بازدید 51766
پس از سریال رادیویی

سریال تلویزیونی «کوروش کبیر» ساخته خواهد شد؟

حقیقت آن است که وقتی سینما و تلویزیون کشورمان در مقابل بخشی از تاریخ سکوت کند، دیگران که لزوماً به نمایش چهره واقعی ایران فکر نمی‌کنند و اتفاقاً در بسیار از اوقات به تخریب چهره این ملت می‌اندیشند، سخن خواهند گفت و در این هنگامه است که آنچه دوست دارند با تکیه بر جلوه‌های ویژه محیر العقول به تصور می‌کشند.
کد خبر: ۴۳۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶ 14 September 2014
با علنی شدنِ تولید سریال «کوروش کبیر» برای رادیو، این پرسش پیش آمد که چرا مجموعه مشابهی برای تلویزیون با همین مضمون تولید نمی‌شود و خلاء تصویری که بارها برای تخریب ایران مورد استفاده دشمنان کشورمان قرار گرفته، با ارائه یک اثر فاخر و ماندگار با محتوایی قابل دفاع، برطرف نمی‌شود؟

به گزارش «تابناک»، بهزاد فراهانی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها حضور پررنگی در رادیو دارد و نمایش رادیویی «کورش کبیر» که کار پر بازیگری است را برای رادیو نمایش کارگردانی می‌کند؛ اتفاقی که در نوع خود بی‌سابقه است و حتی چند سال پیش نقدهای جدی نسبت به دولت پیشین درباره مطرح کردن نام کوروش وارد آمده بود.

پیگیری تولید این مجموعه نیز ظاهراً به دلیل همین حساسیت‌ها بوده و حال در مقطعی این موضوع رسانه‌ای شده که همه چیز قطعی است و این مجموعه رادیویی شبانه در دست تولید است؛ اتفاقی که باید به فال نیک گرفت، چرا که یخ ورود به یکی از چالش برانگیزترین مضامین شکسته و موضوعی که حتی پروانه ساخت فیلم سینمایی‌اش صادر نمی‌شود، شکسته شده، آن هم در رادیو طبیعتاً مخاطبانش از وسعت قابل توجهی برخوردارند.

آنچه مسلم است، تولید سریال رادیویی «کوروش کبیر» می‌تواند زمینه را برای ساخت سریال تلویزیونی «کوروش کبیر» تسهیل نماید و از این منظر می‌توان به استقبال چنین تولیدی رفت. هرچند ممکن است برخی به نکوهش این اتفاق مهم بپردازند اما قطعاً اگر به تماشای برخی آثار تحریف آمیز درباره تاریخ و ریشه‌های ایرانیان در فیلمی چون 300 بنشینند، درک خواهند کرد چرا باید چنین آثاری تولید شود و بخشی که در تولید محتوا مسکوت گذاشته شده، به تصویر کشیده شود.

«۳۰۰: خیزش امپراتوری /  300: Rise of an Empire» بخش دوم از سه گانه سینمایی است که بر پایه کتاب مصوری به نام خشایارشا و با تأثیر از کتاب مصور ۳۰۰ به نویسندگی فرانک میلر ساخته شده در گیشه‌های جهان فروش قابل توجهی همچون «300» داشت و برای قسمت سوم نیز فروشی بالا پیش بینی می‌شود که این فروش بالا به منزله تماشای چهره تاریک و توحش آمیز از تاریخ چندهزار ساله مردم ایران است و این نتیجه عدم ارائه تصویری از آن دوران در کشورمان است.

نبرد ترموپیل در ۴۸۰ پیش از میلاد، نام نخستین جنگ از دومین دوره‌‌‌ جنگ‌های ایران و یونان در زمان خشایارشاست و یکی از معروف‌ترین جنگ‌های پس قراول در تاریخ جنگ‌های جهان نیز به شمار می‌رود و در واقع «۳۰۰» بر مبنای اطلاعات ساختگی درباره این نبرد ساخته شده بود که مطابق با اطلاعات تاریخی با پیروزی ایران تمام شد که این موضوع به قیمت ارائه تصویری شیطانی از سپاه ایران بود.

حال دومین نبرد بزرگ ایران و یونان در دوران خشایارشا با نام آرتمیزیوم در «۳۰۰: خیزش امپراتوری / ۳۰۰: Rise of an Empire» به تصویر کشیده شده که اگر چنین باشد، در این نبرد خاکی و دریایی نیز در ‌‌نهایت ایرانی‌ها با تلفات پیروز می‌شوند و تقریباً عمده یونان را فتح می‌کنند. هرچند ممکن است نبرد سالامیس، سومین نبرد از نبردهای خشایارشا با پادشاهان یونانی نیز در این فیلم به تصویر کشیده شده باشد تا شاید به واسطه موفقیت یونانی در جنگ دریایی در این نبرد، یونانی‌ها روی پا بایستند که البته این قسمت نیز با اشتباهات تاریخی مضحکی ساخته شده بود.

با این حال چگونه می‌توان پاسخ آنها را به شیوه‌ای اثرگذار داد و به جز زبان تصویر؟ حقیقت آن است که وقتی سینما و تلویزیون کشورمان در مقابل بخشی از تاریخ سکوت کند، دیگران که لزوماً به نمایش چهره واقعی ایران فکر نمی‌کنند و اتفاقاً در بسیار از اوقات به تخریب چهره این ملت می‌اندیشند، سخن خواهند گفت و در این هنگامه است که آنچه دوست دارند با تکیه بر جلوه‌های ویژه محیر العقول به تصور می‌کشند. با این اوصاف آیا باید همچنان سکوت کرد؟ البته اگر قرار باشد اثری شبیه «چهل سرباز» ساخت، همان بهتر که همچنان سکوت کرد!

بدون تردید تولید چنین سریالی برای پاسخ به تصویرسازی موهوم از تاریخ ایران باستان و تاریخ پیش از اسلام مورد تاکید عالی‌ترین مسئولان کشور است و ایشان در گذشته به صراحت در این باره سخن گفته‌اند اما ظاهراً مسئولان فرهنگی در این باره سکوت و بی‌عملی پیشه کرده‌اند و آوردگاه را برای تاخت و تاز یک سویه کمپانی‌‌های فیلمسازی غربی خالی گذاشته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۱۲
انتشار یافته: ۵۹
یه چهل سرباز ساختین.بست هفت پشتمونه
اگر اینگونه شود، اتفاقی مبارک است، به هر حال ما مسلمان ایرانی هستیم و لازم است در کنار ساختن فیلم و سریال درباره قهرمانان مذهبی، به قهرمانان ملی نیز آنطور که باید و شاید پرداخته شود، که گفته اند:
هرچیز به جای خویش نیکوست
اگر اینگونه شود، اتفاقی مبارک است، به هر حال ما مسلمان ایرانی هستیم و لازم است در کنار ساختن فیلم و سریال درباره قهرمانان مذهبی، به قهرمانان ملی نیز آنطور که باید و شاید پرداخته شود، که گفته اند:
هرچیز به جای خویش نیکوست
حالا کی روش کبیر که زنده س نیاز به فیلم نیست که تازه بر میگرده تهران مربی بشه
تو رو خدا این سریال رو نسازید.....مثل امام علی یوسف پیامبر چهره های دیگه بخاطر کیفیت پایین فقط چهره این بزرگان رو مخدوش می کنید! بذارید با ذهن خودمون تخیل کنیم بهتره! حتما ماندانا و زنان ایرانی هم چادر بسر خواهند بود!
اولویت اول ما باید ساخت سریال تلویزیونی رکسانا باشد که به همراه برادرش آریوبرزن و 150 نفر دیگر روزها در برابر سپاه وحشی اسکندر دلیرانه جنگیدند و مدتها آنها را زمینگیر کردند و ذر نهایت جان باختند و جاودانه شدند
بایدمعرف فرهنگ اصیل ایرانی وتمدن باشکوه ایران باشد
چرا بر ای رادیو آخه
همه جوانهاي امروز به تاريخ قبل از اسلام هم علاقه دارند پس بايد از اين فيلمها و سريالها نيز ساخته شود .
سریال کوروش کبیر برای رادیو !!!
زحمتتون میشه، اگه اهمیت میدید به تاریخ ایران بعد از 40 سال یه فیلم سینمایی بسازید
کوروش کبیر نه.درستش میشه کوروش بزرگ
خیلی از کشورها که تاریخ و گذشته ای ندارند سعی میکنند که به هر قیمتی, گذشته نداشته خود را پر رنگ کنند و با تکیه بر ان اینده را بهتر بسازند,از ان طرف در کشور ما عده ای سعی در کتمان تاریخ قبل از اسلام ایران را دارند.مگر ایران قبل از اسلام ننگین و گناه الود بوده که عده ای از داشتن ان احساس ناراحتی میکنند؟به تاریخ با شکوه خودمان احترام بگذاریم تا دیگران نتوانند انرا به شکل های دیگر تحریف کنند.
بابا همون فیلم سینماییش رو هم بسازن بسه ، سریال می خواهیم چی کار؟!
اگر قرار شد بسازید تو رو خدا به کارگردان ایرانی ندید
سریال چهل سرباز یادمون نرفته.
خودتونم خوب میدونین که کم‌کاری از سازندگان نیست! با سازنده‌های چنین آثاری طوری برخورد میکنن که آخر مجبور میشه عطاشو به لقاش ببخشن!
زنده باد
به نظر میاد با تحریف هایی که دشمنان ایران ما با ساختن فیلم 300 یک و دو بر روی تاریخ ما انجام داده اند زمان ان رسیده که بدون داشتن تعصبات دینی !!! و تعصبات قومی !!! تاریخ خود را برای روشن شدن واقعیات به تصویر بکشیم

امروز شرکت های کره ای برای کشور کره جنوبی فیلم تاریخی می سازند و با ان فیلم ها روح ملی را تحریک می کنند چرا ما نکنیم ؟
از شنيدن اين خبر خيلي خوشحال شدم.
اميدوارم با تاريخدانان زبده در ساخت اين سريال مشورت كنن.
درود بر کوروش بزرگ
همه میدونن که باید ساخته بشه، همه دوست دارن که ساخته بشه ... ولی ساخته نمیشه! فقط تو ایران چنین چیزی ممکنه.
خب منتظر جبهه گیری های دو گروه می باشیم !
نخستین گروه کسانی که ایران را رو به روی اسلام می بینند
دومین گروه که شمال غربی ایران را رو به روی ایران می بینند
درود بر کورش کبیر مرد تاریخ ایران روحش شاد نامش جاودان
ایندفعه واقعا فقط اعدام
واقعیت اینه که من تاریخ قبل از اسلام از اون موقعیکه که انگلیس زندگی می کنم ،یاد گرفتم
با سلام - متاسفانه ما ملت دقیقه 90 هستیم ، مثل شطرنج ، که حرام بود و بعد حلال شد ، یا خیلی چیزای دیگه که بعضیا با سلیقشون به ضرر ملت و مملکت کار میکنن ،حالا هم سریال کوروش ساخته میشه 100 % ف حالا هم نشه چند سال دیگه ، ولی هر چه زود تر بهتر . وسلام .
دوستان پیش از اینکه جبهه بگیرید یادتون باشه
کشور های همچون ترکیه و کره جنوبی با ساخت فیلم های دارم تاریخی ، هویتی برای خودشان دست پا کرده اند ولی ما هنوز سر تاریخ خودمان مجادله می کنیم

یادتون باشه مردم جومونگ و سلطان های عثمانی را بیشتر از پادشاهان نیکو نهاد خودمان می شناسند

یادتون باشه ایران روبه روی اسلام نیست
یادتون باشه کشور برای همه است

پس جبهه ی نگیرید
اگه بشه چی میشه
خدا به داد وبروی ایران و کورش برسه خدا کنه هیچوقت ساخته نشه
واقعا مردم ایران منتظرن
زنده باد یاد کوروش کبیر و سلسه بزرگ هخامنشیان
همین شما لطف کنین نسازید چون فکر کنم 300 رو سفید بشه
خداروشکرکه بالاخره دل هنرمندامون یه کمی به درد اومد که از تاریخ خودمون هم یه فیلم بسازن ولی خب چشمم اب نمیخوره کو تا عمل فرسنگها فاصله هست ولی خدایی بسازین راجع به کوروش کبیر که این غربیهابدونن که تاریخ ما چی داشته
زنده باد کوروش
سلام
به نظرم ساخت سریال تلوزیونی و یا فیلم سینمائی کوروش کبیر برای هالیوود هم مشکله چه برسه به ایران.
اگه ایرانیا بخوان یه چیزی مثل چهل سرباز بسازن بهتره که هیچی نسازن.
ما کاری که می تونیم بکنیم اینه که مردم رو به تاریخ علاقه مند کنیم که حداقل با مراجعه به تاریخ واقعیت رو متوجه بشن.
امیدوارم هرگز ساخته نشود، چون تکنیک ساخت آن را نداریم، و جز تحریف چیز دیگری برای بیان نمیگذاریم.
حقیقت این است که تلویزیون ما به تاریخ کشور ما نپرداخته یا بخواهیم منصفانه تر صحبت کنیم فیلم های تاریخی که تلویزیون ساخته یا فیلم های دینی و مذهبی بوده اند یا مربوط به دوره پهلوی و پس از انقلاب بوده اند.
خواهشا بخور بخور (هاپولی) توش نباشه !
درود بر کوروش بزرگ
ممنون از دست اندرکارانی که سریال این بزرگ مرد تاریخ ایران را تهیه می کنند
به امید خدا موفق و پیروز باشید

باید با افتخار به نسل جوان خودمان و دیگران نشان دهیم که ما ملتی تاریخی هستیم، که تاریخ خود را با زحمت و سختی فراوان ساخته ایم،
ملتی هستیم که پذیرای فرهنگ و آدام رسوم نیک کشورهای دیگر هستیم، از همه یاد گرفته و یاد می گیریم
حتما بودجه فیلم هم پنجاه میلیون تومان است و نقش کورش و اطرافیان رو هم آدمهای زشت چهره بازی میکنند.
آقای ده نمکی وقت کنند می سازند.تابناک بازهم فیلتر می شی ها.از من گفتن.
چراهیشکی نیمخوادازاین تخیلات شیرین دست بردارد!بابا!هیچکس درایران وجودنداردکه ازنسل شاهان ایران قبل ازاسلام باشد!شماوقتی میتونین بگین فلانی ازنسل کروشه!که ژنهای کروشوتولابراتوارژنشناسی باژنای اونفردتطبیق دهیدکه چون ازچندهزارسالقبل ژنی وجودندارد!پس اصل موضوع٫تخیلی شیرین وبیمعناودلخوشکنکی خلسه اوره!پس اینقدر هندوانه زیربغل یکمشت خیالباف ندینکه خیالکنن ایرانی اصیلن وازنسل کروشن وبردیگرایرانیاارجحیت دارن!ویکنوع خودشیفتگی وخودستایی بیعلتکه بیشترباعث تفرقه درایرانه تااتحاد!که فعلاهرچی بدبختی میکشیم ازهمیناس!تواقتصادنفتی فقیرترینیم ودرصنایع نصف ترکیه هم نیستیم!همین افرادتوهمزده خیالمیکنن درسته دراقتصادهیچیم وتنهاترکیه ماروبدون ویزامیپذیرد!ولی ازنسل کروشیم وازترکاواعراب دبی خونمان رنگینتره!همین توهم ونخوت باعث تنبلی وعقبماندگی فکری درهمه لحاظ درایران شده!به اینطرزفکرمیگن تحجروعقبماندگی فکری!
فراموش نکنیم این اثر تنها در ایران دیده نخواهد شد و میلیونها پارسی زبان منطقه و جهان روی این اثر نقد و بررسی خواهند کرد و البته که حق دارند چون تاریخ آنها هم هست پس باید بسیار خوب و فاخر ساخته شود .
نه تو رو خدا اینکارو نکنید! فقط کورش کبیر واسمون باقی مونده نباید اجازه داد این شخصیت هم مورد لطف صداوسیما قرار بگیره
وقتی که در تلویزیون ایران شخصی را نشان میدهد که کتابی راجع به خشایار شاه نوشته و این طوری که تعریف میکرد...خشایارشاه وقتی که آتن را تسخیر میکند به دلیل نرسیدن موقع سربازانش به اتن, مردم شورش کرده و اورا میکشند و سرش یا جسدش را برای سالهای طولانی یه دروازه شهر آویران کرده تا درس عبرتی برای دیگران باشد...
مسئله اینست که هیج تاریخ نویسی به فکر ایرانی نیست به خصوص هردوت که خودش یکی از دشمنان ایران بود که تاریخ ایران خوب و یه درستی یاد بنویسد و بعضی از ایرانیان حتی آنرا قبول هم میکنند....حال چه کسی میخواهد این فیلم را بسازد, در موقعیکه بعضی از مسئولین بهتر از هرودوت نیستند, و حتی منکر این تاریخ هستند....چطور میخواهند از تاریخ ایران دفاع کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همان بهتر که نسازند
خواهشا ,لطفا,به هرچی دوست دارید کوروش را بیخیال بشید.دست از سر این بنده خدا بردارید.نکنه بلایی که سر بقیه بزرگان این مرز و بوم با سریال های فاخرتان اوردید سر این بنده خدا هم بیارید.بزارید این یکی برامون باقی بمونه.
کوروش مگر کبیر بود؟
فیلم دینی ساختن خوبه به نظرم کم هم ساخته شده و باید بیشتر هم ساخته بشه. ولی خداییش بخشی از تاریخ که چی بگم کلا فیلم تاریخی من یادم نمیاد دیده باشم که مضمون دینی نداشته باشه مگر اینکه درباره انقلاب باشه یا چهره زشت پادشاهان قبل از انقلاب روبخواد نشون بده که خب اینا همه نشون دهنده ی ...
زنده باد یاد و خاطره کوروش کبیر
همه از سریال تلویزیونی حرف میزنند چون پرحرفی هایش به حساب نمی آید وتدوین آن آسانتر است. چرا فیلم سینمائی نمی سازند که پخش جهانیش منطقی تر و تماشایش روی پرده بزرگ سینما هیجان انگیز تر است؟
متاسفانه فعلا کار در دست کسانی است که کلا این دوره تابناک ایران را کتمان و حذف کرده اند و بعید است اجازه ساخت فیلم یا سریالی بر مبنای واقعیتهای تاریخی بدهند و اکر روزی هم ناچار به این کار شوند فیلمی ضعیف و تحریف شده که اثر منفی داشته باشد از کار در میاورند.
]iچه جالب
واقعا كه جاي تاسف است.
تنها اميدوارم ساخت فيلم سينمايي كوروش كبير به بهترين صورت ممكن انجام بشه.
حتما باید تاریخ و پیشینه ما تحریف شود تا به گذشته خودمان توجه کنیم. مردم ایران تاریخ و تمدن خود را دوست دارند و به آن افتخار می کنند. در صدا و سیما آثاری از تاریخ و فرهنگ رومی و مصری دیده می شود اما دریغ از یک اثر ایرانی پیش از اسلام. این بخش از تاریخ ما سرشار از ارزش های انسانی و الهی است. این بی توجهی فقط به سینما و تلویزیون خلاصه نمی شود بلکه در نگهداری از آثار فرهنگی آن دوران، معرفی به جهانیان و ... هم دیده می شود.
امیدوارم هرچه سریعتر این اتفاق بیافتد.نباید منفعل شد،تعصب و وطن پرستی بچه مسلمانها هزاران برابر مدعیان میهن دوستی است،امیدوارم رییس جدید صداوسیما ساخت چنین سریالهایی را با جدیت پیشگیری کند.
دلیل اینکه رژیم سابق به کوروش کبیر اهمیت زیاد می داد برای پوشاندن عیبهای خودش بود.اگر حتی کوروش را ذوالقرنین قرآن هم ندانیم(که هست)به دلیل عادل بودن ونبوغ جنگی وگسترش ایران بزرگ باید فیلم کوروش ساخته شود .پادشاهی که حتی دشمنانش هم(مثل هرودوت پدر دروغ)سر تعظیم فرود آوردند.
شک ندارم نمیسازند
متاسفانه برخی ایران را در برابر اسلام قرار می دهند
مدتی پیش دقیقا در همین فکر بودم گفتم سلطان سلیمان که نه فرهنگی داشتن نه اصالت رفتاری فقط کشتار و لشکر کشی و انسانی مغرور و خود خواه که حاضر به مرگ فرزندانش هست را میان ترکای ترکیه براش سریالی با این همه هزینه درست میکنند ولی ما که پادشاه بزرگی چون کوروش کبیر در تاریخمان میدرخشد چطور تا به حال به فکر نشون دادن فرهنگمون از طریق فیلم و سریال نیستیم و حتی اگه بیشتر سرمایه گذاری شود امکانش هست که به کل دنیا فروخته شود
تابناك سخن از زبان ما مي گويي ....
از مردم نظر خواهي كنيد تا متوجه ي استقبال مردم از چنين سريال هايي بشويد. تا ببينيد استقبال از جومونگ دروغين بيشتر است يا تاريخ واقعي ملت ايران.
هر چند که خیلی زودتر از اینها می بایست این فیلم ساخته می شد ولی امیدوارم عوامل ساخت آن قدر این فرصت را بدانند وحمایتی در خور قدمت تمدن ایران زمین از این پروژه محقق شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار