بازدید 9344
دولت راهکار نمی‌داند یا نمی‌خواهد!

حذف دهک‌های پردردآمد یارانه بگیر همچنان منتظر اقدام دولت

پس از وعده وعیدهای فراوان مسئولان دولتی، مبنی بر شناسایی ۱۰ میلیون پردرآمد و حتی اطلاع به افراد پردرآمد از حذف یارانه، دوباره معاون اول دولت یازدهم اعلام کرده که دولت در شناسایی افراد دارا (!) به راهکاری دست پیدا نکرده است.
کد خبر: ۴۴۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶ 12 October 2014
حذف دهک های پردردآمد یارانه بگیر همچنان منتظر اقدام دولت

دولت یازدهم در گام نخست اجرایی کردن مرحله دوم هدفمندی برای حذف افراد ثروتمند، اقدام به نام نویسی جدید کرد که البته طرح انصراف داوطلبانه شکست خورد و بیش از ۹۷ درصد مردم، همچنان خواستار دریافت یارانه شدند. این در حالی است که در فروردین امسال، آقای طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس از شناسایی ۱۰ میلیون پردرآمد خبر داد و گفت: اگر این افراد برای یارانه نام نویسی کنند، حذف می‌شوند.

به گزارش «تابناک»، بنا بر قانون مجلس شورای اسلامی، باید افراد پُردرآمد شناسایی و به تدریج از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف می‌شدند. حتی در این باره کمیته‌ای در ستاد هدفمندی یارانه‌ها با محوریت وزارت رفاه تشکیل شده تا برای اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها، کارهای لازم را انجام دهد.

برای نمونه، بر پایه بند «و» تبصره۲۱  لایحه هدفمندی مصوب ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۹۲ دولت را موظف می‌کند، یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت شود (مجموع درآمد سالانه آن‌ها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد معین به مراکز ‌نام نویسی بروند. چنانچه پس از تحقیق مشخص شد که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ آمده، یارانه گرفته‌اند، سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره باید تا سه ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شد و به تصویب هیأت وزیران می‌رسید که این اتفاق نیز تاکنون نیفتاده است.

با این حال آقای نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، چندی پیش در مراسم آغاز سرشماری عمومی کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا دهک‌های بالا برای حذف از لیست دریافت یارانه شناسایی شده‌اند، اعلام کرد: «همچنان در حال شناسایی دهک‌های بالا هستیم تا پس از اطمینان لازم نسبت به حذف آن‌ها اقدام نماییم».

همچنین محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور نیز مدتی پیش اعلام کرد: «از آغاز مرحله دوم هدفمندی، حذف دهک‌های پردرآمد متقاضی دریافت یارانه شروع شده است و ما به تعدادی از افراد پردرآمد نیز اطلاع داده‌ایم که یارانه آنان را حذف می‌کنیم».

سرانجام در حالی که همه مردم و نهادهای نظارتی منتظر هستند که دولت به قانون عمل کرده و دهک‌های پردرآمد یارانه بگیر را حذف کند، دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای اداری استان فارس اعلام کرد: «در حوزه یارانه بگیران تشخیص نیازمندان از افراد دارا را مد نظر داشتیم اما نتوانستیم به راهکاری برسیم که این افراد را تشخیص دهیم».

در واقع پس از وعده وعیدهای فراوان مسئولان دولتی بر شناسایی ۱۰ میلیون پردرآمد و حتی اطلاع به افراد پردرآمد از حذف یارانه، دوباره معاون اول دولت یازدهم اعلام کرد که دولت در شناسایی افراد دارا (!) به راهکاری دست پیدا نکرده است.

معلوم نیست، چرا به رغم اینکه دولت برای پرهیز از سخنان چندگانه و گاه متناقض در حوزه اقتصاد، ستاد هماهنگی اقتصادی به وجود آورد، باز هم می بینیم این نوع اظهارات، مردم و فعالان اقتصادی را نگران بی‌برنامه بودن دولت در امور اقتصادی همانند سال‌های گذشته کرده است.

در حالی دولت ادعا می‌کند که راهکاری برای شناسایی پردرآمد‌ها برای حذف پیدا نکرده است که تاکنون کار‌شناسان اقتصادی راهکارهای فراوانی از جمله شناسایی دهک‌های کم درآمد، استفاده از منابع اطلاعاتی از جمله بانک‌ها، اسناد و املاک و... ارائه کرده‌اند؛ هرچند خود دولت نیز هر بار اقدام به نام نویسی یارانه از مردم کرده، اطلاعات اقتصادی را جمع آورده است. در واقع این اطلاعات تنها نیاز به یک راستی آزمایی داشته که تا کنون انجام نشده است.

در هیچ کجای دنیا به همه مردم فراگیر و یکسان یارانه نمی‌دهند. تمام هدفِ هدفمندی یارانه‌ها این است که برابری‌های توزیع و درآمد تعدیل شود؛ اما مکانیزمی که دولت گذشته و جدید در موضوع هدفمندی تا به حال دنبال کرده است، نه کارآیی دارد و نه عدالت را در جامعه گسترش می‌دهد؛ بنابراین، لازم است دولت هرچه زود‌تر قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی و افراد پردرآمد یارانه بگیر را حذف کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۱۲
تفتیک پولدار و بی پول خیلی آسان است

هی میگه پول نداریم

ولی هر ماه کلی پول وارد جیب پولدارها میکند
و از جیب فقرا بیرون میکشد
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
دولتی که نداند چه کسی پولدار است
چه کسی بی پول .......

خیلی ساده فرصت طلبها به عناوین و شکلهای مختلف دله دزدی های میلیاردی از بیت المال میکنند
نه دلشان با مردم است نه با دولت

تا کسی اعتراض کند طلبکار ارس هفت جد و آباد میکنند

اتفاقی هم بیفتد سر از اون ور آب در میارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
هر پولی که در جامعه هست که دست دولت نیست
حالا شما چرا حرص میزنی؟ همه چی داره روز به روز گرونتر میشه و ارزش یارانه چندرغاز هم کمتر میشه. من کارمند این ماه 165 هزار تومن پول برق دادم آب هم که به مبارکی قراره گرون بشه یعنی قیمتش واقعی بشه. نون هم که قراره گرون (قیمت واقعی) بشه. اون بیمارستانها و خط آهن هایی هم که قرار بود از محل صرفه جویی ها احداث بشه هم که ساخته شدند. کمی حوصله داشته باش. دو سال دیگه اصلاً نمی صرفه که بری بانک دنبال این یارانه از بس داره بی ارزش میشه
کجای کاری خیلی ها میشناسم که دولت یارانه شونو حذف کرده. هیچ دلیلی هم ارائه نمیده و پاسخگو نیستن.
چراغ خاموش دارن کارشونو میکنن.
خیلی خب. چرا پاسخگو نیستن آخه
منی که انصراف دادم دوباره میتونم ثبتنام کنم
جای تعجب دارد که چگونه نمیتوان پولدار را ازپی پول تشخیص داد؟؟؟؟.. راههای زیادی وجود دارد که بطور قطع تیم اقتصادی دولت انها را میداند اما... جهت یاآدوری به شرح زیر موارد زجهت شناسایی پولدارها به دولت محترم پیشنهاد میشود.
1-مصرف بیش از 100 لیتر ینزین ازاد در کارت سوخت افراد( کارت پمپ بنزین ها جمع اوری شود)
2-مصرف اب غیر متعارف خانوارها
3- مصرف غیر متعارف برق وگاز
4- فبض موبایل بیش از 40 هزار تومان افراد در ماه
5-استفاده کنندکان از هواپیما
6- مسافرین خارجی
وخیلی موارد دیگر که اقایان دولت بهتر است خودشادن در پایین لیست اضافه کنند.
فقیر یا غنی همه از بیت المال سهم دارند حتی حضرت علی در صدر اسلام از سهم بیت المال یکسان به همه میپرداخت.امیدوارم مسئولین به اسلام رجوع کنند
یک روشش این است جهت کمک ، هر وزیر و نماینده و مدیر عاملهای شرکت ها و ادارات بزرگ دولتی را بنویسید اونوقت تا سه پشت فامیلها را یادداشت کنید و یارانه شان را قطع کنید البته راس هرمیها باید حداقل 3 سال سابقه داشته باشند باور کنید 80 درصد جواب میده-
عدم حذف دهك هاي پردرآمد توسط دولت ظلم به آن دسته ايي از كساني است كه صادقانه انصراف خود را از دريافت يارانه اعلام نمودنند در صورتيكه بيشتر پولدارها دارند دريافت مي كنند آيا اين نشانه عدالت است؟؟
جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محبوب
اینجانب با درآمد متوسط مایل به پایین از دریافت یارانه صرفنظر نمودم.و از اینکه بیماران مستمند کمک می شود راضی هستم. از جنابعالی نیزانتظار دارم به وعده خود مبنی بر حذف یارانه ده میلیون نفر متمول عمل بفرمایید تا ضمن اجرای عدالت اعتماد مردم نیز حفظ گردد.
اینجانب با درآمد متوسط از دریافت یارانه صرفنظر نمودم. از جنابعالی نیزانتظار دارم به وعده خود مبنی بر حذف یارانه ده میلیون نفر متمول عمل بفرمایید تا ضمن اجرای عدالت اعتماد مردم نیز حفظ گردد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار