بازدید 3858

باید آب را مانند نفت ملی کنیم

کد خبر: ۴۳۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳ 05 September 2014

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: با وضعیت کنونی راهی جز مدیریت منابع آب کشاورزی نداریم و بهره‌وری بخش کشاورزی یک چهارم صنعت است و این نیازمند بازنگری جدی است.

محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه اولین همایش بحران آب در استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زلزله خاموشی در انتظار استان کرمان می باشد که بحران آب است و سالانه برداشت منفی آب از سفره های زیرزمینی استان 1.1 میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: در حال حاضر نیازمند مدیریت منابع آب هستیم. 95 درصد از منابع آب در کشاورزی مصرف می شود و باید در این بخش براساس اصلاح ساختار مصرف آب پیش برویم.

پورابراهیمی تصریح کرد: 97 درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی به صورت غرقابی استفاده می شود و این آبیاری عملا دو سوم منابع را هدر می دهد.

وی بیان کرد: با وضعیت کنونی راهی جز مدیریت منابع آب کشاورزی نداریم و بهره وری بخش کشاورزی یک چهارم صنعت است و این نیازمند بازنگری جدی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آب باید مانند منابع نفتی ملی اعلام و میزان سهم هر فرد در این خصوص مشخص، سرانه تعیین و حد استفاده هر کس مشخص شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان ما باید در برنامه پنج ساله استان صرفه جویی آب را انجام دهند، تصریح کرد: در سال های گذشته 85 درصد منابع آبیاری نوین پرداخت می شد و می توانیم در طرح استان، 100 درصد منابع را از سوی دولت تامین و کشاورزان موظف باشند ظرف یک برنامه مشخص غرقابی سنتی را به آبیاری نوین تبدیل نمایند.

پورابراهیمی گفت: با اجرای این کار می توانیم قانونی وضع کنیم که طی مدت سه سال هرگونه آبیاری غرقابی یک جرم محسوب شده و با متخلفان طبق قانون برخورد شود.

وی تصریح کرد: رویکرد فرهنگسازی در این زمینه نیز این است که مردم همکاری کنند تا بتوانیم بحران آب را که به زندگی مردم استان بستگی دارد، برطرف کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار