بازدید 8329
۲

در زمان استخدام ما پارتی بازی وجود نداشت

گفت‌وگو با کارمند برگزیده محیط زیست استان البرز
کد خبر: ۴۴۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴ 11 November 2014
بخش بزرگی از بار حفاظت از محیط زیست بر دوش روسای ادارات، محیط داران و محیط بانان است که کمتر دیده می شوند. پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم در نظر دارد طی برنامه ای بلند مدت گفتگوهایی با این چهره های پرتلاش داشته باشد.

حشمت الله کشیری رئیس اداره محیط زیست طالقان که امسال به عنوان کارمند برگزیده محیط زیست استان البرز معرفی شد از جمله کارشناسان محیط زیست است که همیشه خود را یک محیط بان آماده به خدمت می داند. او که در کارنامه خدمتی اش عنوان محیط بان برگزیده کشور را نیز یدک می کشد، علاوه بر جدیت و حساسیت فوق العاده ای که در برخورد با متخلفین به نمایش می گذارد، ارتباط خوبی با جوامع محلی برقرار کرده است.

آنچه می خوانید گفتگوی زیست بوم با این محیط بان است.

لطفاً خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

-    حشمت اله کشیری هستم. رییس اداره محیط زیست شهرستان طالقان از استان البرز.

شما تحصیلات دانشگاهی دارید؟ کجا تحصیل کرده اید؟

-    بله. من در رشته عمران در شهرستان گرگان تحصیل کرده ام، همینطور مدرک مهندسی فناوری محیط زیست گرایش کنترل آلاینده ها را از  دانشگاه محیط زیست اخذ کرده ام.

چند وقت است به استخدام محیط زیست در آمده اید؟

-    از سال 1373 بعنوان کارمند رسمی جذب سازمان حفاظت محیط زیست شدم.

از چه طریقی استخدام شدید؟پارتی بازی هم شد؟

-    خوشبختانه استخدام ما طوری بوده که پارتی بازی وجود نداشت. به دلیل اینکه طی آزمون استخدامی کشور امتحان دادیم و بعد از قبولی در آزمون بمدت 9 ماه در دوره آموزشی (3 ماه دوره تکاوری و 6 ماه دوره آشنایی با مناطق کشور ) مصوب سازمان شرکت کردیم که متاسفانه بابت آن نه حقوقی دریافت کردیم و نه سابقه ای برای ما در نظر گرفتند.حشمت الله کشیری

از دوران دانشجویی تان چه خاطره ای دارید؟

-  دوران دانشجویی ما در دانشگاه محیط زیست بود که قبلاً با عنوان آموزشکده شناخته می شد. بهترین خاطره اینکه جدا از بحث دانشجویی، اگر در زمینه کارهای اجرایی نیاز به کمک و مشاوره لازم بود بدلیل آشنایی خیلی از اساتید و کارکنان دانشگاه از تجربیات آن عزیزان استفاده می کردیم و از همه مهمتر اگر می خواستیم شیطنت دانشجویی داشته باشیم بدلیل اینکه همه اساتید و کارکنان عزیز ما را می شناختند مجبور بودیم خودمان را آرام نشان بدهیم. یکجوری دست و بالمان بسته بود!

در زمان استخدام ما پارتی بازی وجود نداشت

اساتیدی که نام شان همیشه برایتان یادآور خاطرات خوب است؟


-    قسم می خورم از تمامی اساتید دانشگاه بجز یک نفر، تمامی کارکنان خاطرات خوبی دارم و آن یک استاد از وقتی که شغل و سمت خودم را معرفی کردم علیرغم اینکه از درس ایشان نمره خوبی گرفته بودم اصرار داشت که از درس و کلاس ایشان انصراف بدهم!

در مدتی که رئیس اداره  شده اید چه اقدامات مثبتی انجام داده اید که به نظرتان یک گام مثبت به حساب می آید؟ لطفاً صادقانه با میزان تاثیرگذاری این اقدامات برخورد کنید.

-    زمانی که مسئولیت محیط زیست شهرستان طالقان را تحویل گرفتم طی آمار ارائه شده تعداد حیات وحش که شاخص آن کل و بز بود  280 راس در منطقه داشتیم ولی در سرشماری تابستانه امسال که فقط نیمی از شهرستان سرشماری شده این تعداد به بیش از 2100 راس رسیده است و جمعیت حیات وحش و گونه های حمایت شده مانند پلنگ، خرس، کبک دری افزایش چشمگیری داشته است. البته این موفقیت به هیچوقت فردی نیست و کار و زحمت همه همکارانم در آن نقشی غیرقابل انکار دارد. جذب همیار و برگزاری دوره های آموزشی در سطح مدارس و کارگاههای آموزشی جهت بهره برداری دهیاران، شوراها،مرتعداران، شکارچیان و مدیران ادارات از دیگر اقداماتی بود که با علاقه دنبال کردم.  ایجاد علاقمندی در مردم و جلب همکاری آنها در خصوص حفظ محیط زیست، تلاش برای تاسیس تشکلهای غیردولتی در طالقان و سهیم کردن شوراها، دهیاران ،بسیج و ارگانها و سازمانها در خصوص مسئولیت پذیری در حفظ محیط زیست در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی از کارهایی است که افتخار انجام آنها را داشته ام.

به نظرتان مهمترین مشکل زیست محیطی تان در طالقان چیست؟

-    طالقان شرایط آب و هوایی خاص خودش را دارد. زمستان های بسیار سرد که انجام وظیفه را دشوار می کند اما من و همکارانم اصلاً گله ای از این شرایط نداریم و پذیرفته ایم که اینجا خدمت کنیم و با تمام وجود این کار را می کنیم. مهمترین مشکل زیست محیطی طالقان به باور من بحث پسماند است، عدم ساماندهی مناسب گردشگران هم یکی از معضلاتی است که طالقان با آن دست و پنجه نرم می کند. این عدم ساماندهی و تولید پسماند و رهاسازی آن فشار زیادی به محیط زیست منطقه وارد کرده است.

آقای کشیری! اگر رئیس سازمان محیط زیست بشوید چه کارهایی در دستور کارتان قرار می دهید؟

-    اگر در چنان موقعیتی قرار بدهم جذب نیروهای علاقمند، استخدام از روی ضابطه، برگزاری دوره هایی متناسب با نوع فعالیت قطعاً اقدامی است که دوست دارم انجام بدهم. جذب محیطبان به هر قیمتی و بعضی از ردیف پستی ها تنها بر اساس مدرک گرایی را سرلوحه کار خودم قرار نمیدادم، بلکه اولویتم علاقه، صداقت و پاکی است. در کنار همه اینها رفع معیشت نیروهای زحمتکش چیزی است که به نظرم باید روی آن تمرکز کرد.حشمت الله کشیری

اگر در یک موقعیت خطیر قرار بگیرید مثلاً اسلحه داشته باشید و با حمله یک پلنگ مواجه شوید چکار می کنید؟

-    اگر تجربه و مدیریت و آشنایی با مخاطرات موجود را داشته باشیم نیاز به رودررو  شدن نداریم و اگر هم با آن مواجه شویم صبر و بردباری حیات وحش خیلی از ما انسانها بیشتر است  و شاید هم چون در این شرایط قرار نگرفتم که این حرف را می زنم. البته دو بار در فاصله حداکثر 40 یا 50 متری روبرو شدم که یکبار در پارک ملی بمو و یکبار در پارک ملی خجیر بود ولی حمله ای صورت نگرفت.

توقع تان از سازمان حفاظت محیط زیست چیست؟

- فکر کنم جواب این سوال را قبلاً دادم، حمایت قانونی از قشر مظلوم محیطبان، جذب نیروهای علاقمند و کارآمد و حفظ شان و جایگاه محیط زیست در سطح کشور به نظرم توقع همه علاقمندان به محیط زیست است.

آیا برخورد مردم با محیط زیست را می پسندید؟ منظورم این است که رضایت دارید از وضعیت فعلی؟

-    برای رسیدن به مرحله رضایت راه طولانی در پیش دارید. نیاز به فرهنگ سازی بیشتر و استفاده از ظرفیت های صدا و سیما و جراید است. در این چندسال خیلی از مردم با محیط زیست انس گرفته و خود را جدا از آن نمی دانند که یک موفقیت به شمار می رود هرچند رسیدن به نقطه آرمانی و یا ایده ال خیلی فاصله داریم.

از رسانه های محیط زیستی چه انتظاری دارید؟

-    تشویق مردم به حفظ محیط زیست،ایجاد انگیزه در فعالان و تلاشگران این عرصه و تولید محتوای آموزشی در جهت تنویر افکار عمومی. بهرحال رسانه های محیط زیستی نباید به سیاه نمایی دست بزنند و در انعکاس اخبار و اتفاقات خوشایند هم پیشقدم باشند.

آرزوی محیط زیستی تان؟

-    روزی که زباله ها از طبیعت حذف و مدیریت پسماند به شرایط ایده آل در بیاید. تخلف و شکار غیرمجاز از بین برود و مسئولین، مردم و بخصوص قضات نگاه محیط زیستی داشته باشند و حفظ آن را در سر بپرورانند چون مرگ و زندگی ما در گرو حفظ محیط زیست است.

آقای کشیری! بهترین و بدترین خاطره تان از زمان خدمت در سازمان محیط زیست را می توانید برای خوانندگان ما عنوان کنید؟

-    بهترین خاطره جذب حداکثری مردم شهرستان طالقان در راستای همکاری های متقابل در جهت جلوگیری از تخلفات حوزه محیط زیست است و بدترین خاطره شنیدن خبر شهادت و مجروحیت همکاران مظلومم که در جهت حفظ طبیعت ایران عزیز جانشان را می دهند.

به عنوان یک مسئول محیط زیست اگر بخواهید نقدی بر سازمان متبوع تان وارد کنید به چه موضوعاتی اشاره می کنید؟

-   شما اگر نگاهی به سخنان مسئولان ارشد محیط زیست بیندازید به نظرم خود آنها هم به این امر واقف هستند که برخی قوانین و مقررات در حوزه محیط زیست به روز نیست، وضعیت نیروهایی که به خاطر حفظ محیط زیست در زندان و در انتظار اعدام بسر می برند دردناک است، وضعیت معیشت نیروهای سازمان در تمامی استان های کشور چندان که باید شایسته نیست و در گذشته استخدام های رابطه ای شکل گرفته که تبعات منفی آن را شاهد هستیم.

آیا پیش آمده همسرتان از شرایط کاری تان گله کند یا از شما بخواهد شغل تان را تغییر بدهید؟

-    خیر! چون ایشان در خیلی از ماموریت ها به همراه خودم و یا همکارانم بوده و بخاطر عشق و علاقه 18 ماه بصورت افتخاری در محیط زیست مشغول به فعالیت هستند. اصلاً بدون همراهی خانواده نمی شود با تمام وجود خدمت کرد. کار برای محیط زیست در نظر من فقط یک شغل نیست.

اگر این فرصت را داشتید تا با سه رئیس سازمان محیط زیست (خانم دکتر ابتکار، خانم جوادی و مهندس محمدی زاده) حرف بزنید و به هر کدام یک جمله بگوئید چه می گفتید؟
 
-    بصورت کلی می گویم که چرا در خصوص ضعف قوانین و حمایت از کارکنان زحمتکش و بالا بردن شان محیط زیست با توجه به اهمیت آن اقدام جامعی صورت نمی گیرد؟ استخدام نیروهای علاقمند و  سالم  بصورت قانونی و با ضابطه عصای دست سازمان است. رفع مشکل معیشت کارکنان و برگزاری جلسات با نمایندگان و قضات در جهت آشنایی آنان با فرهنگ محیط زیست و وضعیت کاری محیطبانان راهگشا است و باید روی آن بیشتر سرمایه گذاری شود. من نمی دانم چرا در کشور ما هر روز بدترین خوراکی ها و بدترین صنایع تبلیغ می شود اما در مورد محیط زیست تبلیغ و آموزشی صورت نمی گیرد. البته قطعاً بخشی از این پرسش ها را نهادهای مسئول دیگر باید پاسخ بدهند که خیلی اوقات خودشان را پشت سازمان ما قایم می کنند. با این همه و به غیر از نقدها باید  گفت که در چند سال اخیر در سازمان از نظر سخت افزاری رشد خوبی داشته ایم.

منبع: زیست بوم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
پس لطفا زمان را متوقف کنید!
خخخخ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی