بازدید 35213
۴
لحظه به لحظه با هشتمین دور مذاکرات ایران و ۵+۱، ۰۰:‌۳۳ پنجشنبه؛

پایان شش ساعت مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون

روز چهارشنبه، یک مقام ارشد آمریکایی‌ در پایان مذاکرات سه‌جانبه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: مذاکرات به طرز ‌باور‌نکردنی پیچیده است.
کد خبر: ۴۴۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 15 October 2014
پیام انتشار تصاویر سردار سلیمانی در میان رزمندگان عراقیمذاکرات ایران و ۱+ ۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از روز سه‌شنبه 23 مهرماه‌ غیررسمی و با برگزاری دیدارهای چندجانبه به میزبانی وین از سر گرفته شد و از ‌پنجشنبه 25 مهر‌ رسما آغاز خواهد شد، که تا پایان دوره چهار ماهه تمدید مذاکرات، زمان چندان طولانی ‌نمانده است.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان بود، مذاکرا‌ت، چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات به لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین این اختلاف‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای متشکل از سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای هشتمین دوره مذاکرات با شش قدرت جهانی، صبح روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه وارد وین شدند تا با ورود دیگر هیأت‌ها، مذاکرات از سر گرفته شود.

وزیر خارجه ایران امروز در آغاز ورود به وین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموار‌تر کند، یادآور شد: «همانطور که رئیس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده، ‌در مورد جزئیات است، مواردی مانند حجم غنی‌سازی، نحوه و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند. ما امیدواریم ‌طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران دارای یک برنامه پیشرفته صلح آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم‌».

در نخستین روز از دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+ ۵، دو نشست سه جانبه میان سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون کا‌ترین اشتون برگزار شد و سپس، شام کاری کا‌ترین اشتون و محمدجوادظریف برگزار و در همین زمان اعلام شد، دور هشتم مذاکرات ایران با شش کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد.

۰۰:‌۳۳
بامداد پنجشنبه ـ هشتمین دور مذاکرات ایران و ۱+ ۵ صبح روز پنج‌شنبه ساعت ۱۱ به وقت محلی در مقر سازمان ملل در وین برگزار می‌شود. به گفته مقامات نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایران، تصمیم برای برگزاری مذاکرات در سطح ایران و ۱+ ۵ روز سه‌شنبه گرفته شد، حال آنکه از قبل این تصمیم گرفته نشده بود.

۰۰:‌۱۲
بامداد پنجشنبه ـ یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه در پایان مذاکرات سه‌جانبه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: مذاکرات به طرز ‌باور نکردنی پیچیده است.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت‌‌ و خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: ‌‌مذاکرات «بسیار پیچیده» است و «جزئیات فوق‌العاده زیاد» است و توافق احتمالی دارای ضمایم بسیاری خواهد بود.

این دیپلمات آمریکایی که خبرنگاران برای اشاره به وی از ضمایر مونث استفاده کرده‌اند، به حاضران در وین گفت: «بسیاری، از جمله رئیس‌جمهور (باراک) اوباما گفته‌اند که این یک فرصت تاریخی است... می‌توانیم راهی برای رسیدن به یک توافق قابل‌راستی‌آزمایی را متصور باشیم».

مقام آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن تلاش می‌کند به توافقی دست یابد که تمامی مسیرهای احتمالی برای رسیدن به بمب اتم را ببندد، گفت: «ما پیشرفت‌هایی کرده‌ایم و همچنان هم پیشرفت داریم، اما هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام دهیم».

۰۰:‌۰۵
بامداد پنجشنبه ـ مایکلمان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر خود اعلام کرد، نشست سه جانبه بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پایان یافت. به نوشته آقایمان، نمایندگان شرکت‌کننده در این نشست در مجموع بیش از شش ساعت گفت‌وگو کرده‌اند.

۲۳:‌۲۶ ـ
مقام‌های آگاه به روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ با اشاره به اختلافات بین دو طرف در این گفت‌وگو‌ها می‌گویند راه دشواری برای توافق هسته‌ای بایستی طی شود.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه در حال حاضر درباره تمدید مهلت مذاکرات پس از ‌۲۴ نوامبر یا سوم آذرماه گفت‌وگویی صورت نمی‌گیرد، گفت: «هنوز برای رسیدن به توافق زمان وجود دارد، در صورتی که همه بتوانند تصمیم‌های مورد نیاز را بگیرند‌».

این مقام آمریکایی همچنین گفت، واشنگتن آن دسته از تحریم‌هایی را که امکان کاهش آن‌ها در گام اول هر گونه توافقی وجود دارد، ‌شناسایی کرده است. وی به ‌‌رغم این، اضافه کرد که آمریکا در این موضوع با ایران اختلاف دارد.

وی با بیان اینکه موضوع تحریم‌ها، موضوعی چالش‌برانگیز است گفت، هنوز اختلاف‌های مهمی در موضوعات اصلی بر جای مانده است.

۲۲:‌۴۵ ـ
محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) برای سومین بار با یکدیگر بر سر میز مذاکره نشستند تا درباره موارد اختلافی گفت‌و‌گو کنند.

۲۱:‌۰۶ ـ
المانیتور در مطلبی با اشاره به اعلام وضعیت فوق‌العاده آمریکا علیه ایران نوشت: در سال ۱۹۷۹ میلادی جیمی کار‌تر، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به بحران گروگان‌گیری (تسخیر لانه جاسوسی) وضعیت فوق‌العاده را در قبال ایران اعلام کرده است. از آن زمان تاکنون نوامبر هر سال رؤسای جمهور آمریکا به عنوان یک روال عادی وضعیت فوق العاده علیه ایران را تمدید و اعلام کرده‌اند که ایران همچنان یک تهدید فوق العاده و غیر عادی علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود.

غیر از تبعات سیاسی، اعلام وضعیت فوق‌العاده به رؤسای جمهور آمریکا این اجازه را می‌دهد تا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع و قوانین تجاری را با این کشور تنظیم کنند. با این حال، به نظر می‌رسد تصمیم گیری در هر سال برای تجدید بیانیه علیه ایران یک تصمیم صرفا سیاسی است و بر اساس ارزیابی از وضعیت امنیت ملی آمریکا گرفته می‌شود.

در واقع زمانی که تهران نسبت به اقدام سال گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تمدید وضعیت فوق العاده علیه ایران پس از پیشرفت تاریخی در دستیابی به توافق هسته‌ای بین تهران و گروه ۱+ ۵ اعتراض کرد، کاخ سفید به سادگی پاسخ داد که «این یک تمدید عادی و معمول سیاست آمریکا بوده است»؛ چیزی که باید برای جلوگیری از انقضای آن هر سال تمدید شود؛ به عبارت دیگر، واشنگتن ترجیح داده ‌تا سیاست خود در قبال ایران را بر پایه واقعیت‌های جدید تطبیق ندهد.

در حالی که به ضرب الاجل ۲۴ نوامبر برای گفت‌وگوهای هسته‌ای نزدیک می‌شویم‌ و داعش بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کرده، تمدید وضعیت فوق‌العاده علیه ایران می‌تواند تبعات به مراتب فاجعه بارتری نسبت به گذشته داشته است. البته دلایلی وجود دارد؛

نخست اینکه تمدید وضعیت فوق العاده علیه ایران از سوی اوباما در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی ادامه دار،د این پیام و نشانه را از سوی دولت اوباما به تهران ‌می‌فرستد که واشنگتن برای دستیابی به یک توافق، جدی نیست. در بهترین حالت این اقدام این پیام را ارسال می‌کند که اوباما نمی‌تواند‌ بر محدودیت‌های سیاست داخلی برای لغو تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران غلبه کند تا توافق با ایران حاصل شود. از دیدگاه ایران، رئیس جمهوری که نتواند از اختیارات قانونی خود در خصوص تمدید وضعیت فوق العاده علیه ایران استفاده کند، قطعا نخواهد توانست به قول خود برای پایان دادن تحریم‌های حساس سیاسی علیه ایران عمل کرده یا کنگره آمریکا را برای پیروی از توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کند.

دلیل دوم آنکه تمدید وضعیت فوق العاده علیه ایران به طور جدی مانع همکاری بین تهران و ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش می‌شود. هر بازیگر منطقه‌ای ـ از جمله اقلیم خودمختار کردستان، دولت عراق و دولت آمریکا ـ به خوبی می‌داند که کمک ایران برای مقابله با نسل کشی داعش ضروری است. آن‌ها به خوبی می‌دانند که ایران نقش مهمی در پایان دادن اشغال شهر آمرلی توسط داعش داشته است؛ افزون بر این ایران در سال ۲۰۰۱ میلادی کمک زیادی به آمریکا برای شکست دادن طالبان در افغانستان داشته است. امروز نیز کمک ایران برای پایان دادن به فاجعه انسانی احتمالی در کوبانی لازم و ضروری است.

۱۸:‌۲۰ ـ
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «جان کری» وزیرخارجه آمریکا و «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از وقفه‌ای کوتاه، مذاکرات خود را در وین از سر گرفتند.

در این دیدار ظریف، اشتون و کری در خصوص موارد اختلافی بر سر میزان غنی سازی اورانیوم و جدول زمانبندی لغو تحریم‌ها علیه ایران با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنند.

۱۷:‌۲۲ ـ
نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، آمریکا و کا‌ترین اشتون پس از حدود سه ساعت در وین پایان یافت.

۱۶:‌۰۰ ـ
ایتارتاس گزارش داد، هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه تأکید کرد، ‌چین امیدوار است، ‌نشست اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان در خصوص ایران، سازنده خواهد بود. روند مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وارد مرحله کلیدی شده است. به ‌رغم این واقعیت که طرف‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند، ما نباید نتایج حاصل‌شده را دست‌کم بگیریم.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما امیدواریم ‌مذاکره کنندگانی که با یکدیگر دیدار می‌کنند مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشند و به‌ دنبال یافتن راهکار مشکل باشند و نگرانی‌های مشترک را در نظر بگیرند. ریاست هیأت چینی را «وانگ کان» دبیر بخش کنترل تسلیحات و خلع سلاح وزارت خارجه چین به ‌عهده خواهد داشت.

۱۵:‌۴۲ ـ
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار «جولیو هاس» سفیر کشور سوییس در جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+ ۵ گفت: افق روشنی در روابط ایران و غرب داریم که می‌توانیم کارهای علمی، فنی و تکنولوژیکی را در سایه مراودت‌های سیاسی انجام دهیم.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های شرایط سیاسی، گفت: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می‌نماید ‌به تعهدات پایبند باشیم، چون خلف وعده‌ها، ریشه اعتماد‌ها را می‌سوزاند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری برای انتقال گاز به اروپا را ظرفیت آماده همکاری ایران و سوییس خواند و گفت: اگر خط لوله انتقال گاز احداث شود، یک سرمایه‌گذاری همیشگی در راستای امنیت سیاسی اروپاست. هم تولیدکننده و هم مصرف کننده باید با استفاده از اصل تنوع، از منافع آن برخوردار شوند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم، گفت: اگر مسئولان غربی نتوانند مشکلات خود را در زمان دولتی که محصول تفکرات نیروهای فرهیخته کشور است، حل کنند، چه پاسخی به افکار عمومی خود خواهند داد؟!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه گفتار و رفتار ایران را در راستای اعتمادآفرینی خواند و گفت: در چنین شرایط مغتنمی، بهانه تراشی‌های سیاسی و توجه به کارشکنی‌های لابی‌های صهیونیستی، فرصت مناسبی را از دست غربی‌ها می‌گیرد که به کمک ایران بتوانند بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و حتی جهانی را حل کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به اظهارات سفیر سوییس در خصوص اراده آمریکایی‌ها برای حل مسائل، گفت: با اینکه مشکلات داخلی آمریکا و فشار تندروی‌های آن‌ها را می‌دانیم، ولی برای حل مسائل تغییر گفتار کافی نیست و باید رفتار‌ها هم مؤید گفتار باشد.

۱۵:‌۰۰ ـ
«اِوا کیلی» (Eva Kaili) نماینده یونان در پارلمان اروپا گفته است: مهم‌ترین تأثیر مذاکرات بین ایران و گروه ۳+۳ پویایی ایجاد شده است. بسیاری از چیز‌ها در مدت زمان کوتاهی پیش رفته است. این نشان می‌دهد که هر دو طرف دارای انگیزهٔ طولانی مدت و پایداری برای بهبود روابط خود در تمام جنبه‌ها بوده‌اند. گروه ۳+۳ تنها مجموعه‌ای از مذاکرات نیست. بلکه گامی اولیه برای نهادینه سازی روابط با تهران است. ما نیازمند تمرکز بر عناصر برنامهٔ تعیین شده و همچنین محافظت از مذاکرات در برابر تندرو‌هایی هستیم که مخالف هر گونه بهبود روابط بین دو طرف هستند.

۱۴:‌۲۸ ـ
دیدار جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه ایران و آمریکا که ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی با حضور نماینده اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است.

قرار بود این نشست ساعت ۱۳:‌۳۰ به وقت تهران (۱۲ به وقت محلی) برگزار شود که به دلیل نشست دوجانبه کری و اشتون و پس از آن اقامه نماز وزیر امور خارجه کشورمان، با تأخیر برگزار شد.

آغاز مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون + تصاویر
حضور گسترده رسانه‌های گروهی در خارج از هتل کوبورک

14:15- خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به وجود اختلافات در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵، تمدید مذاکرات هسته‌ای پس از مهلت تعیین شده در نوامبر آینده را امکان پذیر دانست.

این خبرگزاری آمریکایی نوشت: در حالی که مهلت توافق نهایی نزدیک است، هنوز برخی مسائل بین دو طرف حل نشده است. ایران و آمریکا باید گزینه تمدید مذاکرات برای دومین بار را بر گزینند. در حالی که کمتر از شش هفته تا پایان این مهلت ‌مانده است، دو طرف ممکن است چاره‌ای به جز تمدید مذاکرات نداشته باشند. آمریکایی‌ها تأکید دارند ‌همچنان ‌روی امضای توافق نهایی تا پایان مهلت چهار ماهه کنونی متمرکز هستند. با این حال از تکذیب احتمال تداوم مذاکرات پس از پایان مهلت ۲۴ نوامبر (سوم آذر) خودداری می‌کنند.

منتقدان کنگره بی‌تردید با تمدید مذاکرات مخالفت خواهند کرد. هر دو طرف تاکنون از اعطای امتیازات بیشتر ابراز نگرانی کرده‌اند و تمدید مذاکرات را ترفندی از سوی طرف مخالف برای کسب امتیازات بیشتر قلمداد می‌کنند و از این روی ممکن است از هر ابزار احتمالی برای مخالفت با تمدید مذاکرات استفاده کنند. «گری سیمور» که سال گذشته از تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران جدا شد، گفت: من فکر می‌کنم مذاکره درباره تمدید مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود و شاید هم در ایران و هم در آمریکا به شدت مورد مخالفت قرار گیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: هر گونه تمدید مذاکرات مستلزم آن است که دولت آمریکا مخالفانش در مجلس سنا متقاعد کند که چنین تصمیمی به نفع واشنگتن است. با توجه به احتمال پیروزی جمهوری خواهان و کسب اکثریت کرسی سنا در انتخابات میان دوره‌ای چهارم نوامبر (سیزدهم آبان) کنگره، چنین وظیفه‌ای بسیار دشوار به نظر می‌رسد. این بدان معناست که اگر قانون جدید تحریم‌ها در سال جدید میلادی توسط دو سوم اکثریت نمایندگان سنا به تصویب برسد اوباما قدرت وتوی آن را نخواهد داشت. مظنونان به مذاکره در سنای آمریکا نگران آن هستند که هر گونه توافقی فشار تحریم‌ها بر ایران را کاهش دهد، بدون آنکه تأثیر چشمگیری در جلوگیری از توانایی این کشور در بخش اتمی داشته باشد.

۱۴:‌۰۰-
روزنامه فرانسوی لو فیگارو با اشاره به اینکه نخستین مهلت دستیابی به توافق جامع از ماه ژوئیه به ۲۴ نوامبر (سوم آذر) تمدید شده، ادامه داد: به رغم از‌سر‌گیری مذاکرات در نیویورک در ماه گذشته میلادی، دو طرف از وجود موارد اختلاف سخن گفتند که مهم‌ترین آن‌ها میزان غنی سازی اورانیوم بوده است.

این گزارش اختلاف نظر دیگر مذاکره کنندگان را فاصله زمانی دستیابی به توافق احتمالی با آهنگ لغو تحریم‌های اعلام کرد و افزود: واشنگتن در حالی این روند را برای چند سال برآورد می‌کند که تهران خواهان لغو کامل تحریم‌هاست.

این روزنامه فرانسوی نوشت: تعداد کارشناسانی که دستیابی به توافق را در مهلت مقرر ناممکن می‌دانند و از امکان انعقاد توافق موقت دیگری سخن می‌گویند، افزایش یافته است. کلسی دونپورت (Kelsey Davenport) از مؤسسه آمریکایی کنترل تسلیحات بر این باور است: ممکن است که مخالفان با تمدید مجدد مذاکرات مخالفت کرده و گفت‌و‌گو‌ها را به شکست بکشانند.


12:45- رویترز گزارش داد، یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، مذاکرات هسته‌ای بر ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (سوم آذر) متمرکز است.

مقام دولت اوباما گفت: ر اینجا درباره تمدید صحبتی نکرده‌ایم.

وی با این حال تأکید کرد که در مسائل اصلی هنوز اختلافات زیاد است اما در عین گفت: فکر می‌کنم که در مجموع در تمام مسائل اختلافات کمتر شده‌اند. راه‌های زیادی برای نیل به توافق وجود دارد.

۱۲:‌۰۵-
ماری هارف، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توئیترش با اعلام خبر ورود جان کری، وزیر امور خارجه این کشور به وین نوشت: خوب است که دوباره به وین بازگشته‌ایم تا به مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دهیم. وزیر امور خارجه امروز دیداری سه جانبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش و کا‌ترین اشتون نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا خواهد داشت.

۱۱:‌۱۰-
فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا لحظاتی پیش در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوع هسته‌ای، تحولات منطقه و گروهک تروریستی داعش به گفت‌وگو پرداخت.

۱۰:‌۵۳-
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت معتقدیم زمان لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) با ایران وجود دارد. جن ساکی در نشست با خبرنگاران گفت تمرکز ما معطوف به مشخص کردن این موضوع است که آیا می‌توان تا ۲۴ نوامبر به توافق رسید یا خیر. ما همچنان معتقدیم که زمانی کافی بری رسیدن به توافق را داریم.

ساکی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت ۲۴ نوامبر ضرب الاجل ماست و همه تلاش‌ها و تمرکز ما بر این تاریخ معطوف است. پیش از این برخی رسانه‌ها از احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای خبر دادند.

۱۰:‌۳۹-
مایکلمان سخنگوی کا‌ترین اشتون پس از دیدار سه‌شنبه شب محمدجواد ظریف و وزیر امور خارجه کشورمان و خانم اشتون در وین پایتخت اتریش در صفحه توئی‌تر خود نوشت: ظریف و اشتون در دیدار سه‌شنبه شب خود که بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید مذاکراتی سودمند داشتند.

۱۰:‌۳۰-
نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۲ به وقت وین (۱۳:‌۳۰ به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار می‌شود.

۱۰:‌۲۹-
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی، اظهار کرد: احتمال دارد یک نشست میان وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+ ۵ در ماه نوامبر برگزار شود که این بدین معناست که دستیابی به راه‌حل نزدیک است.

ریابکوف افزود: اگر به راه‌حل دست پیدا نکنیم، احتمال دارد مسائل همانند سال گذشته پیچیده‌تر شود. زمانی که وزرای امور خارجه نمی‌توانستند در اولین تلاش‌های خود مسائل را حل کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه برگزاری نشست وزرای امور خارجه در ماه‌های جاری را غیرمحتمل دانست و گفت که آن‌ها احتمالا «قبل از ضرب‌الأجل ۲۴ نوامبر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

۱۰:‌۲۵-
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه پس از دیدار با همتایان آمریکایی و فرانسوی‌اش در پاریس در یک کنفرانس خبری اظهار کرد:‌‌ احتمال دارد در این دوره از رایزنی‌ها در وین توافقاتی صورت گیرد. در نگاه اول مسائلی که باید روی آن‌ها به توافق رسید سخت به نظر نمی‌آیند. با این حال پیش از پایان یک دور مذاکرات طولانی همه طرف‌ها خواستار دستیابی به امتیازات بیشتر هستند. اما من اطمینان دارم که توافق ممکن است.

لاوروف در سخنانش با اشاره به ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر برای حصول توافق هسته‌ای نهایی میان ایران و گروه ۱+ ۵ گفت: من نمی‌توانم تضمین کنم که تا قبل از ۲۴ نوامبر این توافق صورت گیرد. این تاریخ مقدس نیست اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پیش از سررسید این تاریخ به نتیجه برسیم. مسکو روی کیفیت مذاکرات تمرکز کرده است. ما تمام تلاشمان را برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کار گرفته‌ایم و ‌روزانه به این تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

۱۰:‌۱۵-
یک مقام آمریکایی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته است، آقای کری در این مذاکرات حضور نخواهد داشت. یک مقام غربی دیگر هم در گفت‌وگو با این روزنامه گفته که مذاکرات پیش‌ِرو طولانی نخواهد بود و تنها فرصتی برای دیپلمات‌ها خواهد بود تا اطلاعاتی درباره وضعیت جاری مذاکرات به دست آورند.

۱۰:‌۱۲-
موسویان دیپلمات سابق کشورمان در یادداشتی در پایگاه المانیتور نوشت یکی از مسائل مهم مورد اختلاف از دید آمریکا بحث تلاش ایران در گذشته برای مخفی کردن برنامه هسته‌ای خود و نیز ادعای ابعاد احتمالی نظامی آن است که دلیل کافی برای آنهاست برای اینکه تا زمانی که اعتماد کامل آن‌ها کسب نشود غنی سازی ایران تعلیق شود و یا تا حد زیادی به عقب برگردد. اما ایران همه این ادعا‌ها را نفی می‌کند.

وی می‌نویسد: به دلیل نقش مهم کنگره آمریکا در سرنوشت روابط ایران و آمریکا به طور کلی و نیز بحث هسته‌ای لازم است که اعضای آن بدانند که برنامه هسته‌ای ایران چگونه شروع شد و چرا ایرانی‌ها این اندازه برای ادامه آن تزلزل ناپذیر هستند.

موسویان سپس با توضیح قرارداد هسته‌ای ایران از زمان محمدرضا پهلوی و سپس قرارداد ایران با آلمان برای تکمیل نیروگاه بوشهر و بی‌توجهی شرکت‌های غربی به تعهداتشان، راهی که ایران برای برخورداری از چرخه تولید انرژی هسته‌ای صلح آمیز در پیش گرفته را با توجه به تاریخ این اتفاقات، اجتناب ناپذیر خواند و توقفش را نیز ناممکن دانست.

وی در این زمینه یادآور شد: فرهنگ مقاومت که ریشه در تاریخ ایران دارد که ایرانی‌ها غالبا به دنبال عدالت بوده‌اند و در مقابل گردن کشی و فشار نیروهای خارجی مقاومت کرده‌اند. همچنین تزلزل ناپذیری ایران ریشه در احساسات وطن‌پرستانه و افتخار ملی دارد که بدون شک موتور محرکه این برنامه شد.

در حالی که ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند بیش از ۷۰ درصد آن‌ها بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه مریلند آمریکا مخالف برچیده شدن سانتریفیوژهای فعلی و نیز محدود کردن فعالیت‌های تحقیقاتی کشورشان هستند. بعلاوه بر اساس این نظرسنجی یک اجماع کلی در بین ایرانی‌ها وجود دارد که لازم است کشورشان برنامه هسته‌ای صلح آمیز داشته باشد.

اما راه پیش رو به اعتقاد موسویان این است که در سه ‌دهه اخیر آمریکا به همه اقدمات- به جز دخالت نظامی_ برای تغییر رژیم در ایران متوسل شد. به دلایلی که در کتاب اخیرم «ایران و ایالات متحده آمریکا؛ نگاهی درونی به گذشته ناموفق و راه صلح» توضیح داده‌ام همه این تلاش‌ها شکست خورد و ایران اکنون باثبات‌ترین قدرت منطقه است.

۱۰:‌۰۰-
موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در مصاحبه‌ای درباره روند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+ ۵ با اشاره به امتیازات غرب به ایران گفت که چشم‌انداز موجود از این گفت‌وگو‌ها نشان می‌دهد این مذاکرات به توافقی ختم خواهد شد که «خوب نیست».

وی با ابراز نگرانی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+ ۵ مدعی شد تحریم‌های وضع‌شده به‌رهبری آمریکا دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را پای میز مذاکره آورده است.

موشه یعلون در بخش دیگری از اظهاراتش به توصیف آنچه به‌زعم وی توافق خوب بین ایران و گروه ۱+ ۵ است پرداخت و گفت توافق خوب توافقی است که به ایران اجازه داشتن هیچ سانتریفیوژی را ندهد.

۹:‌۵۶-
محمد جواد ظریف شامگاه سه شنبه پس از دیدار با کا‌ترین اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمایندگی دائم ایران در وین گفت: در گفت‌وگوهای طولانی که با خانم اشتون داشتم و هم میان معاونان برگزار شد، موضوعات باقی‌ مانده و راه‌های متفاوتی که برای حل و فصل این موضوعات مطرح شده بودند، بررسی شدند. در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه حل‌های ارائه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم. همان طور که بار‌ها گفته شده است، اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات ‌حل وفصل ناشدنی است.

وزیرخارجه کشورمان گفت: ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با مقداری نو‌آوری برای حل و فصل این اختلافات مطرح می‌شود بحث شود اما این بحث‌ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه حل‌ها به گفت‌وگو‌ بیشتر نیاز داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که هنوز به راه حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم. به این معنا هم نیست که راه حل غیرقابل دسترسی باشد. همه معتقدند که این موضوع قابل حل است زیرا به واقع، برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه صلح‌آمیز و یک واقعیت روی زمین است، به این معنا که دانش دانشمندان ما و فناوری که ما به دست آوردیم یک فناوری بومی است و همگان به این باور رسیده‌اند که نمی‌شود آرزو کرد این فناوری نباشد.

ظریف افزود: از این رو ضروری است بر روی راه حل‌ها کار شود و در مذاکرات سه‌شنبه درباره راه حل‌های متفاوتی که هر یک از کشور‌ها مطرح می‌کردند بحث‌های جدی صورت گرفت البته تاکنون به یک جمع بندی مشترک نرسیده‌ایم اما معقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به آن ممکن است.

وزیر خارجه کشورمان با اعلام اینکه از ظهر چهارشنبه به بعد ملاقات‌های سه‌جانبه با وزیر خارجه آمریکا و خانم اشتون برگزار می‌شود گفت: روز پنج شنبه هم جلسه‌ای با مجموعه کشورهای ۱+ ۵ در حد مدیران سیاسی خواهیم داشت زیرا معتقدیم حضور همه اعضای ۱+ ۵ برای رسیدن به راه حل ضروری است و بسیار خوب است که پنج شنبه از این فرصت برای رسیدن به نقطه مشترک استفاده کنیم. این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل ۱+ ۵ باشد و به این دلیل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف‌ها است.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا با توجه به سیاست‌های کلی نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبری که داشتن هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام اعلام کردند، نیازی به سلاح‌های هسته‌ای ندارد و برهمین اساس احساس می‌کند که رسیدن به یک راه حل مفید است.

وی با بیان اینکه از آغاز با اراده سیاسی و آمادگی کامل برای دستیابی به نتیجه به مذاکرات وارد شدیم گفت: امیدواریم که چنین وضعیتی هم در طرف مقابل وجود داشته باشد بنابراین جلسه روز پنج شنبه فرصتی برای مرور موضوعات مختلف با همه اعضای ۱+ ۵ است، اما الزاما به معنای آن نیست که یک وضعیت جدید، مثبت و یا منفی پیدا شده است.

ظریف افزود: بار‌ها گفته‌ام مذاکرات تا هنگامی که به نتیجه نرسد، هیچ اختلافی حل نشده است، زیرا مجموعه‌ای به هم پیوسته از موضوعات است و ضروری است در همه موضوعات به نتیجه برسیم. فکر می‌کنم زمانی که در نیویورک صرف شد و مذاکرات بسیار گسترده‌ای که در نیویورک انجام شد و پنج شنبه هم گذاشته خواهد شد قادر است راه حل‌های مطرح شده را بررسی کند و البته به هیچ وجه بحث توافق نیست و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد.

وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد گفت: بیش از ۴۰ روز دیگر فرصت داریم و همان گونه که گفتم درباره همه موضوعات راه حل‌هایی از سوی طرف‌های مختلف ارائه شده است اما تنها لازم است که در مورد این راه حل‌ها به جمع بندی برسیم و در قالب یک مجموعه و یک بسته با آن برخورد کنیم.

۹:‌۴۰-
«الدار مامدو»، مسئول هیئت پارلمانی ایران و پارلمان اروپا در یادداشتی تأکید کرد پیشنهاد دولت روحانی در مذاکرات هسته‌ای بهترین پیشنهادی است که ایران می‌تواند ارائه بدهد.

وی در این یادداشت با اشاره به اینکه دولت ایران برای رسیدن به توافق جدی است، اما «تشنه» توافق نیست تأکید کرد ایران تلاش دارد از شکست مذاکرات اجتناب کند، اما حاضر نیست به هر قیمتی تن به توافق دهد.

آقای مامدو در ادامه تصریح کرد: «دولت روحانی بهترین پیشنهادی را که امروزه ایران می‌تواند ارائه دهد در این مذاکرات مطرح کرده است و اگر این پیشنهاد قبول نشود با انتقاد تند محافظه‌کاران مواجه خواهد شد».


9:38- محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دقایقی پیش با «سباستین کورتس» همتای اتریشی خود دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۴
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
انشاءالله به کوری چشم مخالفان، توافق هر چه سریعتر انجام شود و دل ملت ایران شاد شود.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
-
تنها راه ما این است که این نکته را مد نظر خود قرار دهیم (خشنودی خدا ورستگاری خود)
وصد البته تیم مزاکره ما به زیبایی تمام حول این موضوع عمل کرده است
وانشاا... موفق خواهد شد و کدورت ودشمنی وکشتار در عالم جای خود را به مهر ومحبت ودوستی بین تمام ملعالم خواهد داد
آقا جواد ظريف از ته دل دوستت دارم ، آرزو مي كنم كه در حرفه و شغلت سر بلند بيرون بيايي و براي اين مرز بوم مايه مباهات وسربلندي باشي ، انشاله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست