بازدید 4782
۱

نگاه شما: فوتبالیستها و خدمت نظام وظیفه

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۵۰۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵ 18 November 2014
محمود صباغی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

اگر بخواهیم به معنا و مفهوم خدمت نظام وظیفه و فلسفه وجودی و کارکرد آن در حفظ تمامیّت ارضی کشور بپردازیم سخن به دراز خواهد کشید و به وادی شعار و شعار زدگی گرفتار خواهیم شد. دیگر همگان بخوبی میدانند که خدمت سربازی واجب است ومقدس و بعنوان یک وظیفه ملی ، دینی برگردن جوانان است.  از سوی دیگر نیز فرصتی برای " مرد شدن" است.و صدها شاخصه دیگر که مجموعآ خدمت زیر پرچم را هویتی مقدّسو اثر گذار میبخشد.

به جرات میتوان ادعا کرد که هیچ واقعه و مقرراتی در زندگی به اندازه "سربازی رفتن" مورد توجه جوانان و بطریق اولی، والدین و خانواده ها نیست.هر خبر و شایعه ای در این زمینه بسرعت دهان به دهان میشود و بدون تعارف بگویم که مشمولان مفری میجویند تا روزنه ای پیدا شود و از زیر بار این تعهد اجتماعی شانه خالی کنند. اینها را گفتیم تا همگان بدانند – و البته میدانند – خدمت نظام وظیفه یا همان سربازی راهی است که "باید" پیموده شود و گریزی هم از آن نیست. قانون نظام وظیفه عمومی با قوانین بر خاسته از خشکی و صلابت نظامی اصولآ اعتبار و احترامی ورای مقررات حکومتی را در خود نهفته دارد. این باوری است بنیادین که در افکار عمومی نهادینه شده و ذره ای جعل و تقلب را در این زمینه برنمیتابند. روی دیگر سکه امّا ،نگرش یکسان به مشمولین و اجرای بدون تبعیض قوانین مربوطه از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی است که همواره باید جدی گرفته شود.

در ماههای اخیر ماجرای سربازی نرفتن دهها نفر از فوتبالیستها و تهیه کارتهای جعلی و گریز متقلبانه وغیر قانونی از این تعهد اجتماعی،دستگاه قضاء وقانون نظام وظیفه عمومی را به چالش کشیده است.اصولآ حواشی تلخ و اقدامات غیر اخلاقی بعضی از فوتبالیستها و درآمدهای میلیاردی در کنارسطح نازل کیفیّت فوتبالشان، نوعی نگرش منفی اجتماعی بوجود آورده است.فرار از سربازی به طرق مختلف و اغلب با تهیه کارت جعلی پایان خدمتو بعضآ گردنکشی در برابر قانون و مراجع قانونی ،نوعی عصبیّت در جامعه و بویژه در جوانان و قشر تحصیلکرده بر جای گذاشته است. سؤالاتی که بسادگی و بدرستی در افکار عمومی شکل گرفته پاسخی شایسته و اقدامی بایسته را میطلبد.

اقدام غیر قانونی از سوی هر کس که باشد مستوجب تنبیه  است.( بویژه از سوی ورزشکاران، جعل و تقلب تحت هیچ شرائطی پذیرفتنی نیست) کارت پایان خدمت جعلی یک خلاف واقدامی غیر قانونی است. تنیهات قانونی اگر در مورد هر کس اجرا شود – که باید بشود –  درمورد فوتبالیستها بایستی واکنش مقامات ذیصلاح جدی ترو با صلابت تر و بدور از هر اغماضی باشد.تقلبو جعل یکی از معتبرترین و رسمی ترین اسناد دولتی توسط تعدادی فوتبالیست( باآن پیش زمینه ذهنی منفی از حرکات و حواشی و جنجالهای داخلی و خارجی نزد افکار عمومی) به اندازه کافی  زشتی و قباحت دارد که جای هیچ بخشش و اغماضی بر جای نگذارد. در چنین شرائطی هر گونه گذشت تضییع حقوق کسانی است که در سخت ترین وضعیت شخصی و خانوادگی، به سربازی میروند و تا آخرین روز دین خود را به کشور خود ادا میکنند. حال اگر با سرپوش نهادن به اعمالشان، درخواست بازگشت کنیم و دوستانه بخواهیم در پاسخ به افکار عمومی، به تیمهای نظامی بروند و از سرلطف فوتبالی بازی کنند! و بجای میلیارد، چند صد میلیون ناقابل بگیرند، با کدامیک از اصول عدالت اجتماعی و تقدس سربازی و هویت ملی و از همه مهمتر یکسان بودن قوانین رکین نظامی سازگار است؟ و در این میان گناه صدها هزار جوانی که از قضای روزگارفوتبالیست نیستند و با متانت و فروتنی در برابر قانون سر فرود میآورند و به سربازی میروند چیست؟روشن است که این فوتبالیستهای باصطلاح طراز اول ،با اقدامات خلاف قانون خود نظام قضائی،سازمان نظام وظیفه عمومی و تشکیلات انضباطی دستگاه ورزش و فدراسیون فوتبال را به چالش کشیده اند.بر اساس اعلام نظر نهادهای نظارتی و نیز اعلام نظر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، که بر مجرمیت آنان تاکید دارد، بسیاری از آنان با سوء استفاده ازهمین کارتهای جعلی به بهترین منافع مالی و معنوی رسیده اند.(*)،انتظار افکار عمومی، واکنش متناسب از سوی نهادهای ذیصلاح و پاسخ شایسته ای است که میطلبد.

(*) –  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس – رسانه ها شنبه 24 آیانماه

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
با سلام ضمن تشکر از مطلب ارائه شده من می خواستم این مطلب را به عرض نویسنده محترم و مسولین نظام وظیفه برسانم که در حال حاضر استثناهای زیادی و قانونی و البته بسیار خوب وجود دارد مثلا نخبگان علمی و مدال آوران ورزشی. خوب چه اشکالی دارد به نخبگان فوتبالی که بالاخره با تلاش فراوان توانسته اند به درجات خوبی برسند که تماشاچی های زیادی را به میادین ورزشی می آورند هم استثناهائی مقرر شود. تا این جوانان مجبور به راه های میان بر غیر قانونی نشوند. مثلا می توان دوره های آموزشی را در زمانهائی که بازی ندارند برگزاز کرد. با تشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار