بازدید 11146
مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما خبر داد:

تولید کنتورهای پیشرفته برق در داخل کشور

هم‌اکنون حدود 470 نفر در مجموعه شرکت الکترونیک افزارآزما فعالیت دارند و با وجود رکود اقتصادی طی سال‌های اخیر، در سال گذشته بیش از 100 نفر به نیروهای فعال در شرکت اضافه شده است.
کد خبر: ۴۳۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶ 30 September 2014
مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما از طراحی و تولید داخل دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیک و کنتورهای پیشرفته برق با استفاده از توان و دانش بومی متخصصان ایرانی در این شرکت خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس "جمشید بردبار" در جریان بازدید خبرنگاران از توانمندی‌های تولیدی شرکت الکترونیک افزارآزما، توجه به تولید دانش‌بنیان را از ویژگی‌های این شرکت خواند و گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیک تولیدی این شرکت به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در طراحی و ساخت، بهتر از نوع اروپایی آن است و قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد.


وی اظهار داشت: شرکت الکترونیک‌ افزارآزما در سال 1359 و در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی توسط شماری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با هدف خودکفایی علمی و آموزشی کشور تشکیل شد و طی 34 سال گذشته، انواع و اقسام دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیک و مخابرات برای سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: تمام مراحل طراحی بدنه، قالب‌ها، مدارها و نرم‌افزارهای موردنیاز برای تولید دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیک توسط بخش تحقیقات شرکت الکترونیک افزارآزما به‌صورت کاملا بومی انجام می‌شود و این شرکت تحت لیسانس هیچ شرکت خارجی فعالیت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه در شرکت الکترونیک افزارآزما دانش فنی تولید هر ابزار الکترونیکی وجود دارد، گفت: از سال 80، فعالیت‌های شرکت رشد بیشتری پیدا کرد و تصمیم گرفتیم که کنتورهای برق را تولید کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید کنتور برق در کشور، گفت: هر مکانی که برق به آن ورود کرده باشد، نیاز به کنتور برق دارد؛ بنابر این با تصمیم‌هایی که گرفته شد، نخستین خط تولید را در سال 83 راه‌اندازی کردیم و با دریافت وام به تاسیس آزمایشگاهی پیشرفته و خرید ماشین‌آلات روز جهان اقدام کردیم.

بردبار اظهار داشت: آزمایشگاه این شرکت در خاورمیانه منحصربه‌فرد است و برای مدت زمانی وزارت نیرو برای انجام تست‌های تایید خود از این آزمایشگاه استفاده می‌کرد که با سفارش پژوهشگاه نیرو، هم‌اکنون آزمایشگاه مشابهی را در این پژوهشگاه ایجاد کرده‌ایم.

وی یادآور شد: این آزمایشگاه مغز متفکر تولید کنتور در این شرکت است و هر تغییری که در محصول‌ها به‌وجود می‌آید، باید تست‌ها و آزمایش‌های استاندارد بین‌المللی را بگذراند.

مدیرعامل این واحد صنعتی نمونه با بیان اینکه کنتورهای تولیدی این شرکت دارای بیشترین امتیاز فنی در کشور است، گفت: ظرفیت تولید شرکت سالانه یک میلیون و 700 هزار دستگاه کنتور تک‌فاز و 300 هزار دستگاه کنتور سه‌فاز است و طرح توسعه شرکت در زمینی به مساحت پنج‌هزار مترمربع هم‌اکنون در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده، با اجرای طرح توسعه یک میلیون و 800 هزار دستگاه کنتور به ظرفیت تولید شرکت افزوده می‌شود و این طرح با اعتباری معادل 200 میلیارد ریال هم‌اکنون در حال ساخت است و سه میلیون یورو برای خرید تجهیزات درنظر گرفته شده است.

بردبار از تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه کنتور تک‌فاز و 300 هزار دستگاه کنتور سه‌فاز توسط این شرکت در زمان حاضر خبر داد و گفت: این شرکت هم‌اکنون 50 درصد بازار کنتور برق کشور را در اختیار دارد.

وی سپس با اشاره به تاریخچه کنتورهای هوشمند در جهان، گفت: کنتور هوشمند از سال 2001 در اروپا و آمریکا با خواست‌گاه ایجاد اشتغال و توجه به محیط زیست رواج پیدا کرد که تاکنون برای آن استاندارهای زیادی تعریف شده و همچنان در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2017 استانداردها و پروتکل‌های این نوع کنتور در جهان نهایی شود.

مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما گفت: برخی کشورها از کنتورهای هوشمند استقبال کرده و برخی نیز عدم نیاز کنونی خود به این کنتورها را اعلام کرده‌اند.

وی کنترل تعرفه‌ها، جلوگیری از دست‌کاری کنتورها و قطع و وصل برق از راه دور را از ویژگی‌های کنتور هوشمند در ایران دانست و گفت: استاندارد برخی کشورها در کنتور هوشمند به‌گونه‌ای است که افزون‌بر برق، وضعیت آب و گاز را نیز رصد می‌کند و ما درصدد هستیم کنتوری طراحی کنیم که افزون‌بر پاسخ به نیاز طرح فهام در ایران، جواب‌گوی استانداردهای اروپا و آمریکا نیز باشیم.

وی افزود: در تلاش هستیم که تا سال آینده نمونه‌ای از کنتور هوشمند داخلی را طراحی کنیم و از سال 2016 کنتور هوشمند تولیدی ما آماده عرضه به بازار شود.

مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما با بیان اینکه کنتورهای کنونی تولید شرکت نیمه‌هوشمند هستند، گفت: کنتورهای کنونی توانایی قطع و وصل از راه دور، تنظیم تعرفه و اعلام دست‌کاری کنتور را دارند اما کنتورهای هوشمند 150 مورد کاربرد دارند و موارد کنتورهای نیمه‌هوشمند بخشی از وظایف کنتورهای هوشمند است.

بردبار سپس دانش فنی کاملا بومی در تولید کنتورهای برق را یکی از تفاوت‌های اساسی این شرکت با سایر شرکت‌های کنتورسازی داخلی عنوان کرد و گفت: بالاترین دانش فنی ساخت کنتور برق هم‌اکنون در شرکت الکترونیک افزارآزما وجود دارد و تمامی استانداردهای روز جهان به علاوه انجام تست‌های داخلی در شرایطی سخت‌تر نیز در تولید ما لحاظ می‌شود.

وی اظهار داشت: جو تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی شرکت در ساخت آزمایشگاه پیشرفته موجب شده است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را در کشور نگه داریم چراکه این جوانان نگاه مالی ندارند و به‌دنبال شکوفایی و رشد علمی هستند.

مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما در ادامه گفت: ساختن کنتوری باکیفیت بهتر از کیفیت اروپایی آن هم در کشوری نیمه توسعه‌یافته، با وجود محدودیت‌های مالی و بین‌المللی یک شاهکار محسوب می‌شود.

وی افزود: کنتور سه‌فاز که برای نخستین‌بار در این شرکت ساخته شد، بهترین محصول تحقیقاتی شرکت محسوب می‌شود که موجب صرفه‌جویی مالی قاب‌توجهی برای وزارت نیرو شده است.
وی از ثابت ماندن نرخ کنتورهای تولیدی این شرکت با وجود سه‌برابر شدن نرخ ارز در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: با استفاده از خلاقیت‌هایی در تولید کنتورهای شرکت، هزینه تمام‌شده این کنتورها هم‌اکنون از کنتورهای تولیدی کشور چین پایین‌تر است.

وی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده جهت ثابت ماندن نرخ کنتور با وجود افزایش نرخ ارز و تداوم سوددهی شرکت، گفت: با افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از مواد اولیه را از داخل کشور تهیه کرده‌ایم ضمن آنکه در پروسه تولید، سرعت مونتاژ را افزایش داده‌ایم که درنتیجه آن، به‌دلیل افزایش تولید در واحد زمان هزینه‌های تولید کاهش یافته است.

وی یادآور شد: سامانه‌های نرم‌افزاری مورد استفاده به‌وسیله متخصصان ایرانی در شرکت الکترونیک افزارآزما طراحی شده و با کاهش تعداد سخت‌افزار، هزینه‌های تولیدی شرکت کاهش یافته است.

به‌گفته بردبار، با انجام فعالیت‌های یادشده میزان ارزبری محصول‌های شرکت طی سال‌های اخیر از 60 درصد به 45 درصد کاهش یافته است.

این کارآفرین نمونه تصریح کرد‌: هم‌اکنون حدود 470 نفر در مجموعه شرکت الکترونیک افزارآزما فعالیت دارند و با وجود رکود اقتصادی طی سال‌های اخیر، در سال گذشته بیش از 100 نفر به نیروهای فعال در شرکت اضافه شده است.

وی با اشاره به بازارهای هدف این شرکت جهت صادرات محصول‌های تولیدی، گفت: در مناقصه 200 هزار دستگاه کنتور در تاجیکستان شرکت کرده‌ایم که این کشور فعلا منابع مالی لازم را در اختیار ندارد ضمن آنکه در مناقصه نصب 600 هزار دستگاه کنتور برق در سوریه نیز شرکت کرده‌ایم و منتظر جواب مناقصه هستیم.

وی افزود: ما در حال مذاکره با برخی کشورهای منطقه همچون قزاقستان، ترکمنستان، عراق، سوریه و عمان برای صادرات دانش فنی ساخت کنتور هستیم.

بردبار سپس با ابراز تاسف از تعرفه‌های پایین قیمت برق در کشور که موجب محدودیت‌های مالی برای ارایه خدمات بهتر توسط وزارت نیرو می‌شود، گفت: یک خانواده چهارنفره در ماه بیش از یکصد هزار تومان بابت هزینه تلفن همراه پرداخت می‌کند اما با افزایش پنج‌هزار تومان به تعرفه ماهانه مصرف برق، صدای اعتراض مشترکان بلند می‌شود.

وی پیشنهاد داد: دولت با دریافت عوارض از شرکت مخابرات و تخصیص آن به وزارت نیرو، محدودیت منابع مالی این وزارت‌خانه را تا حدودی جبران و در جهت تکمیل زیرساخت‌های صنعت برق کمک کند چراکه درصورت ادامه روند بی‌پولی وزارت نیرو طی سال‌های آینده، ممکن است کشور با چالش خاموشی روبه‌رو شود.

وی تاکید کرد: طرح‌های وزارت نیرو زمان‌بر است و درصورت تامین منابع مالی، دست‌کم چهار سال برای به نتیجه رسیدن آنها زمان نیاز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی