بازدید 3894

نجات کشور در گرو جذب نخبگان

دستيابي به اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ امکان پذير نخواهد بود مگر با تلاش مستمر براي توسعه دانش محور و همه جانبه. عقب ماندگي‌هاي چندين و چند ساله جبران نخواهد شد مگر با توليد و کاربست واقعي و دقيق علم و دانش و فناوري‌هاي نوين در عرصه‌هاي گوناگون
کد خبر: ۴۴۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ 23 October 2014
کورش شجاعي در یادداشت روز خراسان نوشت:

در هيچ عرصه اي نمي‌توانيم پيشرفت کنيم مگر آن که تأکيد بر علم و دانش را سنگ بناي همه برنامه سازي ها، تصميم گيري‌ها و اجراي تمامي امور و اصلي ترين اولويت و نياز کشور بدانيم و باور کنيم اقتصاد کشور جان نمي‌گيرد و از اين رکود تورمي رهايي نمي‌يابد مگر آن که سياست‌هاي اقتصادي، دانش بنيان شود. کيفيت کالاهاي توليد داخل و تمايل به مصرف کالاهاي ايراني در داخل و خارج کشور افزايش نمي‌يابد مگر با ابتناي توليد بر دانش و فناوري روز و ايجاد توان رقابت، ساخت و سازها و سازه‌هاي عظيم، ايمن و قابل اعتماد نمي‌شود مگر با استفاده از دانش و فناوري پيشرفته.

توليدات کشاورزي پاسخگوي نيازهاي رو به تزايد نخواهد بود مگر با کشاورزي مبتني بر داده‌هاي علمي جديد و روش‌هاي علمي کاشت، داشت، برداشت. بحران بهره وري ۳۰درصدي آب آن هم با اين منابع محدود و هر روز کمتر شونده حل نمي‌شود مگر با استفاده علمي و بهينه از آب. توان دفاعي کشور رشد لازم را نخواهد داشت مگر با اتکا بر توليد و پيشرفت‌هاي علمي و فناوري‌هاي نوين. خام فروشي منابع و ثروت‌هاي ملي کشور پاياني نخواهد داشت مگر اين که صنايع کشور را به دانش و فناوري‌هاي لازم در عرصه‌هاي مختلف براي فرآوري منابع خام مجهز کنيم.

دستيابي به اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ امکان پذير نخواهد بود مگر با تلاش مستمر براي توسعه دانش محور و همه جانبه. عقب ماندگي‌هاي چندين و چند ساله جبران نخواهد شد مگر با توليد و کاربست واقعي و دقيق علم و دانش و فناوري‌هاي نوين در عرصه‌هاي گوناگون. خوداتکايي و توان مقابله جدي با فشارها و تحريم‌هاي اقتصادي امکان پذير نخواهد بود مگر با تکيه بر توليد دانش بنيان، توسعه دانش محور، اقتصاد مقاومتي، شناسايي و جذب نخبگان و استفاده از مشارکت جدي نخبگان در عرصه‌هاي گوناگون علمي و در تمامي برنامه سازي‌ها و تصميم گيري‌هاي کلان کشور و قدرمسلم اين که تا فضاي ابداع، خلاقيت و نوآوري هر روز مهيئتر نشود و هوش ايراني، اين سرمايه خدادادي مورد استفاده حداکثري قرار نگيرد و همچنان اقتصاد و بودجه کشور بر پاشنه غيرقابل اطمينان خام فروشي و مفت فروشي ثروت‌هاي ملي کشور بچرخد و تا وقتي پيشرفت‌هاي علمي سرعت فزاينده پيدا نکند، ما همچنان از قافله پرشتاب توسعه و رشد فزاينده علمي کشورهاي پيشرفته عقب خواهيم ماند.

بنابراين همه مسئولان کشور بايد عميقا به اين باور برسند که همان طوري که رهبر فرزانه انقلاب ده‌ها بار و از جمله در ديدار ديروز با نخبگان تأکيد کردند بايد به مقوله توليد علم و هدايت آن به سمت توليد، فناوري و نيازهاي جامعه و تداوم رشد علمي در قالب نقشه جامع علمي کشور اولويت اصلي و اساسي قانون گذاران، برنامه ريزان، تصميم سازان و مسئولان کشور باشد و هر روز بيش از روز گذشته به سمت توسعه دانش محور و همه جانبه و اقتصاد دانش بنيان از يک سو و کاهش وابستگي اقتصاد و بودجه کشور به خام فروشي ثروت‌هاي ملي از جمله نفت خام، از ديگر سو حرکت کنيم تا اولا در پرتو پيشرفت‌هاي علمي و توسعه دانش محور هم بيشتر نياز به شناسايي و جذب نخبگان در عرصه‌هاي مختلف احساس شود و هم اين که فشارهاي بيروني و تصميمات کشورهاي صاحب سرمايه و قدرت و تأثيرگذار بر اقتصاد جهان و قيمت نفت کمتر امکان تأثيرگذاري بر مسائل اقتصادي کشورمان را پيدا کنند.

پس همه بايد باور کنيم که خصوصا در عصر دانايي و پيشرفت‌هاي شگرف و لحظه به لحظه علمي در جهان بايد اولويت اساسي و اصلي مسئولان آماده کردن بيش از پيش زمينه‌هاي توليد علم و پيشرفت‌هاي علمي باشد چراکه جبران عقب ماندگي‌ها و نجات کشور تنها در گرو پيشرفت‌هاي علمي در تمامي عرصه‌ها در کنار رشد و ارتقاي فضاي معنويت و اخلاق در کشور است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار