بازدید 42303

دانشجویان کدام کشورها بیشتر برای تحصیل به آمریکا می‌روند؟

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ایالات متحده در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به رقم بی‌سابقه نهصدهزار نفری رسید. گسترش این پدیده، باعث سه برابر شدن سهم این دانشجویان از اقتصاد آمریکا در پانزده سال اخیر شده است. دو کشور پرجمعیت جهان در صدر فهرست قرار دارند.
کد خبر: ۴۵۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰ 18 November 2014
دانشجویان کدام کشورهای بیشتر برای تحصیل به آمریکا می‌روند؟

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ایالات متحده در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به رقم بی‌سابقه نهصدهزار نفری رسید. گسترش این پدیده، باعث سه برابر شدن سهم این دانشجویان از اقتصاد آمریکا در پانزده سال اخیر شده است. دو کشور پرجمعیت جهان در صدر فهرست قرار دارند.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از بنگاه خبری فرست‌پست، با توجه به آمارهای نهادی مسئول، تعداد دانشجویان خارجی پذیرش شده در دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۱۳- ۲۰۱۴ به بالا‌ترین حد خود ‌(نزدیک ‌نهصد هزار نفر) رسید. نکته جالب، سهم بالای چینی‌ها در این باره و سبقت تند آن‌ها از هندی‌ها در سال‌های اخیر است. تقریبا از هر سه دانشجوی خارجی، یکی چینی و تقریبا از هر هشت دانشجو یکی هندی است. نمودار زیر روند این افزایش را نشان می‌دهد.


در این سال تحصیلی تعداد دانشجویان ثبت نام کرده خارجی در دانشگاه‌های آمریکا ۶۶۴۰۸ نفر افزایش یافته که سهم چینی‌ها و سعودی‌ها در این افزایش ۷۳ درصد است. هند، برزیل، ایران و کویت نیز روی هم رفته افزایشی ۱۸ درصدی داشته‌اند. نمودار زیر سهم هر کشور از دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در آمریکا را نشان می‌دهد.


جمعیت دانشجویان چینی در دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ به حدود ۲۷۵هزار نفر رسیده است که افزایش ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می‌دهد. دانشجویان هندی نیز با افزایش ‌۶درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۰۶۶۷۳ نفر رسیده‌اند. این در حالی است که تعداد آن‌ها بعد از رکورد ۱۰۵هزار نفری در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ طی سه سال بعد هر سال کمتر شده بود. به این ترتیب تعداد دانشجویان چینی و هندی در دانشگاه‌های آمریکا از سال ۲۰۰۰ تاکنون به ترتیب پنج برابر و دو برابر شده است.


در سال ۱۹۹۸-۹۹ چین بزرگ‌ترین کشور فرستنده دانشجو به ایالات متحده شد‌ه و در دو سال بعد نیز وضعیت همین گونه بوده است. از سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ هند به صدر این فهرست رسید و این وضعیت تا سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ حفظ شد و بعد از آن، بار دیگر کشور اول در فرستادن دانشجو به آمریکا شدند.


اصلیترین کشورهای فرستنده دانشجو به آمریکا یعنی چین، هند و کره جنوبی، روی هم رفته سهمی ۵۰ درصدی دارند و پاکستان که پیش از این در بالای جدول این کشور‌هست، اکنون حتی جزو ۲۵ کشور اول هم نیست.


اکنون دانشگاه نیویورک، دانشگاه اول در میزبانی از دانشجویان خارجی است، حال آنکه در دوازده سال گذشته، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی چنین موقعیتی داشته است. بعد از آن هم دانشگاهی در ایالت ایلینویز و دانشگاه کلمبیا قرار دارند. در واقع سه ایالت کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس روی هم رفته پذیرای ۳۲ درصد دانشجویان خارجی هستند.


سهم هزینه‌‌ دانشجویان خارجی در اقتصاد آمریکا نیز در پانزده سال گذشته سه برابر شده و شهریه پرداختی، هزینه خوابگاه، کتاب، مسافرت و سایر هزینه‌های آن‌ها از ۹میلیارد دلار به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است. تصویر زیر نیز سهم منابع مختلف در تهیه این هزینه‌ها را نشان می‌دهد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۰
انتشار یافته: ۳۴
باید با هوشمندی و درایت لازم بخشی از این دانشجویان را برای تحصیل در دانشگاه آزاد کشوررمان ترغیب نماییم. اینطوری مشکل کاهش جمعیت هم نخواهیم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
عجب نظری
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
ززززرررشکککک
طرف که میره آمریکا درس بخونه، شریف و تهران و امیرکبیر و .. ول میکنه. !!! دانشگاه آزاد چی میگه این وسط؟؟؟!. کسی راجع به تحصیل تو ارمنستان و بلاروس و .. حرف نزد که میگی بیاریمشون دانشگاه آزاد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
خودت فهمیدی چی گفتی
ناشناس
| United States |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
خوب اومدی
میرزا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
واقعا مقایسه بیجایی بود. چی میگی؟ دانشگاه آزاد؟ با دانشگاهی مثل MIT مقایسش کن کل تولید علم دانشگاه آزاد به پای یکی از دپارتمان های MIT یا استنفورد نمی رسه
سعید کریمی
| Netherlands |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
اولا که سطح کیفی دانشگاه آزاد خیلی پایین تر از این دانشگاه هاست. دوما خیلی از دانشجویان برتر دانشگاه های کشورمان هم مشکل کار دارند و مسئله کاهش جمعیت نسبت به مسئله بیکاری بسیار بی اهمیت تر است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
این برادر زینال بندری تشریف داره
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
طنز قشنگي بود!!
سید حسن
| United States |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
پیشنهاد جالبی نیست. دقت کنید که برنامه ریزی از سال 1953 بوده است!!. نه اینکه یک شبه.
ثانیا بستر های متفاوتی نیاز است که متاسفانه هیچ یک در ایران فراهم نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
تعداد قابل توجهی از این دانشجویان، نخبگانی هستند که بهترین دانشگاههای کشور هم آنها را برای ادامه تحصیل اغنا نمیکند! دانشگاه آزاد؟؟؟
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
کجای داشنگاه آزاد رو با دانشگاه آمریکایی مقایسه میکنید که باید کسی ترغیب بشه بجای مثلا هاروارد بره دانشگاه آزاد تهران مرکز!!!
ناشناس
| Austria |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
Kollan Haale shomaa khoubeh?
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
من با نظر شما کاملا مخالفم ما باید کلا برویم و واحد همه ای دانشگاه ازاد را تاسیس کنیم از اکسفور در انگلیس تا اونتوشان تپه در نیکاراگوئه تا هم عدالت آموزشی را در تمام دنیا برقرار کنیم هم دانش بی پایان استادانمان را به اوشون منتقل کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
به عنوان جك گفتي يا جدي.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
نظر بسیار مفرحی بود کلی خندیدیم دمت گرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
البته کاش شعبه اش رو هم ذکر میکردید
چرا ما ۱۶ درصد رشد داشتیم و ترکیه ۴ درصد کاهش
آیا این دلیلی بر عدم امید جوانان به آینده وپیدا کردن یک راه فرار نیست ؟!
مسولین به این هشدارها توجه کنند
نه بابا اقتصاد امریکا الان 10 ساله که شکست خورده. هر روز اخبار ..... میگه. الان 10 سال امریکا اقتصادش نابود شده
تعداد دانشجویان عربستانی در آمریکا قابل توجه است. مظمئنا این کشور برنامه های بلند مدتی برای توسعه علوم در کشور خود دارد. بنابراین هیچ وقت عربستان را دست کم نگیریم.
نکته اصلی اینه که دانشجویان ایرانی رشته های های تک میرن. ولی مثلا یه کشوری مثل عربستان چون کلا دانشگاه خاصی نداره تو همه رشته ها میرن. من با یکیشون صحبت کردم میگفت انگلستان علوم قرآنی خونده! دیگه خودتون فکر کنید! عدد خیلی تعیین کننده نیست. کیفیت مهمه
به آمار عربستان توجه کنید!
اره فکر خوبی بعد هم می تونن برن میدون انقلاب مشکل پایان نامه و مقاله شون رو حل کنن
مشکل عدم جذب دانشجویان خارجی توسط دانشگاه آزاد تحریمها و عدم انتقال ارز است و اگر این مشکل حل شود آمریکا برای اولین بار در تاریخ خود با مشکل نبود دانشجو و فرار مغزها روبرو خواهد شد
حناب زاکانی از پیشنهاد هوشمندانه شما نهایت تشکر دارم...لطفا مشخصات خود را در اختیار ریاست محترم جمهور قرار دهید تا به عنوان گزینه بعدی وزارت علوم از نوابغی چون شما بهره مند شویم...
بعد برخی مسئولین به جای گسترش دانشگاه ها و یا ایجاد کیفیت در دانشگاه آزاد ، دم از تعطیلی یا سنگ اندازی می زنند.
همین دانشگاه آزاد اگر کمی تحت مراقبت قرار بگیرد و کمی بها داده شود می تواند بار خیلی از این خروج ها را به دوش بکشد. اصلا برخی واحدهای آن با پتانسیلی که دارند می توانند به جذب دانشجوی خارجی بپردازند . فقط کافی است دولت کمی هم نگاه دشمنانه با این دانشگاه راکم کند و مقداری از جمایت های مادی و معنوی که در دانشگاه دولتی دارد را به این دانشگاه هم اختصاص دهد. از طرف دیگر دانشگاه پیام نور به شدت نیازمند توسعه کیفیت آموزش است . و اگر استانداردی وجود داشته باشد یقینا بسیاری از دانشگاه های غیرانتفاعی باید تعطیل یا تجمیع شوند.
بزرگترین مشکل ما این است که درس برای مدرک خوانده می شود نه برای کسب نتیجه. اگر به فکر نتیجه بودیم وضع بهتر بود .
باید شرایط طوری فراهم بشه که این دانشجوها بعد از فارغ تحصیلی به ایران برگردند و کشور از وجودشون بهرمند بشه
كلي ظرفيت خالي در موسسات اموزش عاي غير اتتفاعي را هم بايد به استعداد كشورمان براي حضور دانشجويان خارجي اضافه نمود اين امكان ارز اوري و صدور فرهنك فقط به شهامت در تصميم گيري نياز دارد
تحصیل کردگان کشور ما هر جای دنیا که باشند ایرانی هستند و سرمایه های عظیم کشور ما هستند. به امید داشتن کشوری بهتر و پیشرفته تر، به لطف الهی امنیت میهن ما خوب است و باید بهتر از این هم باشد و این امنیت اگر با رشد اقتصادی و صنعتی همراه شود مطمئنا می توان زمینه جذب نخبگان از سایر کشور ها را هم فراهم کرد. تفاوتی هم بین ملیت ها و مذهب ها نباید قائل شویم. این فرهنگ را باید در وجود خودمان رشد بدهیم.
چرا تعداد دانشجويان ايراني كم است؟
اینها از وجود دانشگاه فنی و حرفه ای در ایران با مدیریت عالی خبر ندارند وگرنه همگی به ایران سرازیر می شدند
آقای رجبعلی یعنی شما واقعا دانشگاه نیویورک و کالیفرنیای جنوبی رو با آزاد خودمون یکی میدونی؟؟ سطح کیفی زندگی در تهران و امریکا رو هم همینطور!!!! خوش بحالت....!!!!!
تفاوت دانشجویان ایرانی محصل در دانشگاه های آمریکا با دیگر دانشجویان خارجی در این است که بخش عمده ای از دانشجویان ایرانی همانجا می مانند و بر نمی گردند.
برسی اینکه چه تعداد و یا درصد از این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی باز خواهند گشت به کشورشان مهمتر است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی