بازدید 2211

معاون دادستان تهران: نمی‏خواهیم به تیم ملی شوک وارد کنیم

کد خبر: ۴۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۴ 17 April 2009
«دلالان آزاد شده دوباره دست به کار شده‌اند با تیم‌های لیگ برتری تماس می‌گیرند.» منصور پورحیدری اینگونه اعتراضش را به فوتبال آلوده ایران نشان می‌دهد.

به گزارش خبر آنلاین، او همکلام با رسول کربکندی معتقد است آلودگی در فوتبال ایران بیداد می‌کند. درست مثل محمد مایلی کهن که معتقد است نه قهرمانان لیگ شایسته بوده‌اند و نه آنها که سقوط کرده‌اند، سزاوار سقوط.

درحالی که تنها 2 ماه از برخورد دستگاه قضایی کشور با تعدادی از دلالان شناخته شده فوتبال می‌گذرد و تنها چند نفر از بازداشت‌شدگان با وثیقه از زندان آزاد شده‌اند منصور پورحیدری در گفت و گو با خبر آنلاین اعتراف کرد: «تعدادی از این دلال‌ها که معلوم نیست چرا به زندان افتادند و چرا آزاد شدند، برای فصل بعد کارشان را شروع کرده‌اند. با چند بازیکن تیم من تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند که مدیر‌برنامه‌های‌شان شوند. نمی‌دانم چه اتفاقی دارد می‌افتد کاش دستگاه محترم قضایی رسماً اعلام می‌کرد این‌ها مجرم هستند یا نیستند و چرا دوباره سر راه تیم‌ها پیدا شده‌اند.»

او البته مثل رسول کربکندی با نکوهش مربیان جوان‌تر لیگ برتر و تعدادی از مدیران تیم‌ها گفت: «کاش همه ما کمک می‌کردیم که راه ورود افراد سودجو به اطراف تیم‌های‌مان پاک شود. متأسفانه معتقدم فوتبال ما، فوتبال پاکی نیست و ممکن است هر اتفاقی در آن بیفتد.»

این اعتراف پورحیدری درست همزمان بود با گفته‌های شریفی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای اجرای طرح قراردادهای شناور برای بازیکنان. طرحی که او در تشریح‌اش می‌گوید: «یک کف قراردادی برای بازیکنان در نظر گرفته می‌شود و اگر در طول فصل بازیکن آیتم‌های مختلفش را اجرا کرد می‌تواند سقف نهایی مبلغ را بگیرد. مثلاً اگر بازیکنی 600 میلیون می‌خواهد قرارداد باید ببندد. کف قراردادی 150 میلیونی با او بسته می‌شود و چنانچه این بازیکن اهداف باشگاه را مثل نظم تیمی، حضور در تمرینات، حضور مؤثردر تمرینات و. . . رعایت کند بتواند قراردادش را به مبلغ سقف برساند.» شریفی مدعی است اینگونه چون مبلغ قطعی درآمد یک بازیکن ناچیز است، هیچ بازیکنی حاضر نیست سهمی به دلالان بپردازد و اینگونه دست آنها قطع می‌شود اما هیچ بازیکنی چنین طرحی را به این دلیل که باشگاه‌ها به سادگی می‌توانند از زیر بار پرداخت مبالغ شانه خالی کنند نمی‌پذیرند البته راهی مؤثر در برابر سیستم دلالی هم نیست چون: «آنها وقتی در تیم‌ها هم عامل دارند و یک بازیکن را در ترکیب ثابت تیم می‌برند حتماً این قدرت که سقف مبلغ را هم برای بازیکن بگیرند خواهند داشت و این طرح اتفاقاً کاسبی دلالان را پررونق‌تر هم می‌کند.» این جمله را یکی از مربیان لیگ برتری می‌گوید تا نشان دهد طرح قراردادهای شناور گره‌گشا نیست.

با این وجود اتفاق دردناک بازگشت دلالان به عرصه فوتبال است. جمله‌ای که واکنش سالارکیا معاون دادستان تهران را هم به همراه دارد. او در این باره به «خبر» می‌گوید: «اگر چنین اقدامی گرفته باشد تخلفی آشکار است که مجازات متخلفین را دو چندان می‌کند این افراد با قرار وثیقه آزاد هستند. اگر اعمال مجرمانه‌شان در دوران آزادی تحت قرار تکرار شود، مجازات‌شان حتماً تشدید می‌شود.»

سالار کیا با تقدیر از پورحیدری برای روشنگری درباره بازگشت دلالان به حاشیه فوتبال، ادامه می‌دهد: «ما بر اساس قانون نمی‌توانیم تا تکمیل پرونده این افراد متهم را در زندان نگه داریم. ولی این معنای بازگشت آنها به اتهامات مجرمانه شان نیست. آقای پورحیدری به عنوان یک دلسوز فوتبال با گفتارش چراغ هدایت دستگاه قضایی می‌شوند کاش هیأت‌ها، باشگاه‌ها و مسئولان فدراسیون فوتبال هم دستگاه قضایی را در راه پاکسازی دلالیسم از ورزش همراهی می‌کردند.»

پس از برخورد ضربتی با تعدادی از عوامل دلالی، این روند به فراموشی سپرده شد. آیا توصیه‌ای به دستگاه قضایی در این باره شده است؟ در پاسخ به این سئوال سالارکیا می‌گوید: «ما از هیچ کس توصیه نمی‌پذیریم و نپذیرفته‌ایم. این پرونده یک مسئله عمومی است که مدعی العموم پیگیری‌اش می‌کند. این یک بحث ملی است که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. اصلاً هم این طور نیست که ما پرونده را رها کرده باشیم اتفاقاً قاضی حداد و همکاران‌شان به عنوان مسئولان رسیدگی به این پرونده با تمام توان ماجرای این پرونده را بررسی می‌کنند. تمام تلاش دستگاه قضایی این است که بازیکنان و مربیان و مدیرانی را که تخلف می‌کنند را از میان آنها که فوتبال پاک هستند برچیند و فوتبال را به مسیر سلامت برگرداند. آقای حداد خود یکی از علاقمندان پر و پا قرص فوتبال است که به مسائل اشراف بالایی دارد. به همین دلیل هم هست که خیلی در این موارد حساسیت دارند. ما باید فوتبالی پاک داشته باشیم تا ورزشی که برای همه مردم حساسیت دارد رو به تباهی نرود و حق جوانان شایسته برای ورود به فوتبال ضایع نشود.»

این گفته سالارکیا به این معناست که آنها می‌خواهند در ادامه روند دادرسی با مربیان، بازیکنان و مدیران متخلف هم برخورد کنند. او در پاسخ به این پرسش با تأییدش می‌گوید: «ما هیچ مرزی نداریم. همه متخلفان باید محاکمه شوند. فرقی ندارد که این مقام چه کسی باشد، یک مربی، بازیکن، مدیر یا حتی مقامات بالاتر درگیر در فوتبال. البته باید دقت کنیم که این برخورد طوری نباشد که خدای ناکرده به فوتبال کشور لطمه بزند و شوکی وارد کند. ما پرونده را سعی کردیم در سکوت خبری پیش ببریم چون بازی‌های حساس لیگ قهرمانان آسیا را 4 تیم ما برگزار می‌کنند و تیم ملی هم برای صعود به جام جهانی شرایطی حساس دارد. نمی‌خواهیم با جنجال رسانه‌ای شوکی به فوتبال ملی وارد شود. ولی این معنایش مسکوت ماندن پرونده نیست.»

این گفته آخر سالارکیا آیا می‌تواند معنایش صحت شایعاتی باشد که هر روزه درباره دست داشتن چند مربی سرشناس در پرونده دلالیسم مطرح است؟ او می‌خواهد رسانه‌ها کمی تأمل کنند. و همه برای پاکسازی فوتبال همدل شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی