بازدید 5700

افسانه‌ سازی‌ غرب درباره ایران غیرواقعی است

وزیر خارجه سابق قرقیزستان پس از سفر به ایران و گشت و گذاری در شهرهای کشورمان می‌گوید: «افسانه‌هایی که غرب پیرامون ایران ساخته است با اتفاقات و فضای کنونی این کشور مطابقتی ندارد».
کد خبر: ۴۳۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱ 01 October 2014
وزیر خارجه سابق قرقیزستان پس از سفر به ایران و گشت و گذاری در شهرهای کشورمان می‌گوید: «افسانه‌هایی که غرب پیرامون ایران ساخته است با اتفاقات و فضای کنونی این کشور مطابقتی ندارد».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عدنان قره‌بایف» وزیر خارجه سابق قرقیزستان که ماه گذشته میهمان دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس بود، پس از بازگشت به کشورش، در یادداشتی خواندنی به روایت سفر خود به ایران پرداخت.

وی که بسیاری از مردم کشورش را نیز از جمله فریب خوردگان اخبار غیرواقعی رسانه‌های معارض در مورد ایران می‌داند، بارها تاکید می‌کند، فضای کنونی ایران بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که غرب برای مخاطبان خود ساخته است.

متن کامل این یادداشت این چهره سیاسی مطرح در قرقیزستان را در ادامه می‌خوانیم.

درباره‌ اینکه چگونه در هشتاد سالگی کوچه‌ معروف «راپاپورت» با برش درختان همزمان شد به دفعات سخن به میان آمده است. به دفعات هم نوشته‌ و هم گفته شده است. شاید به خاطر همین گفته‌ رئیس‌جمهور قرقیزستان در مراسم افتتاحیه‌ بازی‌های جهانی عشایر است که «قدرتمندی عشایر در هماهنگی با طبیعت است» با واقعیت هیچ سازگاری ندارد. همانطور که گفته می‌شود: «در زمانی که سر آدم دارد فکر می‌کند، دست‌هایش کار می‌کنند...»

من بتازگی سفر به ایران و شهر مشهد داشتم و فرصتی شد در میان مردم عادی در کوچه و خیابان گشت و گذاری کنم. خیلی وقت بود که این تعداد از آدم‌ها را ندیده بودم که با خانواده‌هایشان در پارک‌ها با هم استراحت کنند.

آنان تا دیر هنگام و تا ساعت 10-11 شب بر روی چمن پارک‌ها نشسته و با هم صحبت می‌کنند و چای می‌خورند.

** وجود فضای امن گردشگری در ایران

مقامات محلی دولت مخصوصا در سطح شهر برای توسعه‌ چنین فضاهای گردشگری شرایط لازم را ایجاد می‌کنند.

در این شرایط مطلوب می‌توان با ماشین خود در داخل تمام کشور گردش کرد و در جایی باز زیر آسمان برای خواب توقف کرد.

مهم‌ترین نکته در این نوع استراحت این است که کسی هراسی از اینکه شب در پارک یا بیرون از خانه بماند، ندارد، چون همه می‌دانند که شرایط مناسب برای اتراق آنان ایجاد شده و در سطح شهر و در این محل‌ها امنیت فراهم است. البته، خود پارک‌ها نیز به مکان‌های‌ خاص زیبایی‌شناسی و عمومی تبدیل می‌شود.

بدین ترتیب احساس امنیت و اعتماد به حکومت در این کشور مشهود بود که این احترام به حقوق یکدیگر از محبت و عشق نسبت به وطن سرچشمه می‌گیرد.

من از این عشق ایرانی‌ها نسبت به کشور خود حتی زمانی که بسیاری از کشورهای غربی علیه آنها تبلیغات می‌کنند، به نیکی یاد می‌کنم.

در حقیقت وقتی اکثریت مردم دنیا کلمه‌ ایران را می‌شنوند در ذهن خود برنامه‌‌های هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی غرب یا اسلامی‌سازی بیش از حد یا افراطی را در سر می‌گذرانند.

اما در کشور ایران مردم را به سوی‌ احترام‌ متقابل به ارزش‌های انسانی خود سوق می‌دهند. این موضوع نشان‌دهنده این مطلب است که نه تنها از افراط و سختگیری در ایران خبری نیست، بلکه آزادی اندیشه در جامعه کاملا آشکار است در حالی که در اکثر کشورها با وجود شعار آزادی اندیشه، افرادی که به طور ارادی خواستار حجاب هستند عملا از اجتماع ترد می‌کنند و این مغایر آزادی اندیشه است.

در این سفر، یکی از دوستان ایرانی بیان کرد که برادر تاجر یکی از سفرای سابق که در قرقیزستان در آغاز دوره‌ استقلال به کشور ما با اهداف‌ کاری سفر کرده بود، پیشنهادی دریافت کرد تا تجهیزات کارخانه‌ای به نام «لنین» را با سود کلان خریداری کند که وی در جواب بعد از کمی سکوت پاسخ داد: «حاضر نیست به خاطر سود شخصی، باعث بیکاری 10 هزار کارگر شود».

به گفته‌ همکارانم، عده‌ای زیادی از ایرانیان امروزه نیز به این رویکرد اخلاقی پایبند هستند و طبق این اصل معروف «از هر کسی نمی‎توان خرید و همه چیز را نباید فروخت» کار می‌کنند.

نکته دیگر حائز اهمیت این است که در سال گذشته با وجود برقراری رِژیم ویزا، اعمال تحریم‌ها و تبلیغات مسموم غرب، حدود 4 میلیون توریست از این کشور بازدید داشته‌اند.

** پیشتازی علمی ایران در بین کشورهای اسلامی

ایرانیان به دست‌آوردهای خود در حوزه‌ فناوری نانو افتخار می‌کنند. آنها در سال 2001 برای خودشان اهدافی مشخص کردند و از جمله این اهداف وارد شدن به فهرست شش رهبر جهانی در این حوزه بود.

فعلا ایران در این لیست در جایگاه دوازدهم قرار دارد اما با این حال، در بین کشورهای اسلامی پیشتاز می‌باشد و در این مدت بیش از 4 هزار کارشناس را در این حوزه در 17 دانشگاه‌ پیشروی کشور آماده کرده‌ است.

همچنین 150 شرکت 113 نوع فرآوردها‌ی مختلف نانو را تولید می‌کنند که 43 درصد از تمام محصولات نانو جهان اسلام را تشکیل می‌دهد که از جمله این فرآورده‌های پزشکی، جراحی بدون درد لیزری است.

علاوه بر این، برگزاری مسابقات بین‌المللی ربات‌ها که در آن ربات‌های نجات‌دهنده، ربات‎‌های کمک‌رسان در خانه و غیره شرکت دارند، نشان‌دهنده این مطلب است که افسانه‌هایی که پیرامون ایران درست کردند با اتفاقات و فضای کنونی این کشور هماهنگ نمی‌باشد.

من پیش از این نیز میدانستم که در این کشور در کنار دست‌آوردهای معاصر، عشق به بناهای تاریخی نیز وجود دارد که این بناها اساس گردشگری داخلی را تشکیل می‌دهد و مردم به آن افتخار می‌کنند.

یکی از این بناهای تاریخی در مشهد بنای مذهبی تاریخی افتخارآمیز آرامگاه امام رضا (ع) می‌باشد.

در واقع، روستای «سین‌آباد» در اطراف آرامگاه هشتمین امام شیعیان (اسم کامل ایشان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) می‌باشد) به وجود آمد که به مشهد امروزی تبدیل گردید، آن را 500-600 سال پیش «شهر مشهدالرضا» می‌نامیدند که معنی آن (محل شهادت رضا) است.

گردشگری دینی از زمان‌های گذشته در کشورهای مختلف به شکلی فعالانه توسعه داشته است. به عنوان مثال جایی به نام «قدم‌گاه» وجود دارد که عده‌ زیادی از زائران در ایران می‌آیند تا رد پای امام رضا(ع) را ببینند.

** تشابهات فرهنگی ایران و قرقیزستان

در قرقیزستان نیز در شهر کوچکی به نام «قدم‌جای» که در جنوب قرقیزستان قرار دارد رد زانو‌های امام علی(ع) امام اول شیعیان وجود دارد، اما گردشگران و از جمله خود قرقیزستانی‌ها از آن خیلی مطلع نیستند.

همچنین در کنار شهر مشهد، «نیشابور» قرار دارد که به آن «شهر آرامگاه‌ها» هم می‌گویند و در آن شاعران، نقاشان، دانشمندان و اندیشمندان الهیات به خاک سپرده شده‌اند.

در آنجا آرامگاه «عطار» و آرامگاه «عمر خیام» قرار دارد. البته خیام را به خاطر رباعیاتش را که از زمان‌های قدیم تا به حال وجود دارد، همه می‌شناسند اما درباره‌ اینکه این اندیشمند تقویمی را طراحی کرده است که از تقویم میلادی هفت ثانیه دقیق‌تر است را کسی سخنی به میان نیاورده است. خیام را نه فقط به خاطر آثار وی بلکه به خاطر عقاید این شخصیت باید مورد احترام قرار داد.

خیام نیشابوری قبل از مرگ خود گفت: «خدایا، تو می‌دانی که من تا جایی که توان داشتم در راه درک تو گام برداشتم. من را ببخش، سفر من به سوی تو یعنی دانستن تو».

در کنار کتابخانه‌ها و آموزشگاه‌ها که هزار سال پیش به نیشابور شهرت بخشیده‌اند، آسیاب‌های بادی که در امتداد جاده‌ها مستقر گردیدند و انرژی جایگزین را تولید می‎کند، از دیگر امتیازات این شهر محسوب می‌شوند.

تحلیلگر قرقیز در پایان یادداشت خود تصریح می‌کند به هیچ عنوان در ایران بحران بی هویتی وجود ندارد ضمن اینکه در ایران روابط برادری، فراتر از سیاست و کار است. در نتیجه، تیم حرفه‌ای که روی کار می‌آید، به طور کامل از منافع هر ایرانی حمایت کرده که بدین جهت دولت اجازه‌ زندگی با عزت را در حد اعتدال را برای همه فراهم آورده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار