بازدید 15392
۳

دلیل واقعی عذرخواهی معاون اوباما از متحدان امریکا در منطقه

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، پس از متهم کردن متحدان منطقه‌ای آمریکا به حمایت‌های مختلف از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، مجبور شد از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و از مقامات این کشور‌ها عذرخواهی کند. در حالی که اهمیت روابط با این متحدان و یا توانایی تأثیرگذاری آن‌ها دلیل ظاهری این عذرخواهی دانسته می‌شود، به نظر می‌رسد دلیل واقعی عذرخواهی بایدن چیز دیگری باشد.
کد خبر: ۴۴۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ 09 October 2014
دلیل واقعی عذرخواهی معاون اوباما از متحدان امریکا در منطقهجو بایدن معاون، رئیس جمهور آمریکا، پس از متهم کردن متحدان منطقه‌ای آمریکا به حمایت‌های مختلف از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، مجبور شد از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و از مقامات این کشور‌ها عذرخواهی کند. در حالی که اهمیت روابط با این متحدان و یا توانایی تأثیرگذاری آن‌ها دلیل ظاهری این عذرخواهی دانسته می‌شود، به نظر می‌رسد، دلیل واقعی عذرخواهی بایدن چیز دیگری باشد.

به گزارش «تابناک»، سخنان پنجشنبه هفته پیش بایدن از معدود مواردی است که تاکنون در آن یک مقام ارشد آمریکایی به این صراحت متحدان این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرد، ولی به دلیل تبعاتی که این سخنان داشت، مجبور شد از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

نکته مهم در این باره اینکه اگر یک دولت خارجی از سوی دولت آمریکا به حمایت دولتی از تروریسم متهم شود، لازم است، ‌خودکار تنبیهاتی علیه آن دولت اجرایی شود. بنا بر مقررات دولتی امریکا در موضوع برخورد با دولت‌های حامی تروریسم، اگر بنا به تشخیص وزارت خارجه امریکا، دولتی پی‌درپی به حمایت از تروریسم دولتی اقدام کند، آن ‌گاه سه قانون آمریکایی باید علیه این کشور‌ها اجرایی شود؛

۱ ـ بخش ۶ (j) از قانون مدیریت صادرات آمریکا،

۲ ـ بخش ۴۰ از قانون کنترل صادرات سلاح،

۳ ـ و بخش ۶۲۰A از قانون کمک‌های خارجی آمریکا.


مجموعه این قوانین، چهار اقدام اصلی تحریمی را علیه کشورهای مورد نظر ضروری خواهد ساخت؛

۱ ـ محدودیت کمک‌های خارجی آمریکا به این کشور‌ها،

۲ ـ ممنوعیت صادرات و فروش اقلام نظامی،

۳ ـ محدودیت‌های مشخص در صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه،

۴ ـ و محدودیت‌های مالی و برخی محدودیت‌های دیگر.


افزون بر این، حامی تروریسم دانستن یک کشور باعث خواهد شد ‌قوانین تحریمی دیگری نیز علیه افراد و کشورهای درگیر در تجارت با آن کشور لازم‌الاجرا شوند.

به همین سبب است که اکنون ‌چهار کشور مخالف آمریکا هستند که از سوی وزارت خارجه امریکا روی آن‌ها برچسب حامی تروریسم چسبانده شده است؛ سوریه از سپتامبر ۱۹۷۹، کوبا از مارس ۱۹۸۲، ایران از ژانویه ۱۹۸۴ و سودان از اوت ۱۹۹۳ در این فهرست قرار دارند.

به عبارت دیگر، اگر بایدن از مواضع خود در‌‌ حمایت ترکیه، عربستان، امارات و قطر از تروریسم عقب‌نشینی نمی‌کرد و این موضع، موضع دولت امریکا ‌می‌ماند، افزون بر محدودیت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، شرکت‌های آمریکایی به طور خاص بازار پرسود فروش تسلیحات به این کشور‌ها را از دست می‌دادند. به همین سبب است که با وجود دیگر اتهامات این دولت‌ها به ویژه در موضوع حقوق بشر، فروش تسلیحات به آن‌ها تحت تأثیر فروش لابی‌های صادرکننده سلاح با محدودیت‌های مختصری روبه‌رو بوده است.

در بین گروه‌های متعدد تروریستی فعال در سوریه، گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش و جبهه‌النصره در فهرست گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط وزارت خارجه آمریکا قرار دارند.

علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه‌ای به ریاست اوباما قطعنامه‌ای را در مورد تروریسم در سوریه و عراق به تصویب رسانده است که اظهارات بایدن در مورد متحدان منطقه‌ای امریکا را برای آنها آزاردهنده‌تر می‌کرد. طبق قطعنامه 2170 شورای امنیت کشورها باید مانع کمک شهروندانشان به گروه‌های تروریستی مشخص شده در سوریه و عراق شوند که داعش، جبهه النصره و گروه‌های وابسته به القاعده را شامل می‌شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳
یعنی ژست ضد تروریسم = کشک
موضوع اینجاست که اقای بایدن قبل از اتهام به ترکیه و امارات می دونست که اگر بگه، با توجه به وجود ارتباطات سیاسی با این کشورها، بعد باید عذر خواهی کنه. حالا چرا پس اونها رو حامی تروریست خواند ؟ نکته اینجاست که ، اونها روانشناساشون مثل مملکت ما مسافر کشی نمی کنند، بلکه به امثال آقای بایدن مشاوره می دن. اتهام به ترکیه و امارات و عربستان باعث شد تا افکار عمومی جامعه جهانی به این سمت بره که یعنی آمریکا در بوجود آمدن این تروریستها هیچ نقشی نداشته؟ چون اگه نقش داشت به متحدان خود تهمت نمی زد. حتی اگر این اتهام فقط یک روز دوام داشته باشه، اثر روانی خودشو روی مردم عامی می گذاره. همه تصور می کنند که آمریکا همیشه کارش درسته. اونها اتاق فکر دارن.
به هر حال اصل موضوع را بیان کرده و اعتبار ترکیه و عربستان و امارات در مبارزه علیه داعش زیر سئوال رفته و بعد ها میتوان بعنوان اسناد کمک به داعش علیه سه کشور حامی داعش از آن استفاده کرد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی