بازدید 11594
شهرام ناظری در بزرگداشت روز جهانی حافظ:

مسئولان نباید از اینکه در کنسرت‌های ما حضور می‌یابند بترسند+ویدئو

فرهنگمان را باید حفظ و قوی کنیم، نه اینکه خودمان سر آن را ببریم. بنایی ساخته بودند و در سفر پیشینم به شیراز، از من نظر خواستند و من گفتم بهتر بود، نامی که برای آن گذاشته‌اید، حافظ می‌بود و مسئولان گفتند، اگر حافظ بگذاریم به ما بودجه نمی‌دهند! این میز‌ها به کسی وفا نمی‌کند، از ترس میزتان فرهنگ را‌‌ رها مکنید و پای فرهنگتان بایستید.
کد خبر: ۴۴۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷ 12 October 2014
مراسم بزرگداشت روز جهانی حافظ در شرایطی شامگاه یکشنبه، نوزدهم مهر ۹۳ در جوار آرامگاهش برگزار شد که شهرام ناظری، نقدهای جدی ‌نسبت به نوع برخورد مسئولان با عرصه‌ فرهنگ مطرح کرد و از ترس برخی مسئولان، از حضور در برنامه‌های فرهنگی و همچنین ‌تخصیص نیافتن بودجه برای پروژه‌هایی که نام «حافظ» داشته باشند و فضای اینچنینی شکل گرفته پیرامون فرهنگ، انتقاد کرد.

به گزارش «تابناک»، در این مراسم، معاون اول رئیس جمهور، امام جمعه و استاندار فارس و جمعی از حافظ‌شناسان و حافظ پژوهان داخلی و خارجی و همچنین جمعی از مردم فرهنگ دوست شیراز حضور داشتند. استاندار فارس ضمن خیر‌مقدم به حضار به مصادف شدن روز حافظ و عید غدیر خم اشاره کرد و سخنانی در باب علی‌شناسی حافظ گفت.

سپس آیت‌لله ایمانی، امام جمعه فارس به سخنرانی در باب حافظ پرداخت و از همه جانبه بودن اشعار او که در برگیرنده اشعار عاشقانه تا خدا‌شناسی و مطالب عرفانی و کشف و شهود است، گفت و با اشاره به تمجید شعرا و مشاهیر بزرگ شرقی و غربی از حافظ، ترجمه اشعار او را موجب ‌گسترش و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی، اسلامی و انسانی دانست.


وی در پایان غزلی با مطلع: «طالع اگر مدد دهد، دامنش آورم به کف / گر بکشم زهی طرب، ور بکُشد زهی شرف» خواند و یاداور شد، ‌این تنها غزل حافظ است که با حرف «ف» پایان می‌یابد.

در ادامه این مراسم از خدمات پروفسور جان اسکارچیا، شرق‌شناس ایتالیایی که دیوان حافظ را به زبان ایتالیایی ترجمه کرده، ‌تقدیر ‌و به دلیل نبود وی، از همسر ایشان برای سخنرانی و تقدیم لوح تقدیر دعوت شد.

خانم ماریا اسکارچیا که مدت‌هاست در زمینه ایران‌پژوهی و شیعه‌ژوهی فعالیت دارد، سخنرانی کوتاهی به زبان فارسی کرد و در پایان با گفتن جمله زیبای «فارسی من شکسته شده است، اما احساسم به ایران و شیعه همیشه باقی است» سخنرانی خود را پایان داد و از سوی حضار تشویق و سپس لوح تقدیری توسط اسحاق جهانگیری به وی تقدیم شد.

در ادامه این مراسم، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «من حافظ‌شناس نیستم، من مهندسی خوانده‌ام و کارم مدیریت است و فقط برای عرض ارادت و احترام آمده‌ام»، سخنرانی نسبتا طولانی خود را در باب حافظ آغاز کرد و در این بین، گریزی به زادگاهش کرمان زد و نیز از چند مقوله اساسی در اندیشه حافظ ـ که سر‌لوحه کار دولت تدبیر و امید است ـ از جمله تقدم عدالت بر عبادت در حکمرانی، درک فرصت‌ها و نوع‌دوستی و نگاه اعتدالی به زندگی اجتماعی و حتی دین‌ سخن گفت.

اسحاق جهانگیری در پایان سخنرانی‌اش، قول تکمیل پروژه موزه مشاهیر را که مدت‌هاست روی زمین مانده در سه سال آینده داد.


و اما در آخر گروه موسیقی سنتی به خوانندگی شهرام ناظری روی صحنه آمد. شهرام ناظری ضمن خیر‌مقدم به حضار در سخنانی انتقادی گفت: در شرایطی که کسی اهمیتی برای ادب و فرهنگ و هنر قائل نیست، امیدوارم ‌این مراسم فتح بابی برای قدر‌شناسی هنر باشد.

او با بیان اینکه فرهنگ و هنر ناموس و هویت ماست، افزود: شیراز باید پایگاه فرهنگ و هنر باشد و مسئولان نباید از اینکه در کنسرت‌های ما حضور می‌یابند بترسند. این میز‌ها به کسی وفا نمی‌کند، از ترس میزتان فرهنگ را‌‌ رها مکنید و پای فرهنگتان بایستید!

شوالیه موسیقی ایران در ادامه گفت: فرهنگمان را باید حفظ و قوی کنیم، نه اینکه خودمان سر آن را ببریم. بنایی ساخته بودند و در سفر پیشینم به شیراز از من نظر خواستند و من گفتم بهتر بود نامی که برای آن گذاشته‌اید، حافظ می‌بود و مسئولان گفتند اگر حافظ بگذاریم به ما بودجه نمی‌دهند.

ناظری در پایان با اشاره به تأثیرگذاری عمیق فرهنگی ایرانی گفت: ما هواپیما نمی‌توانیم بسازیم و صادر کنیم، ولی فرهنگی غنی داریم و باید آن را صادر کنیم.

وی سپس با تشویق پرشور حضار شروع به خواندن آوازی در دستگاه شور کرد و پس از آن تصنیفی با شعر حافظ سپس تصنیفی در دستگاه بیات ترک و در پایان هم تصنیف معروف اندک اندک را خواند.

ویدئوی بخشی از اجرای استاد شهرام ناظری در مراسم بزرگداشت روز جهانی حافظ را در «تابناک» تماشا می‌کنید


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
افرین بر شهرام ناظری استاد بزرگ موسیقی ایران
استاد ناظری را بسیار دوست دارم.

ای کاش استاتید بزرگ دیگری نیز در این جشن حضور داشتند . جای دیگر بزرگان خالی است...
درود خدا بر شهرام ناظری و درود بر تمامی کسانی که برای حفظ فرهنگ غنی ایران زمین تلاش می کنند.
متاسفم برا صدا وسیما که هنوز معلوم نیست با چه استدلالی سازهای گروه های نوازنده را در موسیقی های سنتی که مال همین مرز و بومه را نشان نمیده وتصاویر فقط از نیم تنه افراد گرفته میشه . حرکت بسیار زشت وزننده است.
بابا یه کم دید بازتری داشته باشید قرن بیست ویکم واین رفتارها برا نسل جدید اصلا قابل قبول نیست فکر دیگه کنید این رفتار قابل قبول نیست که نیست.
شعر وادب ما ایرانیان باعث افتخاره و درود به هرانکس که در راه اعتلاای ان براید.
ضمن اینکه قدردانی از شعرا وعارفان فارسی زبان و تاریخ کهن ایران منافاتی با دین نداره
چرا باید هرجا که حرف از ایران باستان میشه خیلیها مخافند و استقبالی نمیکنند.
درود بر استاد عزیز - لطفا فایل تصویری اجرار رو هم بزارید
نفست پایدار .....
حافظ هویت همه ایرانیان هست...
این میزا وفا نداره اما کلی صفا داره...
زنده باد شوالیه آواز ایران و دلیر مردی که صادقانه و بدون واهمه حرف حق را بر زبان جاری کرده است.
ببخشيدا - مردشوي اين اجرا گذاشتنتونو ببرن - فرق اين فايل تصويري با فايل صوتي چيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وقتي قراره هيچ كدوم از سازها نمايش داده نشه (البته بجز دف) لازم نيست بذاريد براي تماشا - در و ديوار رو باندازه كافي قبلا ديدم
ویدیوهاتون رو نمیشه جلو عقب کرد. مجبوریم همش رو دانلود کنیم تا ببینیم آخرش چی میشه. لطفا از یک کامپوننت بهتر استفاده کنید.
متاسفم براتون که شما هم ساز رو سانسور میکنید.واقعا شرم آوره تابناک
مرسی از این گزارش و فیلم زیبا...دل ما بردید به دیار حافظ
اجرای زنده استاد را ازشبکه فارس دیدم بسیار دلنشین بود. خدا کند ادامه یابد.
زنده باد استاد.
ممنونم از تابناک که باز هم حرف دل ما رو زد و در این چنین خبری به با اهمیت‌ترین قسمت اون توجه نمود. چیزی که معمولا در رسانه‌های ما شاید به دلیل همون ترس مدیران اتفاق نمی‌افتد.
اگر می‌بینیم که در چنین مراسمی حتی سعه صدر شخص بزرگی همانند استاد ناظری جایی برای سکوت ندارد، واقعا دردناکه که میگه کسی اهمیتی برای ادب و فرهنگ و هنر قائل نیست. پس برای مسئولین جای تامل دارد تا به مقوله فرهنگ تنها از یک زاویه نگاه نکنند.
درود بر حافظ و صدای گرم شهرام ناظری وارث موسیقی سنتی ایران
زنده باد شوالیه آواز ایران
زنده باد خسرو آواز ایران
شهرام ناظری با صدایی استوره وار
همچنان عدم نمایش ساز
افرین برشوالیه بزرگ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم