بازدید 8015

احتمالا بار دیگر لایحه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی بررسی می‌شود

سال گذشته با اینکه جنجال‌های بسیاری در افزایش بهای خوراک صورت گرفته بود، نرخ این محصول افزایش پیدا کرد و این افزایش، تأثیر مستقیمی بر بازار سرمایه گذاشت و در این یک سال، بازار بورس را با مشکلات جدی روبه رو کرد.
کد خبر: ۴۴۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵ 21 October 2014
من بی‌سواد، رئیس سازمان اوقاف را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنم!یکی از طرح‌هایی که در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی مورد بحث نمایندگان مجلس قرار گرفته،
طرح ثابت کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. همه‌ ساله مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون در لایحه بودجه این موضوع را بررسی می‌کند؛ اما از آنجا که محصولات پتروشیمی از مهم‌ترین صادرات غیر نفتی کشور به شمار می آید نقش کارآمدی در اقتصاد کشور دارد.

به گزارش «تابناک»، سال گذشته با اینکه جنجال‌های بسیاری بر سر افزایش قیمت خوراک صورت گرفته بود، نرخ این محصول افزایش پیدا کرد و این کار، تأثیر مستقیمی بر بازار سرمایه گذاشت و در این یک سال، بازار بورس را با مشکلات جدی روبه رو کرد، به گونه ای که خسارات زیادی برای سرمایه‌گذاران این بخش به همراه آورد.

در سال جاری برای اینکه دولت بتواند از بروز چنین مشکلاتی در جامعه جلوگیری کند اقدام به طرح لایحه‌ای کرد تا نرخ خوراک را برای ده سال ثابت نگه دارد، دولت در این طرح حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش پتروشیمی و همچنین ایجاد انگیزه در بازار را از دلایل مطرح کردن این لایحه عنوان کرد.

بنا بر این گزارش، این لایحه در مجلس شورای اسلامی نیز از سوی نمایندگان اقتصادی مورد استقبال قرار گرفت و بیشتر نمایندگان اقتصادی مجلس با طرح چنین موضوعی موافق بودند و حتی این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه با رأی بالایی به تصویب رسید؛ اما به رغم موافقت کمیسیون کلیات لایحه در صحن علنی رأی نیاورد.

اکنون گویا نمایندگان مجلس در پی راهکاری برای بازگرداندن این طرح به مجلس هستند و آن گونه که نمایندگان اعتقاد دارند، بررسی موضوعاتی از این دست ـ که نه تنها باعث صرف جویی در وقت نمایندگان در روند بررسی لایحه بودجه می‌شود ـ سبب ایجاد ثبات در بازار و به دنبال آن در اقتصاد کشور می‌شود.

محسن صرامی فروشان، یکی از نمایندگان موافق این لایحه در این باره گفت: برای تعیین بهای پتروشیمی‌ها باید چند مورد را در نظر گرفت؛ از جمله شرایط سرمایه‌گذار و شرایط رقابتی، باید راهکارهایی ارائه شود تا سرمایه‌گذار دست کم افق ده ساله‌ای را پیش روی داشته باشد.

این نماینده گفت: ما با تغییر برخی قوانین و تغییر قیمت‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانیم آینده روشنی در اختیار سرمایه‌گذار گذایم، باعث گریزان شدن این افراد می‌شویم. درست است که با تصمیمات مقطعی می‌توانیم به سرمایه‌های کوتاه مدتی دست یابیم، ولی در مقیاس کلان متضرر می‌شویم.

وی افزود: بهترین راهکار این است که بیایم برای کسانی که در این کار قدیمی‌ترند، یک راهکار بیابیم و برای کسانی هم که به تازگی وارد این بازار شده‌اند، تصمیم دیگری بگیریم. باید بتوانیم وضعیت را به گونه ای مدیریت کنیم که از صنایع مادر حمایت شود و در این بین از سرمایه‌گذاری خارجی نیز غافل نبود.

این نماینده همچنین یادآور شد: کاری که مجلس در سال گذشته کرد، باعث شکست بازار بورس شد و باعث گشت تا بی‌ثباتی در بازارهای سرمایه‌گذاری را نشان دهد و ضرر و زیان بیشتری در جامعه به بار آورد.

وی گفت: کار‌شناسان دولت باید در مجلس استدلال‌های خود را بگویند. با توجه به اینکه برای بودجه هنوز زمان هست، شاید بتوان با توجه به وضعیت موجود، با قدری تغییر این لایحه را در مجلس احیا کرد.

محمد علی پور، دیگر نماینده مجلس درباره این موضوع گفت: برخی در مجلس بر این باورند که مجلس نباید وارد قیمت‌گذاری شود و باید به دولت داده شود. احتمال دارد این احکام در بودجه امسال ـ به گونه ای ـ پیش یا پس از بودجه بررسی شود.

این نماینده گفت: این لایحه نکات قوتی داشت؛ از جمله اینکه مجلس هر ساله وارد قیمت گذاری خوراک نمی‌شد و ثبات در بازرا سرمایه ایجاد می‌کرد. سال گذشته بازار بورس باعث ایجاد تأثیرات منفی بسیاری در جامعه شد، ولی تصویب لوایحی از این دست، می‌تواند باعث دلگرمی سرمایه‌گذاران در این بخش شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی