک و مصیبت بار
     
حجت الاسلام سید محمد حسن مخبر، پرهیز از عقل گرایی افراطی و عاطفه گرایی افراطی را الزامی دانستند و تعادل نسبت میان ابعاد و عدم غفلت از یکی و تمرکز بر دیگری را از ضرورتهای جامعیت تعالیم مکتب و مدرسه حسینی(ع) اعلام کردند. ایشان همچنین بُعد اخلاقی و زیستی کربلا را از وجوه عمده برشمردند و در تبیین آگاهی و انسان کامل با استناد به کربلا فرمودند: کربلا صحنه بزرگ انتخاب و فعل انسانی است. کربلا بی نظیرترین صحنه ایست که می توان در آن شاهد بروز آگاهی، اراده و آزادی یک انسان در بالاترین سطوح انسانی بود و می توان آنرا به عنوان یک الگوی فراگیر و تعلیم عمومی برای انسان به رسمیت شناخت تا انسان را از قید و بندهای درونی و بیرونی رها سازد و آزادی و انسانیت را در بالاترین نصابش به تماشا بگذارد.
     
در ادامه مراسم شعرخوانی و مدیحه سرایی توسط شاعر و مداح اهل بیت علیهم السلام کربلایی حمیدرضا جوادزاده که با انتخاب اشعار مستند و با کیفیت و استفاده از سبکها و نغمات حماسی فضای معنوی، پرشو و شعوری را ایجاد می کردند. همچنین استفاده از اشعار ترکی و عربی در مداحیها توسط ایشان دایره ی بیشتری از فرهنگها و ملیتها را در مجلس تحت پوشش قرا می داد.
     
همچنین لازم به ذکر می باشد که شخصیتهای مذهبی و سیاسی اعم از حضرت آیت الله العظمی سید علی حسینی میلانی، حجت الاسلام و المسلمین سید ریاض الحکیم (فرزند آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم )، حجت الاسلام و المسلمین سید صالح الحکیم و سرکنسول محترم جمهوری عراق آقای علی البیاتی در طول این دهه در مجلس حضور داشتند.
     
در پایان مجالس هر شب در طول دهه، عزاداران حسینی مهمان سفره احسان و کرم اباعبدالله الحسین علیه السلام بودندکه به همت خیرین و محسنین دایر میگردید.
     
لازم به ذکر است که مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در دومین سال پیاپی، تمامی مراسم دهه اول محرم خود را بصورت پخش زنده رادیویی، از طریق وبسایت خود در اختیار علاقمندان قرار داد. امید که در این دهه توانسته باشیم هرچند قلیل تسلایی بر غمها و مصائب ولی نعمتمان حضرت حجت بن الحسن (عج) بوده باشیم و بار دیگر توانسته باشیم به جهان و جهانیان ثابت کنیم نوری که هرگز خاموشی نمیابد نور ولایت و محبت امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب(ع) و اولاد معصومین ایشان است که اتفاقا هر سال پر فروغ تر و درخشان تر می تابد و یادآور این ندای عالم خیز است که:
     
هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ يَأْبَی اللّهُ لَنا ذلِكَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنـُوفٌ حَمِيَّةٌ وَ نُفُوسٌ آبِيَـةٌ مِنْ أَنْ نُؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ عَلی مَصارِعِ الْكِرامِ.


فرستنده: حمیدرضا جوادزاده
    
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار