بازدید 5177

نگاه شما: بهره مندی از ماه محرم

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۴۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰ 28 October 2014
عليرضانخعي‌پور در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

محرم ماه حكمت‌ها و عبرت‌هاست. ماه بهرمندي از فضاي سرشار از اعتقادات صحيح و راسخ و عواطف پاك و عميق و نيز رفتار متعالي و متفاوت.

آنچه براي ما در آستانه ورود به محرم  مهم مي‌نمايد چگونگي بهرمندي از اين فضاست.
اگر سه بعد؛ فكر، عاطفه و رفتار را براي انسان قائل شديم، و نيز اختيار مديريت اين ابعاد براي رسيدن به كمال نهايي كه قرب الهي است را در دست او ديديم به تبع آن مي‌بايست براي مديريت صحيح و كامل اين ابعاد به  دنبال راهي بود تا ضمن مستقيم بودنش به مثابه شاهراهي وسيع، كامل و جامع نيز باشد.

كربلا همان مسيري است كه بشر تشنه سعادت را به تمامه و در همه ابعادش سيراب مي‌نمايد.
در بعد فكري كه منشاء عواطف و رفتار انسان در خيلي از حوزه‌هاي زندگي‌ است محرم تاثير عميقي بر مخاطب خود مي‌گذارد. در اين بعد مي‌توان در نورانيت نگاه صادقانه امام حسين عليه‌السلام به عالم، فكر را نوراني و ملكوتي كرد به گونه‌اي كه به درجه " الهی رضا برضائک و تسلیماً لأمرک لامعبود سواک"   رسيد و در جان آدمي توحيد واقعي چنان به جوشش در آيد تا درك كند كه  " مالی سواک ولا معبود غیرک یا غیاث من لاغیاث له" .

در بعد عاطفي كربلا ميدان عظيمي است كه در بيانش قلمهاي بزرگان شكسته است چه رسد به ديگران! كربلا دانشگاه مديريت عواطف بر اساس خواست خداست! اثر محرم در اين بعد تا آنجا مي‌تواند باشد كه شاگرد مكتب عاشورا را در كلاس محبت به خدا به درجه " والذين آمنوا اشد حبا لله"  رسانده و در اين رهگذر به گذر از هرچه غير خداست ، رهنمون سازد و به راستي چنين گويد كه:

غيرمعشوق ار تماشايى بود
عشق نبود هرزه سودايى بود
عشق آن شعله ست كوچون برفروخت
هر چه جز معشوق باقى جمله سوخت
تيغ لا در قتل غيرحق براند
درنگر زان پس كه بعد لا چه ماند؟
ماند الاالله باقى جمله رفت
شادباش اى عشق شركت سوز رفت

در بعد رفتار، كربلا مكتبي است كه درسهايش لايزال جاري و ساري است. دانش آموز مكتب عاشورا در اين بعد با رفتارهاي متعاليي چون: ايثار، وفاداري، عزتمندي، غيرت، بصيرت، ادب، شجاعت، رشادت، اخلاص، امام شناسي، امام محوري و....آشنا مي‌شود و در اين ميدان سراسر نور، رفتارش را تعالي مي‌بخشد.

نتيجه اينكه بهرمندي از ماه محرم وقتي كامل خواهد بود كه با دقت در مباني حركتي امام حسين عليه‌السلام و گرايشهاي معنوي و نيز رفتار متعالي آن حضرت، فكر ما توحيدي‌تر، عواطف ما الهي‌تر و  رفتار ما خدايي‌تر از قبل شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل