بازدید 47790
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

فرود اضطراری یک هواپیمایی حامل مسافران آمریکایی در ایران و بررسی دلایل این فرود، ادعای کافی نبودن همکاری ایران با آژانس در زمینه بازرسی‌های هسته‌ای، ضرورت ‌مطرح نشدن درخواست‌های غیرمنطقی از سوی غرب در مذاکرات و پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۳۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 06 September 2014
ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟فرود اضطراری یک هواپیمایی حامل مسافران آمریکایی در ایران و بررسی دلایل این فرود، ادعای کافی نبودن همکاری ایران با آژانس در زمینه بازرسی‌های هسته‌ای، ضرورت ‌مطرح نشدن درخواست‌های غیرمنطقی از سوی غرب در مذاکرات و پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به فرود اضطراری یک هواپیمای حامل شهروندان آمریکایی در ایران، مهم‌ترین موضوع امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌لمللی درباره ایران است.

خبرگزاری «رویترز» می‌نویسد، هواپیمای مسافربری حامل ۱۰۰ شهروند آمریکایی که از پایگاه بگرام در افغانستان به پرواز درآمده و در ایران ناچار به فرود شده بود، ایران را به مقصد دبی ترک کرده است.

مقامات آمریکایی در توضیح این واقعه گفته‌اند، این ‌هواپیما‌ چند ساعت دیر‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده افغانستان را ترک کرده، ولی این موضوع در برنامه پروازی این هواپیما قید نشده و همین ‌سبب شده این هواپیما در ایران قابل شناسایی نبوده و دستور فرود موقت آن صادر شود.

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

«لس آنجلس تایمز» نیز گزارش مختصری را در این زمینه منتشر کرده و می‌نویسد، بر خلاف گزارش‌های اولیه منتشره در برخی مطبوعات آمریکایی، مبنی بر اینکه هواپیمای مذکور از سوی ایران به زور «وادار» به فرود شده، فرود اضطراری این هواپیما تنها به مسائل فنی و اداری مرتبط بوده و دلیل دیگری نداشته است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در توضیح این موضوع گفته، دلیل اصلی، ابهام در این زمینه بوده که آیا پس از چند ساعت دیرکرد، این هواپیما هنوز اجازه پرواز دارد یا خیر؛ بنابراین، این یک موضوع مربوط به مسائل فنی هوانوردی بوده و ربطی به مسائل نظامی و امنیتی نداشته است. 

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

اما با انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین‌المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. در این میان، تلاش رسانه‌های غربی این بوده که محتوای گزارش را به معنای عدم توفیق آژانس در همکاری با ایران جلوه دهند.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در این زمینه می‌نویسد، بر پایه گزارش جدید آژانس، دسترسی‌های بازرسان در ایران کافی نبوده و این نهاد خواستار دسترسی‌ها‌ و همکاری بیشتر از سوی ایران است. بلومبرگ در تأیید ادعای خود به بندی از گزارش استناد می‌کند که در آن آمده است: «آژانس در موقعیتی نیست که تضمینی معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ارائه کند». 

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

این در حالی است که دیپلمات‌های ایرانی، همچنان نسبت به طرح درخواست‌های غیرمنطقی در مذاکرات هشدار می‌دهند. در این زمینه، روزنامه «پاکستان تودی» ترجمه مصاحبه‌ای از سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با یکی از روزنامه‌های ایرانی را منتشر کرده که در آن، عراقچی دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای را تنها در صورت کنار گذاشتن درخواست‌های اضافی از سوی غرب ممکن دانسته است.

عراقچی همچنین ضمن بیان مهم‌ترین مسائل و اختلاف‌های موجود در مذاکرات، موضوع تحریم‌ها را یکی از مهم‌ترین آن‌ها دانسته و گفته، در صورت ‌دست نیافتن به توافقی بر سر این موضوع، توافق دست‌یافتنی نخواهد بود.

ماجرای فرود هواپیمای آمریکایی در ایران چه بود؟

در پایان در مطلبی دیگر در موضوع هسته‌ای، خبرگزاری «ترند» موضوع پایان مذاکرات دوجانبه هسته‌ای میان ایران و آمریکا در ژنو را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد، مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا، پس از بیست ساعت گفت‌و‌گو در ژنو سوئیس به پایان رسید؛ در جریان این مذاکرات، نمایندگان دو طرف، دوازده ساعت گفت‌و‌گوهای سیاسی و هشت ساعت گفت‌و‌گوهای فنی و کار‌شناسی داشته‌اند.

این خبرگزاری در ادامه به ترکیب تیم‌های مذاکره کننده دو طرف اشاره کرده و می‌نویسد، به جز عراقچی ـ تخت روانچی و برنز ـ شرمن که سرپرستی تیم‌های سیاسی دو طرف را بر عهده داشته‌اند، سرپرست تیم کار‌شناسی ایران با حمید بعیدی‌نژاد و تیم کار‌شناسی آمریکا با جیم تیمبی بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۱۷
امیدوارم اخرش این مذاکرات به نتیجه برسه و از این بدبختی ها نجات پیدا کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
خیلی هم امیدوار نباشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
ساده ای داداش
این هواپیما احتمالا برای این اومده بود که من نخبه رو که کشور شدیدا بهم نیاز داره ترور کنه...از مسئولان میخوام که همشونو اعدام کنن و آماده جنگ با آمریکا و غرب بشن
پاسخ ها
جعفري
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
احتمالا ديشب قرصاتو خيس خوردي،مواظب خودت باش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
فکر کنم از این محمد جعفر های تقلبی باشه، خیلی بی مزه اس
پسر پارسی0
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
خخخخخخخخخخخخخخ خیلی باحالیییی تقلبی...هر کی که هستی ادامه بدهههه
آرما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
LOL
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
یعنی استادی تو رفتن رو اعصاب مردم :))))
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
خدا انشاالله شفا بده شما آقای محمد جعفر .
kambiz
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
آی گل گفتی
باسلام .نشاندن هواپیمای امریکایی بسیار کار شایسته و بجای است غرب باید این را بداند که اسمان ایران هم مدافعینی دارد انهم نیروی هوای وخلبانان جان بر کف ایران هستند موارد هسته ای هم حق هر کشوری است از نوع صلح امیز ان اگر مسا یل هسته ای خوب است برای همه کشورها باید باشد واگر بداست برای همه کشور ها بد است
پاسخ ها
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
به این میگن نظر منطقی
اون شامی که ایرانی ها بهشون دادن کوفتشون بشه.
اگه هم وطن بودن چای هم نمی دادن.
اینا همه کلاکاشونه برای چک کردن سیستم های راداری و اطلاعاتی ایران. موشای کثیف
بهتر بود همشون گروگان می گرفتیم
با سلام به نظر من مهمترين راه حل مسئله هسته اي اعتماد سازي مي باشد . ولي مملكت ما بيشتر به حل اين مسئله نيازمنده و اتلاف زمان به منفع كشورهاي عربي مي باشد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی