بازدید 4427

نامهربانی با ساکنان مسکن مهر سهند

ساکنان مسکن مهر شهر جدید سهند و به ویژه ساکنان اهالی فاز سه این روزها حال خوشی ندارند، ساکنان این منطقه که از طبقه محروم و مستضعف جامعه هستند، غریبانه و با کمترین امکانات در غربت زندگی می‌کنند، انگار آنها فراموش شدگان این روزگار بی‌مهر و وفا هستند.
کد خبر: ۴۳۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۵ 14 September 2014
ساکنان مسکن مهر شهر جدید سهند و به ویژه ساکنان اهالی فاز سه این روزها حال خوشی ندارند، ساکنان این منطقه که از طبقه محروم و مستضعف جامعه هستند، غریبانه و با کمترین امکانات در غربت زندگی می‌کنند، انگار آنها فراموش شدگان این روزگار بی‌مهر و وفا هستند.

به گزارش ایسنا، برخی از واقعیت‌های اجتماعی به حدی نمایان و مشهودند که هیچ جایی برای تردید، ابهام و انکار باقی نمی‌گذارند و به سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می‌رسانند.

فقط کافی است، قدم در کوچه پس کوچه‌های فاز سه شهر سهند، بگذاری، مشکلات زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و ... قلب و دل ساکنان این منطقه و هر رهگذری را به درد می‌آورد.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، وجود این همه ناملایمات و مشکلات در خصوص مسکن مهر این شهر جدید، به نوعی برخی مسئولان و دست‌اندرکاران را به شدت متاثر کرده، بطوری حتی صدای برخی از نمایندگان و مسئولان را هم درآورده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که تا کی باید اهالی این منطقه، منتظر رفع این همه مشکلات و به سخن دیگر، اشتباهات مدیریتی و ندانم‌کارهای برخی مسئولان و دست‌اندرکاران اجرای این پروژه باشند.

با این مقدمه، این گزارش را با سخنان رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) ادامه می‌دهیم که فرمودند: "به مستضعفان، مستمندان و زاغه‌نشینان که ولی نعمت ما هستند، خدمت کنید." بی‌تردید مهم‌ترین آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، تحقق عدالت اجتماعی، کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیض، حمایت از محرومان و فقرستیزی است و در این راستا؛ با بررسی بیانات، سخنرانی‌ها، پیام‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) مشخص می‌شود که مسئله توجه به قشر محروم جامعه در هر زمان و مکان و رفع نیازهای اولیه آنها یکی از اهداف بزرگ انقلاب بوده که همواره بدان تأکید شده و در این زمینه از مسئولان و دست اندرکارن نظام خواسته می‌شود، به این ولی نعمت‌ها خدمت کنند و به حقوق آنها احترام بگذارند.

ساکنان مسکن مهر سهند به دنبال خانه‌ای برای اجاره ...

تقی بنامی، ساکن فاز سه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تقدیر و تشکر از توجه مسئولان و دست‌اندران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به قشر محروم جامعه معتقد است: اکثر ساکنان این منطقه از قشر فقیر و مستضعف جامعه بوده که به اینجا پناه آورده‌اند، ولی اگر امروز از وضعیت حال اینها سئوال شود، بسیاری از آنان از وضع موجود رضایت ندارند.

وی، در ادامه می‌گوید: بیست سال اجاره‌نشین بوده که سال گذشته صاحب یکی از خانه‌های این فاز شده است، ولی مشکلات متعدد و زیاد این منطقه باعث شده، که برگردد به شهر تبریز، و به قول وی علت اصلی آن، کم توجهی مسئولان به کمترین خاصه‌های ساکنان این قشر محروم جامعه است.

ننه ناصر، یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر این فاز نیز با لحن ساده و صادقانه می‌گوید: تبریز خوب است، چرا که به خاطر دور بودن این مکان از شهر تبریز، بچه‌ها و فامیل‌هایشان به آنها سر نمی‌زنند، آنها در غربت زندگی می‌کنند و هروز افسرده‌تر و بیمارتر از دیروز می‌شوند.

به گفته او، آنها در طبقه چهارم یکی از این مجتمع‌ها زندگی می‌کنند که آسانسور آن کار نمی‌کند و هر روز این زن و شوهر پیر، باید این همه پله ها را بالا و پایین بروند.

مهر بی‌مهر برای دانش‌آموزان فاز سه مسکن مهر

محمدعلی، کارگر و ساکن یکی دیگر از مجتمع‌های فاز سه نبود خدمات حمل و نقل درون شهری و برون شهری و نداشتن اتوبوس شرکت واحد را بزرگترین و اساسی‌ترین مشکل ساکنان این منطقه می‌داند و می‌گوید: من کارگر هر روز برای رفتن به سرکار و کسب روزی حلال برای خانوداه‌ام، باید حدود 9 الی 10 هزار تومان پول کرایه ماشین و حمل و نقل بدهم، که اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی، نبود مراکز بهداشت و درمان، مدرسه، پارکی برای بازی کودکان، مغازه، نانوایی، مکان خرید لوازم اولیه، وجود زباله و تفاله‌های ساختمانی در کنار مجتمع‌ها و معابر عمومی، نبود امنیت در مجتمع‌ها، عدم آسفالت بعضی خیابان‌ها و معابر عمومی و... را از دیگر مشکلات ساکنان اهالی این فاز بیان می‌کند.

وی در ادامه همچنین با انتقاد از نبود فضای آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان این منطقه می‌گوید: به شروع سال تحصیلی جدید یک الی دو هفته نمانده و این در حالی است، مدرسه‌ای در این فاز، برای ثبت‌نام دانش‌آموزان وجود ندارد و اگر مکانی هم هست، ساختمان‌ها نیمه‌تمام و قابل استفاده برای دانش‌آموزان نیست.

آشفته‌بازاری به نام مسکن مهر

زهرا ستاری، ساکن فاز یک شهر سهند نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: فاز یک سهند در مقایسه با سایر فازهای دیگر این شهر جدید وضعیت بهتری دارد، ولی مشکلات در این اینجا هم هست، به طور مثال کمبود اتوبوس‌های شرکت واحد و خرابی این‌ها است که این روزها باید در گرمای هوا و وضعیت همیشه شلوغ این اتوبوس‌ها برای تهیه لوازم اولیه زندگی و پیدا کردن یک شغل مناسب به تبریز رفت و آمد، داشته باشیم.

او می‌گوید: برای تهیه یک کپی کارت ملی و یا اولیه‌ترین لوازم یک روز کامل ما خراب می‌شود تا اینکه این مواد را از تبریز فراهم کنیم و این به کمبود و نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم برمی‌گردد که باید مسئولان و دست‌اندرکاران کار جدی و اساسی در این مورد انجام دهند.

جمیل علیوندی، کارمند و یکی دیگر از ساکنان فاز سه داشتن حداقل یک خودرو سواری را شرط ماندن در این مکان بیان می‌کند و در ادامه یادآور می‌شود: اهالی این منطقه دلشان خوش بود که در هفته دولت سال جاری، وضعیت حمل و نقل اینجا سازماندهی شود و بر این اساس همچنین برخی اقدامات اساسی و اجرای برنامه‌های زیرساختی دیگر برای حل برخی از مشکلات موجود انجام شود که به نظر می‌آید در حال حاضر این امر تحقق نیافته و مردم همچنان در این فاز با مشکلات فراوان و با کمبود امکانات اولیه زندگی می‌کنند که امیدواریم این روند به زودی به دست مسئولان استان حل بشود.

بار غربت و دلتنگی بر دوش صاحبان مسکن مهر

قادر فردی، یکی دیگر از صاحبان مسکن‌های مهر فاز سه شهر سهند به خبرنگار ایسنا می گوید: اشتباه بزرگی که هست در نوع ارایه این خانه ها به مردم بوده که با فرهنگ های مختلف از جمله اینکه کارگر، کارمند، شغل آزاد، قالیباف، کفاش، بیکار و ... در یک مجتمع اسکان دادند که این امر باعث بوجود آوردن خیلی از مشکلات و ناراحتی‌ها برای خانواده شده است و دیگر اینکه ساختمان‌ها از لحاظ فنی و ساختاری مشکل دارند و برای ساکنان آنها سر پناه امنی به شمار نمی‌رود.

سرپرست دفتر فنی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز پیش‌تر در این باره به خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان‌شرقی گفته بود: واهمه اصلی در ساختمان‌های مسکن مهربه پس از اسکان برمی‌گردد چراکه کیفیت این مسکن‌ها مورد تردید است.

ناظم یونسی اظهار کرد: مسکن مهر متاسفانه طرح بزرگی بود که بدون مطالعات مورد نیاز انجام شده است.

وی ادامه داد: راه‌های دسترسی، فاصله بین شهرک و شهر مادر و عدم وجود تاسیسات زیربنایی و روبنایی از جمله شاخص‌ترین مشکلات مسکن مهر است.

یونسی گفت: با پیگیری‌های مسئولان مربوطه فاز سوم شهر جدید سهند به اتمام رسید و فاز چهار این شهر با مشکل فاضلاب روبرو است که در جلسات صورت گرفته دستگاه‌های ذیربط ملزم به ایجاد فاضلاب شده‌اند.

سرپرست دفتر فنی استانداری آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: در اکثر شهرهای استان طرح مسکن مهر با موفقیت به انجام رسیده است اما هنوز در شهرهای ملکان، هشترود و بستان‌آباد مشکلاتی وجود دارد که طی جلسات صورت گرفته با فرمانداری‌ها تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را نیز رفع کنیم.

بر اساس این گزارش؛ با وجود اینکه ساکنان مسکن مهر شهر جدید سهند در حال چشیدن طعم خانه‌داری بودند، ولی به نظر می‌رسد این همه مشکلات متعدد باعث شده، ساکنان این محله به دنبال خانه‌ای برای اجاره و سر پناهی دیگر در سایر شهرهای استان و به ویژه شهر تبریز باشند.

هنوز سوالات بی‌شماری در این خصوص مطرح است و اینکه کارشناسان و مسئولان امر چه نسخه‌ای را برای حل مشکلات موجود بر سر راه ساکنان مسکن مهر و ایجاد شور و نشاط این اهالی می‌پیچیدند؟ باید منتظر آن روز ماند و دید..
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی