بازدید 3774
رضایی:

برخی مقررات مزاحم اقتصاد مقاومتی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این که برخی تصور می کنند اگر رابطه بین ایران و آمریکا برقرار شود بسیاری از مشکلات برطرف می شود، تصوری نادرست است.
کد خبر: ۴۳۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷ 21 September 2014
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این که برخی تصور می کنند اگر رابطه بین ایران و آمریکا برقرار شود بسیاری از مشکلات برطرف می شود، تصوری نادرست است.

به گزارش ایرنا، محسن رضایی روز یکشنبه در همایش نقش اقتصاد مقاومتی در توسعه منطقه ای در اتاق بازرگانی کرمان افزود: «اگر امروز رییس جمهور آمریکا با ما توافق کند، مشخص نیست چند سال دیگر جمهوری خواهان همین مسیر را ادامه دهند.»

وی با تاکید بر این که «نمی توانیم رویایی و خیال پردازانه سرنوشت ملتی را با اوهام گره بزنیم»، گفت: اقتصاد ایران باید در مقابل تحریم های اقتصادی مقاوم شود و طوری باشد اگر دوباره خواستند تحریم کنند، اقتصاد ما در مقابل تحریم ها تاب بیاورد.

رضایی با اشاره به سیاست اعمال تحریم های اقتصادی علیه برخی کشورها از اقتصاد مقاومتی به عنوان سپری در مقابل این تحریم ها یاد کرد و گفت: این کار خلاف عقلانیت و اقتصاد آزاد جهان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به محیط زیست را از محورهای اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، خشکسالی و نشت زمین در دیگر مناطق نمونه ای از این مشکلات است.

رضایی با بیان این که مردم روی دیگر سکه اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: برای مقابله با تهدیدات اقتصادی باید مردم را در امور اقتصادی مشارکت بدهیم و دولت و حکومت باید حامی این حرکت باشند و نباید مانع ورود مردم به این عرصه شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت باید مراقبت کند کسی از خط قرمزها نگذرد، یعنی برای منافع شخصی خود اقلیم را از بین نبرد.

وی با بیان این که اقتصاد ایران باید مردمی شود و بخش خصوصی به صحنه بیاید، گفت: کسب و کارهای خانگی نمونه ای از این مشارکت است.

رضایی افزود: بسیاری از مردم نمی توانند کارهای اقتصادی بزرگ انجام دهند و حُسن مردمی بودن اقتصاد فراگیری بیشتر نسبت به بخش خصوصی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اقتصاد مردمی شامل بخش خصوصی، کسب و کار خانگی و حتی پول های خرد مردمی است.

وی افزود: روی دیگر اقتصاد مقاومتی این است که همه به طور گسترده و جهادی در رونق اقتصاد، اشتغال و تولید مشارکت کنند.

* برخی مقررات مزاحم اقتصاد مقاومتی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: برخی مقررات و قوانین موجود در کشور خلاف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از مجلس شورای اسلامی خواسته اند تا این قوانین مزاحم را حذف یا اصلاح کند.

رضایی با بیان این که بخش خصوصی و کارآفرینان بیش از دیگران با قوانین مزاحم در عرصه توسعه و سرمایه گذاری مواجه هستند، از آنان خواست تا موانع موجود با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را شناسایی و به دولت اعلام کنند.

وی یادآور شد: دولت، مجلس و قوه قضاییه باید برای مردمی شدن اقتصاد ایران و مقابله با این تهاجم ناجوانمردانه که سوء استفاده از فناوری و علم در دنیاست، تلاش کنند.

رضایی افزود: علم و فناوری توسط تمام مردم دنیا و حتی ملت ایران تولید شده و آمریکا علیه ملت ها از آن استفاده می کند.

وی بزرگترین منبع پیشرفت ایران را صرفه جویی دانست و گفت: بهره وری از صرفه جویی آغاز می شود و بدون صرفه جویی بهره وری امکان ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: فاجعه عظیم حیف و میل کردن منابع در ایران در جریان است که باید با صرفه جویی به پایداری اقتصاد ایران کمک کرد.

رضایی، نهضت صرفه جویی و بهره وری در کشور را نخستین اقدام برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: صرفه جویی بدون محوریت دانش و مشارکت آحاد مردم امکان پذیر نیست.

وی بر رقابتی کردن اقتصاد ایران تاکید کرد و گفت: استان ها باید در زمینه اقتصاد با یکدیگر رقابت کنند.

* مجمع تشخیص مصلحت نظام اتاق فکر نظام است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از این نهاد به عنوان اتاق فکر نظام یاد کرد که با ابتکار امام خمینی (ره) شکل گرفت.

رضایی با یادآوری این که مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه سیاست های کلان به رهبر معظم انقلاب اسلامی مشورت می دهد و ایشان نیز سیاست های کلان را ابلاغ می کنند، گفت: اعضای این اتاق فکر از چهره های فرهنگی و سیاسی کشور و از شخصیت های با تجربه انقلاب هستند.

رضایی از تدوین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از کارهای مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد کرد و گفت: این مدل اقتصادی با هدف هموار کردن مسیر اقتصاد کشور، رفع موانع و تسهیل مشارکت مردم تدوین شد.

وی از اقتصاد مقاومتی و اصل چهل و چهارم قانون اساسی به عنوان دو سیاست مکمل یکدیگر یاد کرد و اظهار داشت: سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی برای رفع انحصار دولتی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور تدوین شد.

رضایی اظهار کرد: فلسفه اقتصاد مقاومتی، آسیب ناپذیری و مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر فشارها، تحریم ها، حوادث و نوسانات است.

* کرمان به الگوی اقتصاد مقاومتی تبدیل شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به دنبال بنگاه، استان ها و دانشگاه هایی هستیم که در کشور الگو شوند و استان کرمان باید یکی از این الگوها باشد.

رضایی تاکید کرد: انتظار می رود تعدادی از بنگاه ها، بیمارستان ها، دانشگاه ها، شهرها و روستاها در این مسیر پیشگام شده و الگوی اقتصاد مقاومتی شوند.

وی به گزارش استاندار کرمان درباره فعالیت های اقتصادی در این استان اشاره کرد و افزود: با اقدامات انجام شده توسط استاندار که یکی از فرماندهان لایق دوران دفاع مقدس است، امید زیادی داریم که کرمان استان موفقی در اقتصاد مقاومتی در کشور شود.

رضایی ابراز امیدواری کرد، استان کرمان بتواند جایزه ملی اقتصاد مقاومتی را کسب کند و پرچمداری اقتصاد مقاومتی را در کشور به دست گیرد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی، از لشکر 41 ثارلله کرمان به عنوان یکی از لشکرهای موفق آن دوران یاد کرد و گفت: این لشکر در آزاد سازی سرزمین های اشغال شده از دست نیروهای عراقی نقش مهمی داشت.

رضایی با تاکید بر این که هیچ ملتی بدون امنیت و اقتدار نمی تواند رشد کند، افزود: امروز ایران یکی از باثبات ترین کشورهای جهان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همان مسیر جهادی که با پیروزی انقلاب آغاز شده، امروز با عبور از دفاع و امنیت به ایستگاه اقتصادی رسیده است.

وی اقتصاد را امری جهانی دانست و گفت: هرچند توسعه علمی جهانی است اما توسعه یک پدیده بومی به شمار می رود که ویژگی های منطقه ای در آن دخالت دارد.

رضایی، ادامه داد: توسعه و علم توسعه دو بحث جدا از یکدیگر هستند زیرا توسعه یک پدیده اجتماعی، مردمی، جغرافیایی، اسلامی و بومی است.

وی با تاکید بر این که توسعه می تواند بومی و اسلامی باشد، تاکید کرد: البته کار در این عرصه عمل دشوار است و ابتدا باید خود و دنیا را بشناسیم و از علوم مختلف استفاده کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار