بازدید 2894

کاهش درآمدهای نفتی تاثیر منفی بر اقتصاد دارد

کد خبر: ۴۵۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲ 21 November 2014
عضو کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه با کاهش قیمت نفت، بخش عمده ای از بودجه امسال محقق نمی شود، افزود: قیمت جهانی نفت روبه کاهش است که این عامل تاثیر منفی بر اقتصاد کشور و تولیدکنندگان نفت خواهد داشت.

به گزارش ایرنا؛ هادی قوامی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت نفت موجب کسری بودجه خواهد شد، افزود: این کاهش قیمت عاملی تاثیرگذار بر اقتصاد کشورهای صادرکننده خواهد بود و از آنجا که بخش عمده بودجه ایران نیز به نفت وابسته است، هرگونه کاهش قیمت این ماده، تبعاتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

وی کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم و افت ذخایر ارزی و عدم کنترل نرخ ارز را از دیگر تبعات کاهش جهانی قیمت نفت بر اقتصاد کشور دانست و افزود: کاهش قیمت نفت، بازی عربستان با صحنه گردانی امریکا است و به همین دلیل امریکا عرضه نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

این نماینده مجلس افزود: از آنجا که دولت موفق شده مشکلات تحریم ها را تا حدودی برطرف کند و فضای بین الملل را نیز به نفع ایران تغییر دهد، آمریکا و عوامل آن چاره ای جز رسیدن به توافق ندارند و دریافته اند در صورت توافق و روان شدن درآمدهای نفتی، آهنگ سازندگی در کشور بهتر و بیشتر خواهد شد از این رو با کاهش قیمت این محصول قصد دارند ایران را از دستیابی به موفقیت اقتصادی بازدارند.

وی با بیان آنکه افت بهای نفت در بازارهای جهانی بر طرح های اقتصادی دولت تاثیر خواهد گذاشت، افزود: با کاهش قیمت نفت، درآمدهای دولت کاهش یافته و در نتیجه تکمیل و اجرای پروژه‏ های عمرانی با مشکل مواجه خواهند شد.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار افزود: البته باید در مجلس بر روی سیاست گذاری ها بیشتر تمرکز شود تا سیاست گذاری به سمتی هدایت شود که ورودی به صندوق توسعه ملی افزایش یابد و یکی از راهها در شرایط فعلی، حفظ ورودی 20 درصد به این صندوق است و 10 درصد کمبود آن نیز باید با افزایش منابع درآمدی دولت جبران شود.

وی با بیان آنکه اگر قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال، از 100 دلار شش ماه اول سال به 80 دلار در شش ماه دوم برسد، درآمد نفتی کشور با کاهش همراه خواهد شد، افزود: برای رفع تاثیرات منفی نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد باید در بودجه ۹۴ قیمتی واقعی برای نفت پیش بینی شود و به منابع درآمدی جایگزین فکر شود.

لازم به ذکر است؛ قیمت نفت در ماه ژوئن 115 دلار بود و در ماه اکتبر به 82 دلار رسید که به اعتقاد تحلیلگران بازار نفت؛ کاهش قیمت نفت به این سرعت طبیعی نیست و عوامل اقتصادی به تنهایی در آن تاثیرگذار نبوده بلکه افزایش عرضه نفت با توطئه امریکا و عوامل منطقه ای او از عامل اصلی تحقق این اتفاق هستند.

براین اساس؛ دولت یازدهم به ناچار قصد دارد، بودجه سال 94 را با معیار هر بشکه 70 دلار ببندد و بر این اساس سیاست های دولت به سمت انقباضی شدن بیشتر سوق خواهد یافت
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی