بازدید 13328

۲۲ مهر آخرین فرصت ریحانه است

کد خبر: ۴۴۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱ 14 October 2014
ریحانه جباری، دختری که به اتهام قتل یک پزشک جراح به قصاص محکوم شده است، درصورتی که نتواند ۲۲ مهر در جلسه صلح و سازش رضایت خانواده مقتول را جلب کند، به‌زودی قصاص خواهد شد.

به گزارش همشهری، آخرين جلسه صلح و سازش در اين پرونده جنجالي در حالي قرار است روز 22 مهر برگزار شود كه ريحانه پيش از اين 10روز از اولياي دم مهلت گرفته بود و حالا با پايان مهلت 10روزه، اين جلسه آخرين فرصت ريحانه براي نجات از قصاص است.

 آغاز يك پرونده جنجالي

اولين برگ از اين پرونده جنجالي روز 16تيرماه سال 86 توسط محمد حسين‌شاملو، بازپرس وقت جنايي تهران تكميل شد. به او گزارش شده بود مردي به نام مرتضي در آپارتماني در مركز تهران با ضربه چاقو به قتل رسيده است. با آغاز تجسس‌ها توسط تيم تحقيق معلوم شد دختري 19ساله به نام ريحانه كه طراح دكوراسيون بود، در قتل مرتضي دست دارد. درحالي‌كه چند ساعت از وقوع اين جنايت گذشته بود، ريحانه در خانه پدري‌اش بازداشت شد و در همان مراحل مقدماتي بازجويي اتهام قتل را پذيرفت. او گفت: مدتي قبل با مرتضي كه يك پزشك جراح بود، آشنا شدم و قرار شد دفتر تازه كارش را برايش طراحي كنم.

روز حادثه من براي ديدن محل كارش به آنجا رفتم اما در آنجا با يكديگر درگير شديم و براي دفاع از خودم با چاقو ضربه‌اي به وي زدم و فرار كردم. به‌دنبال اعترافات ريحانه پرونده اتهامي او به شعبه74 دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد. هرچند در دور اول دادرسي قضات دادگاه به نتيجه روشني نرسيدند و محاكمه چند جلسه ادامه يافت اما در نهايت 5قاضي اين شعبه ريحانه را گناهكار تشخيص دادند و او را به قصاص محكوم كردند. اين رأي در ديوان عالي كشور نيز تأييد و براي اجرا به واحد اجراي احكام دادسراي امور جنايي فرستاده شد.

 تلاش‌ها براي بخشش


با قطعي‌شدن حكم قصاص ريحانه، تنها راه براي نجات او جلب رضايت اولياي دم بود. اواخر فروردين‌ماه امسال مسئولان وقت واحد اجراي احكام دادسراي امور جنايي جلسه‌اي را با حضور خانواده مقتول، پدر و مادر متهم و تعداد زيادي از هنرمندان برگزار كردند تا شايد اولياي دم از مجازات ريحانه صرف‌ نظر كنند. در اين جلسه، پسر ارشد مقتول گفت كه ريحانه براي بخشيده شدن بايد واقعيت‌هاي اين حادثه را بازگو كند اما ريحانه كه اشك مي‌ريخت گفت همه‌‌چيز را گفته و ناگفته‌اي باقي نمانده است.

با وجود اين، ريحانه كه اشك مي‌ريخت از فرزندان و مادر مرتضي خواست او را به‌خاطر جواني‌اش ببخشند. او گفت آن زمان سن كمي داشتم و هيجان‌ها بر من غلبه كرد و چنين اتفاقي افتاد. من قصد نداشتم مرتضي را به قتل برسانم و اين ماجرا فقط يك اتفاق است.

با وجود اين تلاش‌ها اولياي دم همچنان بر اجراي حكم اصرار داشتند تا اينكه اوايل مهرماه ريحانه از زندان زنان شهر ري براي اجراي حكم به زندان رجايي شهر منتقل شد تا حكم صادر شده اجرا شود. با اين حال بار ديگر تلاش‌ها براي جلب رضايت اولياي دم آغاز شد تا اينكه حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري از مهلت 10روزه به ريحانه براي جلب رضايت خانواده مقتول خبر داد و گفت: قوه قضاييه اجراي حكم را به تعويق انداخته و تنها كاري كه مي‌شود براي ريحانه جباري كرد، كسب رضايت ولي دم است.

 آخرين فرصت


با پايان مهلت 10روزه شمارش معكوس براي اجراي حكم قصاص آغاز و اخبار ضد‌ونقيض درخصوص اين پرونده جنجالي بار ديگر بر سر زبان‌ها افتاد. با وجود اين شهرياري، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران درباره آخرين وضعيت اين پرونده به همشهري گفت: پرونده همه مراحل قانوني را طي كرده و براي اجراي حكم آماده است.

با اين حال قرار است روز سه‌شنبه (22 مهر ) براي آخرين مرتبه جلسه‌اي با حضور اولياي دم و خانواده متهم برگزار شود تا شايد آنها براي بخشش ريحانه راضي شوند. قصاص حق آنهاست و درصورتي كه آنها از اين حق‌شان گذشت نكنند، به‌زودي حكم اجرا خواهد شد. وي ادامه داد: اين آخرين فرصت ريحانه براي نجات از قصاص است و اميدوارم با ابراز ندامت او، خانواده مقتول نيز با بزرگواري وي را ببخشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۳۵
امیدوارم به حق پنج تن آل عبا بخشیده شود خدایا خودت به او رحم کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
آقای / خانم ناشناس 10:55 شما مطمئنی که ایشون بیگناهه و باید بخشیده بشه. ..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
نگفت بيگناهه ، گفت خدا کنه بخشيده بشه. خيلي از گناهکارا هم توسط اولياي دم بخشيده شدن
مسلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
این خانم زمانیکه مقتول درحال نماز بوده ایشان به قتل رسانده اگر بیگناه بوده ومشکلی نداشنه ومتوجه نیت مقتول شده بود در زمانیکه مقتول درحال نماز بوده فرار میکرده بجای آدم کشتن مطمئن باشید مسائل دیگری ذبوده که دادگاه صلاح ندانسته دراختیار مردم قرار بدهند آنچه مسلم است نه بیگناه بوده ونه آدم موجهی
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
ناشناس 12:38
تو مطمئی که گناهکاره.؟؟!!!
تو مدعی العمومی.!!!!؟؟؟
ایشان یک دعا کرده همین تو چرا ناراحت شدی .؟؟
منم ارزو میکنم خانواده مقتول بزرگی کنند و ببخشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
ناشناس 12:38: آدم بیگناهو که لازم نیست ببخشن، بخشش در حق شخص گناهکاره نه بیگناه
اميدوارم كه خانواده محترم مقتول او را ببخشند. به اميد تو يا ارحمن راحمين
حقش اعدام است تا درس عبرتی گردد برای دیگران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
ظاهرا عبرت نشده ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
تو اصن کی هستی که همچین قضاوتی میکنی و حکم میدی.؟؟!!
این دختر حتی اگر گناهکارهم باشد بیش از 7 سال است که در زندان هرروزمرگ راتجربه می کند! او 7سال است که هرروزمجازات میشودوعادلانه این است که بخشیده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
اگه با پدر خودت هم اينكار رو كرده بود باز همين حرف رو ميزدي؟
خانواده محترم سربندی ، امیدوارم این خانم رو ببخشن و زندگی دوباره ای به این دختر بدن
پشیمانی دیگر سودی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
یک کلمه از مادر عزراییل بشنو.!؟
امیدوارم رضایت بدهند گناه داره این روزا بدترین روزای زندگی یه آدم می تونه باشه یعنی این مدت اون عذابشو کشیده پس گذشت کنید و یه فرصت دیگه برای زندگی بهش بدبد
براش دعا کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
برا اعدام سريعترش حتما دعا ميكنيم!!
ببخشیدش به جوانیش
خدا جایه حق نشسته هر چی خدا بخواد همونه ایشالله که از سر تقصیراتش بگذرند
...
طبق اظهارات قبلي خود قاتل, اون بارها با افراد مختلف رابطه داشته و سر نماز زده پزشك بيچاره رو كشته.
عبرتی بشود برای دیگر دختران که هرجا و هرمکانی که احتمال گناه است قدم نگذارند .و سایرین راهم به زحمت نیندازند.ضمنا" امیدوارم با توجه به گناهی که ایشان کرده و عقوبت آنرا هم به مدت 7 سال کشیده است خانواده داغدار هم اورا ببخشند.
با سلام خانواده محترم سربندی باعرض تسلیت به شما-لذتی که در بخشش است در قصاص نیست بابخشیدن این خانم به روح اون خدابیامرز ارامش ابدی هدیه کنید
Dar in 7 sale har roz bara bara ryhane moja zante edam bode ey khoda
آره واقعا هرکی هر کاری دوست داره بکنه بعد جمع شن ملتی بگن تو رو خدا ببخش اونی که کشته شده حق داشت الان زندگی کنه
کار کنه
مقامو منصب داشته باشه این حق خانم ریحانه ازش گرفت قصاص حقه باید عبرت دیگران بشه
بخشش بهتر است ار انتقام
در اشتباه بودن کار ریحانه و گناهکار بودنش هیچ شکی نیست ولی امیدوارم خانواده مقتول او را ببخشن
ایشون اگه جرمی مرتکب شده باید مجازات بشه. قوم ثمود به این دلیل عذاب شد که مجازات فقط مال بدبخت بیچاره ها بود
ببخشنش به خاطر خداوبعدشادی روح پدرشان وبزرگواری خودشان بخشش دراوج قدرت شیرینه قطعا اگه پدرشان هم بودمی بخشید اگه اسلام قصاص روگذاشته لذت عفو وگذشت روهم گذاشته حتی اگربنده خطاکنه ، گذشت راهمگی ازخودخدایادبگیریم یاحق
اون کسی که رفته دیگه برگشتی نداره. اما شاید بخشش این دختر یه فرصت دوباره بهش بده که بفهمه زندگی فرصتیه که اگه از دست بده دیگه اونو نخواهد داشت پس یه جوری زندگی کنه که پایان کار هم خدا خشنود باشه و هم خودش رستگار.
انشالله که خانواده مقتول از حقشان گذشت کنند و ببخشند
باسلام
خانواده محترم سربندی باتوجه به اینکه شما مطمئن هستیدکه اوواقعیت ها رانگفته پس رضایت بدهیدشایدبعدهاپشیمان شوید
متاسفیم که که ماشاهد قتل کسی هستیم که ب] دفاع ازناموس خودش پرداخته انالله وانا الیه راجعون....
من یه زن هستم. اگه جای ریحانه بودم من هم همین کار را میکردم و از خودم دفاع میکردم . ریحانه دختر همه زنان ایران است. او را به خدا میسپارم تا صحیح و سالم به مادرش بازگرداند.
اميدوارم ريحانه بخشيده شود هر جند كه اين دختر ٧ سال است كه مرده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار