بازدید 10523

وقتی که مجلسی‌ها اوقاف را به زمین‌خواری متهم می‌کنند

برخی از زمین‌خوار‌ها با مراجعه به اوقاف، ادعا می‌کنند: ‌زمینی ‌داریم‌ و می‌خواهیم به اوقاف بدهیم، ولی سند نداریم. زمین بی‌صاحب اوقاف با درصدهای بسیار پایین، وقفش را ‌می‌پذیرد و سند مالکیت برای شخص صادر می‌کند و طرف مقابل بنا بر این سند، صاحب زمین می‌شود و اوقاف نیز درصدی از آن ‌بر‌می‌دارد؛ یعنی خود اوقاف‌ اکنون بزرگ‌ترین زمین‌خوار کشور است.
کد خبر: ۴۳۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳ 25 September 2014
تقریبا سه هفته از سخنان رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره سازمان اوقاف که در آن اتهام زمین‌خواری به این سازمان مطرح شده بود، می‌گذرد. پس از واکنش این سازمان و دفاع از عملکرد خود، این بار یک نماینده ‌دقیقا اعلام کرده که منظور آنها از زمین‌خواری به وسیله سازمان اوقاف چیست؟

به گزارش «تابناک»، حدود سه هفته پیش و در آغاز تعطیلات تابستانی مجلس، نماینده کبودرآهنگ و بهار در مجلس ـ که ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را نیز بر عهده دارد ـ با طرح این ادعا که سازمان اوقاف و امور خیریه به یک زمین‌خوار بزرگ تبدیل شده، اظهار داشت: «اوقاف ادعای موقوفه بودن زمین‌های منابع طبیعی را می‌کند و برخی از آن‌ها را اجاره داده و مجوز ساخت و ساز صادر کرده است. در حالی که اوقاف اجازه صدور مجوز ساخت و ساز ‌ندارد و تنها از نام ولایت سوء‌استفاده کرده است و نباید این اتفاقات روی بدهد‌».

این اظهارات پورمختار با واکنش حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی سازمان اوقاف روبه‌رو شد که در این باره اظهار داشت: آنچه به عنوان «زمین خواری» به سازمان اوقاف نسبت داده شده، در حقیقت ناشی از رفتار بدون تسامحی است که این سازمان در ارتباط با حفظ موقوفات دارد و سخت‌گیرانه و امینانه در حفظ کیان موقوفات از هیچ کاری در ارتباط با هیچ شخص حقیقی و حقوقی فروگذار نمی‌کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، جدید‌ترین نماینده مجلس است که در گفت‌و‌گو با تابناک، مدعی تخلفات احتمالی در این سازمان شده و ‌می‌‌گوید: در اواخر دولت گذشته، برخی از نمایندگان مجلس اعتراضاتی به مباحث اوقاف داشتند که قرار شد،‌ به موضوعات رسیدگی شود. در آن زمان چند موضوع بود که به صورت جدی قابل پیگیری است؛ نخست اینکه امام‌زاده‌ها‌ یکباره در سطح کشور افزایش پیدا کرد و ‌یکباره پس از ۱۴۰۰ سال در عرض ۳۵ سال بعد از انقلاب، تعداد امام‌زاده‌ها چند برابر شد!

به گفته وی مطلب بعدی که مجلس به دنبال آن است، تغییر موضوع وقف توسط مسئولان اوقاف است. اوقاف که یک کار خداپسندانه و دینی و توسعه‌ای کشور و یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی است، مورد بی‌مهری واقع شده و متولیان و مسئولان در این باره امانت‌داری نمی‌کنند. هم‌اکنون و بنا بر مستندات ما، گاه مسئولان این سازمان موضوعات وقف را ‌تغییر می‌دهند و از این ‌بد‌تر آنکه وقف را اجاره می‌دهند و پس از آن، خود‌ اجازه ساخت صادر می‌کنند؛ یعنی عملاً در کار شهرداری‌ها و شهر‌سازی و منابع طبیعی دخالت دارند. اداره اوقاف مجوز گردشگری هم حتی صادر کرده است و باید این گونه گفت که خود اوقاف یک دولت شده ‌و اگر جلو‌ این اداره گرفته نشود، نظام دولتی کشور و نظام حاکمیت را بر هم خواهد زد.

این نماینده گفت: نه تنها اوقاف، بلکه همه نهادهای دیگر‌ که این اختیارات را دارند و به کسی هم پاسخگو نیستند، باید اصلاح شوند. ‌مجلس هر بار از وزیر در‌ این باره پرسیده، این‌ها از پاسخ طفره رفته‌اند. یک بار یک نماینده اوقاف به مجلس آمد و‌ خیلی متکبرانه‌ با نمایندگان برخورد کرد. آقای جنتی زمانی که وزیر شد، به نمایندگان قول داده بود که وضعیت اوقاف را درست کند، ولی نتوانست، زیرا درست کردن آنجا نیاز به تغییرات مدیریتی و ساختاری دارد.

وی همچین درباره زمین‌خواری در این سازمان ‌گفت: برخی ‌زمین‌خوار‌ها با مراجعه به اوقاف ادعا می‌کنند ‌زمینی داریم که می‌خواهیم به اوقاف بدهیم، ولی سند نداریم. زمین بی‌صاحب اوقاف با درصدهای بسیار پایین وقفش را قبول می‌کند‌ و سند مالکیت برای شخص صادر می‌کند و طرف مقابل بنا بر این سند صاحب زمین می‌شود و اوقاف نیز درصدی از آن را بر‌می‌دارد؛ یعنی خود اوقاف اکنون بزرگ‌ترین زمین‌خوار کشور است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در‌باره سوابق پیگیری مسأله در دولت جدید می‌گوید: حدود یک سال است ‌در حال بازرسی از اوقاف هستیم و اطلاعاتی ‌در این باره به دست آورده‌ایم و برخی از مستندات نیز به کمیسیون اصل نود فرستاده شده است. از هفته آینده نیز استارت تحقیق و تفحص از این سازمان کلید خواهد خورد که به نظر می‌رسد، یکی از بالا‌ترین رأی‌های تحقیق و تفحص را خواهد داشت. مدیران این نهاد با این عنوان که ما زیر نظر نهاد رهبر‌ی هستیم، به کسی پاسخ نمی‌دهند. هم‌اکنون صبر مجلس دیگر تمام شده ‌و نمی‌توان بیشتر از این شکیبا بود.

این نماینده گفت: عمده تخلفات در این سازمان، مربوط به دولت گذشته است، ولی به دلیل اینکه مدیریت آن ادامه پیدا می‌کند، تخلفات نیز استمرار دارند. باید هر چه زودتر این سوءمدیریت ‌برطرف شود. من تصور می‌کنم، اگر به این موضوع ورود کنیم، رخدادهای تلخی را که در این نهاد روی داده، خواهیم دید. اسناد بسیاری در این زمینه هست که پس از این،‌ در اختیار دادگاه ‌خواهیم گذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی