بازدید 5190

آخرین نظرات معاون وزیر علوم درباره بورسیه‌ها

کد خبر: ۴۳۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰ 14 September 2014

معاون پارلمانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری٬ از بررسی پرونده بورسیه‌ها طبق قانون اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور در کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌های وزارت علوم خبر داد و گفت: مغایرت با فراخوان‌های شورای بورس در خصوص دانشجویان تخلف بوده و در این صورت ممانعت از تحصیل آنان صورت می‌گیرد.

سعدالله نصیری قیداری در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری جلسه امروز (23 شهریور) کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها در وزارت علوم٬ گفت: در جلسه امروز این کمیته بررسی وضعیت مربیان پیمانی که مصوبه هیات امنا برای ادامه تحصیل ندارند بررسی و در خصوص آنها تصمیم گیری شد.

وی ادامه داد: در جلسه مذکور مقرر شد به دانشگاه‌ها اعلام شود تا هیات امنای دانشگاه‌ها طی جلساتی وضعیت مربیان پیمانی را تعیین تکلیف کنند٬ اگر هیات امنای دانشگاه‌ها این افراد را تائید کردند تحصیل آنها ادامه خواهد داشت مشروط بر اینکه تخلفات دیگری نداشته باشند و اگر تائید نکند ادامه تحصیل آنها متوقف شده و در خصوص آنها تعیین تکلیف صورت خواهد گرفت.

نصیری قیداری با یادآوری آیین‌نامه مصوب 12 اسفندماه سال 68 و همچنین قانون مصوب 5 اردیبهشت 64 از سوی مجلس شورای اسلامی در خصوص اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور٬ افزود: طبق این قانون ضوابط تعریف و به تائید وزیر رسیده که براساس آن ضوابط، کمیته مصادیق بورسیه‌ها تشکیل جلسه داده و مواردی را تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه پرونده تمامی دانشجویان بورسیه طبق قانون اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت٬ گفت: تمامی موارد موجود در پرونده دانشجویان با ضوابط موجود در قانون اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور تطبیق داده و احکام در خصوص آن‌ها اجرا خواهد شد.

وی در تشریح بندهای مورد استناد کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها برای بررسی پرونده دانشجویان بورسیه٬ گفت:‌ بند الف قانون مذکور در خصوص بورسیه هایی است که اطلاعات اعلامی از سوی آنها یعنی معدل کارشناسی٬ کارشناسی ارشد و سن با اطلاعات واقعی مغایرت داشته باشد.

نصیری‌قیداری ادامه داد: بورسیه‌های تبدیل خارج به داخل که شرایط یا معدل آنها با فراخوان و مصوبات شورای مرکزی بورس وقت تطبیق نداشته است مشروط بر آنکه معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب بالای 12 و 14 باشد مورد بررسی واقع خواهد شد.

وی یادآور شد: بند سومی که در کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها مورد بررسی واقع خواهد شد٬ بورسیه‌های تبدیل خارج به داخلی هستند که معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد آنها به ترتیب زیر 12 و 14 است.

نماینده مردم زنجان در مجلس هشتم٬ ادامه داد: بند بعدی بورسیه هایی هستند که مواد 60 و 61 قانون مدیریت خدمات کشوری را رعایت نکردند و در حین تحصیل و استفاده از بورس تحصیلی اشتغال به کار داشتند.

وی گفت: بند دیگر قانون مورد استناد اعضای کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها، دانشجویان بورسیه تبدیل خارج به داخلی هستند که درخواست انصراف از بورس را دارند یعنی خودشان متوجه شدند که تخلفی صورت گرفته و خودشان انصراف می دهند.

این نماینده مردم در مجلس هشتم٬ ادامه داد: بند دیگر در خصوص پذیرفته شدگان سهمیه مربیان طبق آئین نامه ارتقای سطح علمی مربیان با ظرفیت استخدام پیمانی است یعنی اگر این مربیان پیمانی باشند باید تائید هیات امنا را اخذ کنند.

وی ادامه داد: بند بعدی استفاده کنندگان از بخشنامه ادامه تحصیل ایثارگرانی که فاقد شرایط معدل یا سن مندرج در بخشنامه است.

نصیری‌قیداری ادامه داد: بورسیه های شاغل به تحصیل در خارج که شرایط سن یا معدل آنان با فراخوان ها و مصوبات شورای مرکزی بورس وقت تطبیق نداشته مشروط بر آنکه معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب بالای 12 و 14 باشد نیز یکی دیگر از موادی است که مورد استناد کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها است.

وی با بیان اینکه موارد مذکور طبقه بندی های مختلفی است که کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها برای این دانشجویان متخلف بورسیه شده تعریف کرده است٬ گفت: طبق این موارد با هر کدام از دانشجویان متناسب با تخلفشان برخورد خواهد شد.

نصیری‌قیداری گفت: تصمیم گیری در کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها براساس موارد مذکور خواهد بود و برای هر پرونده تصمیم خاص آن پرونده اتخاذ خواهد شد.

وی در خصوص زمان جلسه بعدی کمیته تعیین مصادیق بورسیه ها٬ گفت: جلسه بعدی این کمیته فردا دوشنبه ( 24 شهریور) خواهد بود.

سخنگوی کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها با بیان اینکه ما تمامی پرونده‌های دانشجویان بورسیه را به تدریج بررسی خواهیم کرد٬ افزود: ما این پرونده ها را با حداکثر ارفاق تا جایی که مقدور است بررسی و نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

3700 دانشجوی بورسیه بدون آزمون از مزایای بورس استفاده کردند

وی با تاکید بر اینکه تمامی 3 هزار و 700 دانشجوی بورسیه شده چه خارج و چه داخل آزمون نداده اند٬ گفت: از نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور این افراد همه براساس قانون مصوب مجلس مشکل داشته و مرتکب تخلف شده‌اند.

نصیری‌قیداری با بیان اینکه شورای بورس هر سال ضوابطی را تعریف و در فراخوان شرایط لازم در این خصوص را به اطلاع متقاضیان بورسیه می‌رساند٬ افزود: ما برای اینکه جمعیت بورسیه شده‌ها کمترین لطمه را متحمل شوند فقط مغایرت با فراخوان‌ها را در نظر می گیریم یعنی ما فراخوان هر سال را که ضوابط شورای بورس در آن منعکس شده را می پذیریم و براساس آن تصمیم می گیریم.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر در فراخوان گفته شده معدل کمتر از 14 برای کارشناسی و کمتر از 16 برای ارشد مدنظر است ما نیز این را ملاک قرار می دهیم و در صورتی که سایر بندها مشکلی نداشته باشند ادامه تحصیل‌ دانشجویان بدون مانع خواهد بود.

نصیری قیداری گفت: مصوبات شورای بورس هر سال که در فراخوان به اطلاع متقاضیان رسیده ملاک بررسی ها در کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها است گرچه ممکن است این با قانون مصوب مجلس تطبیق کامل نداشته باشد٬ لذا به این ترتیب طبق بررسی‌ها تخلف دانشجویان بورسیه از 3 هزار و 700 دانشجو به حدود 1600 نفر رسیده و این رقم براساس همان مصوبات شورای بورس هر سال که فراخوان شده تخلف دارند که طبق موادی که ذکر شد با آنها برخورد خواهد شد.

اعلام گزینه های احتمالی برای وزارت علوم ساخته و پرداخته سایت‌ها و ذهن اشخاص است

وی در خصوص گزینه های مطرح شده برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: این اسامی که در سایت ها عنوان می شود هیچ کدام قطعی نیست و صرفا یک نوع گمانه زنی است که بخش عمده آن نیز ساخته و پرداخته سایت ها و ذهن اشخاص است.

نصیری‌قیداری گفت: فردی که قرار است به مجلس برای وزارت علوم معرفی شود با نظر و تصمیم مستقیم ریاست جمهوری بوده و در حال حاضر نیز گزینه مشخصی مطرح نیست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در حال حاضر گمانه‌زنی در خصوص گزینه نهایی وزارت علوم زود باشد.

معاون پارلمانی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری یادآور شد: آقای نجفی در حال حاضر سرپرست وزارت علوم بوده و کارهای این وزارتخانه طبق روال قانونی پیش می رود و هنوز زمان سه ماهه رئیس جمهور برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس به پایان نرسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی