بازدید 5520

اصلاح برآورد آژانس از ذخایر اورانیوم ایران

کد خبر: ۴۴۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰ 13 November 2014
خبرگزاری رویترز گزارش داد آژانس اطلاعات مربوط به ذخایر اورانیوم ایران را اصلاح کرده و این رقم را به میزان ۱۰۰ کیلوگرم کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور اصلاحیه‌ای خطاب به اعضا، رقم اعلام‌شده برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران را اصلاح کرده است.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس در گزارش فصلی خود (اینجا) میزان ذخایر اورانیوم با غنای 5درصد ایران را 8390 کیلوگرم اعلام کرده بود. با این حال، به گفته دیپلمات‌ها، آژانس در اصلاحیه‌ صادر شده، این رقم را 8290 کیلوگرم اعلام کرده است.

به نوشته رویترز آژانس همچنین شمار سانتریفیوژ‌های نوع IR-6 ایران را که در گزارش 7 نوامبر 19 دستگاه اعلام شده بود را کاهش داده و حالا اعلام کرده است که 9 دستگاه از این نوع سانتریفیوژ‌ها در بخش تحقیق و توسعه سایت نطنز نصب شده است.

آژانس هیچ توضیحی در رابطه با این اختلاف و عدم دقت گزارش ارائه نکرده است. سخنگوهای آژانس نیز تاکنون از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

در گزارش روز جمعه آقای آمانو عنوان شده بود که میزان ذخایر اورانیوم با غنای 5درصد ایران نسبت به گزارش فصلی قبلی، 625 کیلوگرم افزایش یافته و به حدود 8.4 تن رسیده است. آژانس اما این رقم را اصلاح و عنوان کرده است که میزان افزایش ذخایر، 525 کیلوگرم بوده است.

آژانس به عنوان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، از سوی ایران و گروه موسوم به 1+5، مأمور نظارت بر حسن اجرای توافق موقتی شده است که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد. میزان ذخایر اورانیوم یکی از مواردی است که گفته می‌شود در مذاکرات جاری، که باید تا سوم آذر به سرانجام برسد، مطرح است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم