بازدید 34578

باورش سخت است که حالا فصل انصار حزب‌الله باشد

واقعیت و البته بخشی از دلیل برخورد کردن دولت با اعلام برنامه‌های انصار این است که دولت حتی اگر بسیاری از انتقادات واقعی از عملکرد خود در حوزه فرهنگ را بپذیرد، باز هم نمی‌خواهد شکست در این حوزه را از کسانی بپذیرد که به باور دولت، وزن اجتماعی کمی دارند، ولی با گشتی‌های سواره به دنبال باز کردن جایی برای خود در فضای عمومی هستند.
کد خبر: ۴۳۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰ 21 September 2014
اواسط بهار هر سال، حجاب و عفاف از مسأله‌ای اعتقادی و اجتماعی به موضوعی سیاسی تبدیل می‌شود و نمایندگان مجلس به فکر اعمال نظارت خود بر دولت در این حوزه می‌افتند. دیگر فعالان فرهنگی نیز به مقتضای شرایط واقعی پوشش در این فصل و البته جو سیاسی پدید آمده، به اظهار نظر در این باره می‌پردازند، ولی همه این اختلافات و موضع‌گیری‌ها با نزدیک شدن به فصل سرما تا اندازه بسیاری فروکش می‌کند.

به گزارش «تابناک»، اختلافات و هیاهوی اواخر شهریور امسال، نشان داد ‌تغییری روشن در نگاه گروه‌ها و فعالان سیاسی به درگیری در حوزه پوشش ایجاد شده است. انصار حزب‌الله که در هشت سال دولت نهم و دهم تا حد زیادی از صحنه اجتماعی کنار رفته و دیگر مانند دوران ریاست جمهوری خاتمی، عرصه عمومی را میدان رفت و آمدهای انبوه خود قرار نمی‌داد، وعده بازگشت به صحنه را داد و در مقابل دولت و رسانه‌های هوادار آن ـ که انتقادات در دیگر حوزه‌ها از دولت را بایکوت می‌کنند ـ  در این یک حوزه با قدرت تمام وارد میدان شدند.

دولتی که از کنار انتقادات در موضوعی مانند ادعای رانت ۶۵۰ میلیون دلاری و یا سقوط هواپیما در تهران به سادگی و آرامی ‌می‌‌گذرد و سخن گفتن درباره پرونده کرسنت را تا حد ممنوعیت پیش برده است، از اختلاف و هیاهو درباره حجاب و برگشتن به خیابان انصار حزب‌الله که تلاش می‌شود به شکل هیولایی ترسناک نمایش داده شود، استقبال می‌کند.

و چرا این گونه نباشد؟ هنگامی که عامه جامعه با برخورد فیزیکی و گشت‌های «منکوب‌کننده و حیرت‌آور» انصار حزب‌الله مخالف باشد و تجربه تاریخی نیز نشان داده باشد ‌چنین کارهایی، تأثیر معکوس خواهد داشت، هر ‌که در فضای عمومی جلو آن دسته از اقدامات انصار حزب‌الله ـ که غیرقانونی و بدون مجوز است ـ بایستد، می‌تواند به برنده شدن در دعواهای سیاسی امیدوار باشد. همین دلیل خوبی است برای اینکه نه تنها رئیس‌جمهور در سفر به خراسان دائم از حجاب و بی‌فایده بودن ون و پاسبان سخن بگوید، بلکه رسانه‌های هوادار دولت، وجود هیولای ترسناک انصار حزب‌الله را همواره تبلیغ کنند؛ هرچند شانس چندانی برای برگشتن انصار حزب‌الله به خیابان به روش دهه ۷۰ نباشد. به زبان دیگر باور اینکه دولت تهدید برگشت انصار حزب‌الله را قطعی بداند، تا حدی سخت است.

در طرف مقابل انصار حزب‌اللهی‌ها نه تنها به خوبی از این پرسش افکار عمومی آگاهند که در دوره هشت ساله دولت نزدیک به اصولگرایان کجا بودند، بلکه حتی لازم دیده‌اند توضیح دهند تابستان امسال را ساکت نبوده‌ و مشغول برنامه‌ریزی برای اجرای مأموریت خود بوده‌اند. آن‌ها با اینکه می‌توانند برای برگشتن به خیابان اعلام برنامه و یا حتی برنامه‌ریزی کنند، نمی‌توانند فراموش کنند که فصل تأثیرگذاری واقعی و پایدار بر حجاب جامعه با عملیات انبوه موتوری گذشته است.

واقعیت و البته بخشی از دلیل برخورد کردن دولت با اعلام برنامه‌های انصار این است که دولت حتی اگر بسیاری از انتقادات واقعی از عملکرد خود در حوزه فرهنگ را بپذیرد، باز هم نمی‌خواهد شکست در این حوزه را از کسانی بپذیرد که به باور دولت، وزن اجتماعی کمی دارند، ولی با گشتی‌های سواره به دنبال باز کردن جایی برای خود در فضای عمومی هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی