بازدید 48722

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

هرچند در آستانه برنامه نود چند تن از بازیکنان لیگ برتری به دلیل ماجرای کارت‌های پایان خدمت جعلی بازداشت شدند و خبر از ابطال کارت یکی دو چهره مشهور هم منتشر شده بود، ‌برنامه نود آخرین ساعت‌های تابستان ۹۳ به ‌صورت ویژه‌ای، وقت خود را به بررسی وضعیت تیم امید و آنچه فردوسی‌پور آن را شاهکار تیم امید نامیده بود، اختصاص داد.
کد خبر: ۴۳۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۷ 23 September 2014
در برنامه نود دیشب چه گذشت؟هرچند در آستانه برنامه نود، چند تن از بازیکنان لیگ برتری به دلیل ماجرای کارت‌های پایان خدمت جعلی بازداشت شدند و خبر از ابطال کارت یکی دو چهره مشهور هم منتشر شده بود، ‌برنامه نود آخرین ساعت‌های تابستان ۹۳ به ‌صورت ویژه‌ای وقت خود را به بررسی وضعیت تیم امید و آنچه فردوسی‌پور آن را شاهکار تیم امید نامیده بود، اختصاص داد.

به گزارش «تابناک»، پرسش پیامکی برنامه نود به بررسی علل عملکرد ضعیف تیم ملی امید اختصاص داشت و بینندگان باید از میان سه گزینه بازیکنان، کادر فنی و فدراسیون یکی را انتخاب می‌کردند. علیرضا یزدانی در برنامه امشب در حکم کار‌شناس داوری، فردوسی‌پور را تا پاسی از بامداد روز سه‌شنبه همراهی می‌کرد.

بخش آغازین برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس به گزارشی به این هفته و دلاورمردی مردم ایران و هشت سال دفاع مقدس اختصاص داشت. در این گزارش به جنگ با اصطلاحات فوتبالی مثل سرداران یک پا و دوپا، شلیک توپ از توپخانه، سرطلایی و پا طلایی‌ها پرداخته شده بود و حتی تصاویری از بازی فوتبال سربازان در جبهه پخش شد.

فردوسی‌پور پیش از آغاز قرعه‌کشی مسابقه برنامه قبلی، به کسب سه مدال ایران در مسابقات المپیک اشاره کرد و گفت: بانوان تیرانداز ما امروز (دوشنبه) کولاک کردند.

در بخش نود درجه، مسائل گوناگون و حاشیه‌ای زیادی از هفته نهم مورد توجه قرار گرفته شده بود؛ مسائلی از جمله حضور «آقا‌زاده رئیس هیأت فوتبال استان تهران» در کنار زمین مسابقه، توجه به کار مدیر تدارکات تیم‌های لیگ برتری پس از اخراج مدیر تدارکات تیم امید از کره جنوبی و آغاز سال تحصیلی جدید. در این بخش محمد مایلی کهن که هفته گذشته انتقادات شدیدی به ‌برنامه نود و عادل فردوسی‌پور کرد، مورد توجه قرار گرفته بود. تصویر وی در کنار نصرت ایراندوست پس از بازی با ملوان، در حالی پخش شد که فردوسی‌پور با کنایه گفت: اکنون مایلی کهن و ایراندوست پس از نتایج تیم ملوان، می‌توانند زیر آب فریاد بزنند!

خمیازه کارلوس کی‌روش و بازیکن تیم گسترش فولاد تبریز به علاوه حرکت بالیوودی حمید درخشان و حمید استیلی قبل از بازی پرسپولیس و راه‌آهن هم از دیگر تصاویر پخش شده در بخش نود درجه بود.

در ادامه، علیرضا یزدانی، کار‌شناس داوری چند صحنه مشکوک داوری از مسابقات لیگ بر‌تر را ارزیابی کرد. نکته جالب توجه اینکه دیدار پرسپولیس با راه‌آهن هیچ صحنه مشکوکی نداشت که ارزیابی شود.

دیگر آیتم برنامه نود دوباره به هشت سال دفاع مقدس اختصاص یافت؛ اما این بار با رویکردی متفاوت. برخی از پیشکسوتان فوتبال خوزستان به بیان خاطرات خود از زمان جنگ پرداختند. سیاوش بختیاری‌زاده، یکی از این پیشکسوتان در این خصوص گفت: تکل‌های من در دوران فوتبالم معروف بود و هم‌اکنون هم هوشنگ نصیرزاده هر جا ‌می‌نشیند، از تکل‌های من می‌گوید، ولی باید بگویم بهترین تکل زندگی‌ام را روز اول جبهه زدم که از تهران به منطقه فرستاده شده بودیم. در روز اول اصلا با حال و هوای جبهه آشنا نبودم و وقتی هواپیماهای دشمن حمله کردند، وحشت‌زده شدم.‌‌ همان موقع دو سنگ دیدم که با سرعت زیاد به سمت آن‌ها تکل زدم تا پشت آن پنهان شوم. شاید دیگر هیچ مدافعی نتواند چنین تکلی بزند!

این بخش با تساوی تیم فوتبال پاس تهران برابر تیم العین در سی‌ام شهریور آغاز شد. همچنین به قهرمانی پرسپولیس در آسیا با گل محمد حسن انصاری‌فرد و پیروزی استقلال برابر نماینده لبنان در سال ۷۸ اشاره شد. یکی از بازی‌هایی که در تقویم نود قرار داشت، دیدار ایران و عربستان در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی ۹۸ فرانسه (۲۸ شهریور ۱۳۷۶) بود؛ مسابقه‌ای که اسکندر کوتی، گزارشگر مسابقه پس از اعلام پنالتی برای ایران، بانگ الله اکبر سر داد. کوتی به گزارشگر برنامه نود گفت: یک لحظه تحت تأثیر جو ورزشگاه گفتم الله اکبر. تا مدت‌ها بعد از آن وقتی جوانان مرا می‌دیدند می‌گفتند «چطوری آقای الله اکبر»!

پرونده برنامه نود در این هفته به دلایل ناکامی تیم امید در مسابقات آسیایی اختصاص داشت. رسول کربکندی میهمان حضوری برنامه بود. قرار بود دانشجو، سرپرست کمیته جوانان هم به استودیو‌ نود بیاید تا مناظره‌ای با حضور این دو ‌برگزار شود. با این حال به رغم هماهنگی فردوسی‌پور با دانشجو، تلفن همراه سرپرست کمیته جوانان از دسترس خارج شده بود. این موضوع گلایه فردوسی‌پور را در پی داشت و وی بار‌ها غیبت دانشجو را در طول برنامه‌اش مطرح کرد. با این حال، مهدی مهدوی کیا که همراه تیم جوانان در کیش است، با برنامه نود ارتباط تصویری برقرار ‌و حسابی از رخدادهای فوتبال پایه شکایت کرد.

وی درباره دلایل ناکامی تیم فوتبال امید ایران و همچنین تیم نوجوانان در مسابقات آسیایی گفت: من پیشتر درباره فوتبال پایه هشدار داده بودم. اگر این روند ادامه داشته باشد، اتفاقات بد‌تر از این را در سال‌های بعد ‌خواهیم دید. در بخش فوتبال پایه فقط فدراسیون فوتبال کار کرده است. این یک کار گلخانه‌ای است، در حالی که باشگاه‌ها در فوتبال پایه کار علمی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: فدراسیون فوتبال نمی‌تواند به تنهایی این بار را به دوش بکشد. این اتفاق بر عکس شده است. سال‌های قبل باشگاه‌ها بازیکن سازی می‌کردند و در اختیار تیم ملی قرار می‌دادند اما این روند الان بر عکس شده است. خود من در این یکی، دو سال به عینه این موضوع را لمس کرده‌ام.

سفیر فوتبال پایه آسیا تأکید کرد: حذف تیم نوجوانان ‌زنگ خطر بود؛ هرچند مصطفی قنبرپور با این تیم خوب کار کرده بود، کره شمالی هم تیم خوبی بود و حتی موفق شد، سوریه را پر گل شکست بدهد.

مهدوی کیا در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه تیم امید هم یکی از نتایج عجیب تاریخ فوتبال ایران است. تیم المپیک ما سال‌هاست ‌این مشکل را دارد. هنوز معلوم نیست تیم امید زیر نظر فدراسیون فوتبال است یا کمیته ملی المپیک. از سال ۱۹۹۲ و المپیک بارسلون، این مشکل همیشه همراه تیم امید بوده است. همیشه بعد از حذف تیم امید، یک هفته مصاحبه می‌شود و بعد از آن تیم را‌‌ رها می‌کنیم تا چند ماه قبل از مسابقات بعدی، دوباره یک تیم را دور هم جمع می‌کنیم.

وی که میهمان برنامه نود بود و از ‌صدا و سیمای کیش با این برنامه ارتباط گرفته بود، در ادامه گفت: من گل‌های بازی با ویتنام را دیدم. این گل‌ها نشان داد که تیم‌های دیگر دارند کار می‌کنند، ولی فوتبال ما در جا می‌زند. خود من به عنوان سفیر فوتبال پایه آسیا در سفری به ویتنام، دیدم یک گروه نروژی سرمایه‌گذاری عظیمی در فوتبال پایه این کشور انجام داده‌اند. این‌ها اتفاق نیست. دیگر کشور‌ها دارند کار می‌کنند و اگر این روند در فوتبال ما ادامه داشته باشد، رویدادهای بدتری برایمان رقم خواهد خورد.

مهدوی کیا با بر‌شمردن دلایل روند رو به افت فوتبال ایران، نخست به فوتبال خیابانی و حذف آن اشاره کرد و سپس به ورزش مدارس پرداخت. وی گفت: خودم می‌خواستم در فوتبال مدارس کار کنم، ولی دیدم خیلی از مدارس حتی معلم ورزش هم ندارند. سال گذشته به دعوت منطقه ۱۴ تهران برای دیدن دیدار فینال به این منطقه رفتم، ولی دیدم زمین بازی از زمین بزرگ چمن طبیعی به یک زمین چمن مصنوعی کوچک تبدیل شده بود.

وی تأکید کرد: ورزش مدارس کاری نکرده است. جایی که می‌شود خیلی از استعداد‌ها را بیرون کشید. البته باید گفت خیلی‌ها هم به این زمینه علاقه دارند ولی بودجه نیست.

مدیر فنی تیم جوانان ایران افزود: بعد از آن به باشگاه‌های خودمان می‌رسیم. چرا باشگاه‌های سازنده‌ای مثل بانک ملی که یک قطب فوتبال بود، باید بسته شود؟ من از برنامه نود هم باید انتقاد کنم که بیشتر به حاشیه‌ها می‌پردازد. شما یک بار دوربین برنامه را نبردید تا بپرسید چرا بانک ملی بسته شد؟ تیم راه‌آهن چه کار می‌کند. پاس و شاهین کجا هستند؟

مهدوی کیا یادآور شد: اگر بخواهم به نسل خودم اشاره کنم، باید بگویم، زمان ما برای فوتبال نوجوانان و جوانان در تیم بانک ملی هر زمانی که بازی داشتیم ورزشگاه مالامال از جمعیت بود. اما الان این شور و حال را نمی‌بینیم چون باشگاه‌ها اهمیتی به فوتبال پایه نمی‌دهند. مشکل اصلی این است که به مربیان پایه اهمیت نمی‌دهند. ما مربیان عاشق زیادی در فوتبال پایه داریم، ولی وقتی به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود، کاملا دلسرد می‌شوند.

وی با اشاره به کارکردش در تیم جوانان و تلاش برای استعدادیابی تأکید کرد: من به همراه علی دوستی مهر برای استعدادیابی کل ایران را گشتیم، ولی به جرأت می‌گویم حتی نتوانستیم یک بازیکن را به تیم جوانان اضافه کنیم، چون بازیکنانی نبودند که در سطح تیم ملی باشند.

سفیر فوتبال پایه آسیا با انتقاد از سیاست باشگاه‌های ایرانی گفت: سهم تیم‌های پایه از باشگاه‌هایی که در لیگ بر‌تر ۱۵ یا ۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند، چیست؟ من شنیده‌ام بسیاری از باشگاه‌ها تیم‌های رده پایه خود را اجاره می‌دهند به یک فرد دیگر. آن فرد هم مجبور است ده فوتبالیست برای تیمش برگزیند، ولی سایر بازیکنان را از افرادی انتخاب کند که پدرش پولدار است. این بازیکنان دیگر معنای عشق به پیراهن را نمی‌فهمند.

مهدوی کیا به نتیجه گرا شدن فوتبال ایران هم اشاره کرد و افزود: در بخش باشگاهی و ملی همه چیز فوتبال ما نتیجه گرا شده است. ژاپنی‌ها چند دوره از مسابقات پایه حذف شدند ولی از روز بعد از حذف شدن، تمرینشان را با‌‌ همان مربی ادامه دادند. در فوتبال ما چنین چیزی نیست. مربیان جرات نمی‌کنند به بازیکنان جوان میدان بدهند. الان چند بازیکن ۱۷ یا ۱۸ ساله در لیگ بر‌تر بازی می‌کنند؟ این آرامش خاطر نزد مربیان ما هم نیست؛ به ویژه در رده پایه که استرس آن بالاست.

وی اظهار کرد: هیچ گاه راهکاری برای تشویق تیم‌های پایه و یا مربیان این تیم‌ها نداشتیم. ما نشنیدیم که وقتی یک تیم جوانان قهرمان می‌شود، آن را به یک تورنمنت خارجی بفرستند. ما باید فوتبال پایه را به سمت و سویی ببریم که در دنیا و اروپا رخ می‌دهد. چه خوب بود که تیم‌های پایه همزمان با بازی تیم‌های لیگ برتری با هم بازی می‌کردند. با این اقدامات باشگاه‌ها مجاب می‌شوند تا در فوتبال پایه کار کنند.

مهدوی کیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اختلافش با هادی آیت اللهی نایب رئیس فدراسیون فوتبال بر سر امکانات تیم جوانان هم گفت: هیچ اختلافی نبود. ما دنبال پیاده کردن برنامه‌های خودمان بودیم. وقتی به من پیشنهاد شد که کنار علی دوستی مهر در تیم جوانان باشم، دوست داشتم موثر کار کنم. سال گذشته توانستم به تیم جوانان کمک کنم تا یک اردو‌ خوب در آلمان داشته باشیم. ما همکاری خوبی با فدراسیون داشتیم. البته نمی‌گویم شرایط تیم جوانان ایده آل بوده است، ولی برگزاری اردو در کشورهای آلمان و اتریش را مد نظر داشتیم که جور نشد.

وی ادامه داد: ما اختلافی نداشتیم. فقط می‌خواستیم اردوهای بیشتری داشته باشیم که نشد. البته فدراسیون هم به خاطر تحریم‌ها مشکلات مالی دارد. امیدوارم یکی از نمایندگان آسیا در مسابقات جام جهانی جوانان باشیم. من خوشبینم که به این هدف برسیم.

‌«آیا با وجود افرادی مثل فرشاد ماجدی، دانشجو و هوشمند در تیم‌های پایه، شایسته سالاری در این بخش حاکم است»؟ مهدوی کیا در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: من در مورد انتخاب افراد هیج نقشی ندارم. دوستانی که کنار ما هستند با تمام توان کار می‌کنند. اینکه چه کسی سرپرست جوانان باشد در حیطه مسئولیت من نیست.

وی دوباره با انتقاد از برنامه نود‌ گفت: شما در برنامه خودتان هم به فوتبال پایه نپرداختید. آنقدر که به حاشیه‌ها پرداختید، به فوتبال پایه نپرداختید. تلویزیون هم که دوست ندارد بازی تیم‌های پایه را پخش کند. مدیران باشگاه‌ها هم که علاقه‌ای به این بخش ندارند. ولی من خودم دوست دارم اتفاقات خوبی در تیم‌های پایه رقم بخورد.

مهدوی کیا ادامه داد: ما نیاز به حمایت داریم. خود من سال‌هاست دنبال ایجاد یک آکادمی بزرگ فوتبال پایه در ایران هستم، ولی به ما کمک نمی‌شود. هر جا برای گرفتن زمین اقدام کردیم، حمایت نشدیم. اگر سرمایه گذاری در فوتبال پایه بشود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

‌«آیا عملکرد وینگادا در تیم امید راضی کننده بوده است»؟ مهدوی کیا در پاسخ به این ‌هم گفت: نتایج که خیلی بد است. ما از قرقیزستان و ویتنام حتی گل هم نخورده بودیم. این زنگ خطری است برای فوتبال ما که تیم‌های دیگر در حال پیشرفت هستند. مشکلی که الان می‌بینم این است که اگر قرار بود با تمام قوا برویم، می‌رفتیم مثل ۹۸ بانکوک. آن زمان هیچ تیمی هم برای ما فرقی نداشت. ما با هدف قهرمانی رفته بودیم ولی این دوره هدف معلوم نبود. اگر قرار بود با تیم زیر ۲۱ سال و المپیک می‌رفتیم فدراسیون باید پای این می‌ایستاد.
قطعا اضافه شدن هفت بازیکن در روزهای پایانی موثر بوده است. فدراسیون باید پافشاری می‌کرد تا تیم المپیک می‌رفت. هدفگذاری را باید از ماه‌ها پیش انجام می‌دادیم که آیا هدف مدال آوری بود یا کسب تجربه؟ این تداخل بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک این وضعیت را ایجاد کرد. کادر فنی هم نمی‌تواند بی‌تقصیر باشد. حریف و شرایط تاکتیکی و نتایح قابل قبول نیست. ما همه مشکلات فوتبال پایه را نباید در این نتیجه خلاصه کنیم. از چند سال پیش باید پیش بینی اینها را می‌کردیم.

رسول کربکندی هم به دلایل ناکامی تیم امید اشاره کرد و گفت: ما چه کاشته‌ایم که بخواهیم درو کنیم؟ کار ما در فوتبال پایه مقطعی بوده است. ما در این بخش کار بلند مدت نداشته‌ایم.

در همین بخش، مجری برنامه نود می‌خواست مهدی مهدوی کیا را به خاطر انتخاب افرادی مثل دانشجو، فرشاد ماجدی و هوشمند مربی بدنساز تیم جوانان به چالش بکشد که مهدوی کیا گفت: صحبت در این باره در حیطه مسئولیت من نیست.

در میان بررسی دلایل ناکامی تیم امید، تصاویر برنامه نود از کتک کاری لیدرهای استقلال با بازیکنان امید پرسپولیس بعد از دربی امید‌ها پخش شد. در حالی که گزارشگر برنامه نود در حال صحبت کردن با سیروس دین محمدی بود، لیدر‌ها به یکباره وسط زمین ریخته و بازیکنان امید پرسپولیس را به باد کتک گرفتند.

در بخش‌های پایانی برنامه نود، اسامی تیم‌های جام حذفی از جمله میلان اراک، مرغداری پیمان و... مورد انتقاد قرار گرفت و عادل فردوسی‌پور به این نحوه نامگذاری کنایه زد. وی گفت: اگر بحث دوست داشتن است که ما هم می‌توانیم تیم لیورپول رفسنجان داشته باشیم! آقای کربکندی هم می‌تواند تیم شاهین کربکند را داشته باشد.

در جریان دیدار دو تیم میلان اراک و نساجی قائمشهر، داور مسابقه ابتدا به بازیکن شماره هشت نساجی کارت زرد نشان داد. دقایقی بعد داور دوباره به این بازیکن کارت زرد دوم را نشان داد، ولی بدون آنکه متوجه باشد، بازیکن را اخراج نکرد. تذکر داور چهارم به داور برای اخراج این بازیکن هم نتیجه‌ای نداشت تا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات فوتبالی یک بار دیگر در ایران رقم بخورد!

در ادامه اکبر محمدی، سرمربی پیشین تیم فوتبال جوانان ایران روی خط تلفنی برنامه نود آمد تا درباره دلایل ناکامی تیم امید صحبت کند. با این حال، محمدی ابتدای سخنانش را به رفتنش از تیم جوانان مرتبط کرد و لحظاتی با عادل فردوسی‌پور دچار چالش شد. محمدی گفت: خوشحالم که بعد از دو سال و نیم این فرصت به من داده شد که بتوانم در برنامه نود صحبت کنم. آقای فردوسی‌پور، شما چند درصد در ناکامی تیم امید مقصرید؟

وی افزود: احساس می‌کنم فاجعه تیم امید از دو سال پیش استارت زده شد؛ جایی که تیم جوانان با آن کیفیت از مسابقات امارات کنار رفت و برخوردهای صورت گرفته، منجر به‌‌ رها کردن بازیکنان و کادر فنی آن شد. من‌‌ همان سال در فرودگاه امام خمینی بودم که دیدم برنامه نود در حال محاکمه کردن تیم جوانان است.

فردوسی‌پور در این هنگام توضیح داد که بحث وی، نحوه روی کار آمدن اکبر محمدی بر اساس رابطه بوده است. محمدی در این خصوص گفت: شما دو سال و نیم است که نام من را با هر بهانه‌ای مطرح و «تکه‌هایتان» را نصیبم می‌کنید. به نظرم یک گزینه در ناکامی تیم امید می‌تواند شما و رسانه‌ها باشید! دو سال و نیم طول کشید تا بزرگان فوتبال از آن تیم جوانان حمایت کنند. باید از محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی که اظهار لطف داشتند، تشکر کنم.

محمدی با انتقاد از برنامه نود‌ گفت: این چه رویه‌ای است که برنامه نود در پیش گرفته است؟ اگر برنامه شما بخواهد یکی ‌را نقد کند، از کارشناسانی استفاده می‌کند که همه چیز را سیاه می‌بینند و اگر نگاهش به یک موضوع مثبت باشد، بر عکس.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شما هم با رابطه صاحب برنامه نود شدی، ولی چون لیاقت داشتید، برنامه‌تان ادامه داشت. من ۷۰ بازی ملی سرمربی تیم‌های جوانان و نوجوانان بودم و ۶۰ پیروزی و تنها پنج شکست به دست آوردم. این رفتاری که با مربیان ایرانی می‌شود، درست نیست.

مجری برنامه نود در ادامه تأکید کرد که رنگ پوست و موی مربیان برایش مهم نیست!

محمدی همچنین درباره عدم حضورش به عنوان مربی در کنار نلو وینگادا در تیم امید، تصریح کرد: صحبت‌هایی شده بود، ولی وقتی علی کفاشیان به برنامه شما آمد، گفتید محمدی تا کی می‌خواهد در تیم‌های ملی کار کند و بهتر است به فعالیت باشگاهی بپردازد.

این صحبت اعتراض فردوسی‌پور را در پی داشت. وی گفت: من معدنچی شما هستم! هر اتفاقی را که برای شما رخ داده است، گردن من می‌اندازید!

برنامه نود در حالی ساعت ۲:‌۳۰ بامداد سه شنبه به پایان رسید که پیش از آن بخش دیگری از «نود تا نود» روی آنتن رفت و البته ۴۸ درصد بینندگان، فدراسیون را مقصر اصلی نتایج تیم امید قلمداد کرده بودند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی