بازدید 4350

عامل انسانی علت ۹۰ درصد سوانح هوایی کشور

مسئول هماهنگی امور استان های وزارت راه و شهرسازی، گفت: افزون بر 90 درصد از علل سوانح هوایی در کشور، عوامل انسانی است که این رقم نسبت به میانگین جهانی بسیار بالا تر است.
کد خبر: ۴۴۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۲ 17 October 2014
مسئول هماهنگی امور استان های وزارت راه و شهرسازی، گفت: افزون بر 90 درصد از علل سوانح هوایی در کشور، عوامل انسانی است که این رقم نسبت به میانگین جهانی بسیار بالا تر است.

احمد مجیدی روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی مدیریت سوانح هوایی که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: خطاهای انسانی ناشی از هدایت هواپیما توسط تیم پرواز و تیم کنترل و مراقبت، نقص فنی هواپیما، نقص در دستگاه‌های ناوبری، تعمیر و نگهداری هواپیما توسط واحدهای فنی، عدم مدیریت و کارکرد ناوبری زمینی و به عبارتی مراقبت و استاندارد پرواز و حوادث قهری از مهمترین علل وقوع سوانح هوایی به شمار می روند.

وی اظهارکرد: در قانون مدیریت بحران کشور علت وقوع برخی حوادث پیش بینی نشده عامل انسانی است، لذا مولفه مدیریت بحران در این زمینه در ارتباط با مدیران دستگاه‌های اجرایی معنا پیدا می کند.

رییس کارگروه تخصصی حمل و نقل سازمان مدیریت بحران کشور، سوانح هوایی را خبرساز و مهم دانست: در روز سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 در تهران که متاسفانه منجر به کشته شدن 49 نفر شد، تعداد تلفات جاده ای کشور در همان روز 61 نفر اعلام شد، اما کشته شدگان حوادث جاده ای در حاشیه قرار گرفت و سقوط هواپیما در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت.

مجیدی با اشاره به نخستین پرواز هوایی کشور در سال 1292 در تهران، افزود: از آن سال تاکنون دو هزار و 127 نفر بر اثر سوانح هوایی جان خود را از دست داده اند.

وی میانگین طول عمر هواپیماهای کشور را بیش از 20 سال اعلام کرد و گفت: در بسیاری از هواپیماهای کشور هنوز از مهندسین پرواز در هدایت آن استفاده می شود و به دلیل اینکه این هواپیماها به سامانه های پیشرفته کامپیوتری که تا حدود زیادی از بروز سوانح جلوگیری می کند، مجهز نیستند.

مجیدی در ادامه با اشاره به 365 موقعیت فرودگاهی و 89 فرودگاه قابل بهره برداری در کشور و هفت فرودگاه در حال مطالعه و ساخت در شهرهای اقلید، بروجرد، تربت حیدریه، سقز، گناباد، ماکو و قم، گفت: از میان تعداد فرودگاههای کشور 70 فرودگاه تجاری و 19 فرودگاه نیز غیرتجاری می باشد.

معاون وزیر راه اضافه کرد: 16 شرکت هواپیمایی در ایران در زمینه بار و 12 شرکت وظیفه جابجایی مسافر را انجام می دهند.

مجیدی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در مدیریت بحران گفت: امروزه آموزش امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و نمی توان بدون آموزش و پرورش نیروی کارآمد، بحران ها را مدیریت کرد.

وی در پایان بزرگترین مشکل مدیریت بحران در کشور را مدیران دستگاه های اجرایی دانست و گفت: مدیران هنوز باور ندارند که هر لحظه ممکن است حادثه ای موجب بروز بحران در کشور شود، لذا نمی توانند این ضرورت را به مردم منتقل کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست