بازدید 11416
رئیس سابق شورای رقابت در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

دولت انتقادش از دولت قبل را که برای مردم خسته کننده شده، تمام کند!

کارهای برخی از دوستان در انتقاد از برخی عملکردهای دولت گذشته و کنونی سیاسی است. مگر مجلس در آغاز از طرح هدفمندی مرتب انتقاد نمی‌کرد؟ آنان به این نتیجه رسیدند که اصلاح نسبی قیمت‌ها با نام هدفمندی یارانه‌ها ضروری بوده و نیاز اقتصاد ایران است. مردم به اشتباه گمان می‌کنند، قیمت‌ها به دلیل هدفمندی افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۴۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱ 21 September 2014
دولت انتقادش از دولت قبل را که برای مردم خسته کننده شده، تمام کند!یکی از موضوعات لایحه «خروج از رکود» که دولت یازدهم به مجلس تقدیم کرده، تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از طریق «تسعیر» نرخ ارز است.

به گزارش «تابناک»، دولت یازدهم در ماده ۲۴ لایحه خروج از رکود پیش‌بینی کرده است، پرداخت بدهی ۴۰هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به دولت از محل «تسعیر» ارز پرداخت شود؛ ماده‌ای که برخی از کار‌شناسان بر این باورند، همان راه دولت احمدی‌نژاد در تسویه بدهی‌های بانکی است.

دولت دهم در ‌آخرین سال فعالیت خود، تلاش کرد با همین روش، بدهی ۷۴هزار میلیارد تومانی خود به شبکه بانکی و شرکت‌های دولتی را به صفر برساند. حال دولت یازدهم در لایحه خروج از تورم خود پیشنهاد داده که ۴۰هزارمیلیاردتومان از بدهی خود به بانک‌ها را از طریق مابه‌التفاوت نرخ ارز بپردازد!

ولی دولت یازدهم در لایحه خود به مجلس پیشنهاد داده، تا آنچه در دولت گذشته ممنوع شد، این بار قانونی اعلام شود. با این حساب آنچه در این لایحه بر آن تأکید شده، این است که دولت از محل تفاوت ارز، می‌تواند بدهی خود به بانک‌های دولتی را بپردازد.

در همین زمینه، چندی پیش، بانک مرکزی در پاسخ به منتقدان این بند از لایحه خروج از رکود بیانیه‌ای صادر و در آن اشاره می‌کند: «بر خلاف مطالب مطرح از سوی برخی منتقدان ماده ۲۴ و القاکنندگان اشتباه بودن تصمیم مجلس محترم شورای اسلامی در سال گذشته و پی بردن دولت یازدهم به خطای پیش‌آمده در لغو بند (ب) ماده ۲۶ قانون پولی و بانکی کشور، رویکرد دولت یازدهم در این زمینه به هیچ عنوان نقض ماده واحده «قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» و رجعت به بند (ب) ماده ۲۶ قانون پولی و بانکی و ایجاد مجدد زمینه رفتار غیر منضبطانه پولی و مالی دولت‌ها و پاک کردن آثار آن از طریق افزایش نرخ ارز و تضعیف ارزش پول ملی نیست».

* اما پرسش اصلی این است که آیا این کار دولت یازدهم، ادامه رویه دولت دهم در تسویه بدهی‌هاست، یا با آن فرق دارد؟


ــ  در این زمینه دکتر جمشید پژویان، استاد دانشگاه و رئیس سابق شورای رقابت در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی این اقدام دولت و همچنین ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در یک سال اخیر پرداخته است.

هم اکنون دولت یازدهم در بند ۲۴ لایحه خروج از رکود، بحثی را مطرح کردهکه منتقدان مطرح می‌کنند؛ این‌‌ همان اقدام دولت پیشین برای پرداخت بدهی با نام تسعیر نرخ ارز است؛ نظر شما چیست؟


ـ چیزی که گفته می‌شود، این است که این سیاست دولت، عینا‌‌ همان چیزی است که در دولت گذشته انجام شده است. یعنی هنگامی که بهای ارز بالا می‌رود، دولت بدهی‌های خود را به بانک مرکزی و بانک‌های دیگر از طریق مابه التفاوت قیمت پرداخت می‌کند. این کار دولت‌ها در راستای پدید آوردن بالانسی است که پایه پولی افزایش پیدا نکند.

البته این کار باید در فرمول مناسبی باشد؛ یعنی به جایی برسد که تا آنجا که می‌شود بدهی‌ها تها‌تر پیدا کند، چون برخی از این بانک‌ها از دولت طلبکارند و به بانک مرکزی بدهکارند یا بالعکس. دولت باید این موضوع را در نظر داشته باشد که به طور مناسبی مابه التفاوت را به بانک‌ها پرداخت کند، به گونه ای که هیچ گونه انتقالی به پایه پولی به وجود نیاید.

* برخی می‌گویند این کار دولت،‌‌ همان کاری است که دولت گذشته انجام داد که البته در آن هنگام بسیاری از این کار دولت انتقاد کردند؛ نظر شما در این مورد چیست؟


ــ  این موضوع کاملا درست است، ولی همه دولت‌ها این کار را انجام می‌دادند و هر دولتی هم دولت قبل را نقد می‌کند. دولت‌های جدید، بیشتر کارهایی را انجام می‌دهند که در دولت قبل به آن انتقاد می‌کردند. جالب اینکه دولت‌های بعدی‌‌ همان کارهای اشتباه دولت قبل را که خود منتقد آن بودند، تکرار کرده و ادامه می‌دهند. مثلا یک طرح خوداشتغالی مطرح می‌کند و دیگری بر آن نام دیگری مانند طرح ضربتی اشتغال می‌گذارد. در صورتی که هر دو این‌ها نادرست هستند. یا طرح‌های زود بازده در دولت قبل که در این دولت به نوعی دیگر پیگیری می‌شود. در حالی که این طرح‌ها هیچ نقشی در اشتغال ندارند و نداشته‌اند، ولی همه این دولت‌ها میلیارد‌ها منابع این ملت بیچاره را با سیاست‌های اشتباه خود از بین بردند. حالا هم سیاست درستی که در دولت قبل به کار برده شده، این دولت به کار می‌برد؛ یعنی برای کنترل این تورم و پایه پولی، دولت مجبور شده این کار دولت قبل را ادامه دهد.

حرفی که وزیر اقتصاد دولت قبل آقای حسینی گفته که این کار دولت جدید،‌‌ همان اقدام دولت پیشین است، کاملا حرف درستی است.

* آیا اقدام دولت در پرداخت بدهی‌ها از روش تسعیر می‌تواند تورم را کاهش دهد؟

ــ این اقدام شاید بتواند جلو افزایش تورم را بگیرد، قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه نمی‌گذارد قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

* ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در بخش اقتصاد چیست. در واقع انتقاد شما به عملکرد اقتصادی این دولت چیست؟


ــ  انتقاد من از وضعیت اقتصادی دولت جدید این است که انتقادهای بسیاری از دولت قبل را که دیگر برای مردم خسته کنند شده را تمام کند. کسی نمی‌گوید دولت قبل هرگز اشتباهی نداشته است. همان طوری که این دولت هم اشتباه خواهد داشت و البته که همه دولت‌ها اشتباه داشتند. بهتر است از اشتباهات دولت‌های قبل درس گرفته و برخی اقتصاد‌دانان را بدون توجه به جهت‌های سیاسی به کار بگیریم. البته امیدوارم اقتصاد‌دانان هم به عنوان یک کار‌شناس، کارشان را انجام دهند. مثل یک پزشک که برایش فرق نمی‌کند بیمار وی چه کسی است. اقتصاد‌دانان هم باید همین گونه باشند و کاری نداشته باشد چه کسی در مصدر قدرت است، بلکه تنها دیدگاه های کار‌شناسی خود را بگویند. در این مملکت حرف زدن خیلی ساده است و هزینه ندارد؛ بنابراین، انتقادهای ما بیشتر احساسی است تا علمی و تخصصی.

* آقای دکتر در حوزه رسانه شما را بیشتر در حکم یک منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت می‌شناسد. دلیل این امر چیست؟


ـــ  من از زمان دولت آقای موسوی تاکنون به دولت‌ها مشورت داده‌ام و در عین حال انتقاد نیز کرده‌ام، چون سیاست‌های اقتصادی کشور در دولت‌ها ـ بیشتر ـ نادرست بوده و من همیشه انتقاد کرده‌ام. دولت گذشته نیز سیاست‌های غلط زیادی داشت و من هم انتقاد کردم. من از سیاست هدفمندی دولت قبل در ابتدا حمایت کردم. ولی وقتی دولت راه را اشتباه رفت؛ بنابراین، نخستین کسی بودم که انتقاد کردم. هدفمندی سیاستی بود که ما سال‌ها بود می‌گفتیم باید انجام شود، ولی هیچ دولتی جرأت نمی‌کرد انجام دهد. وقتی دولت گذشته این کار را انجام داد، من حمایت کردم. ما باید به این فرهنگ برسیم اگر کسی منتقد بود، باید حرف خود را منهای وزن سیاسی و جناح‌ها بگوید و کس از انتقاد ناراحت نشود، بلکه از آن استقبال نیز بکند.

* آقای دکتر عده‌ای می‌گویند، شما یکی از مدافعین طرح هدفمندی بوده‌اید، حال آنکه امروز منتقد آن هستید. این تناقض را چگونه می‌بینید؟


ـــ  کارهای برخی از دوستان در انتقاد از برخی عملکردهای دولت گذشته و کنونی سیاسی است. مگر مجلس در آغاز از طرح هدفمندی مرتب انتقاد نمی‌کرد؟ آنان به این نتیجه رسیدند که اصلاح نسبی قیمت‌ها با نام هدفمندی یارانه‌ها ضروری بوده و نیاز اقتصاد ایران است. مردم به اشتباه گمان می‌کنند، قیمت‌ها به دلیل هدفمندی افزایش پیدا کرده است. این‌ها از موضوع اقتصاد، استفاده سیاسی می‌کنند، در صورتی که‌‌ می‌دانند هدفمندی نقشی در افزایش قیمت‌ها نداشت، بلکه تحریم و سوء مدیریت، باعث شد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و بیرون از اختیار دولت و مسائل اقتصادی بود. این انتقاد‌ها کارایی سیاسی دارند، ولی مردم امیدوارند، رفتار اقتصادی و سیاست گذاری اقتصادی علمی باشد و نه سیاسی.

 ارزیابی شما از عملکرد دولت در این یک سال اخیر چیست؟


ـــ دولت تلاش می‌کند، ولی‌‌ همان اشتباه به خصوص دولت‌های قبل‌تر را انجام می‌دهد. دولت همه توجه خود را روی متغییر کلان قرار داده است، حال آنکه من بار‌ها گفته‌ام، مشکلات اقتصادی ما ساختاری و قیمت‌های نسبی است. این‌ها مشکلات اصلی اقتصادی ایران است. تا این‌ها حل نشود، کشور ما رشدی نخواهد داشت و مشکلات ۴۰ یا ۵۰ ساله اقتصاد حل نخواهد شد.

متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۶۴
انتشار یافته: ۳۸
تمام کنه در جواب انتقادات چی بگه ؟! بعد از آن همه شعار و ادعا امروز دلار چنده با وجود این که فشار های سیاسی و اقتصادی از 1 سال پیش خیلی کمتر شده اگر مدام با کارت سوخته همه چیز تقصیر احمدی نژاده بازی نکنه چطور میخواهد این رکود جهنمی که در همه ارکان اقتصاد از بورس و مسکن گرفته تا صنعت و تولید حاکم شده رو توجیه کنه ؟ پس بهتره همچنان شعار بده و در جواب انتقادات بگه دولت قبل تو اقتصاد مین کار گذاشته !!!
پاسخ ها
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
همه این چیزایی که سر هم کردی تو چه زمانی به وجود اومد؟دلار وقتی این دولت سر کار اومد گرون شد ؟پراید زمان این دولت شد 20 میلیون ؟تورم تو دوران این دولت شد 40 درصد؟این همه خرابکاری تو این مدت درست میشه؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
دولت قبل که جناب شما ظاهرا زیاد از دورانش چیزی یادت نمانده مقصر کل خرابی‌های حالا و تا نیم قرن بعده! متوجه هستی که دور ریختن بیشتر از 800 میلیارد دلار یعنی چی؟ طلبکار هم شده‌ای؟ یکی از راه برسه و لجن‌زاری را نفر قبلی درست کرده را گلستان کنه؟ به همین راحتی؟ بنابراین لطفاً شما یکی دیگه شعار نده!
احسنت!!!
مردم از اختلاس های جورواجور، گرانی، بیکاری و ناامیدی از بهبود اوضاع خسته اند ایا شادی در چهره ی مردم می بینید ؟؟؟
اره بابا دولت قبلی رو ولشون کن. هرچی بردن و خوردن نوش جونشون. مردم خسته شدن. والا!!
آقای پژویان لطفا شما از طرف مردم حرف نزنید. به اندازه کافی به همین مردم از بابت اشتباهاتی که کرده اید بدهکار هستید . آینه گر نقش تو ننمود راست ...خود شکن آیینه شکستن خطاست
حرف زیادی زده
اتفاقا باید اینقد گفته بشه تا احمدی نژاد دیگه ای در این سرزمین قد علم نکنه و آیینه عبرت بشه
کار دولت تا اینجای کار بسیار عالی بوده شما هم از از دست دادن کارت ناراحتی آقاجان
تو یکی که از جای دیگه دردت اومده وگرنه شماها که سر کار بودین چی کار باسه این مردم کردین ؟همین وضع فلاکت بار الان اون موقع هم بود حتی بدتر
مات دولت راضي هستيم
انتخابات مجلس اينده نشان خواهد داد
مردم از بی مبالاتی های های دولت قبلی که ما را به این روزگار دچار کرده است خسته شده اند. همه چیز بسته شود که شب راحت بخوابید. تمام شود که منابع به تاراج رفته راحت تر استفاده شود. نخیر برادر من! اگر همان موقع هم مطبوعات آزاد داشتیم که می توانستند مو را از ماست بکشند شاید خیلی از این اختلاس ها و فسادها ایجاد نمی شد. در ضمن حضرتعالی با کدام مجوز از طرف مردم صحبت می کنی؟ مگر نظرسنجی کرده ای یا آراء ریاست جمهوری داری؟
نه تنها خسته کننده نیست بلکه جذابیت هم داره :)
آقای رئیس شورای رقابت: مردم از دست دروغ
گوئیهای شما خسته شده اند.اگر دوستان و هم داستانهای شما هنوز بر سر کار بودند هم اکنون قیمت دلار بالای ده هزارتومان و یک قرص نا 2000 تومان بود. به جای جا خالی دادن هائی که دیگر مردم شناخته اند به وظیفه خود که همانا خدمتگزاری مردم است بپردازید. تا کی این ملت مسلمان و نجیب و صبور باید تاوان مفت خواریهای 8 سال گذشته را بپردازند.
اتفاقا برای من جالبه که چرا کسی جرات پیگیری تخلفات دولت قبل رو نداره ؟ کارهای عجیبی که صورت گرفت و برای همیشه برخی از اصول رو در کشور تغییر داد . مثلا نمونه های بیشمار عطف به ماسبق شدن قوانین که تا قبل از دوره قبل وجود نداشت !!!
منم موافقم باید انتقاد از دولت قبل قطع بشه، اما نباید اونهمه پولهایی که بالا کشیده شده رو هم پیگیری نکرد. باید جوابگو باشن، اونهمه پول کجاست؟
تخلفات عدیده دولت نهم ودهم هززوز که میگذرد ابعاد بیشتری مییابد ملت ایران تاآخرین لحظه عمر متولیان وحامیان این دولت ویرانگر را نفرین خواهندکرد وهرچقدر انتقادشود بازهم ناچیز است ضربات هولناک دولت 8سال گذشته به نظام واسلام درطول تریخ بیسابقه بود
یعنی دوران احمدی نژاد رو فراموش کردین؟!!
شماهم چاپ نمیکنید انتقاد از دولت قبل بخاطر رد گم کنی است و مردم میدونند چه خبره، رانت و پارتی بازی و فامیل سالاری بیداد میکنه در این یکساله
اگر تا پایان تاریخ غارت گری اموال و اخلاق و ایمان مردم را ادامه دهیم کم است تا عبرتی باشد برای ایران دوستان که مواظب سرزمین خود باشند. ضمنا یادمان نرفته 8 سال گفتند در 16 سال گذشته و بگم بگم ها را !!!!!!!!!!
تا دولت قبلی هست،میشه رو وعده ها سر پوش گذاشت،مثل گزارش عملکرد ١٠٠ روزه!هنوز وعده ١٠٠ روزه یادمون نرفته!!!!قیمت خودرو هم که کاهش نه ثابت شد،یک آپشن اضافه کردن کلی کشیدن روش!!!!سانسور نکنه تابناک خوبه
انتقاد خسته کننده نیست . زخم هایی که بر پیکره یک ملت وارد شده خسته کننده است
دوستان واقع بین باشید! بیشتر مشکلات ما از زمان احمدی نژاد هست...
اصلا هم خسته کننده نیست باید اصلا به این موضوع پرداخته شود و کارهایی که دولت قبل کرده
هر چه گرفتاری تحریم است از ریاکاریها و نابخردیهای دولت قبلی است .آنها تک تک شان باید به ملت و رهبری پاسخگو باشند.
مردم اصلا برای رو شدن شاهکارهای اقتصادی امثال شما به دکترروحانی رای دادند
از زمان موسوی مشورت داده ای بسه دیگه برو استراحت کن تا حالا مشاوره ات به درد کسی نخورده اقای دوختور
می باشد اشتباهه! باید بگیم است!
مردم انتظار دارند همه چی به شبه درست شه ، تمام مشکلات کشور ما از تصمیمات بک شبه آزاد شده، خراب کردن تزلزل راحت تر از ترمیم وضع اقتصاد، اتفاقا بازداشت بشتر از آنان گفته شه که مردم بارشون نره چه کسانی ظرف 2 سال وضع معیشت مردم را داغون کردن ، دوستان خودتونو گول نزنید زمان میبره تا شرایط مطلوب بشه، آن دولتم داره تمام تلاش را می کنه، و لی چاره ای جز تحمل سوء مدىرىتهاى گذشته رو حداقل براى چند سال ندارم.
کجاش خسته کننده اس خودش واسه خودش بریده و دوخته کدام برآوردو انجام داده این آقا که میگه مردم خوششون نمیاد؟ اتفاقا همه لذت میبرن که هم انتقاد و هم واقعیتهارو بشنون و بفهمن که از چه تونل وحشتی عبور کردن.
این اقا چون اقتصاد خونده می خواهد ما را سیاه کنه که قیمتها خود به خود بالا رفته، لابد فردا هم میگه : قیمتها همچون هواپیما هستند و باید بالا بروند....
مردم اشتباه نمی کنند شما اشتباه می کنید و آنانی که 8 سال سکوت کردند !
ما اشکالات ریشه‌ای داریم!!
عزیزم گفتنی ها رو باید گفت. مگه همفکرای شما نیستند که هنوز از دوران سازندگی و اصلاحات انتقاد می کنند. پس گفتنی ها رو باید گفته. بله عزیز. هر کسی خربزه می خوره باید پای لرزشم بشینه
ما از اینکه دولتی آمده که روابط مان را با دنیا بهبود بخشیده خرسندیم. برملا کردن فسادهای دولت قبل حداقل کاری است که دولتمردان باید بکنند. انتقاد یک چیز است فساد چیز دیگری. اینکه در طول چندین سال گذشته کشور هردمبیل و باری به هر جهت اداره شده باید به مردم گفته شود. اینکه دولت گذشته با درآمدهای میلیاردی برای آب مردم برای برق مردم برنامه ریزی نکرده و در موضوع محیط زیست کشور را به وضع بحرانی رسانده باید گفته شود. اینکه دولت قبل در مدارک علمی هم فساد داشته باید گفته شود. و مردم خوب می دانند حل این مشکلات نیازمند زمان است. مردم خوب سنگ اندازی ها در مسیر دولت را می بینند که علیرغم حسن نیست رئیس دولت جناح مقابل در مجلس و صدا وسیما و سایر ارگانهای ... چطور در مقابلش ایستاده و از بودجه عمومی صرف تبلیغ علیه آن می کنند. مردم می بینند که شتاب تورمی گرفته شده، شتاب بیکاری کاهش پیدا کرده و کشور در آرام آرام به سمت خروج از رکود پیش می رود. مشکلات هست ولی دولت به خوبی برنامه ریزی کرده و تلاش زیادی کرده که از شدت مشکلات بکاهد. اینکه برخی انتظار دارند دولت ظرف یک سال تمام مشکلات را حل کند خیال خامی است مهم این است که در مسیر درست گام بردارد که الحمدلله چنین است و انشالله دولت موفق خواهد شد.
اقای پژویان شما عامل وضعیت اسفبار اقتصاد ی کشور هستید کشور را نابود کردید
جناب پژويان با سلام با توجه به اينكه در دولت استاد دكتر احمدي نژاد حضرتعالي مشير و مشار ايشان تا زمان اعلام واجراي هدفمندي بوده وقابليت تكذيب و رد اين ادعا كه مطلع نبوده ايد را نداريد لطفا بفرماييد در ان شبي كه جناب احمدي نژاد اعلام پرداخت يارانه نفري 45500 تومان را فرمودند شما دو گزينه داشتيد الف: در خواب بوديد و چون نشنيديد پس اعتراضي نفرموديد ب: بيدار بوديد و به روي خود نياورديد كه يارانه حد اكثر مي توانسته 15000 تومان باشد و بيشتر از ان كسري بودجه ايجاد مي نمايد و عدد 45000 تومان غلط است لطفا وجدان خود را قاضي قرار داده اگر اشتباه فرموده ايد اول عذر خواهي ودر صورت عدم تمايل سكوت بهترين گزينه است و كنج عزلت و خانه نشيني
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی