بازدید 14724
رویدادی شوم که امیدواریم متوقف شود؛

واگذاری برخی پناهگاه‌های حیات وحش به شکارچیان؟!

شکارچیانی که دلشان برای کشتن قوچ‌های بی‌نظیر پناهگاه حیات وحش لک می‌زد، احتمالا در خواب هم نمی‌دیدند که در دولت یازدهم و به فاصله چند ماه از داغ شدن بحث ممنوعیت شکار تا چند سال، بتوانند به خواسته خود رسیده و شکارهای بی‌نظیری در دفترچه افتخار خود ثبت کنند؛ اما ظاهرا همه این رخدادها به شکلی عجیب در حال رقم خوردن است!
کد خبر: ۴۳۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱ 21 September 2014
هر چه در آغاز دولت یازدهم مسئولان محیط زیست از ضرورت توقف شکار برای حفظ گونه‌های جانوری کشور گفتند، نشست کارشناسی برگزار کردند و وعده دادند، اکنون در سکوت ایشان، اخباری به گوش می‌رسد که ۱۸۰درجه متفاوت است!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که شکار بی‌رویه، خشکسالی، آسیب‌های وارده به زیستگاه‌ها و مشکلات متعدد در سال های اخیر، موجب کاهش گونه‌های جانوری کشور شده و سایه انقراض را بر سر برخی گونه‌های منحصربفرد گسترده‌تر از پیش کرده، خبر واگذاری برخی مناطق ویژه محیط زیستی به شکارچیان، حکم شوکی بی‌سابقه دارد که نمی‌توان آن را ندید گرفت.

این خبر را دیده‌بان حیات وحش و محیط زیست ایران منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «از چندی قبل، مذاکراتی مبنی بر واگذای بلندمدت تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله «پناهگاه حیات وحش حیدری» نیشابور و «منطقه حفاظت شده ارس سیستان» (هزار مسجد) در شهرستان کلات به یک شرکت برگزارکننده تورهای شکار انجام شده است و این مذاکرات در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می‌کند».

بر پایه این گزارش، قرار است این قرارداد پانزده ساله بسته شده و در قالب آن، حفاظت و بهره برداری از منطقه ـ به شکل صدور پروانه ویژه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی ـ به شرکت برگزار کننده تورهای شکار واگذار شود؛ حال آنکه وجود خالص‌ترین‌نژاد قوچ اوریال در منطقه، موجب شده که چند دهه پیشتر، این منطقه در شمار مناطق حفاظت شده کشور قرار گیرد.

این قرارداد که احتمالا در ازای دریافت مبالغی هنگفت بسته خواهد شد، از یک سو تضاد آشکاری با وعده مسئولان سازمان محیط زیست برای توقف شکار دارد و از سوی دیگر، بر خلاف وظایف این سازمان به شمار می‌آید؛ وظایفی که «حفاظت» آن به نام سازمان حفاظت از محیط زیست سنجاق شده و اکنون قرار است به ازای دریافت مبالغی، برون سپاری شود!

شاید اگر این برون سپاری برای حفاظت بهتر از حیات وحش رقم می‌خورد، توجیه شدنی بود؛ اما وقتی می‌بینیم به ازای دریافت مبالغی، قرار است منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش به شکارچیان (بخوانید شرکتی که تور شکار برگزار می‌کند و در ازای دریافت مبالغی هنگفت از شکارچیان داخلی و خارجی، گونه‌های حفاظت شده را جلو لوله تفنگ‌هایشان قرار می‌دهد!) واگذار شود، هیچ حسن نیتی در این کار نمی‌توان دید.

شاهین شفیعی، فعال محیط زیست در این باره به «تابناک» گفت: خدای ناکرده نمی خواهم به کسی انگ و برچسب بزنم، ولی اخبار و شواهد حکایت از آن دارند که قرار است منطقه منحصربفرد پناهگاه حیدری در بخش سرولایت (حدود هفتاد کیلومتری شمال غربی نیشابور) در قالب قراردادی به یک شرکت واگذار شود که در شکار تروفه فعالیت دارد و این موضوع نگرانی‌های بسیاری همراه آورده است.

وی افزود: در بخش‌هایی که سخن از واگذاری شان مطرح می‌شود، گونه قوچ منحصربفرد اوریال زندگی می‌کنند که جذابیت شکارشان به حدی بالاست که از دیرباز شمار بسیاری حاضرند برای دریافت پروانه شکارشان، مبالغ گزافی بپردازند و به نظر همین، موجبات تصمیمات عجیب برای این پهنه ویژه چند ده هزار هکتاری را رقم زده است.

این دوستدار محیط زیست در ادامه، گونه‌های شاخص گیاهی منطقه را از دیگر جذابیت‌های پناهگاه حیدری خواند و گفت: جز در تپه ماهوری‌های این منطقه، تقریبا از درخت‌های اُرس در دیگر نقاط پیرامون بینالود نشانی یافت نمی‌شود، ولی به رغم همه این جذابیت‌ها، گویا مسئولان ترجیح داده‌اند آخرین راه درآمدزایی از پناهگاه را برگزینند، وگرنه می‌شود اکوتوریسم منطقه را فعال و با جذب گردشگر، مشکلات مالی را مرتفع کرد.

شفیعی افزود: هم اکنون دو پاسگاه محیط بانی و کمتر از انگشتان دو دست، محیط‌بان، حفاظت از این منطقه وسیع را عهده دارند و عجیب است که تأمین حقوق، مزایا و اضافه کاری همین تعداد اینقدر دشوار باشد که واگذاری در دستور کار قرار گیرد، ولی مشکل بزرگ‌تر هنگامی آشکار می‌شود که در این نکته بیندیشیم که براستی با کشتن گونه‌های حفاظت شده منطقه، پناهگاه تا چه زمانی باقی خواهد ماند؟ تا چند سال می‌توان قوچ‌های منطقه را به شکارچیان فروخت و متوقع بود «پناهگاه» حیات وحش حفظ شود؟ کدام حیات وحش؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۷۲
آقای روحانی...مچکریم؟؟؟!!!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
کاری که محیط زیست انجام داده بسیار شایسته و قابل تقدیر است به شکار در تمام دنیا به عنوان یک صنعت سودآور نگاه می شود این شرکت های خصوصی می توانند با پرورش و رها سازی پرنده و چارپا و برگزاری تورهای داخلی و خارجی شکار اشتغال زایی بالایی ایجاد کرده و ارز زیادی وارد کشور کنند زینال به عنوان اولین مشتری این تورها از تمام کسانی که این ابتکار بی نظیر را پایه گرازی کرده اند سپاسگزاری میکنذ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
آقای بندری هر چیزی استانداردی دارد.....توقع داری شرکت های خصوصی بروند شکار را پرورش دهند و آن را در این مناطق به اصطلاح گردشگری رها کنند تا برخی از متمولین که حوصله مبارکشان سر رفته است به جان این حیوانات بدبخت بیفتند؟!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
آقای ناشناس اونوقت شما از کجا فهمیدی که اینا استانداردش رو رعایت نکردن که میگی هر چیزی استانداردی دارد. برادر من این کار یک کار علمی و امتحان شده توی دنیاست که هم حیات وحش بیشتر حفاظت می شود و هم صنعت شکار رونق می گیرد. مطمئن باشید که بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی می تواند این مناطق را محافظت کند چون پای منافع خودشان در میان است
عشقی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
برادر من با توجه به کثرت شکار قانونی در منطقه ،تصور می کنید صدور مجوز شکار اینچنینی چیزی از حیات وحش منطقه باقی گذارد؟اگر مرد عمل هستید حوزه ی میراث فرهنگی را در بخش هایی که به شدت در حال تخریب هستند به دست بخش خصوصی بسپارید تا هم جذب توریست و سرمایه شود و هم این آثار تخریب نشوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
به نظرم باید جایی درست کنند شبیه پارک و تمام عاشقان شکار و شکارچیان رو بریزن توش و اسمش رو حیات وحش بگذارند.
انسانهایی که کشتن تمام افتخار آنهاست با دد و دام هیچ فرقی ندارند .
انسان آگاه میداند که تمام جنبندگان و خلایق جان دارند و حق حیاط دارند و این دروغی بیش نیست که خداوند همه چیز را مسخر آدمیان کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
همون حیات منظورتونه دیگه!!!!
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
ما از اینکه حضرت عالی حق حیاط برای خلایق وجنبندگان را به رسمیت شناختی سپاسگزاریم ولی شما حق توهین به انسان ها را نداری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
ناشناس جان میدونی چند تا جاندار بی جان شدن تا شما شکمت سیر بشه بیای اینجا از دد و دام حرف بزنی؟؟؟
کاری نکنید که حیات وحش عطای این سازمان حفاظتی را به لقایش ببخشند واز خدا آرزوی مرگ خود واین سازمان را یکجا داشته باشند!
درحیرتم واقعا متعجبم.چطور ممکنه تا این حد بی مسئولیتی و منفعت طلبی وجودداشته باشه و تا این حد با خیال راحت ب منافع این کشور چوب حراج بزنند.....
این یعنی ابتکار ابتکار
نباید نشست و نگاه کرد که یک عده از ضعف سازمان .....محیط زیست استفاده کنند و هر ..... که دلشان میخواهد انجام دهند.
تورو خدا تابناک جان اینو پیگیری کن و دست ..... به این اب و خاک رو رو کن و ..... تابناک متشکریم
......حالا اگر یه شکارچی توهم زده باشه با توجه به حضور بقیه همکاراش به جای قوچ , قوچعلی رو میزنه .......!!! به به !!
شعارهای بعضی از مسئولین در حفاظت از محیط زیست بیشتر شبیه ... و... است.
بنده به اتفاق همسرم سال گذشته جهت عکاسی از پرندگان ، سفری به منطقه حفاظت شده شبه جزیره میانکاله داشتم که با تمام تلاشها نتوانستم مجوز استفاده از دوربین عکاسی را بگیرم. بنابراین بدون دوربین به منطقه وارد شدیم و در کمال ناباوری عده ای را دیدم که با فراغ بال با اسلحه مشغول شکار پرندگانی بودند که من حق عکاسی ازاین پرندگان را نداشتم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
دوست عزیز دقیقا به همین دلیل اجازه حمل دوربین نداشته اید که شکارهای غیر مجاز آن منطقه رسانه ای نشود... پنجاه سال پیش تهران لک لک داشت، مطمئنم پنجاه سال دیگر میانکاله هم بسیاری از پرندگان امروز را دیگر هرگز نخواهد دید...
اینجوریا هم نیست کسانی که اجاره میکنن باید هزینه کنن در ۱من تعداد حیوانات سرشماری میشن و سالی ده درصد باید افزایش پیدا کنن از ده درصد اگر بیشتر بشه حق شکار دارن
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
زینال به این آگاهی و درایت شما درود می فرستد
این قوانین من درآوردی از کجا الهام میشه/ صاحب و مدیر و تصمیم گیر کیه و برچه اساس و تحقیق و اصولی به این قوانین میرسه واقعا" صاحبی هست یا بی صاحبه/
این اگه راست باشه آخرشه
اگه شکار نکنن میمیرن از هر چی شکارچیه متنفرم چون خصلت کشتن تو وجود شونه
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
پاسخی که زینال به کامنتی به نام مریم داده عینا در مورد شما هم صدق میکند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
سارا خانوم حساب کردی کلا چند تا مرغ و گوسفند و .... خوردی؟؟ قاتل . بی رحم
آقا پلنگ سیستان کلات نادر که منقرض شد. تعداد قوچ ها هم که به شدت کم شدن. به جای اینکه جلوی شکارچی های منطقه رو بگیرن، میخوان شکارچی هم وارد کنن. اعلام این خبر کافیه تا طی یک هفته، کل نسل قوچ سیتسان کلات نادر ناپدید بشه. نیاز به شکارچی خارجی نیست، شکارچی های همین جا کافین.
شک نکنید پای اقا زاده ای در میان ست!!
پاسخ ها
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
همین آقازاده ها مملکت رو غارت کردند و رفت. شک نکنید.
مرگ بر خائنین به طبیعت وحیات وجش
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
زینال هم چنین مرگی را برای دزدان حیات وحش آرزو میکند
دلم با حیوانات بی زبان است و متنفر از مشتی وحشی است .
به عنوان یک ایرانی به سهم خودم این قرارداد را یک قرارداد ننگین می دانم و متاسفم از اینکه موزه های میراث فرهنگی خاک می خورند و ما توریسم خارجی دعوت می کنیم برای کشتار حیات وحش متاسفم... و به سهم خودم راضی نیستم خاک وطنم، میراث طبیعی و زیست محیطی وطنم، میراث ملی و میهنی وطنم، مورد معامله قرار گیرد... این ظلم به حقوق همه ملت ایران است...
شکار کتید تا میتونید.هیچ قانون و حساب و کتاب وحود نداره سودش هم زیاذه.یک پلنگ 50 میلیون ارزش شکار داره ولی 6 میلیون جریمه داره!!ختده دار]؟؟هیچ مجازات زندان چندساله هم نداره.
غم انگیزه خیلی
چه بگوییم که نا گفتنش به. گوشت رو بده دم دهن گرگ و چهار نعل فرار کن. البته عده ای منجمله سازمان به پولکی هم می رسند. عجب سر درازی دارد این قصه مملکت ما.
همین مانده که حیاط وحش ایران هم غارت بشود و از بین برود.
پاسخ ها
مهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
شده بابا جان کجای کاری !!!! تموم شد رفت !!!!!
بی عر.. تر از این سازمان محیط زیست ندیدم
که به خاطر پول دارن جون حیوانات رو معامله میکنن
و بدبختر از شکارچی جماعت ندیدم که بخاطر شکار حتی روی انسان اسلحه بکشه
تابناک لطفا چاپ کن
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
باخدا؟؟؟؟؟؟؟؟
شوم؟! برو بالا!
به به چه قوچی ازاین بهتر نمی شه.
لعنت به این پول کثیف
خانم ابتکار ولی بی ابتکار
نگران نباشید این اتفاق یعنی فروختن شکار به شکارچیان و شکار توسط همه دوستان چند دهه است انجام می شود و الی آخر
و این چرخه همچنان اداامه دارد.
کشتن یک حیوان برای شاخش چه حسی را ارضا می کند؟ آیا کسی که 300 میلیون می دهد برای آنکه حیوانی را که شاخ های زیبایی دارد بکشد در ذهنش چه می گذرد؟ آیا این 300 میلیون هر چقدر هم برای آن خارجی بیگانه پولی نیست برای هموطنان فقیر خودش کارساز نیست؟
من تا انجا که فهمیدم شکارچیان خارجی حاضرند برای شکار یک قوچ 10 ساله یا بالاتر از آن مبلغ ده تا بیست هزار دلار بدهند تا اجازه شکار بگیرند وبعد از شکار یک عکس یادگاری وبعد برن تو کشورشان وبین شکار چیان افتخار کسب کنند که توانسته اند یک قوچ ده ساله را شکار کنند چون در کشور خودشان که چنین قوچی پیدا نمی شود. تازه بعد از شکار گوشت حیوان را هم استفاده نمی کنند فقط لذت شکار را میخواهند واین برای دولت یک ارز آوری است اگه این قوچ شکار نشود خود به خود میمیرد چون عمر حیوان محدود است. پس فکر کنم محیط زیست حساب شده عمل کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
اگر علمی و درست اجرا شود و نظارت صحیح باشد و درآمد جاصل صرف محیط زیست بشود . طرح بسیار سود مندی است
مهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
مگر قبل از شکار حیوان ، عمر اونو بررسی میکنید بعد شکارش میکنید ؟؟؟ جوک گفتی ها !!!
سید مصطفی هاشمی
| United States |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
آقا محراب عزیز جهت اطلاع شما و بقیه دوستان عرض میکنم که شکارچی از فاصله دور تا بیش سه کیلومتر هم (بستگی بقدرت دوربین دارد) تشخیص میدهد که شکار نر هست یا ماده و اگر نر است میواند از فاصله یککیلومتری با دوربین معمولی سن حیوان را تخمین بزند.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کجاست این ابتکار
من تعجب میکنم که عده ای بدون اطلاع بصرف اینکه شکار خوب نیست و ...فورا شروع میکنند بشعار دادن که ای وای چه نشستید که محیط زیست و حیات وحش نابود شد!!!عزیزان همه دنیا حیات وحش دارد و در همه دنیا شکار مجاز است و اینکار سازمان محیط زیست کاملا کارشناسی شده و صحیح است.جو سازی بیخود هم نکنید.
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
زینال به شما هم میهن روشنفکر و ساعی درود می فرستد
بسیار کار خوبیست شکار واقعا قابل حذف نیست (ورزش، سنت و …) حتی به قیمت حذف یک گونه !!! پس بهتره بدن دست بخش خصوصی گونه ها را ازدیاد کنن بعد پروانه صادر کنن مثل اروپا این جوری نه دولت با بودجه ضعیف براش مشکل ایجاد میشه (من به شخصه خبر دارم این محیط بانای زحمت کش ششصد بیشتر حقوق نمی گیرن و پول بنزین ماشین ها رو ندارن که گشت بزنن) هم کلی شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد میشه هم هردو گروه نگرانی شکار و نگرانی انقراض ندارن باز هم میگم شکار قابل حذف نیست همانطوری که کشتن گوسفند و مرغ برای تغذیه قابل حذف نیست و اونا هم حق حیات دارن البته شعار دادن برای حذفش و گیاهخواری و … هم وجود داره ضمنا محیط زیست فقط کارش شکاربانی شده و آلودگی و … از یادش رفته که جای نگرانی بیشتری داره
پاسخ ها
فرشید1
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
اینگلیس چه خبر؟ بارون میاد؟
به نظر من باید مردم آن منطقه نسبت به این موضوع اعتراض کنند .
البته به علت اطلاعات عمومی پایین مردم یا بی سوادی مردم کسی اهمیتی به اين موضوع نمی ده?
تابی جان تو رو خدا پیگیری کن تا این اتفاق نیافته. حیات وحش ایران کشش این جور کارها رو نداره
به راستی که روحانی متشکریم!!!؟؟
همانطوریکه بارها گفتم مجلس در راس امور است،اگر نمایندگان ملت نتوانند جلوی این فاجعه را بگیرند باید تمامی استعفاء بدهند،
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
آقای ناشناس عزیز چرا اینقدر احساسی حرف می زنین اگر سازمان محیط زیست موفق بشود این کار را انجام دهد که شاهکار کرده و یکی از نقاط مثبت این سازمان است. یکی از بهترین راه های حفاظت از حیات وحش همین کار است چرا اینقدر غیر کارشناسی حرف می زنین. تو را به خدا یک کم مطالعه کنین بعد نظر بدین. یهو جو نگیردتون. فاجعه کدومه؟
برای بانیان این طرح متاسفیم مگر قرار است انسان برای هر لذتی و به صرف داشتن پول هر جنایت محیط زیستی مرتکب شود؟!
بعید است از خانمی که عنوان قهرمان زمین را یدک می کشد چنین کارنامه سیاهی در دولت تدبیر و امید بجای گذارد!
حقوقدانان محیط زیست باید فعالانه برخورد کنند و از بروز چنین بدعت ناشایستی پیشگیری کنند!
هر چه از دوست اید خوش اید!
اين زينال بندري چقدر ساده است!
مگر قرار است از هر راهی پول درآورد!!!!!؟؟؟؟؟ واقعا شرایط وآگاهیهای عمومی و فرهنگی ما در حد طرح های این چنینی میباشد؟؟؟ شاید وقتی دیگر..
فرهنگ اسلامی با نفس شکار مخالف است. شکار در نظر اسلام تنها زمانی جائز است که فردی نزدیک است از گرسنگی بمیرد.
تاسف تاسف تاسف
تاسف تاسف تاسف
از نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم در این قضیه دخالت کنند و اجازه ندهند حیات وحش را اینجوری از بین ببرند.
میدونید اگه بشه شکاری رو به دام انداخت یا بادست گرفت باید زبح بشه و اگه قبل از جاندادن توسط شکار با اصلحه زبح نشه گوشتش حرامه؟؟؟ به نظرتون حیوان پرورشی رو نمیشه به دام انداخت ؟؟
چقدر نابودی . هر روز گوشه ای از وطنم در حال نابودیست .
باید جلوشونو بگیریم هر طور شده
دوستان بهتر نیست تمام این موجودات زیبا رو یه جا جمع کنید بعد تیر بارانشون کنید تا خیالتون راحت بشه.اگه دنبال درامدید برید تو کارهای برج سازی و واردات از چین.
هههههههه چوپاني گوسفندا به اقا گرگه واگذار شده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی