بازدید 30208
حاشیه‌نگاری بر برنامه روز جمعه «ورزش و مردم»؛

چرا رسانه ملی به مدیرعامل سابق پرسپولیس اجازه صحبت نداد ؟+ویدئو

«ورزش و مردم»، یکی از پرسابقه‌ترین برنامه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران با سی‌وچند سال سابقه ـ همان گونه که بهرام‌شفیع همیشه می‌گوید ـ ‌رکورد ستودنی در برنامه‌سازی تلویزیونی در خاورمیانه به‌ شمار می‌آید؛ اما مشی و منش این برنامه در چند وقت گذشته، از پافشاری فراوان سازندگان این برنامه برای تبدیل یک برنامه نوستالژیک و دوست‌داشتنی به یک برنامه آزاردهنده و زجرآور خبر داد.
کد خبر: ۴۳۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳ 13 September 2014
چرا رسانه ملی به مدیرعامل سابق پرسپولیس اجازه صحبت نداد ؟+ویدئو«ورزش و مردم»، یکی از پرسابقه‌ترین برنامه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران با سی‌وچند سال سابقه ـ‌‌ همان گونه که بهرام‌شفیع همیشه می‌گوید ـ ‌رکورد ستودنی در برنامه‌سازی تلویزیونی در خاورمیانه به‌ شمار می‌آید؛ اما مشی و منش این برنامه در چند وقت گذشته، از پافشاری فراوان سازندگان این برنامه برای تبدیل یک برنامه نوستالژیک و دوست‌داشتنی به یک برنامه آزاردهنده و زجرآور خبر داد.

به گزارش «تابناک»، نمونه بارز این رخداد روز گذشته در برنامه ورزش و مردم اتفاق افتاد؛ جایی که بهرام شفیع با دعوت از حمیدرضا سیاسی، رئیس هیأت مدیره پرسپولیس در اوج بحران روزهای گذشته این باشگاه می‌خواست پرونده پرسپولیس را در برنامه‌اش بررسی کند. اما این شوی تلویزیونی یک چیز اساسی کم داشت و آن ‌طرف مقابل دعوا بود؛ یعنی علیرضا رحیمی و علی دایی.

البته شفیع در طول برنامه چندین و چند بار اعلام کرد ‌از طرف مقابل دعوا هم خواستیم‌ در این برنامه حاضر شوند، ولی کسی به این برنامه نیامد؛ اما سخنان علیرضا رحیمی که در یک دقیقه پایانی برنامه روی خط آمد، کاملا مخالف سخنان شفیع بود و او از معطلی یک ساعته برای حضور تلفنی در این برنامه سخن گفت.

ورزش و مردم یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های ورزشی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است که بسیاری با آن خاطره دارند و همین خاطره‌بازی ‌موجب شده که این برنامه به ‌رغم حالت «دورهمی»‌‌اش در سال‌های اخیر، همچنان برنامه مورد علاقه خیلی از ورزش‌دوستان باشد. دیدن چهره بهرام شفیع که نزدیک به سی و پنج سال هر هفته این برنامه را اجرا کرده، در کنار خاطرات ریز و درشتی که در سال‌های قحطی فوتبال خارجی به کمک این برنامه برای فوتبالدوستان زنده می‌شود، همچنان رمز بقای ورزش و مردم است؛ اما این برنامه بعضا در سربزنگاه‌های حساس جا می‌زند و آن کارکرد ‌برنامه ورزشی تلویزیونی ‌که با ساخت نود برای مخاطبان ایجاد شده بود، ندارد.

نمونه‌اش همین هفته بود که محافظه‌کاری شفیع، پرهیز از دردسر و یا شاید نزدیکی به یکی از جناح‌های دعوای این روزهای پرسپولیس، یک فرصت طلایی را از این برنامه گرفت و مخاطبان، به ویژه پرسپولیسی‌هایی را که علاقه‌مند به آگاهی از داستان پرسپولیس بودند، ناکام گذاشت؛ جایی که علیرضا رحیمی اصرار داشت روی خط این برنامه بیاید و حرف‌های سیاسی را بی‌پاسخ نگذارد و در مقابل، شفیع با اتلاف وقت، این فرصت را از او گرفت تا برنامه روز جمعه، برنامه‌ای یکسویه به نفع اعضای هیأت مدیره پرسپولیس باشد.

این نخستین باری نیست که در برنامه ورزش و مردم‌، رویدادهایی از این دست رخ می‌دهد. اگر خاطرتان باشد در آن برنامه معروف کارلوس کی‌روش، وقتی سرمربی تیم ملی، حسابی از خجالت قلعه‌نویی و کرانچار درآمد ـ به ‌رغم فرصت نزدیک به پانزده دقیقه‌ای برنامه ـ شفیع مانع تماس تلفنی قلعه‌نویی شد تا خدای ناکرده، عنان کار برنامه از دست او بیرون نرود‌.
 
هرچند ورزش و مردم با سی و پنج سال سابقه و با همین چهره نوستالژیک بهرام شفیع، همان کارکرد خاطره‌بازی را برای ورزش دوستان ایرانی دارد، عملکرد چهره اول این برنامه در سال‌های اخیر و اختصاص آنتن برنامه به کسانی که فقط خودش دوست دارد و بازی با اعصاب و روان مخاطب، کم‌کم آن را به ‌سوهان روح واقعی تبدیل می‌کند؛ سوهان روحی که شاید با همین روند همه خاطرات خوب گذشته را نابود کند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۷
علی دایی باید از خودش بپرسه که چرا استقلالی ها آرزو دارند او روی نیمکت بشینه! شما تابناکی های استقلالی هم دست از سر پرسپولیس بردارید بذارید با آرامش کارش رو ادامه بده
رسانه ملی اصولا با ورزش میانه خوبی نداره مگه والیبالو نمی بینید غصه کشمون کرده این رسانه ملی
خاطره بازی خوب داریم وبد.به صرف نوستالژیک بودن که خوب نیست. سال هاست داره برنامه ای رو رو آنتن میبره که بیننده بیشتر خوابش میگیره. انگار نه انگار برنامه ورزشیه. بیننده خاصی هم نداره.فقط چون تو صدا و سیما کیفیت برنامه مهم نیست ایشون هنوز سرپان.
پرسپولیس شده دکان بعضیا هرسال این میاد اون میره اخرش 4-5 میلیارد ازبیت المال میرجیبشون طرفداراهم سرکارن ....
اين آقاي شفيع فقط رو اعصابه . از ميهمانان بيشتر حرف ميزنه و همش ميپره وسط حرف همه
حالا هی بگید چرا مردم ماهواره میبینن
بالاخره برای صدا و سیما کارکردن این مشکل ها رو هم داره! احتمالا فکر می کردن تشویش اذهان عمومی بشه!
با سلام و احترام اقاي شفيع فكر ميكند هميشه اين پستها و این مقامها ماندنی است و رفتار وکردارش نشان ا ز ابدی بودنش در صدا وسیما را میدهد. غرور ومنم از خصایص شیطانی است ودروغگو دشمن خداست .
اگه اجازه میداد باس تعجب میکردین!!!
معمولا در برنامه های زنده قبل از اینکه مهمان برنامه روی انتن برود با او صحبت میکنند تا با ارامش بتواند صحبت کند . اقای رحیمی نشان داد که خیلی عصبی و پرخاشگر است ومیخواست از این تریبون برای فحاشی و خالی کردن خود استفاده کند که این از سیاستهای این برنامه بدوراست.
به نظر من آقای شفیع برخلاف عادل بسیار محافظه کار است و همواره میخواهد کاری کند تا نه سیخ بسوزد و نه کباب. همین محافظه کاری موجب میشود ورزش و مردم، هرگز نتواند در قد و قواره برنامه 90 باشد و مخاطب جذب کند.
پول و قدرت همیشه تاثیر گذاره حالا فرق نمیکنه سی وپنج سال سابقه داشته باشی یا صد سال...
وقتی که غیر ورزشی ها بر مسند کار باشند، همینه.
خواهش ميكنم الكي جو نديد .خود اين آقاي رحيمي كجاي پرسپوليس بوده كه حالا سايرين را متهم مي كند ؟تيمي كه در عرض هفت هفته 8 امتياز گرفته مطمئنا عملكرد افتضاحي داشته .اينو يادمون باشه كه علي دايي و رحيمي فرصت زيادي براي آماده سازي تيم داشتند كه از دست دادند.
اصلا ازشفيع خوشم نمياد . خيلي مغروراست از ميهمان برنامه سئوال ميكند خودش هم جواب ميدهد!!
و این یعنی تفاوتِ 90 با ورزش و مردم!!یعنی تفاوتِ عادل فردوسی پور با بهرام شفیع!!یعنی تفاوتِ اصلاح طلبی با محافظه کاری!!
شفیع دیگه شورشو درآورده
مردم از دیدن شفیع خسته شده اند آیا خود شفیع خسته نشده است ؟
روی صندلی نشسته و باد هوا خرج می کند نفس کم می آورد و هن هن می زند ، چطور می خواهد به هیئت ورزشی که رئیس اش هست برسد .
چرا برخی از آقایون از کلمه رئیس رئیس شنیدن و پشت میز ریاست نشستن خوششان می آید ؟
با سلام . چه اصراری به ادامه چنین برنامه هایی کم محتوای و اعصاب خورد کن با آن مجری و دخالت های بی جای ایشان در تمام رشته ها که ادای عقل کل وبرادر بزرگ را در می اورند وجود دارد.
سال ها پیش گزارش های تلویزیونی فوتبال شان هم وحشتناک بود.و...
دقيقا
مسئولیت ورود آدمی مثل سیاسی به فوتبال و توهین او به اسطوذه ای مثل علی دایی به عهده خادم است. اقای خادم برای همیشه در ذهن پرسپولیسیا منفور شدی
به نظرم بهتر است اقاي شفيع ميدان را به جوانترها واگذار كنند
دقیقن همانند سوهان روح عمل میکند- ممنون بابت این نوشتار
اصلاکاردرستی نکرد
آقای شفیع هم بدنبال حفظ ریاست خودش تو فدراسیونه خوب
واقعا این برنامه یک طرفه بود
آقای سیاسی چند بار رحیمی را مسخره کرد
این برنامه در مورد دعوای رضازاده و بهداد سلیمی
هم یک طرفه برگذار شد
سلام
من به ندرت این برنامه رو می بینم ولی هر از چندگاهیم که مجبوری یه نگاهی بهش می ندازم اعصابم خورد میشه و ترجیح میدم فیتیله رو نگاه کنم.
واقعا متاسفم که این برنامه 35 ساله که ادامه داره
ورزش و مردم در كل واقعا به يك برنامه بيخود تبديل شده است. اقاي شقيعي فقط مشغول مزه انداختن و تعريف خود است علت جلوگيري از صحبت كردن رحيمي احتمالا پولهاي اقاي سياسي بوده است بي الاخره حق كشي مجاني كه نميشه و اقاي شفيعي هم به خاطر خدا حق كشي نكرده.
آقای سیاسی بسازبفروش هستندوآقای شفیع هم همینطور.تیجه ........
من هر وقت اتفاقي تلوزيون را كانال به كانال ميكنم و اتفاقي برنامه ورزش ومردم باشه فوري خاموش ميكنم از بس اين برنامه خسته كننده و الكي شده ولي برنامه ٩٠ را تا صبح هم طول بكشه مشتاقانه تماشا ميكنم.
حالا که برای علی دایی شد صداتون دراومد اون موقع که برای قلعه نویی بود می گفتید خوب کاری کرده حالا هم ما می گیم خوب کاری کردی شفیع دستت درد نکنه
کار خجالت آور سیایی و وزارت ورزش چیزی نیست که باین سادگی سر مردم کلاه بره و جلو چشم ایرانیان ورزشدوست اسطوره شان را ناکار کنند . دود این نامردی و کار زشت گریبان همهء بانیان قضیه را خواهد گرفت .
چون خودش رییس فدراسیون هاکیه نذاشت رحیمی بیاد رو خط ک وزیر از دسش دلخور نشه!!!!
من هیچ خاطره خوشی از این برنامه ندارم. تا بوده همین بوده
ادبیات آقای رحیمی اصلا در شأن یک برنامه تلویزیونی نبود با کنار رفتن ایشان و آقای دایی نگاه کنید چقدر آرامش در سایت شما و همه رسانه ها و فوتبال برقرار شده است
آمار بینندگانش نشون میده نوستالژیکه یا شما میگی!
مجرى برنامه ورزش و مردم بسيار محافظه كار است مدتهاست از رفتار ايشان رنج ميبرم برنامه اى كه نتواند نقد كند بدرد نمي خورد ايشان مثل اينكه مجرى شده كه از همه تعريف و تمجيد كند روز جمعه هم با اسم كوچك على دايي و مدير عامل اسبق پرسپوليس را خطاب ميكرد مجرى بايد با مديران مربيان بازي كنان بي تعارف بأشد انها را نقد كند و در جهت سلامت ورزش از هيچ كوششى دريغ نكند مثل اقاى فردوسى پور
واقعا خجالت اور بود اقای شفیع
مگر برنامه ورزش ومردم ارثیه پدری ایشان می باشدمجری نباید ذینفع باشد.
خداوکیلی دمت گرم تابناک عشق منی دوست دارم هزارتا البته شفیعی دوباره خدایادش رفته یه مریضی دیگه دوباره یادش میاد
برنامه نود قابل قیاس با برنامه ورزش مردئم نیست
گل گفتی تابناک دیگه این برنامه از چشمم افتاد چون اینجا هم باند بازی هستش
آره واقعا نميدونم چرا اين برنامه چرا انقدر زجر اور شده
مجري كه همش ميپره تو حرف مهموناش
بعدشم هر كي رو دوسداره تعريف ميكنه از هر كي بدش مياد بدشو ميگه
منصف بايد بود....
تا نود هست کی می رود ورزش و مردم نگاه کنه آخه. کامل تر و شفاف تر
شفیع باید به شعور مخاطبین احترام بگذارد و به خاطر بی احترامی به مردم باید توبیخ و جریمه شود.
رسانه ملی نه رسانه خصوصی اقایان بکوید جون حرف مردم هیج حرف خودشان
واقعا که تحمل آقای شفیع در این برنامه زجرآور شده است...
اين نشونه ضعف آقاي شفيع هست.يا جانبدارانه و با نيت خاصي اين حركت هارو ميكنه يا اينقدر مثل آقاي فردوسي پور قوي نيست كه بتونه در هر موضوعي هر دو طرف دعوا رو روي خط بياره و با هردو صحبت كنه.
این برنامه شده تریبون وزارت ورزش
من هم این برنامه رو دیدم ، و هرچقدر منتظر شدم که ادامه صحبت های آقای رحیمی رو گوش کنم نشد و برنامه به اتمام رسید، حتی آقای شفیع به ایشان گفت به خودتان مسلط باشید و جای این حرفا اینجا نیست ، البته برنامه بعدی کلا در اختیار شما ... در هر حال عمل مناسبی در برنامه انجام نشد و فرصت از آقای رحیمی گرفته شد
"برنامه زجرآور" عبارت مناسبی برای این برنامه است. برنامه ای که بوی جانب داری به وضوح از اون استشمام میشه. با اجرای کلافه کننده آقای شفیعی جم. اجرایی توأم با قطع مکرر صحبت های دیگران و اظهار نظرهای وقت و بی وقت، و ژستی که در شأن مجری یک رسانه ملی اسلامی نیست. واقعاً پخش برنامه هایی با این شکل و شمایل از رسانه ملی جای تأسف داره!!!
آقای شفیع بعد از 35 سال مجری گری نتوانست یاد بگیرد وسط حرف کسی پریدن هم حدی دارد. من که اعصاب دیدنش را ندارم.
بالاخره رئیس فدراسیونه، باید موقعیت خودش رو حفظ کنه.خصوصاً با همچنین آدمای با نفوذی!!!!
چاپ کن ادمین عزیز
خیلی عقده ی حرف زدی؟ چون علی دایی رو دوست داری.
درضمن بزار پرسپولیس به ارامش برسد نه اینک دنبال سوژه جدید برا نابودی پرسپولیس میگردی
یک برنامه آزاردهنده و زجرآور..........بهترین جمله ای که در مورد این برنامه و مجریش مشد بیان کرد گل گفتی واقعا تابی جان مخصوصا اقای شفیع که از این برنامه به کلی منسب نیز دست پدا کرد
بهرام شفیع یک فرد کاسب وباج خور وریاکاره .این طبیعیه که وقتی یک آدم پولدار(سیاسی) را به برنامه دعوت کرده چه منظوری داره. این آدما از هر فرصتی برای چاپیدن استفاده میکنن وبراش فرقی نداره حق با کیه.مهم اینه که جیب خودشون پر بشه .
واقعا رفتار مجری محترم به دور از انصاف و عدالت بود .
توهين به شعور مخاطب اون هم توسط يك برنامه ورزشي جاي تاسف داره. براي شفيع متاسفم بايد خجالت بكشه. احتمالا سياسي سر كيسه پول را براي شل كرده و كلي هم حال داده بهش...
مسخره ترین برنامه ای که تو عمرم دیدم.شفیع مجری بسیار بدیه میون صحبت های مردم میپره و اعصاب آدم رو خورد میکنه.
حیف نیس جمعه مون رو با این برنامه خراب کنیم
واقعا در اين چند سال اين برنامه به سوهان روح تبديل شده، مخصوصا با اداهاي شفيع و شوخي هاي مسخره اش. واقعا اعصاب خورد مي کنه
چطور برای یک تیم فوتبال و یک مربی و مدیر عامل چنین برنامه هایی در تلویزیون برای اطلاع مردم تهیه میگردد ولی 8 سال ازبین بردن امکانات و موجودیت یک مملکت یا حیف و میل شده و راست میگویند یا نشده و دروغ میگویند واقعا" نمیتوان برای آن برنامه ای در نظر داشت یا نمیشود و خیلی دستها رو میشود باید با همین قضایای فوتبال و سریالهای آبکی مردم را مشغول کرد.
واقعا بعد از اینهمه سال ارادت به آقای شفیع به خاطر بی عدالتی ایشان خیلی شاکی شدم...
حیف وقت که تماشای برنامه شفیع بشود.
شفیع به ساز به فروشه و سیاسی هم که از تراکم فروش گرفته تا...شاید
یادم میاد مجری ورزش و مردم اون قدیما یه مدت ممنوع از تصویر شده بود.
اقای شفیع از شما بعیده کاش به اون اجازه میدادین صحبت هاشو میکرد
سلام برنامه ورزش ومردم قبل ازاینکه شبیه یک برنامه باشدشبیه یک قصه گوئی با قصه گوی معروفش یعنی آقای شفیع تبدیل شده است منقدین این برنامه اشتباه نکنند اگر چه سوهان روح طرفداران بیشمارپرسپولیس شد ولی حضرت آقای شفیع دین خودش را به آقای پروفسور فوتبال ایران حلال مشکل ورزش این روزهای کشور جناب آقای سیاسی ادا نمود این بنده خدارا مشهورساخت خداراشکر
ورزش ومردم شفیع دیدن ندارد!حیف نیست وقت ارزشمندراپای حرفهای آزاردهنده ی شفیع وبرنامه ی بی محتوایش نشست؟!
بهرام شفیع عادتش دیگرنمیدانم چرابرنامه به مهمی مجری ناعادلی مثل اودارد
چرا صدا و سیما این چهره های به اصطلاح نوستالژیک را جمع نمیکنه آخه مگه تو این سازمان چه خبره متاسفانه بعضیها ول کن نیستند حتماً عزرائیل باید کشان کشان ببرتشون نمیتونند در اوج محبوبیت رفع زحمت کنند.
واقعا کار آقای شفبع بد بود و در شان این برنامه قدیمی هم نبود. من موافق جابجایی آقای دایی بودم اما به نظر من ایشان در حق آقای رحیمی ظلم کردند جاییکه آفای رحیمی گفتن از 2 ساعت قبل پشت خط بوده تا صحبت کند. در ضمن در همان لحظات اندک نیز وافعا آقای سیاسی نشان دادن که حرفی برای این تصمیم اشتباه و عجولانه خود نداشتند.
چون آقای شفیعی جیره خور وزیر ورزش هست
پر واضح است آقاي شفيعي كه اصلا بسابقه ورزشي هاكي نداشته وساليان سال با جابجايي چندين جناح در دولت و تربيت بدني همچنان رييس فدراسيون است و هيچ كس نيست كه از او بپرسد از هاكي چه ميداند پر واضح است بررسي سوابق اين آقاي رييس فدراسيون م مجري نشان ميدهد بقاي طولاني در راس فدراسيون اجراي برنامه به نفع حاكمان وقت ورزش بوده فرقي هم نمي كند از علي آبادي و مهرعليزاده تا گودرزي،در روز روشن از رسانه ملي بصورت غير اصولي و صرفا جهت منافع شخصي استفاده نموده و كسي نيز پاسخگو اين رفتار غير ارزشي ايشان نيست پس بنظر ميرسد قباله اين برنامه ورزشي مادام العمر بنام ايشان زده اند به چه دليل معلوم نيست .
لطفا اين پيام را منعكس و پيگيري نماييد .
شاید 35 سال پیش که مجریهای خوبی وجود نداشن آقای شفیعی مجری خوب بود ولی حالا به خاطر....... روی آنتن مانده نه محبوبیت
بقول شفیع کاپیتان دووووووووووووونگا!!!!
این برنامه ورزش و مردم خیلی مزخرفه ...... یه طرفه میره پیش قاضی ،
خب از همون اول بگو میخاستم از سیاسی و هیات مدیره پرسپولیس حمایت کنم چرا مردما معطل میکنی
تو 1 دقیقه جفتشون را شست. پهن کرد
از موقعی که شفیع فدراسیون هاکی رو گرفته کاملا جانبدارانه اجرا میکنه و بایستی مدیران شبکه یک فکری برای این وضع بکنند.
بهرام شفیع با اون گزارشای الکی سالها سوهان اعصاب بودن..... و حالا با این برنامه و عملکرد این مدلی. ایشون هیچوقت محبوب و جذاب نبودن و نخواهند بود..............
میشه یک انسان شریف و آزاده ای بگه که این آقای شفیع "دم" ش به دم چه کسی گره خورده که بعد از سی و انذی سال هنوز در تلویزیون وفدراسیون و... کار میکنه و جا را برای یک جوان خالی نمیکنه تا یکی دیگر هم نانی بخورد!!
اخه رسانه ملی نیست
آقای شفیع استقلابی هستند و به خاطر همین از آقای رحیمی و علی دایی دعوت نشده و یک طرف دعوا را دعوت کردند و یه طرفه به قاضی رفتند
جواب سوالتان این است که عده ای در صدا و سیما همانطور که قبلا ... می گرفت که تصمیمات وزارت ورزش قبل را زیر سوال ببرد حالا ... می گیرد که هرجه وزارت ورزش فعلی انجام می ذهد را پشتیبانی کند.لذا اگر اجازه می داد مدیرعامل قبلی پرسپولیس حرفش را بزند تصمیمات بپخته وزارت ورزش که این همه .... داده زیر سوال می رفت
اگر قرار بود کارها نظمی داشته باشد الان خیلی ها خیلی جاها نبودند و از جمله همین بهرام شفیع که با لابی های ناجور تلویزیونی رئیس فدراسیون شد
حمید سیاسی از روز اولی که به پرسپولیس آمده مدام با دروغگویی بیشتر و بیشتر دست خودش را رو کرده است.
برای آقای شفیع که متاسف بودم وهستم وخواهم بود ایشان سالهاست که رسالت خبری یادشان رفته و احتمالا مزه پست و مقام و پول به مذاقشان آنقدر خوش امده که از این رویه دست نکشه.
من پرسپولیس سیاسی دوست ندارم.
من عقیده دارم دایی باید میماند و ادامه میداد نه اول شخص و توسط دخالت آقای گودرزی.
آقای رحیمی دوست داشتنی ،من به شما و رفتار اصولی و حرفه ای شما افتخار میکنم...ومتاسفم که پرسپولیس قدر انسانی شریف مانند شما را ندانست.آقای علیرضا رحیمی شما در قلب من جای دارید.
تفسير بجايي بود
بهرام شفيع و عوامل برنامه " ورزش و مردم "
كاملا يكطرفه عمل كرده و در برنامه اي سياسي
ميدان را يه آقاي سياسي دادند
ولي " نود " جبران كرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار