بازدید 6143

انتخابات میان‌دوره‌ای سنا، امید تازه نتانیاهو برای فشار بر ایران

انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا فردا در حالی برگزار شد که بر اساس همه تحلیل ها، تبعات پیروزی هر یک از دو حزب تنها به داخل این کشور محدود نمانده و بر عرصه گسترده تر سیاست خارجی آمریکا نیز تأثیرات مهمی بر جای خواهد گذاشت. در این میان، مقامات رژیم اسرائیل به دلایل مختلف چشم خود را به این انتخابات دوخته اند تا بلکه بتوانند مواضع آمریکا در قبال ایران را تغییر دهند.
کد خبر: ۴۴۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳ 03 November 2014
انتخابات میان‌دوره‌ای سنا، امید تازه نتانیاهو برای فشار بر ایرانانتخابات میان دوره ای سنای آمریکا فردا در حالی برگزار شد که بر اساس همه تحلیل ها، تبعات پیروزی هر یک از دو حزب تنها به داخل این کشور محدود نمانده و بر عرصه گسترده تر سیاست خارجی آمریکا نیز تأثیرات مهمی بر جای خواهد گذاشت. در این میان، مقامات رژیم اسرائیل به دلایل مختلف چشم خود را به این انتخابات دوخته اند تا بلکه بتوانند مواضع آمریکا در قبال ایران را تغییر دهند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «جروزالم پست» در مطلبی به بررسی اهمیت انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا برای رژیم اسرائیل پرداخته و می نویسد طی شش سال اخیر، دموکرات ها هدایت سیاست خارجی آمریکا در موضوع هسته ای ایران را بر عهده داشته اند و ماهیت این سیاست کم و بیش استمرار داشته باشد. اما انتخابات میان دوره ای سنا در روز سه شنبه، می تواند یک شبه این روند را دگرگون کند.

در این انتخابات، جمهوری خواهان در تلاش برای دستیابی به اکثریت کرسی ها و تحت اختیار گرفتن قوه مقننه آمریکا هستند. در حال حاضر، مهمترین رقابت های انتخاباتی در ایالت های کنتاکی، جرجیا، آرکانزاس، کلرادو، آیووا و آلاسکا در جریان است و پیروزی جمهوری خواهان در این رقابت ها می تواند آن ها را در دستیابی به هدفشان یاری برساند.

در صورتی که جمهوری خواهان بتوانند این هفته پیروزی را به دست بیاورند، انتظار می رود میچ مک کانل، سناتور ایالت کنتاکی که اکنون رهبر اقلیت سناست، طرحی را که مدت هاست با مخالفت رئیس جمهور آمریکا روبروست، در سنا مطرح کند. در این صورت، اوباما ناچار خواهد بود یا از حق وتوی خود استفاده کرده و یا رهبران جمهوری خواه را دعوت کند تا پشت یک میز نشسته و درباره موضوعات مهم سیاست خارجی، به ویژه مذاکرات جاری هسته ای با ایران با یکدیگر گفت و گو کنند.

چنین امری برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و کابینه اش که طی سال های اخیر، با مواضع خود درباره ایران سبب آزردگی کاخ سفید شده و همچنین تلاش داشته از طریق فشار بر کنگره تحریم های جدیدی علیه ایران به تصویب برساند، یک پیروزی محسوب می شود.

این امر به ویژه از آن جهت اهمیت می یابد که توجه داشته باشیم تلاش های سال جاری برخی اعضای کمیته روابط خارجی سنا – که از حمایت نتانیاهو نیز برخوردار بودند – برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات، از سوی هری رید، رهبر اکثریت سنا با مانع مواجه شده و این طرح فرصت مطرح شدن در صحن را نیافت.

رهبر اکثریت در سنا این قدرت را دارد که دستور کار مباحث و همچنین موضوعاتی که قرار است درباره آن ها رأی گیری شود را تعیین کند و رید از طریق مباحث و استدلال های گوناگون، تاکنون جلوی مطرح شدن طرح مورد نظر جمهوری خواهان را گرفته است. 

اما در صورت پیروزی جمهوری خواهان، این روند دگرگون خواهد شد و ریاست کمیته روابط خارجی نیز تغییر خواهد کرد. در این صورت، ریاست این کمیته احتمالاً به باب کراکر، سناتور جمهوری خواه ایالت تنسی واگذار خواهد شد. هرچند وی روابط نزدیکی با رئیس فعلی این کمیته، یعنی رابرت منندز دموکرات دارد، اما به عنوان یک سیاستمدار تندرو شناخته می شود که کمتر توجهی به رعایت مواضع موردنظر رئیس جمهور دارد و سعی خواهد کرد از طریق برگزاری جلسات استماع و همچنین رأی گیری، با هرگونه توافقی که به نفع رژیم اسرائیل نباشد، مخالفت کند.

تابستان امسال، کراکر اقدامی را در همین راستا انجام داد که سبب شگفتی هم قطارانش در سنا شد. وی بندهایی را به «قانون شراکت راهبردی آمریکا و اسرائیل» اضافه کرد که برگزاری جلسات استماع درباره ایران را مورد توجه قرار می داد و همچنین، یک طرح غیرالزام آور درباره توافق آتی هسته ای با ایران را مطرح نمود.

به هر حال، اینکه آیا در صورت پیروزی جمهوری خواهان و یکدست شدن کنگره، این نهاد قانونگذاری قدرت لازم برای از روند خارج کردن توافق هسته ای با ایران را خواهد داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست و البته بعید هم به نظر می رسد. با این حال، کنترل بر سنا، ابزاری را که نتانیاهو از مدت ها پیش در پی دستیابی به آن بوده را برای نفوذ بر واشنگتن در اختیارش قرار می دهد. به این ترتیب، وی تلاش خواهد کرد از طریق فشار وارد کردن بر اوباما، مسیر توافق هسته ای با ایران را تغییر دهد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار