بازدید 5266

یک نماینده: دو هزار نفر مشکل بورسیه دارند

نماینده مراغه و عضو کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها در مجلس با ابراز تاسف از جوسازی و تحریف گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره گزارش بورسیه ها در صداوسیما گفت: برخلاف تبلیغات، بیش از دو هزار نفر مشکل بورسیه دارند.
کد خبر: ۴۴۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷ 26 October 2014
نماینده مراغه و عضو کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها در مجلس با ابراز تاسف از جوسازی و تحریف گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره گزارش بورسیه ها در صداوسیما گفت: برخلاف تبلیغات، بیش از دو هزار نفر مشکل بورسیه دارند.

«مهدی دواتگری» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره گزارش مشروح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره بورسیه ها اظهار داشت: من به اصل قضیه بورسیه ها ایراد دارم چون در قانونی که در سال 64 به تصویب رسید گفته شده، آزمون علمی باید ملاک باشد ولی در آنجا منظور از آزمون علمی، کتبی یا شفاهی و یا تخصصی مشخص نشده است.

وی افزود: برای تمامی این بورسیه ها که حدود 3 هزار و 770 نفر هستند، هیچ آزمون کتبی برگزار نشده و بر این اساس از نظر من تمامی این افراد بر خلاف قانون بورسیه شده اند.

نماینده مردم مراغه در مجلس با توضیح درباره 36 نفر بورسیه ای که باید بطور کامل از ادامه تحصیل محروم شوند، ادامه داد: برای ورود به مقطع دکترا یا کارشناسی ارشد شرایطی وجود دارد که باید دانشجو آن شرایط را داشته باشد. بطور مثال در مدرک کارشناسی فردی که می خواهد مدرک بگیرد، باید معدلش 12 و برای فوق لیسانس 14 باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر معدل کل فردی کمتر از 14 در کارشناسی ارشد و 12 در کارشناسی باشد مدرک به وی داده نمی شود بلکه مدرک وی معادل خواهد بود و این 36 نفر مطلقا شرایط ورود به دوره دکترا را ندارند و بطور کلی این افراد حق ادامه تحصیل نداشته اند که حال بخواهیم بگوییم آنها شرایط بورسیه شدن را دارند یا خیر؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: درباره 840 نفر نیز باید گفت آنها معدل 12در مقطع لیسانس و 14 در فوق لیسانس برای ورود به دوره دکترا را دارند اما در قانون بورسیه گفته شده است کسانی می توانند بورسیه شوند که معدل 14 در مقطع کارشناسی و 16 در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: این 840 نفر آنهایی بودند که شرایط ورود به بورسیه شدن را نداشتند. بطور مثال معدل لیسانس برخی از آنها 13 و معدل کارشناسی ارشد آنها 15 است. در صورتی که برای دریافت بورسیه باید معدل 4 در لیسانس و 16 در مقطع فوق لیسانس داشته باشند.

دواتگری افزود: بنابراین این افراد به هیچ عنوان شرایط لازم برای بورسیه را نداشتند و بورسیه آنها لغو است و اگر بخواهند در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند باید هزینه تحصیل خود را بپردازند.

این عضو کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها اظهار داشت: یک هزار و 200 نفر نیز باید برای ادامه تحصیل خود از دانشگاه ها پذیرش بیاورند؛ یعنی اگر هیات جذب دانشگاه بورسیه آنها را پذیرفت در آن زمان بورسیه این افراد مورد قبول است.

وی اظهار داشت: برخی از این افراد متاسفانه به رغم اینکه پذیرش دانشگاهی را ندارند ولی حقوق دریافت کرده اند و در مجموع می توان گفت بیش از دو هزار نفر در بحث بورسیه ها مشکل دارند.

**صداوسیما اخبار را تحریف می کند

دواتگری درباره نوع پوشش اخبار توسط صداوسیما در شب های گذشته و انعکاس خبر اطلاعیه وزارت علوم درباره بورسیه ها گفت: شب گذشته صداوسیما در بخش های خبری خود به شکلی وانمود کرد که فقط مشکل همان 36 نفر بوده درحالی که اگر کل افراد مشکل دار را جمع بزنیم بیش از دو هزار نفر می شوند.

وی ادامه داد: من متاسفم که صداوسیما شب گذشته اخلاق حرفه ای را رعایت نکرد و با انحراف و تحریف موضوع می خواست نشان دهد که مشکل فقط همان 36 نفر هستند.

**پیگیری تخلفات افراد مسوول در وزارتخانه علوم می تواند در نهاد ریاست جمهوری پیگیری شود

عضو کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها در مجلس درباره معرفی افرادی که زمینه ساز بورسیه های غیرقانونی بودند به قوه قضاییه نیز اظهار داشت: این موضوع منظر تخلفات اداری نیز قابل رسیدگی است چرا که هر وزارتخانه ای هیاتی برای رسیدگی به تخلفات اداری دارد و به تخلفات وزیر و معاونین وزیر نیز هیاتی در ریاست جمهوری رسیدگی می کند.

**استفساریه ای جهت تعیین شرایط بورسیه ها برای اعزام به خارج تقدیم مجلس می شود

وی درباره ادامه کار کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها در مجلس با حضور وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این کمیته پس از اعلام نظر درباره بورسیه ها کار خود را ادامه نخواهد داد اما نمایندگان مجلس به دنبال تصویب طرحی دو فوریتی هستند و تاکنون 100 نفر آنرا امضا کرده اند تا جلوی این ابهام قانونی و سوء استفاده و تخلف را بگیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ماده 7 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور آمده است که وزرات علوم با انجام آزمون علمی باید بورسیه ها را مشخص کند ولی مسوولان سابق مدعی اند که آزمون علمی می تواند مصاحبه شفاهی نیز باشد چون در قانون درباره آزمون کتبی به صراحت صحبت نشده است.

وی ادامه داد: طرحی دوفوریتی با عنوان «استفساریه ماده 7 قانون اعزام به خارج از کشور» تقدیم هیات رییسه مجلس می شود تا ابهام در اعزام دانشجو به خارج رفع شود و در آینده شاهد تکرار این ماجرا و تجارب تلخ نباشیم و خدشه ای به حیثیت علمی کشور وارد نشود.

**متاسفانه برخی ها به دنبال تحریف واقعیت هستند

نماینده مردم مراغه در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان می گویند ما نمی دانیم که چگونه وزارت علوم این تعداد افراد را انتخاب کرده و باید سخنان آنها راستی آزمایی شود، گفت: بحث حضور من در کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها به دلیل اعتبار حقوقدانی ما بود؛ یعنی شخصیت های حقیقی در این کمیته حضور داشته اند نه به عنوان نماینده مجلس، البته این مانع فعالیت کمیسیون آموزش و تحقیقات نمی شود و این کمیسیون درنهایت وظیفه نظارتی دارد.

وی تصریح کرد: اینکه بخواهیم عملکرد این کمیته را زیر سوال ببریم، توجیه اخلاقی ندارد و نباید فراموش کنیم برخی مدعی بودند که حتی یک تخلف در بحث بورسیه ها رخ نداده است و می بینیم که بیش از 2 هزار نفر در پرونده بورسیه ها مشکل دارند.

این حقوقدادن با بیان اینکه برخی ها به دنبال تحریف واقعیت هستند، ادامه داد: صرف نظر از آنکه صدا وسیما سعی می کند بگوید که فقط 36 نفر مشکل بورسیه داشته اند، ولی واقعیت این است که صداوسیما در حال تحریف واقعیت است.

**سیاست وزارت علوم، تعرض به بحث آزمون نبوده است

وی با بیان اینکه وزارت علوم اختیار دارد تا جلو ادامه تحصیل افراد خاطی بگیرد، اظهار داشت: احتیاجی به ورود قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده بورسیه ها نیست.

دواتگری ادامه داد: سیاست وزارت علوم در بررسی پرونده بورسیه ها این بوده که بر روی برگزاری آزمون حساسیتی به خرج ندهند، چون اگر این موضوع بررسی شود تمامی شاکله بورسیه ها از هم خواهد پاشید و همه بورسیه ها باید انصراف از تحصیل بدهند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت علوم و سیاست دولت این بوده که درباره آزمون متعرض نشوند؛ بنابراین این کمیته شرایطی را که در دستورالعمل های سالیانه صادر شده بود، به عنوان مقیاس اندازه گیری قرار داده و براساس آن تصمیم گیری کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اشکالی دیگر این پرونده ها این است که وقتی فردی می خواهد بورس خارج از کشور شود باید اول پذیرش از خارج کشور دریافت کند و سپس آن را به داخل از کشور تبدیل کند اما افراد بورسیه خارج اول در داخل بورسیه شدند و سپس آن را به خارج تبدیل کردند که این کار نیز خلاف قانون است.

وی درباره میزان خسارات وارد شده از سوی دولت های نهم و دهم با بورسیه های غیرقانونی به کشور اظهار بی اطلاعی کرد وگفت: پرونده ای در این زمینه در دیوان محاسبات کشور تشکیل و در حال بررسی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست